Goeie synth (<800 euro) als Master keyboard?

Knarruff

Ingeburgerd
Lid sinds
2 januari 2003
Berichten
85
Locatie
Antwerpen Zuid
Hallo allemaal,

Er staan al een paar vergelijkbare threads in, maar ik denk dat ik toch net andere dingen wil doen dan in de andere "Aanschaf Synth" topics.

Ik werk al een jaar of twee puur met PC (Het Licht van Macintosh is pas 6 maanden geleden beginnen schijnen spijtig genoeg) en daarop Reason en Logic. Omdat ik meer op de feel wil gaan werken ga ik nu stilaan beginnen met het uitbouwen van een bescheiden home studio, zo ingericht dat ik de mogelijkheid van het visueel programmeren/tekenen in Logic behoud, maar ook de mogelijkheid heb om via een master keyboard (of een synth die als dusdanig gebruikt wordt) de soft (en eventueel andere Rack synths) aan te sturen en meer intuitief te werk te gaan. Ook de geluiden die ik uit synths van Waldorf, Clavia, Korg etc ... hoor komen lijken me met m'n 7-8 audio units in Logic onbereikbaar en veel gratis AUs zijn er momenteel nog niet heb ik de indruk.

Mijn vragen aan mensen die op een gelijkaardige manier de twee combineren:

1)
Welke synth is ideaal als master keyboard te gebruiken? De muziekstijl waarbinnen (en soms ook buiten) ik werk is de zeer dansbare maar toch ietwat duistere electro/trance van groepen zoals Covenant, VNV Nation. Ook de meer electro-industrial sounds van Hocico, Feindflug, Dulce Liquido, Suicide Commando etc ... vallen zeer bij me in de smaak. Qua budget zou ik voor de synth die als master moet dienen niet boven de 800 euro willen gaan (tweedehands is ook OK natuurlijk). Ik heb zelf al een lijstje met kanshebbers. Ik hoop dat jullie me vertellen welke de beste zijn, welke ik vergeet en welke ik zeker niet mag doen en vooral waarom:

- Korg Z1
- Clavia Nord Lead 2 (niet de rack versie natuurlijk)
- Oberheim OB-12 keyboard
- Novation KS5
- Novation 25 remote Audio Extreme
- Roland JP 8000
- ?????

2)