Goeie synth (<800 euro) als Master keyboard?

Knarruff

Ingeburgerd
Lid sinds
2 januari 2003
Berichten
85
Locatie
Antwerpen Zuid
Hallo allemaal,

Er staan al een paar vergelijkbare threads in, maar ik denk dat ik toch net andere dingen wil doen dan in de andere "Aanschaf Synth" topics.

Ik werk al een jaar of twee puur met PC (Het Licht van Macintosh is pas 6 maanden geleden beginnen schijnen spijtig genoeg) en daarop Reason en Logic. Omdat ik meer op de feel wil gaan werken ga ik nu stilaan beginnen met het uitbouwen van een bescheiden home studio, zo ingericht dat ik de mogelijkheid van het visueel programmeren/tekenen in Logic behoud, maar ook de mogelijkheid heb om via een master keyboard (of een synth die als dusdanig gebruikt wordt) de soft (en eventueel andere Rack synths) aan te sturen en meer intuitief te werk te gaan. Ook de geluiden die ik uit synths van Waldorf, Clavia, Korg etc ... hoor komen lijken me met m'n 7-8 audio units in Logic onbereikbaar en veel gratis AUs zijn er momenteel nog niet heb ik de indruk.

Mijn vragen aan mensen die op een gelijkaardige manier de twee combineren:

1)
Welke synth is ideaal als master keyboard te gebruiken? De muziekstijl waarbinnen (en soms ook buiten) ik werk is de zeer dansbare maar toch ietwat duistere electro/trance van groepen zoals Covenant, VNV Nation. Ook de meer electro-industrial sounds van Hocico, Feindflug, Dulce Liquido, Suicide Commando etc ... vallen zeer bij me in de smaak. Qua budget zou ik voor de synth die als master moet dienen niet boven de 800 euro willen gaan (tweedehands is ook OK natuurlijk). Ik heb zelf al een lijstje met kanshebbers. Ik hoop dat jullie me vertellen welke de beste zijn, welke ik vergeet en welke ik zeker niet mag doen en vooral waarom:

- Korg Z1
- Clavia Nord Lead 2 (niet de rack versie natuurlijk)
- Oberheim OB-12 keyboard
- Novation KS5
- Novation 25 remote Audio Extreme
- Roland JP 8000
- ?????

2)
Wat is naar jullie ervaring de beste set-up om op deze manier te werken? Heb je meer dan 1 audio-in nodig op je Mac? Hoe krijg je dat dan voor elkaar en is het de moeite waard om daar ook extra in te investeren? Want ik heb de indruk dat extra audio-ins/outs best duur zijn.

3)
Moet je een professionele geluidskaart aanschaffen of is de standaard van de Mac G4 dual 1.25 GHz processors voldoende?

Alvast bedankt voor de goeie raad!

Knarruff

En als je'n keer een reason / Logic track van me wil horen:
Ze staan hier
 
hmmm, veel vragen waar eigenlijk geen eenduidig antwoord op te geven valt....

Als masterklavier zou ik iig gaan voor iets met 5 octaven. (dan vallen de novation's volgens mij al af)
Je zult zien dat dat toch errug fijn werkt, iig beter als 2 of 3 octaafjes en 'n octaaf +/- knopje.....

De toetsen van ieder synth-merk zijn anders. Aangezien dit 'n kwestie van "feel" is, kun je hiervoor beter eens naar een wat grotere muziekzaak en daar eens de nodige toetsjes gaan testen. Kies datgene waar je het lekkerst op speelt.
Zeker als je toch vooral softwarematig werkt, is de "feel" van de toetsen belangrijker als de sounds die in het apparaat zitten.

Soundjes zijn ook errug smaakgevoelig. Iedereen zal vanalles gaan roepen, maar de enige die kan bepalen wat je het lekkerst vindt klinken, of wat het beste bij jou stijl past, ben je zelf !

Meerdere audio-ins kan errug fijn werken: je kunt meerdere bronnen tegelijk op verschillende sporen opnemen, en dus later apart van elkaar nog bewerken. Maar het belangrijkste bij het gebruik van meerdere synth's, is toch wel 'n mixer. Je kunt er ook voor kiezen om met 1 audio-in in je kompjoeter te werken, en het signaal van de master-uit van je mixer naar deze audio-in te sturen. Mogelijkheden genoeg.

Hoewel ik geen ervaring heb met 'n mac, kan ik je toch van harte een fatsoenlijke geluidskaart aanbevelen. De geluidskwaliteit en (routing)mogelijkheden zullen altijd beter zijn als die van onboard-sound.
 
Origineel geplaatst door gemmetje
hmmm, veel vragen waar eigenlijk geen eenduidig antwoord op te geven valt....

Als masterklavier zou ik iig gaan voor iets met 5 octaven. (dan vallen de novation's volgens mij al af)
Je zult zien dat dat toch errug fijn werkt, iig beter als 2 of 3 octaafjes en 'n octaaf +/- knopje.....


eeeh... de ks 5 heeft naar mijn weten 5 octaven...


wat de tweede vraag betreft: hangt er van af hoe vaak je je audio inputs gebruikt, en of je veel verschillende dingen op die audio inputs wil hangen.
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
eeeh... de ks 5
wat de tweede vraag betreft: hangt er van af hoe vaak je je audio inputs gebruikt, en of je veel verschillende dingen op die audio inputs wil hangen.

Ik zou het doen voor het gebruiksgemak bij opnemen. Dat gebeurt niet heel erg vaak, maar als het gebeurt en het duurt twee uur eer alles klaar is ...
Alleen, het lijkt me erg duur om aan die extra's te komen ... Music store's goedkoopste was nog steeds een 700 - 800 euro dacht ik, voor 8 i/o

Origineel geplaatst door Gemmetje
Zeker als je toch vooral softwarematig werkt , is de "feel" van de toetsen belangrijker als de sounds die in het apparaat zitten.

Hoezo? De sound van een Waldorf Pulse is 1 van de redenen waarom die in m'n rack zal zitten ooit ...
En bedankt alvast.


Verder niemand die met een mac werkt en daarvan de standaard audio gebruikt zonder extra kaart?
 
Ik heb de OB12 en dies ook goed te gebruiken als masterkeyboard. je hebt altijd wel een schuifje of knopje en alles kan je een cc nummer geven.
4 parts, dan kan je de part 1, 2, 3 voor de sounds uit de OB12 gebruiken en part 4 voor de softsynths ed.
per oscilator bv heb je 3 golfvormen met ieder een schuifknop, dus schuiven zat bij bv modulaire soft synths.
arpeggio stuurt ie ook uit.
verder nog schuifknoppen voor equalizer ed die je misschien niet gebruiikt, ook handig voor softsynths

maar de Novation Ks4 zou t ook kunnen, alleen heeft minder knoppen en ze zitten in dezelfde prijsklasse.

de Novation Remote heeft echt te weinig toetsen.
 
Origineel geplaatst door Phase
de Novation Remote heeft echt te weinig toetsen.

Ze verkopen hem nochtans als een combined audio/midi controller keyboard? Maar ik zie zelf ook dat de oberheim een pak meer knoppen en schuiven heeft. Maakt hem dat niet moeilijk programmeerbaar? Of net gemakkelijk? Sorry voor de domme vraag misschien, maar ik moet m'n eerste synth nog kopen dus heb er geen ervaring mee ...

En verder echt niemand die mac gebruikt in z'n of haar studio en daarvan de onboard audio gebruikt zonder een extra geluidskaart? Ik heb zelf wel een Luna 2 van Creamware maar wacht al maanden op drivers voor OSX. Creamware had me nog gezegd dat die er in oktober zouden zijn, maar m'n mailtjes blijven onbeantwoord. Ik was al van plan om die kaart dus op de tweedehands markt te gooien ...

Misschien dat ik beter een nieuwe thread begin voor de mac vraag alleen ...

In elk geval, iedereen hard gaan vanavond! :biertje:

En bedankt voor de feedback!

Frank.
 
Heb vandaag een antwoord van Creamware ontvangen betreft de drivers.
Had tevens een vraag over de G5 in combinatie met de Luna.
Het volgende antwoord heb ik gekregen:

no, you can´t use the Luna in a G5 because the G5 doesn´t have any Pci
slots and we don´t have any OSX drivers for the luna board,yet.
no, you can´t use the Luna in a G5 because the G5 doesn´t have any Pci
 
Over de Korg Z1:

De Z1 heeft veel draaiknopen, die cc#'s uitsturen. Verder is het een (semi?)gewogen klavier wat stukken lekkerder speelt dan zo'n goedkoop yamaha CS1x klaviertje waar ik nu op zit te spelen. Het Z1 klavier heeft aftertouch en de hele synth voelt lekker soide aan. Er zit ook een X/Y pad op, a la Kaoss Pad, zodat je met 1 vingerbeweging 2 parameters kunt aansturen.

Je hebt beschikking over 2 audio outs en een MONSTER van een synth engine! Met diverse speciale oscillator modellen kun je hele aparte sounds maken. De Z1 wordt wel genoemd in het rijtje met de Access Virus, AN1X, Nordlead 2 en JP8000.

Je hebt beschikking over 2 filters die je serie en parallel kunt schakelen, deze filters hebben per filter aparte cutoff, resonance en env. amount draaiknoppen.

Een Multi mode maakt het mogelijk om tot 6 verschillende patches te stapelen met nog weer effecten hierover.
Je kunt die patches onderling detunen enzo. Een nadeel is, dat je 12 stemmige Z1 al snel zakt in polyfonie.
4 patches gelayerd in multi mode geeft 12 delen door 4 = 3 stemmen. Dus vette akkoorden kun je dan al niet meer spelen. Dit was voor mij een van de redenen om hem te verkopen. Er is een voice expansion verkrijgbaar waardoor hij 18 stemmig wordt, maar dat is eigenlijk een druppel op een gloeiende plaat.

Verder zit er een 16 staps arpeggiator in die werkt als een soort van stepsequencer die je via het klavier kan programmeren. Je kunt deze synchroniseren aan een externe midi clock.

Een 2e reden waarom ik zelf de Z1 niet wilde houden is dat je talloze menu's door moet om het apparaat fatsoenlijk te editten. Er zijn ook editors voor, maar ik heb 2 avonden lopen stunten om e.e.a. aan de loop te krijgen zonder resultaat.

Misschien ga ik iets te diep op zaken in m.b.t. masterkeyboards, maar ik wilde even aangeven dat je met een Z1 meer in huis haalt dan een leuk klavier met draaiknopjes.

-C-
 
ik ben zeer tevreden over mn an1x van yamaha
lekker klaviertje, leuke sound en daarenboven heeft hij een assign menu waar je 8 functies kunt aanwijzen
Die menu-hopping heb je trouwens na enkele dagen door, je vind wel snel je weg daarin
 
ehm... Ensoniq ASR-10

EN een dijk van een sampler met karakter

EN zoveel mogelijkheden, vergelijkbaar met synth

EN een van de coolste effecten around (Ensoniq dp2)

EN een dijk van een masterkeyboard

Dit alles vind ik uiteraard... :)
 
Tik ergens een Kurzweil K2000 op de kop... Ik denk dat dat precies de sound is die je zoekt... Verder natuurlijk ook een topsynth, en 61 keys bordje...

Groet,
Roy
 
Origineel geplaatst door C738
Over de Korg Z1:
Verder zit er een 16 staps arpeggiator in die werkt als een soort van stepsequencer die je via het klavier kan programmeren. Je kunt deze synchroniseren aan een externe midi clock.
-C-

32 steps hoor.

overigens, kijk eens naar de datum van de eerste post 8)

ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat knarruff ondertussen al een z1 heeft 8)
hij had bij mij de z1 getest en goed bevonden, had hem 2de hands voor een goede prijs weten te vinden en we zijn er zo'n 7 maand geleden 1 gaan halen. *D
 
Origineel geplaatst door feindbild
32 steps hoor.

overigens, kijk eens naar de datum van de eerste post 8)

ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat knarruff ondertussen al een z1 heeft 8)
hij had bij mij de z1 getest en goed bevonden, had hem 2de hands voor een goede prijs weten te vinden en we zijn er zo'n 7 maand geleden 1 voor hem gaan halen. *D
 
Back
Top