20180407 Ambient Kwurqx 142 (Leslie Sanford - Cobalt VST)

Kwurqx

Happy synthing
Lid sinds
16 mei 2017
Berichten
918
Een track die ik gisteren heb gemaakt in de traditie van de analoge synthesizer era (70's, 80's).

Alle geluiden (behalve de drums) zijn (gisteren) gemaakt op/met Leslie Sanford's excellente gratis VST: Cobalt
cobalt.png


De drums zijn gemaakt op/met de eveneens excellente en gratis VST drumsynthesizer: E-Phonic - Drumatic 3

Naast de genoemde synthesizers als altijd ook een belangrijke rol voor een ritsje gratis VST effects (o.a. EQ, reverb, delay, chorus, compressor, limiter...).

 
Schitterend gedaan (...)

(...) gewoonweg prachtig. Heel erg goed gedaan (...)


Bedankt voor jullie mooie feedback. Motiverend ook.

Cobalt stond al heel lang in m'n (overvolle) VST plugin map. Maar tot afgelopen weekend nog niet echt tijd gehad om hem eens goed te bekijken. Want er zitten inmiddels tientallen hele mooie (gratis) synthesizers tussen de honderden die ik inmiddels beschikbaar heb. En er blijven ook maar nieuwe (en nieuwe versies) uitkomen....

De oscillator sectie van Cobalt is zeer functioneel. Een rijtje (prima bruikbare) golfvormen. Maar om een of andere reden val ik meestal toch terug op de "analoge" golfvormen: Saw, Square/Pulse, Triangle, Sine en Noise (ook in deze track).

Vreemd genoeg heeft Cobalt geen Square/Pulse.....maar wel (moduleerbare) PWM op alle golfvormen. Daarmee is een breed palet aan frequentiespectra te genereren. Ook een leuke distortion implementatie.

Ook aan het experimenteren geweest in de Effects sectie. Zo heb ik TAL- Chorus LX (her)ontdekt. De (Roland Juno) Chorus I/II uit de U-NO LX (met width en mix).
https://tal-software.com/products/tal-chorus-lx

Ook een aantal (GUI-loze) Airwindows plugins (her)ontdekt. Waaronder de nieuwe tape- en console-emulatie(s). Bijna al zijn (vele) plugins zijn inmiddels gratis sinds hij funding haalt uit het Patreon platform. De meeste zijn subtiel van karakter.

Chris (van Airwindows) blijft ook maar enthousiast en in rap tempo mooie en innovatieve spulletjes maken. En maakt daar ook nog uitgebreide video's bij om ze toe te lichten en te demonstreren. Ik zie alweer een aantal nieuwe staan....waaronder "Non Lineair Space" een experimentele Reverb.
http://www.airwindows.com/category/free/
 
Laatst gewijzigd:
Niet helemaal mijn muziek, maar de sounds klinken echt lekker. Wat je al niet uit gratis softsynths kan halen hè. Ik heb een aantal gratis soundbanks online gezet en bij het programmeren van deze gratis softsynths valt mij altijd op dat je er echt leuke dingen uit kan halen. Het kost mijns inziens wel meer moeite dan het tweaken met analoge hardware. Analoog klinkt toch vaak wel superieur.
 
Niet helemaal mijn muziek, maar de sounds klinken echt lekker.


Thanks. En...over smaak valt niet te twisten. Muziek die iedereen mooi vind bestaat niet.

Wat je al niet uit gratis softsynths kan halen hè. Ik heb een aantal gratis soundbanks online gezet en bij het programmeren van deze gratis softsynths valt mij altijd op dat je er echt leuke dingen uit kan halen.


Er zijn zeker een heel aantal hele mooie gratis Synthesizers en Effecten. Elk met hun eigen voor en nadelen. Ik merk zelfs dat ik (daardoor) verdacht weinig achter KV331 Audio SynthMaster zit (1 van de weinige commerciële VST's die ik heb).

Het kost mijns inziens wel meer moeite dan het tweaken met analoge hardware.


Ik merk ook dat veel mensen toch graag interacteren met iets tastbaars: toetsen, knopjes, schuifjes, wieltjes, joysticks, kabeltjes.....

Ik heb dat helemaal niet. Voor mij telt de functionaliteit en de klank. Ik gebruik zelfs VST's waarvan de interface zo hopeloos is dat ik terugval op de default non-GUI interface van mijn DAW voor het fijnere afstelwerk. En zoals gezegd zelfs GUI-loze VST's, zoals die van Airwindows.

Grappig dat programmeren van virtuele apparaten toch zo anders wordt ervaren. Het gaat toch meestal om heel herkenbare parameters (OSC, PITCH, FILTER, AMP). Het is wel zo dat het aantal parameters/variabelen in digitale synths vaak groter is (true modulars met veel modules daargelaten...). En met de flexibiliteit komt de complexiteit.

En ik ben ook (juiste vanwege die flexibiliteit/complexiteit) HEEL blij met de digitale voorspelbaarheid en reproduceerbaarheid. Gewoon: File open een voila: alle synths, effecten inclusief routing en patches geladen. Synth of effect nodig: gewoon (bij) ladenEn nog zo'n zelfde een synth nodig? Copy/Paste.

En dat ze gratis zijn.....dat scheelt ook fors in de portemonnee (over de jaren heen).

Analoog klinkt toch vaak wel superieur.


Als ik zo eens luister naar wat Dave Smith Instruments - Prophet Rev2 aan klanken produceert geef ik je helemaal gelijk.

Maar superieur is natuurlijk ook een waarde oordeel. Kwestie van smaak/voorkeur. Het is in elk geval anders. Soms is het analoge domein de beste weg, soms de digitale. Analoog kan niet alles wat digitaal kan en andersom. Tot nu toe behelp ik met al tientallen jaren met digitaal.....

Ik voel me ook helemaal niet creatief gehandicapt met mijn (voornamelijk) gratis digitale spulletjes.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top