Hoe clipping best aanpakken? (in Ableton)

Dr.Drane

Darkpsy Vertegenwoordiger
Lid sinds
6 augustus 2007
Berichten
486
Locatie
Maasmekka (België)
Geachte lezers,

Ik heb net een artikel gelezen ivm Ableton genaamd "keep your channel faders low and the master at 0db".

Hierin geven ze de richtlijn, begin je sporen -12 db en laat je master op 0db staan.

Ik begin altijd met kick op -6db en baslijn op -7db (ik probeer darkpsy te maken), en dan vul ik de rest op. Ik probeer altijd onder de 0db te blijven maar af en toe en toch steeds vaker (omdat mijn nummers voller worden) gaat het naarmate het einde van het nummer er toch eventjes over. Dan plaats ik meestal een L2 limiter op -0,1db.

Is dit wel een goede manier om met clipping om te gaan?

In het artikel praten ze ook over een utility plugin op je master plaatsen om het volume naar beneden te halen (in Ableton kun je blijkbaar nog altijd niet de sliders van alle sporen tegelijk naar beneden halen), ipv je master te verlagen.
Ik neem aan dat dat is omdat je dan het te summen signaal verlaagd ipv het signaal waar het kwaad al is geschied?
En is dit wel even goed als de sporen apart naar beneden te halen? Want ik neem aan dat eerst versterken en dan weer verlagen toch een verlies met zich mee brengt?

Als ik iets gerenderd heb, dan haal ik het meestal nog eens door Sound Forge om het te normalizen op rms -12db.
Stel dat ik geen limiter zou gebruiken op de master, en het volume gewoon toch nog net onder de 0db hou. Gaat het dan even luid zijn eens als het genormalized word? Of gaan die (bij het limiten) afgekapte pieken er voor zorgen dat het normalizing process meer volume kan geven? (of komt dit op hetzelde neer mss?)

Dan een laatste vraag...mijn werkwijze van het limiten vd pieken, zou ik dat mss beter kunnen vervangen door sporen minder volume te geven en alles op het einde naar omhoog te compressen?

Dit zijn zowat de vragen die ik mij stel ivm clipping, zijn er dus toch nog best wel heel wat. Is mss ook allemaal beetje een kwestie van smaak. En ja er zijn mensen die beweren dat je nooit mag laten clippen en dat dynamiek veel belangrijker is als het volume van je track, maar als ik de nummers die ik goedd vind in soundforge bekijk, zie ik toch vaak veeeeel volume...

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden die er eventueel aan gaan komen! :okdan::okdan:
 
En ja er zijn mensen die beweren dat je nooit mag laten clippen en dat dynamiek veel belangrijker is als het volume van je track, maar als ik de nummers die ik goedd vind in soundforge bekijk, zie ik toch vaak veeeeel volume...
digitaal mag je idd nooit clippen
die nummers dat jij goed vind zijn gemasterd tot max. volume.; dat is uw zorg niet, das zorg voor de persoon die je tracks mastert..
zorg dat die wat ruimte heeft om in te werken.
zoek even op dit forum "loudness-war"



voor de rest moet je het jezelf niet al te moeilijk maken met beginnen op een specifieke waarde of dit dat.. indien alles zwart/wit volgens de regeltjes moest kunnen we evengoed software gebruiken die de muziek maakt voor ons. zorg gewoon dat het goed klinkt zonder te clippen.. de rest is voor de masteraar..

bij mij staat er permanent een subtiele eindcompressor op alles, soms om het clippen tegen te gaan, soms om te versterken.. heb er geen vaste regels voor, als het maar goed klinkt, en het klinkt altijd beter met de compressor (frm rnc in really nice modus)
 
probeer voor de grap eens de compressor nu eens niet te gebruiken en alleen met EQ te mixen (en andere effecten als reverbs etc.)

Neem je audio gewoon hard genoeg op zonder clippen en met een beetje headroom en laat de masterbus gewoon op 0 staan. Als je masterbus gaat clippen moet je die niet zachter zetten maar eq toepassen op je tracks of gewoon een aantal tracks zachter zetten...
 
probeer voor de grap eens de compressor nu eens niet te gebruiken en alleen met EQ te mixen (en andere effecten als reverbs etc.)

Neem je audio gewoon hard genoeg op zonder clippen en met een beetje headroom en laat de masterbus gewoon op 0 staan. Als je masterbus gaat clippen moet je die niet zachter zetten maar eq toepassen op je tracks of gewoon een aantal tracks zachter zetten...

Lijkt me een heel goed idee. Clips removen door eq'ing. Ik gebruik eq'ing meestal voor mijn geluiden te plaatsen in het freq. spectrum en voor de klank beetje af te stellen, maar kan me voorstellen dat het daar ook heel erg geschikt voor is.

Merci voor de tip! :okdan:

Gisteren trouwens met mijn laatste brouwsel langs een kameraad geweest die hardware eq en comp heeft om het rap es te laten masteren zodat ik dat eens heb meegemaakt. Maar hij zei ook dat ik zelf al te veel "mastering" gedaan had. Waarschijnlijk sommige groepen van geluiden al te veel opgeblazen...nu ga ik dat in de toekomst wat subtieler (of niet) doen en eventueel zelf op de master een eq+comp plaatsen die ik af en toe eens aan en uit kan zetten om zelf al een idee te krijgen van hoe het gemasterd zou klinken.

Groeten!
 
Als je die EQ en Comp er nou eens af laat en het zo mixt alsof die er wel op zitten dan kom je er ook.
Probeer dat maar eens want als je dat lukt dan zit je op de goede weg.

Clippen mag wel hoor. Als jij het rot en vervormt wil laten klinken dat is dat een hele goede manier. :D
 
Als je die EQ en Comp er nou eens af laat en het zo mixt alsof die er wel op zitten dan kom je er ook.
Probeer dat maar eens want als je dat lukt dan zit je op de goede weg.

Clippen mag wel hoor. Als jij het rot en vervormt wil laten klinken dat is dat een hele goede manier. :D

Ok, zal ik zeker proberen. Ook bedankt voor de tip. Is het dan zo dan je best gewoon niets op je master plaatst? (dus zelfs geen limiter)

Lijkt me niet simpel om zonder EQ / comp / limiter toch nog over heel je track minstens 3 db headroom over te houden...maar misschien is dat net de kunst van het goed equalizen?

Maar dan stel ik me weer de vraag: stel je hebt een bas, kick en lead die mooi onder de -3db blijven. Je vervangt op een bepaald moment je lead even met een andere lead...alles blijft mooi onder de -3db...maar dan op een bepaald moment wil ik beide leads laten horen, en zit ik er boven. Ok, ik begin mijn leads te eq'en zodat ze mooi terug mooi samen onder de -3db blijven. Dan kan me voorstellen dat ik, als ik mijn nummer terug van het begin opzet, dan iets ga hebben van, hmmm, mijn leads apart klinken nu niet meer zo mooi...

Is dan mss het moment aangebroken om sidechain gating en/of sidechain compressie te gebruiken ipv eq'ing om clips te vermijden?

Thx en groeten!
 
wat dacht je van gewoon alles terug wat stiller zetten? :)

Maar dan heb ik op den duur in het begin van het nummer geen volume meer over. :D

EDIT: maarja, is mss wel beter dan de omgekeerde richting uit te werken
EDIT2: voor een muzikant geldt dus "less is more" en voor de mastering engineer "more is more"? More or less toch. :D
 
Zet je boxen wat harder, dan heb je je volume toch gewoon?
 
Zet je boxen wat harder, dan heb je je volume toch gewoon?

Ja maar als ik dan mijn nummer heb opstaan moet ik van het begin tot het einde het volume weer dichter draaien anders gaan mijn monitors clippen. (bij wijze van spreken)

Of kan een mastering engineer een nummer met in het begin weinig en op het einde veel volume ook zo rechttrekken dat er overal net het juiste volume is?

Want dan komt het altijd uiteindelijk wel goed in dat geval.
 
Waarom clippen je monitoren?
 
Waarom clippen je monitoren?

Als het volume van mijn nummer in het begin een stuk lager ligt als op het einde. En ik 'm luid zet in het begin, dan gaat het toch te luid spelen op het einde, niet?

Of gaat dat verschil in de praktijk vrij miniem zijn misschien + recht te trekken door een mastering engineer? (ik moet het zelf nog testen he, ben hier maar wat aan't pre-redeneren :))

greets
 
In de meeste programma's kun je ook wel een envelopje op je mastervolume zetten. Dus in het begin (als je nog maar weinig lagen hebt) zet je deze wat hoger, dan naarmate er meer lagen/herrie bijkomt doe je het wat omlaag. Zo hou je een redelijk constant volume in je mix zonder dat je direct alles plat slaat met compressie. Ik probeer zelf altijd als ik in het digitale bezig ben om mijn pieken op 0db te krijgen (of daar iets onder), en de rest eronder. Eventueel kan ik dan later nog dingen doen met EQ of compressie zonder dat er al clipping in mijn ruwe materiaal zit.
 
In de meeste programma's kun je ook wel een envelopje op je mastervolume zetten. Dus in het begin (als je nog maar weinig lagen hebt) zet je deze wat hoger, dan naarmate er meer lagen/herrie bijkomt doe je het wat omlaag. Zo hou je een redelijk constant volume in je mix zonder dat je direct alles plat slaat met compressie. Ik probeer zelf altijd als ik in het digitale bezig ben om mijn pieken op 0db te krijgen (of daar iets onder), en de rest eronder. Eventueel kan ik dan later nog dingen doen met EQ of compressie zonder dat er al clipping in mijn ruwe materiaal zit.

Lol...stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Dat is idd een vanzelfsprekende oplossing. En je volume envelope kun je ook heel makkelijk aanpassen naarmate je verder geraakt in je nummer.

En voor de 0db op de master gaan lijkt me toch ook beter als voor de -3db headroom gaan voor de mastering engineer. Je (of degene die het mastert) kunt (of kan :)) toch beter het volume omlaag halen als omhoog trekken neem ik aan (gezien dat bij eq'ing toch altijd gezegt wordt).

Correct me if I'm wrong aub. :)

EDIT: Maar kun je dan niet beginnen met de master op -3db zodat je, als je de master in het begin van het nummer gaat omhoog trekken, je toch mooi onder de 0db db blijft op je master? En nu zijn we bezig over het volume van het master kanaal automaten, maar het artikel waardoor ik deze thread begonnen ben zegt net dat je altijd je mater op 0db moet laten. Misschien beter de volumes van je sporen zelf gaan automaten...maar dan gaan de fx die erop zitten mss weer anders klinken... :confused: Tis blijkbaar toch allemaal niet zo simpel als het lijkt heb ik de indruk. (en het leek niets eens simpel :D)

EDIT2: Net een artikel gevonden genaamd: "Ableton Live Mixing: Better Volume Automation Using The Utility Plugin". Hierin gaan ze ook per spoor adhv de utility plugin het volume per kanaal aanpassen. Daardoor gaan fx ook hetzelfde blijven klinken bij volume aanpassingen.
 
Laatst gewijzigd:
Zie je wel. Het kan allemaal wel. Je moet het maar net weten. ;)
 
Wat je niet weet kan je ook niet toepassen. ;)
 
Dat lijkt me ook een goede oplossing ja. Wat ik beschreef is meer een quick & dirty oplossing die je handmatig zo'n beetje overal op kan gebruiken en zeker niet geschikt voor afmixen.
 
Wat je niet weet kan je ook niet toepassen. ;)

Zoals je helaas ook niet kunt gebruiken wat je niet hebt dus. :D

Dat lijkt me ook een goede oplossing ja. Wat ik beschreef is meer een quick & dirty oplossing die je handmatig zo'n beetje overal op kan gebruiken en zeker niet geschikt voor afmixen.

Ja, zal een pak minder werk zijn als elk spoor apart zo onder handen te nemen.
 
De beste methode is degene die werkt. :D
 
Back
Top