Roland Juno Dilemma

IAmMöbius

Nieuwkomer
Lid sinds
8 juli 2016
Berichten
7
Hoi allemaal!

Ik heb in korte opeenvolgende tijd 2 juno's (een 106 en een 60) op de kop weten te tikken :okdan: .

De 106 voor 750, wel met 1 kapotte voice chip jammer genoeg, had het niet gemerkt tijdens het testen. Gelukkig is het de zesde chip in de rij, komt er nu op neer dat hij gewoon een 5 voice polyphonic synth is. Uiterlijk heeft het al een krasje hier en daar (zeg maar "karakter"). Deze hoefde voor mij niet per se een museumstuk te zijn. De bedoeling was dat dit mijn nieuwe poly-werkpaard worden en mee genomen worden naar gigs etc.

Recent ook een Juno 60 gevonden voor voor 1500; Prachtig toestel langs de buiten- en binnenkant. enkel lijkt de memoryfunctie niet meer te werken. Je kan geen patches saven en elke patch die je laadt bevat heel erg veel noise. De choruses en VCO's bevatten op zich niet echt veel noise. Heb het geheugenbatterijtje een keer door gemeten en deze blijkt helemaal leeg te zijn, zal waarschijnlijk wel de reden zijn van het geheugenprobleem.

Nu vroeg ik me af wat jullie verwachten dat de prijzen van de juno's (en bij uitstek de 60) zullen doen in de komende maanden/jaren. Ik zit namelijk een beetje met een plaats- (en geld?) gebrek en zou er eigenlijk eentje moeten weg doen... Lijkt het jullie dom om op dit moment een van de twee weg te doen aangezien ik er later eventueel meer voor zou kunnen terugkrijgen, of doe ik het best nu. Vroeg of laat zal er één van de twee moeten gaan, jammer genoeg. :stupid

Benieuwd wat jullie vinden!
 

Attachments

  • IMG_4295.jpg
    IMG_4295.jpg
    66,2 KB · Bekeken: 165
  • IMG_4297.jpg
    IMG_4297.jpg
    65,7 KB · Bekeken: 118
Ik zou de 106 wegdoen. Minste bak van de 2.
Pak een echt handzaam gig-poly en hou plek en euro's over. Denk aan Juno Alfa / Poly 800 oid voor in de kofferbak.
 
De 106 lijkt momenteel t ergst te stijgen en is zeker de meest fragile bak. Weg ermee
 
Ik zou zelf ook de 106 weg doen. En ik heb mijn Juno-60 ook jarenlang meegezeuld naar optredens, dus kan in principe best, ze zijn behoorlijk degelijk (alleen in in fatsoenlijke flightcase ook wel zwaar...). Je moet er uiteraard wel rekening mee houden dat als je de 60 MIDI aan wil sturen dat er nog een investering bijkomt, naast het fixen van de batterij. Heb je die noise trouwens ook als je een patch van scratch begint? En misschien voor live een Boutique JU-60 met MIDI-keyboard?
 
Bedankt voor de reacties zover!

Je moet er uiteraard wel rekening mee houden dat als je de 60 MIDI aan wil sturen dat er nog een investering bijkomt, naast het fixen van de batterij. Heb je die noise trouwens ook als je een patch van scratch begint? En misschien voor live een Boutique JU-60 met MIDI-keyboard?

Ja ik weet het van die MIDI... Ik zou geen MOD's toevoegen aan de 60, alleszins voorlopig nog niet. Indien ik de 106 zou weg doen, zou ik mijn DSI pro 2 gebruiken voor het MIDI-werk, maar dan moet ik natuurlijk inboeten op het analoog 'poly'-gegeven, hoewel de DSI pro 2 ook wel wat basic poly werk aankan. Live mag het voor mij al wat verschillen van het studiowerk. Desnoods vind ik wel een Juno VST die ik via MIDI aandrijf.

De boutiques zijn voor mij een no-go, vind de faders wat te klein wanneer je live in een donkere ruimte wil staan tweaken.

Juno-alpha en Poly 800 zijn inderdaad mooie en goedkopere alternatieven, maar ik wil mijn gear wat beperken, daarom dat er net één van de twee juno's moet verdwijnen :).

Wat ik niet vaak tegen kom in de vergelijkingen tussen 106 en 60, is dat de 106 eigenlijk een heel vette portamento heeft.

Hier is trouwens een korte audiofile waarbij ik de 2 synths zo identiek mogelijk heb geprogrammeerd, ik laat het aan jullie om uit te maken welke de 106 en welke de 60 is :D

https://soundcloud.com/lingerwalt/0003-4-audio/s-pczLY
 
Heb je die noise trouwens ook als je een patch van scratch begint?

De noise komt enkel op als ik een patch wil laden, bij het opstarten hoor je niets (start in manual mode op). Wanneer je de noise fader na het laden van een patch even beweegt, verlaagt het niveau van de noise naar het manuele niveau. Het zelfde fenomeen heeft hij met de release na het laden van een patch, staat helemaal open.
Wanneer je een geprogrammeerde patch wil opslaan, veranderd dit na het opslaan meteen weer in zo'n noisy patch.

Voorts geen enkel probleem mee, manueel programmeren verloopt feilloos zonder gekraak van de faders of noise.
 
60 is dikker

midipolis minerva midi kit er in en rammen met die hap
 
De Juno-106 en Juno-60 klinken duidelijk verschillend. Ik zou alleen een Juno-60 willen hebben. Dus in jouw plaats zou ik de Juno-106 verkopen.

Nu vroeg ik me af wat jullie verwachten dat de prijzen van de juno's (en bij uitstek de 60) zullen doen in de komende maanden/jaren.
Altijd moeilijk in te schatten, maar ik denk dat de Juno-106 (fors) in prijs gaat dalen. Dit in tegenstelling tot de Juno-60 die ik nog wel in prijs zie stijgen.
 
Ja ik weet het van die MIDI... Ik zou geen MOD's toevoegen aan de 60, alleszins voorlopig nog niet. Indien ik de 106 zou weg doen, zou ik mijn DSI pro 2 gebruiken voor het MIDI-werk, maar dan moet ik natuurlijk inboeten op het analoog 'poly'-gegeven, hoewel de DSI pro 2 ook wel wat basic poly werk aankan. Live mag het voor mij al wat verschillen van het studiowerk. Desnoods vind ik wel een Juno VST die ik via MIDI aandrijf.

De boutiques zijn voor mij een no-go, vind de faders wat te klein wanneer je live in een donkere ruimte wil staan tweaken.

...

Wat ik niet vaak tegen kom in de vergelijkingen tussen 106 en 60, is dat de 106 eigenlijk een heel vette portamento heeft.
Als je die portamento onmisbaar vindt, moet je misschien toch eens kijken naar de Tubbutec mod:
https://tubbutec.de/juno-66/
Heb je meteen ook MIDI en nog wat andere extra functionaliteit. Ik heb zelf een Kenton MIDI-DCB convertor, die werkt ook prima, maar geen portamento. Maar als je je Juno origineel wil houden dan is dat denk ik wel de beste optie.

Qua VST is de gratis TAL-U-NO wel een mooie optie:
https://tal-software.com/products/tal-u-no-lx
Ik zou zelf alleen niet graag meer met laptop/computer het podium opgaan. Maar er zijn er zat die dat wel doen, is een een gevoelskwestie, denk ik...

Ik vermoed dat de Juno-60 altijd wel gewilder zal blijven dan de 106 en dat je dat ook terug zal blijven zien in de prijzen. Ik vond zelf dat de 60 met 800 euro al erg prijzig was (de mijne was zo'n 225 euro in 1994...), maar gezien de huidige prijzen zijn er blijkbaar toch mensen die er veel meer voor over hebben. Maar als investering houden om later met winst te verkopen lijkt me niet echt aan te raden. Er kan ook nog wat anders stuk gaan buiten die ene voicechip en dan heb je weer extra reparatiekosten... Ik denk trouwens niet dat de 106 in waarde gaat dalen (eerder klein beetje omhoog zoals de 60), maar dat is altijd koffiedik kijken.
106 verkopen as-is en je 60 laten maken, dat zou ik doen.
 
Prijsontwikkeling zal ook afhangen van het aantal goede exemplaren dat in omloop is. Zoals je zelf ziet, komt ouderdom met gebreken - variërend van makkelijke reparaties als het plaatsen van een nieuwe batterij tot een fataal defect van niet meer verkrijgbare onderdelen. Ook het risico dat jouw exemplaren verdere aftakeling gaan vertonen is reëel hoe langer je ze vasthoudt. Wat dat betreft is nu cashen altijd zekerder dan hopen dat de prijzen blijven stijgen en jouw units de tand des tijds weerstaan.

Voor een Juno op het podium lijkt de System-8 me het meest voor de hand liggen. Full size, licht, alle controls onder handbereik en prima Juno-106, Jupiter 8 en eventueel SH-101, SH-02, Promars of System-100 emulatie in één bak, met een goede moderne synth als bonus. Nieuw goed betaalbaar, en tweedehands vaak al rond €1000 te koop en met een beetje mazzel zit er nog garantie op ook. Scheelt je een hoop gesjouw en risico op beschadiging van een kostbare vintage bak.
 
Hoi allemaal!

Ik heb in korte opeenvolgende tijd 2 juno's (een 106 en een 60) op de kop weten te tikken :okdan: .

die 60 is inderdaad in een mooie staat! :okdan:

financieel gezien zou ik zeker de 60 houden.
als je de prijzen nu vergelijkt is een mooie en werkende 106 voor rond de 1000€ te krijgen en de 60 rond de 1500-1600€.
die 60 heeft natuurlijk geen achilles voice chips erin, dus die gaat nog wel even mee als je er geen rare dingen mee gaat doen ;)

kwa geluid zou ik ze gewoon vergelijken en dan kiezen welke je het beste bevalt.
maar die zou ik dan ook houden, want voor een paar 100€ daarna spijt hebben is het niet waard!
 
Bedankt voor de goede adviezen omtrent MIDI etc!

kwa geluid zou ik ze gewoon vergelijken en dan kiezen welke je het beste bevalt.
maar die zou ik dan ook houden, want voor een paar 100€ daarna spijt hebben is het niet waard!

Hehe, even mijn GAS in de hand praten. :duivels:

Blijkbaar erg veel voorstanders van de 60 hier, zoals wel vaak het geval is. Zijn er dan echt geen mensen die de 106 een betere bak vinden? (ikzelf probeer dit zo neutraal mogelijk te bekijken, dus wil eens de twee kanten van het verhaal horen) Ik ben benieuwd. De envelope van de 106 lijkt volgens mijn oren ook meer aangepast te kunnen worden, daarmee bedoel ik, langer durende A, D, S of R.
 
Nou vooruit, de 106 is mooier! Roland had nadat ze zijpanelen goed gingen doen (Jupiter 8 ) weer even een terugval met de Juno's (Orgeltjeslook), en bij de 106 ging het de goede kant weer op: richting the ultieme porn king en hoogtepunt in de totale geschiedenis van Roland-design de D50. Maar je kunt de Juno 60 natuurlijk ook van zijn orgeltjeslook afhelpen en 2 geborsteld aluminium platen bestellen (sla me maar!)
 
Laatst gewijzigd:
Met wat ik met mijn oren hoor vind ik een Juno-60 veel meer karakter hebben dan een Juno-106.
De sound van een Juno-106 kun je met plug-ins (én wat bewerking in de mix) redelijk identiek laten zijn, hetgeen bij een Juno-60 denk ik (nog) niet mogelijk is.

Maar je kunt de Juno 60 natuurlijk ook van zijn orgeltjeslook afhelpen en 2 geborsteld aluminium platen bestellen (sla me maar!)
Ben je gek of zo? ;)
En slaan doe ik niet, maar - hoewel smaken uiteraard mogen verschillen - ik vind de Juno-60 qua uiterlijk juist mooier dan de Juno-106.

Ik ben benieuwd. De envelope van de 106 lijkt volgens mijn oren ook meer aangepast te kunnen worden, daarmee bedoel ik, langer durende A, D, S of R.
Tsja, maar vind je 'm dan ook mooier klinken dan een Juno-60? Daar gaat het uiteindelijk toch om lijkt mij...én niet om wat de synth allemaal kan.

Ik heb in korte opeenvolgende tijd 2 juno's (een 106 en een 60) op de kop weten te tikken
Ik zit namelijk een beetje met een plaats- (en geld?) gebrek en zou er eigenlijk eentje moeten weg doen...
Je zal niet de enigste zijn die ze beiden heeft, maar niet zo verstandig lijkt mij als plaats- (en geld) gebrek een issue voor je is. Dus daarom begrijp ik het ook niet dat je ze beiden gekocht heb. Of het moet als synth freak in een GAS impuls geweest zijn ;)

kwa geluid zou ik ze gewoon vergelijken en dan kiezen welke je het beste bevalt.
Mee eens!
Advies vragen mag uiteraard, maar uiteindelijk dien je zelf te beslissen welke van de twee je mooier vindt qua geluiden. En uiteraard ook welke van de twee je beter kunt gebruiken voor de muziek die je maakt.
 
Blijkbaar erg veel voorstanders van de 60 hier, zoals wel vaak het geval is. Zijn er dan echt geen mensen die de 106 een betere bak vinden?

ik ben voorstander van de 106. in eerste instantie had ik de 106 de deur uit gedaan voor een 6, maar die klonk me toch te ruig/modderig, dus nu heb ik weer een 106 thuis staan ;)
voor mij was beslissend:

+midi
+de envelopes van de 106 vond ik net iets "snappier"
+toetsenbord van de 106 vind ik lekkerder spelen
+diepe frequencies klinken wat ronder
+lekker licht

de juno 6 had ik vooral vanwege de arp en het "oer"-juno gevoel gekocht, maar omdat ik de 106 eerst had was dat voor mij de oer-juno ;)

maarja - geschmackssache he
 
Dat is een lastige keuze, om er eentje weg te moeten doen!

De Juno-106 heeft minder schaarse onderdelen die kapot kunnen gaan; tegenwoordig zijn voor de voicechips nieuwe betaalbare alternatieven op de markt, en verder zit deze synth eigenlijk vol met standaard logica, en een paar (iets schaarsere, maar nog wel verkrijgbare) geheugenchips/CPU. Daarnaast zijn er nieuwe faders voor te bestellen, zijn de drukknoppen makkelijk te vervangen e.d. Wel klinkt de Juno-106 een stuk minder dik dan de Juno-60. Het verschil zit hem vooral op de manier hoe de sub-oscillator klinkt. Als je deze bij de Juno-60 een klein beetje erbij schuift, lijkt de synth soms wat meer te 'grommen', helemaal met de chorus erbij, het klinkt bijna als een 2 oscillator-per-voice synth i.t.t. de Juno-106, waarbij de sub osc statischer onder de DCO klinkt.

Probleem met de Juno-60 is de levensduur van de ADSR envelope generator chips en de filter chips, respectievelijk de IR3R01 en de IR3R05. De filter chip is nog wel te vinden met goed zoeken, maar dan betaal je al snel €100. De IR3R01 is nergens meer te vinden, en als ze al eens aangeboden worden gaat dit voor belachelijke prijzen. Recentelijk had ik een Juno-60 binnen ter reparatie met een kapotte IR3R01 envelope generator. Maanden naar een chip gezocht, helaas niet weten te vinden, dus was het einde oefening voor deze Juno-60. Helaas vallen ze niet in te stellen als 5-voice synth, zoals je bijv. op de oude Oberheims mooi in kan stellen. Dat zou de synth dan nog een heel stuk bruikbaarder maken dan iedere 6e toetsaanslag een falende voice. Daarnaast zijn ook de faders aan slijtage onderhevig bij de Juno-60. Vaak valt het nog wel te reviseren, maar als een fader echt op is dan zijn er helaas geen passende vervangers te vinden.. Vooral die envelope en filterchips gaan de komende jaren nog een groot probleem worden.. Totdat door schaarste uiteindelijk iemand een clone ontwikkelt hiervoor, zoals al met de CEM-serie is gebeurd.
 
De 106 heeft / krijgt een functionele update van de CPU. Daar wordt hij wel wat interessanter van (maar ook minder direct in bediening). Ik zou ze beiden houden.
 
Back
Top