[juno 60] Batterij verwijderen

apollo

I love syntesaizer
Lid sinds
22 april 2003
Berichten
2.287
Locatie
Gent
Omdat ik het geheugen toch nooit gebruik, zou ik graag de batterij van mijn juno 60 verwijderen. Ik weet echter totaal niet waar die zit (ik heb gelezen onder de geheugenpads zelf, maar ik weet niet hoe ik daar moet raken).

Iemand die wel weet waar het zit en hoe het moet? Is dit trouwens überhaupt wel een goed idee; een juno 60 blijft toch werken zonder batterij, of niet?
 
Met deze gedachten heb ik ook wel es gespeeld.

Batterijen in gear worden toch alleen gebruikt door het intern mem van die gear ?
Als je nu geen geheugenplaatsen gebruikt, kun je dan zonder meer de batterij verwijderen, of wordt dan ergens de stroomkring onderbroken ?
Dit zou natuurlijk voor ieder ding anders kunnen zijn.....

Een voordeel van het verwijderen van de batterij, is dat je geen kans hebt op het lekken van batterijen.

Wie weet hoe het zit ?
 
lekkende batterijen... tsja ik noem het 'downgraden'

waarom niet gewoon gebruik maken van de mogelijkheden die deze bak heeft? ok ik snap dat er zeer waarschijnlijk alleen vies mee ge-tweaked word maar presets zijn toch onzettend handig om een initial sound te hebben waar vanuit je verder gaat...

bij het verwijderen haal je wel een essentieel ding weg bij de bak... het is nl een JUNO-60... geen JUNO-6... :gaap:
 
Ik heb de mijne vervangen.Als je hem openklapt en je er voor staat dat zit hij aan de rechterkant aan het deel wat op hoog gaat en als het goed is is het een geel of een blauw een soort aaa batterij van 1 cm lang.
 
Ik zou em openmaken en vervangen. Dan gaat de nieuwe weer zo'n 20 jaar mee.
Je weet maar nooit of je in de toekomst wel weer eens eeen geluid wil opslaan.
Ook als je em ooit verkoopt mot ie er toch wel weer inzitten.
 
Origineel geplaatst door Toon
En lekkende batterijen kun je altijd vervangen door niet- lekkende :D

Da's me een beetje te makkelijk gesteld.....
Een lekkende batterij kan best wel wat schade veroorzaken, en ik ben geen mens die wekelijks z'n synth's openschroeft om te kijken of e.e.a. nog niet lekt.

Dus lijkt het me wel een optie, als de synth werkt zonder batterij (dan ook zonder geheugen, maar da's nie erg), de batterij er voor de zekerigheid maar uit te gooien.
 
Origineel geplaatst door marcuuu
Ik heb de mijne vervangen.Als je hem openklapt en je er voor staat dat zit hij aan de rechterkant aan het deel wat op hoog gaat en als het goed is is het een geel of een blauw een soort aaa batterij van 1 cm lang.

Bedankt ik ga het zo meteen proberen.

De reden waarom ik de batterij eruitneem is inderdaad om lekken te voorkomen. Mocht ik m'n juno (met de nadruk op mocht) ooit wegdoen stop ik de batterij er opnieuw in eventueel.

Van die presets om vanuit te vertrekken ... tja, 't is inderdaad gemakkelijk, maar ik ken die juno nu als m'n broekzak en ik heb helemaal geen behoefte meer aan presets en als ik een patch echt heel goed vind, dan schrijf ik het gewoon toch even op. Dat doe ik nu al voor m'n andere synths, dus eentje meer of minder zal het verschil niet uitmaken
 
Bericht door een moderator:
verplaatst naar zelfbouw, reparaties, onderhoud forum
 
Origineel geplaatst door gemmetje
Da's me een beetje te makkelijk gesteld.....
Een lekkende batterij kan best wel wat schade veroorzaken, en ik ben geen mens die wekelijks z'n synth's openschroeft om te kijken of e.e.a. nog niet lekt.

Dus lijkt het me wel een optie, als de synth werkt zonder batterij (dan ook zonder geheugen, maar da's nie erg), de batterij er voor de zekerigheid maar uit te gooien.

't is daarom dat je die batterijen moet vervangen door Lithium batterijen, die niet lekken. In de meeste van deze synthesizers zaten oplaadbare NiCad batterijen die na een bepaalde tijd meestal begonnen te lekken. 't is een kleine ingreep om die batterijen te vervangen maar dan ben je ook in de toekomst zeker dat je printplaten niet opgevreten zullen worden door zuur van lekkende batterijen.

Ik zou er niet van verschieten dat de batterij gewoon weglaten niet werkt, je synth is nl. zo geprogrammeerd om bij het opzetten een patch te laden, een patch die er zonder batterij gewoon niet is kan misschien wel problemen geven.
 
Origineel geplaatst door Toon
Ik zou er niet van verschieten dat de batterij gewoon weglaten niet werkt, je synth is nl. zo geprogrammeerd om bij het opzetten een patch te laden, een patch die er zonder batterij gewoon niet is kan misschien wel problemen geven.

Goed punt ! Had ik nog niet aan gedacht... :stupid

Dan toch maar regelmatig de zaak es openschroeven........

Is het bij lithium-batterijen nou echt zo dat ze 100 % lek-proof zijn ?
Volgens de fabrikanten wel natuurlijk...

Iemand ervaringen ?
 
'k Heb em even opengemaakt. Er zit een mooi klein blauw batterijtje in. Ik heb het er niet uit gekregen. Zo te zien zit het vastgesoldeerd en ik ken er niet echt veel van dus laat ik het mooi zitten.

Hoe kan ik zien dat het een lithium-batterij is? Ik weet van de vorige eigenaar dat de batterij al een keer vervangen is, maar ik weet niet door welke ...
 
ik kan je vertellen dat het een lithium battarij is
bang dat de battarij gaat lekken ?????

om je gerust te stellen deze battarij in de juno60 gaat echt niet lekken wat ik zou doen is hem vervangen voor een 2032 knoopcel die ongeveer 6 € kost en klaar heb je als nog geheugen en je hoeft nu helemaal niet meer bang te zijn dat de battarij gaat lekken

zo simpel is het maar het blijft jou juno60 en als jij de battarij eruit wil laten moet je dat doen

succes er mee
 
Origineel geplaatst door Synthesizer11
'k Heb em even opengemaakt. Er zit een mooi klein blauw batterijtje in. Ik heb het er niet uit gekregen. Zo te zien zit het vastgesoldeerd en ik ken er niet echt veel van dus laat ik het mooi zitten.

pffff, effe soldeerbout en klaar is kees.
 
Back
Top