fuse
Gepokt en gemazeld
- Lid sinds
- 7 juli 2001
- Berichten
- 18.831
Even wat tips voor jan en alleman over hoe je een eindmix aflevert in digitaal formaat. Het is geen 'ik de grote meneer' verhaal maar praktische tips fur in die studio.
Als iemand d'r nog meer weet, GRAAG!
Geen clipping! Daarmee introduceer je allemaal hogere harmonischen en klinkt de track scherpen (en aggressiever). Bij analoge media heb je daar niet zo snel last van maar bij digitale media is het bijna vragen om moeilijkheden.
Maak je industrial en is het bijna alleen maar clipping dan nog je eindmix niet laten clippen. De afzonderlijke tracks kun je wel laten clippen en die dan even een tandje terugdraaien (als je digitaal mixed that is)
Fade in/out met evt een click waar hij precies begint en eindigt (als het nodig is!). En als je veel last heb van ruis of een gate gebruiken (en die dus even goed scherp instellen) of even een de mastertrack in/out faden (kan met de hand of met software)
Vind je die ruis irritant dan kun je het maskeren met een of ander vaag geluidje (af wat je leuk vind) die de ruis overstemd.
Als je een DAT aflevert aan de guy die het verder moet regelen (mastering engineer of CD pers peeple) dan is het gebruikelijk dat je de eerst 4 min van je DAT leeg laat. Het schijnt dat je dan stukken minder kans hebt dat een track dan last heeft van omgevallen bitjes (dus bikkelharde tikken).
Luister bij elke belangrijke kopie even na of die CD-R of DAT of MD geen tikken heeft. (bijv. de demo naar de A&R manager waar je vet wilt scoren) Want het wil nog wel eens dat als de buurvrouw de wasmachine aanzet je last hebt van storing en d'r een of andere tik nou net hoorbaar is op het stille stuk net na de break.
Bijkomend voordeel is of je dan kunt merken of het vaak draaien van het nummer je de strot uitkomt of niet en je wellicht toch nog iets moet veranderen (ah nee he, niet weer)
Als je een 24 bits mix hebt en d'r uiteindelijke en 16 bits formaat moet van maken let even op de dithering. Er zijn zat programma's, plugins, mixers, soundcards ed die dit kunnen fixen. Het ligt aan jouw wat je het fijnste vind en als het goed is dan is het resultaat niet zo digitaal wanneer je die 8 bits van de 24 gewoon zou 'weggooien'. En eigenlijk is dithering niet meer dan het 'goochelen' met het weggooien van bitjes en natuurlijk geluid (ruis meestal) gebruiken om het het beste te laten klinken. (kun je boeken over vol schrijven en lezen, veel horen helpt meestal beter)
Hardheid is ook heel belangrijk. Als de pieken van de mix lager dan -3dB zijn dan is het duidelijk te zacht. Optimaal is de pieken tussen de -1 en 0dB te hebben maar als het constant 0db is en je hebt een te strakke limiter gebruikt dan hoor je vast wel dat de mix in elkaar is gezakt.
Qua vermogen is het zo meestal rond de -18 tot -10db RMS (voor dance,techno etc (want voor klassiek is het stukken minder)) wel handig maar -10dB is al best wel hard)
Wil je het RMS vermogen even goed aanpakken dan heb je als snel resultaat met het laag. (daar zit het meeste vermogen)
En dan kun je al metteen letten of het laag rond de 80-100Hz (kicks etc) er niet voor zorgt dat je last van resonanties krijgt op van die goedkope k*otespeakertjes. Het mag dan wel strak zijn, maar als je rond de -10dB blijft dan valt het wel mee. (je bent nu eigenlijk al aan't masteren maar enfin)
Met zang wil het wel eens voorkomen dat op bepaalde monitor speakers de zang veels te hard of zacht is. En als je toch bezig bent is het net zo handig om even twee versies te maken met de zang normaal en met de zang -6dB. Dan hoef je niet weer de hele zooi te mixen en het aan te passen. Tenzij beide versies niet goed genoeg waren.
Ben je met die mix klaar en wil je zelf gaan masteren. Let dan heel goed op of je geen onbalansen in de mix krijgt of je duidelijk hoort dat de compressie pompt of zuigt (letterlijk of figuurlijk), want dan weet je meestal wel dat je een betere mix moet maken. (of je bent te lui en gaat wat met EQ en compressie/limiting de boel recht breien.
Als iemand d'r nog meer weet, GRAAG!
Geen clipping! Daarmee introduceer je allemaal hogere harmonischen en klinkt de track scherpen (en aggressiever). Bij analoge media heb je daar niet zo snel last van maar bij digitale media is het bijna vragen om moeilijkheden.
Maak je industrial en is het bijna alleen maar clipping dan nog je eindmix niet laten clippen. De afzonderlijke tracks kun je wel laten clippen en die dan even een tandje terugdraaien (als je digitaal mixed that is)
Fade in/out met evt een click waar hij precies begint en eindigt (als het nodig is!). En als je veel last heb van ruis of een gate gebruiken (en die dus even goed scherp instellen) of even een de mastertrack in/out faden (kan met de hand of met software)
Vind je die ruis irritant dan kun je het maskeren met een of ander vaag geluidje (af wat je leuk vind) die de ruis overstemd.
Als je een DAT aflevert aan de guy die het verder moet regelen (mastering engineer of CD pers peeple) dan is het gebruikelijk dat je de eerst 4 min van je DAT leeg laat. Het schijnt dat je dan stukken minder kans hebt dat een track dan last heeft van omgevallen bitjes (dus bikkelharde tikken).
Luister bij elke belangrijke kopie even na of die CD-R of DAT of MD geen tikken heeft. (bijv. de demo naar de A&R manager waar je vet wilt scoren) Want het wil nog wel eens dat als de buurvrouw de wasmachine aanzet je last hebt van storing en d'r een of andere tik nou net hoorbaar is op het stille stuk net na de break.
Bijkomend voordeel is of je dan kunt merken of het vaak draaien van het nummer je de strot uitkomt of niet en je wellicht toch nog iets moet veranderen (ah nee he, niet weer)
Als je een 24 bits mix hebt en d'r uiteindelijke en 16 bits formaat moet van maken let even op de dithering. Er zijn zat programma's, plugins, mixers, soundcards ed die dit kunnen fixen. Het ligt aan jouw wat je het fijnste vind en als het goed is dan is het resultaat niet zo digitaal wanneer je die 8 bits van de 24 gewoon zou 'weggooien'. En eigenlijk is dithering niet meer dan het 'goochelen' met het weggooien van bitjes en natuurlijk geluid (ruis meestal) gebruiken om het het beste te laten klinken. (kun je boeken over vol schrijven en lezen, veel horen helpt meestal beter)
Hardheid is ook heel belangrijk. Als de pieken van de mix lager dan -3dB zijn dan is het duidelijk te zacht. Optimaal is de pieken tussen de -1 en 0dB te hebben maar als het constant 0db is en je hebt een te strakke limiter gebruikt dan hoor je vast wel dat de mix in elkaar is gezakt.
Qua vermogen is het zo meestal rond de -18 tot -10db RMS (voor dance,techno etc (want voor klassiek is het stukken minder)) wel handig maar -10dB is al best wel hard)
Wil je het RMS vermogen even goed aanpakken dan heb je als snel resultaat met het laag. (daar zit het meeste vermogen)
En dan kun je al metteen letten of het laag rond de 80-100Hz (kicks etc) er niet voor zorgt dat je last van resonanties krijgt op van die goedkope k*otespeakertjes. Het mag dan wel strak zijn, maar als je rond de -10dB blijft dan valt het wel mee. (je bent nu eigenlijk al aan't masteren maar enfin)
Met zang wil het wel eens voorkomen dat op bepaalde monitor speakers de zang veels te hard of zacht is. En als je toch bezig bent is het net zo handig om even twee versies te maken met de zang normaal en met de zang -6dB. Dan hoef je niet weer de hele zooi te mixen en het aan te passen. Tenzij beide versies niet goed genoeg waren.
Ben je met die mix klaar en wil je zelf gaan masteren. Let dan heel goed op of je geen onbalansen in de mix krijgt of je duidelijk hoort dat de compressie pompt of zuigt (letterlijk of figuurlijk), want dan weet je meestal wel dat je een betere mix moet maken. (of je bent te lui en gaat wat met EQ en compressie/limiting de boel recht breien.