[Korg] Korg ES-1 production sampler

Arv

Robot
Lid sinds
18 oktober 2001
Berichten
13.098
Locatie
Zuid Holland
Ik heb gisteren een ES-1 sampler van Korg gekocht (2e hands 450€). Ik had al een ER-1 van Korg en ook dit dingetje is errug tof! Ik ben de laatste tijd meer apparaten aan het verzamelen voor (later) live gebruik, en daar past dit ding prima tussen!
Zijn er hier nog meer ES-1 gebruikers? En wat is jullie ervaring ermee?


Arv
 
een vriend van me heeft een ES1 en ik ben er altijd heel erg gecharmeerd door...echt een TOFFE bak! geweldig dat ie je samples ook gewoon bewaart als ie uitgeschakeld is, en de sequencer is ook heel goed..

Olaf
 
Ik heb wel 1 groot nadeel ontdekt.. Je kan de samples in pitch veranderen per noot, maar dan kan je niet meer de noten (per noot) veranderen in volume (of en andere parameter)! Vreemd he? Je kan maar 1 parameter veranderen per track. Ach het hoort bij de charme??

Arv
 
Ik heb er een gehad en vond het helemaal niks eerlijk gezegd. De effecten zijn waardeloos en het ding is veel te duur voor wat hij te bieden heeft. Jij hebt er overigens wel een stevige prijs voor betaald moet ik zeggen (om niet te zeggen dat je een oor aangenaaid hebt gekregen).
 
Omiel let even op de datum voortaan.. Het is alweer 2 jaar geleden dat ik hem had. Dat was toen een normale prijs ...
 
Origineel geplaatst door Arv
Omiel let even op de datum voortaan.. Het is alweer 2 jaar geleden dat ik hem had. Dat was toen een normale prijs ...

Sjit, heb ik weer. 8o)

Maar goed, ik kocht de mijne in December 2001 voor (omgerekend) 365,- euro en dat vond ik al meer dan genoeg.
 
Origineel geplaatst door mindscan
midi-lag?
Leg uit alsjeblieft? Want ik had wel interesse in zo'n sampler.

de sequencer had, als ie in SLAVE stond ongeveer 25ms lag. Dwz, hij liep gewoon 25ms achter op de master sequencer.. .Dat is kaa uu tee
 
ik heb er net eentje gescoord voor 399 bij feedback, gelijk een 64 mb kaartje erbij gekocht en een smartmedia usb interface *D

Aangezien nergens staat hoeveel geheugen dat ding heeft ben ik zelf gaan rekenen en kwam uit op:

1 mono
32000 hz
16 bit
95 sec max
8 bits per byte
1024 naar kilobyte
1024 naar megabyte

1 x 32000 x 16 x 95 : 8 : 1024 : 1024 = 5,79833984375 Mbyte

otw

5,8 MB intern flash geheugen


Best veel als je bedenkt dat de meeste samplers standaard vroeger niet eens de helft hadden.
Het gare is dat je maximaal 9 ES files op je SmartMedia kaart kan/mag opslaan dus kom je op een total van 52 mb.
12 mb van je 64 mb kaartje gebuik je dus nooit :s beetje raar.
Maar goed, hij heeft zijn beperkingen, maar daar is omheen te werken.
Ik ga de uitdaging aan om volledige nummers opnieuw eruit te rammen, live manier, met interactie :)

Ik vind hem erg leuk om mee te jammen en mee te klooien, vooral de decimator is erg gaaaaf 8)
Deze ga ik zeker gebruiken voor mijn live act welke ik nu aan het opzetten ben ......
En als sampler in m'n 2e low budget studiootje voor inspiratie opwekkingen ...

Maak je hardcore of andere rauwe muziek, dan raad ik dit ding zeker aan!
Voor echte schone geluiden kan je beter een 44.1 sampler scoren ookal doet deze ook aardig zijn best.
 
Electribe vs. RM1x

Electribe vs. RM1x

Misschien vergelijk ik nu appels met peren en pipo's met koeien, maar hoe ligt de Yamaha RM1x ten opzichte van de Eletribes. Uiteraard is er het prijsverschil, maar van de Yamaha wordt vaak gezegd dat het een "alles in één"-apparaat is.
Wil dit zeggen dat het in feite een workstation is, waar de electribes alleen gezamenlijk dezelfde voorzieningen (uiteraard met een kwaliteitsverschil) kunnen bieden, of zijn er meer verschilllenm zoals sound, etc.?
 
Oké, geen sampler, dat was ik even vergeten. Maar de sequencer wordt toch alom geroemd, en het grote verschil met de RS7000 zit 'em toch in de interne sounds?
Maar van de vergelijking tussen die twee zijn al genoeg bytes verspild. Ik wil graag het verschil met de familie Electribe weten.
 
Back
Top