Reason meemastern via ReWire in Cubase

arnomusicman

Radiation!
Lid sinds
14 december 2001
Berichten
4.271
Locatie
Zevenaar
Dit zal wel alleen interessant zijn voor mensen met nog niet zoveel ervaring in Reason, zoals ik dus. Ik denk dat onze 'superusers' dit AL LANG weten.

Als je Reason binnen Cubase gebruikt via ReWire, en je maakt opnamen (audio/MIDI) in Cubase en MIDI in Reason (in de eigen sequencer), wordt bij gebruik van de functie Export audio, de Reason sequence via ReWire ook in .wav meegemastered! Net ontdekt man.......te gek!
Maar misschien weten jullie dit allemaal al lang. Ik klooi pas net wat met de 1.01 demo van propellerheads.
Als Reason 2.0 uitkomt, koop ik hem meteen!

In een andere thread las ik trouwens dat iemand vond dat in Reason 2.0 er maar eens een soort van VSTi moest komen. Nou, dat is er eigenlijk dus al lang he? Je kunt namelijk als je Reason hebt opgestart binnen Cubase (ReWire dus) bij een willekeurige MIDI track Reason tracks als output kiezen, en dan dus gewoon met de sequencer van Cubase werken. Dit zul je dan ook weer gezamenlijk kunnen masteren (denk ik). HEFTIG!
 
Ik heb o.a. in het betreffende draadje daarover geschreven. Zelf heb ik hier een demo (dus save disabeled),versie van Cubase, vraag me niet welke en de 1.1 versie van Reason.

Voor het maken van sequences gebruik ik m'n RM1X (en dit wil ik voorlopig niet veranderen). Dus als ik VSI wil gebruikten moet ik Cubase kopen alleen als host omgeving?



Nooit!!!!


Greetz,

Yawgmoth
 
IK kan niet wachten tot Reason2 en Sonar2 (met Rewire ondersteuning) uitkomen! Dat moet echt fantastisch gaan worden.

Moet alleem naast deze software pakketten + rewire nog wel even een stuk snellere PC gaan aanschaffen denk ik...

VRAAGJE NOG: Kan je, voordat de output van je reasonapparaat wordt doorgeroute naar Cubase, de audiostream nog langs een FX apparaat in reason sturen eigenlijk? Of moet je de FX er puur in Cubase pas bijvoegen?
 
Je kunt de fx van Reason blijven gebruiken, maar je kunt ook die van Cubase gebruiken, of een combinatie.

Hangt er een beetje vanaf hoe je wilt werken, en de kwaliteit van de fx in Reason. In Cubase kun je immers ook third party plugins gebruiken, dus is het flexibeler.

Je kunt een Reason apparaat op de Reason mixer aansluiten, maar ook direct naar verschillende ReWire kanalen in Cubase zenden, zonder de tussenkomst van de Reason mixer. Dan wordt het echt belangrijk dat je de VST mogelijkheden in de ReWire kanalen ter beschikking hebt.

En Yawgmoth, je hebt in jouw situatie helemaal gelijk, maar met de RM1X kun je volgens mij echt geen audio opnemen, dan zou je alweer een ADAT of Tascam ofzo moeten hebben (of een multitracker als Fostex of Tascam ofzo), en die syncen. Dus als je met MIDI hardware werkt, en VSTi en audio HD-recording en ReWire (Reason) kan dit allemaal perfect samen in Cubase VST. En dan is het toch tof dat je Reason direct mee kunt masteren via Export Audio.
 
Back
Top