By Your Side

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
Waarde luisteraar,

Af en toe speel ik wel eens met de geluiden en settings van een oudere track. Soms komt daar iets uit en heel, heel soms wordt dat een volledige track. Deze keer was dus die heel, heel soms. Toen ik wat aan het rommelen was met m'n midi keyboard en een jaren 80 EP bespeelde, was het cirkeltje ineens rond/viel een en ander op z'n plek. Op Looperman op zoek gegaan naar een passende vocal en ook daar was het meteen raak. Deze keer heb ik gebruik gemaakt van de vocals van Farisha, oorspronkelijk op 126 BPM en nu terug gebracht naar 120.

Ik denk dat het een ballad is, maar kan dat op 120 BPM? Ach, wat maakt ook uit. Feedback is welkom zoals immer.

Weesch gegroet!

 
Heel erg mooi dokter ! Lijkt wel een beetje op Lounge, ik word daar rustig van. Alles zit perfect op zijn plaats, je hebt dat heel goed gedaan ! Probz :)
 
Heel erg mooi dokter ! Lijkt wel een beetje op Lounge, ik word daar rustig van. Alles zit perfect op zijn plaats, je hebt dat heel goed gedaan ! Probz :)

Zit weer prima in elkaar:okdan:

Dank voor het luisteren heren en de mooie woorden.
@Gloomy: Er zitten inderdaad duidelijk elementen in van de stijl waarin ik me het meest thuis voel.
 
Dank voor je compliment Robi. Ik zal het ook aan Farisha doorgeven :). Ze kan inderdaad een aardig toontje zingen en ze is veelzijdig inzetbaar. Als je luistert naar andere tracks waarin deze acapella is gebruikt, zijn het allemaal regelrechte dancetracks.
 
Knap de muziek afgestemd op de zang. Wel vind ik het geluid wat weinig warm, maar aan de andere kant klinkt het ook wel weer sprankelend. Je drum vind ik (uiteraard persoonlijk) te druk, wel vind ik de verdichting van de drum bij 2:28 er goed inkomen. Zou nog sterker werken als de drums daarvoor wat rustiger waren. Ik zal Farisha ook eens "checken", mooie stem!
 
Heel mooi in elkaar gezet, vind de synths en keys prachtig klinken allemaal, mooie akkoorden ook. De vocal klinkt bij mij soms wat scherpig, is eigenlijk het enige dat ik er op aan zou kunnen merken. Chapeau!
 
Heb je weer mooi gefabrieqed Bobski :okdan:
Mooi gebruik gemaakt van Farisha take me there vocaal.
Vindt (persoonlijk) de percussie op de achtergrond een beetje druk klinken omdat de synth ook al druk is..... klinkt niet slecht en past ook wel maar het is een beetje en en (maar dat is mijn eerste indruk) :beard: Verder natuurlijk weer een duidelijke Bob signatuur :okdan:
 
sfeertjes en klanken zijn als vanouds op zn Lansberg mooi!

dat je het een ballad tracht te noemen komt misschien hier door:
het is namelijk halftime ritme, dwz:
geen snare-accent op de 2 en 4 zoals bij de meeste vierkwartsmaat popmuziek,
maar slechts een accent op de 3de tel, de suggestie van een tweemaal zo langzaam tempo dus!

minder vind ik dit:
het stoort me te veel dat de melodie niet helemaal klopt met de akkoorden er onder,,
je stuk staat in Eb mineur maar de melodie suggereert eerder Ab mineur
soms kan zo'n dualistische muzikale spanning (Polytonaliteit) goed werken maar ik vind het
net te veel wringen, beetje knarsetand gevoel opwekken in dit stuk.
op de meeste plekken werkt de melodie/harmonie wel (logisch, want toonladders
kwart/kwint van elkaar verschillen slechts een andere toon) en een gemiddelde doorsnee
luisteraar hoort er misschien over heen maar mijn afgetrainde oren ( zie mijn fotootje icoon)
gaan toch flapperen bij die Cb
 
wow erg mooi. lekkere funky bass, mooie vokalen. de drums vind ik heerlik. prachtig geproduceerd overigens (zelfs wanneer afgespeeld via soundcloud, wel via mijn reference-installatie, ahum).

ja ik word er rustig van, evenals jan, maar het doet ik iets met mijn lijf, het is tevens swingend. ik vind het eerder een lounge nummer, maar dat dekt de lading eveneens niet.

prachtige geluiden, die erg goed "verwerkt" zijn. ik heb geen getrainde oren (of is 42 jaar muziek luisteren toch een vorm van training, evenals bij voetbal, zijn we bij muziek allen halve experts [=walter benjamin]), ik luister op gevoel. ieder zijn eigen weg overigens, in muziek, waarin objektiviteit een afgrond is.
 
Laatst gewijzigd:
prachtige geluiden, die erg goed "verwerkt" zijn. ik heb geen getrainde oren (of is 42 jaar muziek luisteren toch een vorm van training, evenals bij voetbal, zijn we bij muziek allen halve experts [=walter benjamin]), ik luister op gevoel. ieder zijn eigen weg overigens, in muziek, waarin objektiviteit een afgrond is.

met 'afgetrainde oren' bedoel ik oren die heel goed kunnen horen, maar ook weten wat ze horen,,,en het heeft juist alles te maken met gevoel, ik hoor en zie alles en weet het ook nog te benoemen

ik vind het jammer dat elke keer als ik iets zeg wat wat verder gaat dan 'kikke bas, wat een sound, je bent geweldig wat een track' mensen zich aangevallen lijken te voelen,, ik leg heel goed uit wat ik bedoel, zowel objectief als subjectief,,beide kan ik goed aan, het is verdomme mijn vak, zeg! sorrie daar voor,, :mega:
 
na nog eens luisteren:
ik vind de muziek echt heel mooi maar vind de muziek en zang niet goed genoeg matchen, de muziek werkt voor mij niet onder (als ondersteuning versterking) maar boven de zang,, op de voorgrond,,de muziek bedekt voor mij dat wat de zang wilt zeggen,,,
er zit een cadans, een beweging, ritme in de zang die ik niet terug hoor in de muziek,,

en nog steeds hoor ik met mijn overgevoelige L en R flappen,,, dat die zang harmonisch niet zo bedoeld is onder een stuk in Eb mineur,,,het wringt en ja, dat bedoel ik 'muzikaal objectief '! :engel:
 
Laatst gewijzigd:
met 'afgetrainde oren' bedoel ik oren die heel goed kunnen horen, maar ook weten wat ze horen,,,en het heeft juist alles te maken met gevoel, ik hoor en zie alles en weet het ook nog te benoemen

ik vind het jammer dat elke keer als ik iets zeg wat wat verder gaat dan 'kikke bas, wat een sound, je bent geweldig wat een track' mensen zich aangevallen lijken te voelen,, ik leg heel goed uit wat ik bedoel, zowel objectief als subjectief,,beide kan ik goed aan, het is verdomme mijn vak, zeg! sorrie daar voor,, :mega:

sorry zo bedoelde ik het niet, juist dat je dat kunt horen, en dat zeker met gevoel te maken heeft, is niet iets wat ik afwijs. integendeel.
juist het goed kunnen maken van onderscheidingen, kritisch=krinein, schiften, wat je doet, is juist noodzakelik.

ik doelde op mijn "gebrek", mij valt dat niet op, of ik luister anders. je bijdrage vind ik juist interessant.

dus, nogmaals, mijn ekskuses, wanneer ik door mijn onduidelikke uitspraak, de kracht van jouw reaktie onderuit leek te willen halen.

op andere gebieden, kan ik scherp onderscheiden, op hoog nivo, op muziekgebied (al begin ik dat nu wel te leren), is dat nog op een zeer laag nivo.

ik ontken dus niet de belang van juist de reakties die jij maakt, of val die aan, ik zag al toen ik het poste, dit kan verkeerd begrepen worden, het was zelfspot.

wel met kanttekening dat objektiviteit een afgrond is, natuurlik, wat niet wegneemt dat iedere goed geformuleerde uitspraak, scherpte levert, je aan kan scherpen, en daarmee krachtig is, zijn werking heeft, zijn invloed of effekt. wellicht is dat een sterker iets dan een objektieve uitspraak.
je reakties vallen voor mij onder goed, krachtig geformuleerde uitspraken, die onderscheidingen aanbrengt, die scherpte geven.

dat is idd nodig, en ik scherp me graag aan...

p.s. daarom schreef ik ieder zijn eigen weg, mijn weg in muziek-maken is nog een korte, en beperkte weg.

p.p.s. door wat je schrijft, kan ik zeker leren, anders te luisteren, niet om te leren anders te luisteren, huh? maar om alle aspekten, die meespelen, te leren, en hopelik op enig moment -op eigen wijze- te inkorpereren. als een kannibaal.

dat het je vak is, en dat je het zo kan formuleren, dat is louter prijzenswaardig!
 
@Vink: :okdan:


ik ben bang dat de hele wereld, die zo mooi kan zijn, kapot gaat aan al die objectiviteit ,,
en in dit geval zie ik objectiviteit dan als een tekortkoming aan zintuiglijk intuïtief gevoelsmatig leven

dat bedoel je toch?
 
Ik zet hem nog een keertje op, luistert echt lekker weg. Wat mij betreft past de zang erg goed bij de track, heerlijke 80s stijl er doorheen en een beat die lekker schommelt tussen relekst, maar ook juist swingend. Wat mij betreft een EP van maken, met op de B kant een DnB remix door Netsky ofzo ;)
 
@Vink: :okdan:


ik ben bang dat de hele wereld, die zo mooi kan zijn, kapot gaat aan al die objectiviteit ,,
en in dit geval zie ik objectiviteit dan als een tekortkoming aan zintuiglijk intuïtief gevoelsmatig leven

dat bedoel je toch?

ja! idd objektiviteit, wat een beeld of model volgt, dus er bestaan al meerdere vormen van objektiviteit, kunnen, en zullen de wereld kapot maken, en dat doen ze al..

maar kennis, ervaring, vakmanschap, beheersing van techniek, met alle openheid, en zintuiglik, gevoelsmatig gebaseerd is eveneens 'noodzakelik'.

zelfs pseudo-longinus wist dit al in de eerste eeuw... ('over het verhevene').

regels, of onderscheidingen, of taxonomie, kunnen zeer behulpzaam zijn.
mmmh laat regels weg, begrip is wellicht een betere term.
het begrip van het instrumentarium, en het materiaal is noodzakelik, maar het zintuiglikke, het gevoel is evenzeer noodzakelik.

met de dokter, vaak over gevoel en muziek gehad. overigens.

de opmerking over halve eksperts, komt van walter benjamin, een bekend essay van hem; " het kunstwerk in het tijdperk van zijn technische reproduceerbaarheid"...
waar hij het publiek, van een film, als halve eksperts beschouwd. niet technisch geschoold, maar ze oordelen wel over de techniek. dit betekent een soort van overdracht van de techniek, de technische middelen die een film gebruikt, heeft een effekt. al beheersen ze de techniek niet, wordt dmv van de techniek wel de kijk op de "werkelikheid" verandert.
vervreemdende montage, slow-motion, etc. over film is er al een heel instrumentarium op te noemen natuurlik.
essay komt uit de jaren '30 als ik het goed heb, film was net 'nieuw' of voor groter publiek.

edit: het essay gaat over veel meer zaken, de titel geeft het al aan, origineel kunstwerk tegenover gereproduceerd kunstwerk, dat verdwijnt. film, muziek, tekst, zijn goede voorbeelden, maar ook beeldende kunst. het is een kort, maar invloedrijk essay, een aanrader om te lezen, vind ik zelf, maar dat moet ieder voor zich beoordelen, vanzelfsprekend... zeker voor mensen die zich met kunst (=muziek, beeld, tekst, etc.) bezig houden interessant.

sorry dokter, er volgt een hele anamnese en diagnose op je nummer....
 
ik heb na jaren van overdenken, bestuderen, lezen, peinzen, en nog heel veel andere dingen over mensen, leven, aarde, evolutie, enz,,, een eigen 'filosofie'/gedachtegoed ontwikkeld waarin ik me thuis voel en als houvast kan gebruiken,,, totaal losgekoppeld aan de huidige wereld,, ik zie kunst zo:
ooit was er een oer-mens die even niks te doen had, geen honger, geen angst, geen kou, geen ernstige ziekte,,, hij vond een steen, kerfde er spontaan in en ontdekte dat ie ook bewust doelgericht die lijnen er in kon zetten en iets nieuws kon creëren ,, totaal losgekoppeld aan prestatie, heersende techniek en regels, prestatie,,geld verdienen, enz (wat uiteindelijk geheel uit zijn krachten is gegroeid),,geen doel, slechts ter vermaak van zichzelf, zo is ook vast muziek ontstaan: beetje voor je uit zitten staren in het zonnetje,,met een tak wat slaan op een holle boomstam en hee! dat klinkt leuk! nog eens en nog eens! en die herhaling voelt opzwepend en zet aan tot beweging,,de 4 on the floor is vast 200 miljoen jaar oud! zo hanteer ik nu ook mijn eigen creatieve uitspattingen zo veel als mogelijk

en nu weer on topic :

ik bedoel met zang past niet bij muziek vooral het ritmische arrangement,,niet dat het niet samengaat, het klinkt bij elkaar prima maar het kan ook anders,
er is in de zang een ritmische kracht te horen die ik niet benadrukt hoor in de muziek en nu juist dat maakt muziek zo sterk vaak,,

luister naar Kate Bush,,,de zang ritmes,,de zangstuwing vind je terug in de ondersteunde muziek,,bij dit stuk van de Doktor hoor ik dat niet zo sterk,,maakt niet uit,,kan ook zo maar als ik muziek onder bestaande zang zou moeten zetten dan zoek ik juist in de zang die ritmische aspecten op om ze als dwingende leidraad te gebruiken voor de rest van de muziek,,, (blablabla, enz)
 
ik heb na jaren van overdenken, bestuderen, lezen, peinzen, en nog heel veel andere dingen over mensen, leven, aarde, evolutie, enz,,, een eigen 'filosofie'/gedachtegoed ontwikkeld waarin ik me thuis voel en als houvast kan gebruiken,,, totaal losgekoppeld aan de huidige wereld,, ik zie kunst zo:
ooit was er een oer-mens die even niks te doen had, geen honger, geen angst, geen kou, geen ernstige ziekte,,, hij vond een steen, kerfde er spontaan in en ontdekte dat ie ook bewust doelgericht die lijnen er in kon zetten en iets nieuws kon creëren ,, totaal losgekoppeld aan prestatie, heersende techniek en regels, prestatie,,geld verdienen, enz (wat uiteindelijk geheel uit zijn krachten is gegroeid),,geen doel, slechts ter vermaak van zichzelf, zo is ook vast muziek ontstaan: beetje voor je uit zitten staren in het zonnetje,,met een tak wat slaan op een holle boomstam en hee! dat klinkt leuk! nog eens en nog eens! en die herhaling voelt opzwepend en zet aan tot beweging,,de 4 on the floor is vast 200 miljoen jaar oud! zo hanteer ik nu ook mijn eigen creatieve uitspattingen zo veel als mogelijk

en nu weer on topic :

ik bedoel met zang past niet bij muziek vooral het ritmische arrangement,,niet dat het niet samengaat, het klinkt bij elkaar prima maar het kan ook anders,
er is in de zang een ritmische kracht te horen die ik niet benadrukt hoor in de muziek en nu juist dat maakt muziek zo sterk vaak,,

luister naar Kate Bush,,,de zang ritmes,,de zangstuwing vind je terug in de ondersteunde muziek,,bij dit stuk van de Doktor hoor ik dat niet zo sterk,,maakt niet uit,,kan ook zo maar als ik muziek onder bestaande zang zou moeten zetten dan zoek ik juist in de zang die ritmische aspecten op om ze als dwingende leidraad te gebruiken voor de rest van de muziek,,, (blablabla, enz)

je hebt geheel gelijk met kate bush, ik zal het nummer van de dokter herbeluisteren. de stuwing van de zang zoals jij dat noemt is intens belangrijk, ben ik volledig met je eens. zang vind ik persoonlik bij mijn eigen nummers ook belangrijk, ik doe de zang of... vokalen zelf, soms ook zang van mijn vriendin (zij kan echt goed zingen, erg goed zelfs, maar heb ook eens een "verkeerde" take genomen, die ik werken vond...).

ik ben nog immer een leerling, alles zuig ik nog op, zoals je het nu verwoordt, roept het bij allerlei "gevoelens" op, muzikale, "esthetische ideeën", ik zing ook niet veel meer, daarom is deze "diskussie", wel interessant voor mij, vanwege dat ik dat weer moet gaan oppikken, en gaan uitbreiden. mijn laatste nummer is een industrial zucht-nummer geworden...

goed, we kapen hier de reaktieladder, maar wellicht is een meer fundamentele diskussie of dialoog ook interessant voor anderen, of dat hoop ik. hoe, met wat voor technieken ook, maak je nummer dat als een geheel werkt. waarin zelfs "fouten" stuwend kunnen werken.

de zang bij dit nummer ervaarde ik meer als een instrument. ik heb het als een geheel opgenomen. het is interessant te luisteren met jouw oren.

daar is het synthforum ook voor; te horen wat anderen maken (en ik ben zeer vaak verrast wat ik hier hoor, positief!) en te leren, al hoef je niet eens te zijn wat er wordt gezegd, het kan je aanscherpen, je vaste patronen doorbreken.

edit:

het nummer opnieuw geluisterd, wel op een andere installatie, waar ik op mix, en die meestal alles goed weergeeft, maar soms een geheel andere klankbeeld neerzet dan de bedoeling lijkt. wel is dat ik zo de zang veel beter heb kunnen horen, kwa plaatsing. volgens mij, ik heb totaal geen basis-muzikale kennis, ik ben nog die oer-mens..., begrijp ik wel wat je bedoelt, maar ik blijf toch mijn eerste beoordeling van het nummer. gevoelsmatig werkt dit nummer voor mij.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top