Hoe clipping best aanpakken? (in Ableton)

Fuse, al eens gedacht om een tegeltjesfabriek te beginnen? :D Ik wil wel een paar van die wijsheden in Delfts Blauw op de muur :D :D
 
Fuse, al eens gedacht om een tegeltjesfabriek te beginnen? :D Ik wil wel een paar van die wijsheden in Delfts Blauw op de muur :D :D

Touche! :okdan:
 
Weet je waarom meer nummertjes beter is? Omdat je je dan geen zorgen hoeft te maken om headroom. 16 bit klinkt net zo goed als 32 bit, alleen moet je bij 16 bit wel alle beschikbare dynamiek gebruiken, terwijl je bij 32 bit dat helemaal niet hoeft te doen.

32 bit renderen -> normalizen / masteren -> 16 bit cd

Dus je hoeft helemaal niet tegen de pieken aan te zitten.
 
Weet je waarom meer nummertjes beter is? Omdat je je dan geen zorgen hoeft te maken om headroom. 16 bit klinkt net zo goed als 32 bit, alleen moet je bij 16 bit wel alle beschikbare dynamiek gebruiken, terwijl je bij 32 bit dat helemaal niet hoeft te doen.

32 bit renderen -> normalizen / masteren -> 16 bit cd

Achzo, ja ik heb ook ergens gehoord of gelezen (zal op zelfde als jij zegt neerkomen neem ik aan) dat bij 32 bit hetgene wat clipt op de master ook geen ramp is in het opzicht dat het gewoon zoals het is mee opgeslagen wordt. Ipv bij een lager bitrate (16 en mss ook bij 24?) waar het afgekapt wordt. Dan kan men bij 32 bit eigenlijk achteraf nog zien of men gaat limiten of volume verlagen. Kan dat kloppen?

En als men normalized op rms volume, wat gebeurt er dan met de pieken die dan verdwijnen eigenlijk? Worden ze gewoon afgekapt?

Als je iets gaat laten master neem ik aan dat je ook niet moet gaan normalizen want dan ga je minder headroom hebben, right?

Dus je hoeft helemaal niet tegen de pieken aan te zitten.

Maar je moet toch ergens zeggen tegen jezelf van, dat is mijn limiet voor het aantal db dat ik op mijn master wil hebben, niet?

Of wil je misschien zeggen van "het maakt niet uit of je, als je nummer meer volume krijgt naarmate dat het langer wordt en beetje gaat clippen boven de 0db, het algemeen volume naar omlaag gaat halen of gewoon dat beetje volume boven de 0 db toelaat"?

Als je dat beetje volume boven de 0db dan wel gaat toelaten, bespaar je je natuurlijk het werk van het volume telkens naar beneden te moeten halen...maar langs de andere kant (mij kennende) ga ik dan nog rapper overdrijven met telkens meer en meer volume erin te steken.

EDIT: w000ps...mijne fran...euhm guld..ik bedoel eurocent valt hier: denk dat ik je verkeerd begrepen heb, want boven 0db komen mag niet want dan overstuur ik de summing engine van mijn sequencer.
 
Back
Top