Wat maakt dat je een 2de hands synth of effect koopt (of niet)?

Nostalgie speelt ook een rol denk ik, mensen die iets 2dehands kopen wat ze in hun jeugd nieuw niet konden betalen.
En hypes, iets dat men meerdere generaties hyped krijgt een soort cultstatus en zulke spullen worden zeldzamer in aanbod en duurder in prijs en meer gezocht. Vandaar dat r8's niet zo goed verkopen en tr808's wel.
 
Ik weet niet wat je er voor vroeg, maar de R8mkII heeft vaak een vraagprijs rond het dubbele van een MK1. Ik vind dat zeer verbazingwekkend.

De MK1 klinkt namelijk beter, die is degelijker gebouwd, en heeft betere versterkers op de uitgangen. Met name op de kickdrums hoor je dat de 1 strakker is.
De II heeft welliswaar de meeste samples van de kaarten al ingebouwd, maar veel meer dan de 04 en de 10 hoef je er niet bij te hebben, en voor 300€ heb je een pracht MK1 met de 04 en 10 kaart. Vooral de 04 is heel goed, die geeft echt een lekkere 808 sound, terwijl de 909 kaart (de 10) maar halfbakken is en veel sounds van de 909 mist (net als de MK2, die mist ze ook).
 
Ik weet niet wat je er voor vroeg, maar de R8mkII heeft vaak een vraagprijs rond het dubbele van een MK1. Ik vind dat zeer verbazingwekkend.

De MK1 klinkt namelijk beter, die is degelijker gebouwd, en heeft betere versterkers op de uitgangen. Met name op de kickdrums hoor je dat de 1 strakker is.
De II heeft welliswaar de meeste samples van de kaarten al ingebouwd, maar veel meer dan de 04 en de 10 hoef je er niet bij te hebben, en voor 300€ heb je een pracht MK1 met de 04 en 10 kaart. Vooral de 04 is heel goed, die geeft echt een lekkere 808 sound, terwijl de 909 kaart (de 10) maar halfbakken is en veel sounds van de 909 mist (net als de MK2, die mist ze ook).

Geloof niets van dat een MK2 minder stevig is als een MK1. Heb je de MK1 en MK2 naast elkaar gehad? Vroeger was een MK2 1000 piek. MK2 zie je niet zo heel vaak.
 
Geloof niets van dat een MK2 minder stevig is als een MK1. Heb je de MK1 en MK2 naast elkaar gehad? Vroeger was een MK2 1000 piek. MK2 zie je niet zo heel vaak.
1000 Gulden = 452,49 Euro en de topic starter vraagt 450 Euro ervoor 2e hands (link). En vraagt zich serieus af waarom men niet geïnteresseerd is. Waar praten we nog over hier?! :(
 
Nostalgie speelt ook een rol denk ik, mensen die iets 2dehands kopen wat ze in hun jeugd nieuw niet konden betalen.
Dat is helemaal juist :)

Zelfs een plug-in van een bepaald item heeft ook invloed op vraag naar de originelen.. en clones uiteraard ook.. en werkt ook nogeens 2 kanten op.
De 808 is en blijft gewoon een icoon.. en elke sample ervan zal altijd inferieur aan het origineel blijven :D
 
Als het mij kan dienen en de prijs is goed koop ik het... .
Verkopers die beginnen over Ebay prijzen zijn bij mij gewoon kansloos.
Op Ebay vind je vaak zooi die er na maanden (of in sommige gevallen zelfs jaren) nog steeds rondzwerft. Ebay prijzen zijn echt wel zeer hoog in vele gevallen... .
Tevens probeer ik bijna alles wat ik nu voor een aanzienlijk bedrag 2dehands koop zelf af te halen om oplichting te voorkomen.
 
Alle 26 geluiden van het Dance (TR-909, CR-78, etc.) kaartje zitten (volgens Roland) al in de R-8MKII, maar van de 26 geluiden van het Electronica (TR-808, Reverse, Synth Bass etc.) slechts 11.

Op het Electronica kaartje staan...
No. Instrument Name / Display Name
1 Electronic Kick / ELEC_K
2 Control Kick / CTRL_K
3 Flanging Kick / FLANG_K
4 808 Kick / 808_K
5 Electronic Snare / ELEC_S
6 Reverb Snare 2 / VB_S2
7 Flanging Snare / LANG_S
8 808 Snare / 808_S
9 808 Side Stick / 808SIDE
10 Bend Tom / BEND_T
11 Electronic Tom / ELEC_T
12 808 Tom / 808_T
13 808 Closed Hi hat / 808CHH
14 808 Open Hi hat / 808OHH
15 Electronic Crash Cymbal / EL_CRSH
16 808 Ride Cymbal / 808RIDE
17 Electronic Ride Bell / EL_BELL
18 808 Conga / 808CNG
19 808 Maracas / 808MARC
20 808 Clave / 808CLAV
21 808 Cowbell / 808COW
22 Slap 2 / SLAP2
23 High Q / HIGH_Q
24 Rap Noise / RAPNOIS
25 Wood Box / WOODBOX
26 Synthesizer Bass / SY_BASS

Het zal wel in de manual van de R-8MKII staan wat daar aan geluiden in zit...ik heb daar niet naar gekeken.

Het Dance kaartje wordt bijna niet aangeboden, en daar wordt dus veel geld voor gevraagd. Het Electronica kaartje is voor relatief weinig geld vrij makkelijk (nog) te koop.

De R-8MKII vind ik er nogal gedateerd uitzien. Mij maakt dat niet zoveel uit, maar dat maakt 'm denk ik wel een stuk minder gewild. TS vroeg volgens mij 450€ en dat is te veel gevraagd (vind ik). Het is even nog de vraag of het Elektronica kaartje (erg) gemist wordt met een R-8MKII. Die kosten ca. 70€ per stuk. Dan zou ik nl. - als ik interesse zou hebben in een R-8MKII - voor een exemplaar in zeer goede staat max. 280€ willen betalen. Als het Elekctronica kaartje met een R-8MKII niet gemist wordt ca. 70€ meer. Dus dan 350€. Voor een exemplaar in minder goede staat uiteraard in evenredigheid (veel) minder.

Maar voor totaal ca. 350€ koop je met een R-8, R-8MKII of een R-8m (wel/niet i.c.m. de 808/909 kaartjes) een nette en redelijk goed klinkende drum machine.

Er is maar één reden waarom ik vintage gear koop en dat is als het iets nuttigs toevoegt aan wat ik nog niet heb staan in de studio en dit met modern gear niet mogelijk is.
 
De vraagprijzen zeker niet. Die zijn vaak echt belachelijk!
Ja, dat vind ik ook. Maar toch wordt het soms / vaak toch betaald om reden dat iets bijzonder / speciaal is en de vraag hoog is maar het aanbod laag.
Kun (of wil) je niet betalen dan heb je het simpelweg niet. Maar soms / vaak moet je ook even geduld hebben.
 
Ok, denk dat de hoofdreden dat iets goed verkoopt of niet duidelijk te maken heeft met de huidige vraag vd markt, gebaseerd op de hedendaagse behoeften vd gebruiker. Prijs wordt dan bepaald tov het aanbod dat er vandaag de dag is, waarbij parameters als gebruikersinterface, concurrentie in de niche en trends een rol kunnen spelen. Uitgepuurde, uniek gepositioneerde en disruptieve spullen hebben daarbij een grotere kans om ‘classic’ te worden.

Er zullen ongetwijfeld fijnere, uitgebreidere en correctere analyses zijn, maar dit is voor mij voldoende relevant op dit moment.
 
Gewoon bij zetten dat het DE jaren 90 Model 500 deepspace (en AUX88 en nog veel andere detroit) drum bak was...en natuurlijk Aphex Twin selected Ambient Works 85-92...die tambourijntjes met wat phase 90 erover ;)

Het is natuurlijk ook dat de R8/R8MKII legendarisch slechte MIDI timing had - de interne sequencer is natuurlijk wel super strak en OK als je het MIDI synced maar als je de drumgeluiden via MIDI nootjes probeerde te sequencen...man o man...dat was dan zeker de 'human feel' :D

De R8 808 snare en claps waren toch ook behoorlijk pudding kwak sound, maar dat was dan weer zo een unieke eigen sound dat het een 'eigen ding' werd, zeker als ze die wat up pitchde in die jaren 90 detroit en engelse IDM sound...het is toch zeker wel een fijne drumbak!

 
Andere notorious users: Orbital (oa. Orbital 1/2, Snivilisation, In Sides en vooral veel live), Autechre (eerste 3 platen), Underworld, 808 State,... in de vroege jaren 90, niet toevallig de periode dat techno/IDM zijn hoogste pieken bereikte.
 
Geloof niets van dat een MK2 minder stevig is als een MK1. Heb je de MK1 en MK2 naast elkaar gehad? Vroeger was een MK2 1000 piek. MK2 zie je niet zo heel vaak.

Ik vergelijk de elektronica op de eindtrappen en de switches, daar zit verschil in. Qua processor e.d. zijn ze identiek.
 
Volgens de cursus kopen mensen iets om tot een verbeterde versie van zichzelf te komen (‘the desired self’).

Daarbij handelt hij uit angst/noodzaak, probleemoplossing of verlangen.
Je kan dan aannemen dat mensen meer en sneller betalen als één van die 3 zaken vergroot, met een rechtevenredige verhouding.

Als je dan kijkt in het geval van een 808, waar men eigenlijk ridicule bedragen voor neertelt,
onder welk kader valt dit dan?

Uit angst/nood? Normaliter niet, tenzij GAS een ziekte geworden is ;)
Uit probleemoplossing? Kan zijn, maar de kans is heel klein en zit ook vaak in het hoofd van die persoon.

Dus reëel gezien zou het dus zo goed als altijd zijn uit ‘verlangen naar ‘the desired self’.
Dat wil dan zeggen dat men door een 808 te kopen, zich (al dan niet onbewust) wil identificeren met (een bekend) iemand die een 808 gebruikte of een stroming muziek waartoe de 808 bijdraagt. Dit aankopen staat dan los vh feit of de persoon er effectief door de aankoop ‘bij zal gaan horen’ of ‘even goede kwaliteit van muziek zal afleveren’ door het apparaat te gebruiken. Hetgeen dus in de meeste gevallen een illusie is, als men het aantal geslaagde muzikanten die een 808 bekend hebben gemaakt, bekijkt.

Men gelooft dus graag in illusies en dit is een belangrijk koop-argument.
Vandaag de dag, spreekt men graag in verkoopspraatjes over ‘het creëren van een ervaring’ als men een bepaald apparaat gebruikt. Je bent een ‘echte’ als je een retro-emulatie/kopie koopt.
Gezien de prijzen ben je blijkbaar nog ‘echter’ als je originelen koopt.

De huidige retro-hype toont eigenlijk aan dat synthfreaks een hang hebben naar ‘nostalgie’, misschien als tegenreactie op de digitale overload vd laatste jaren.
 
Klopt wel een beetje , ooit een artikel op synthforum gelezen waar iemand die allang niet meer actief is. Die hem geweldig vond. Zodoende op goed geluk ook een gekocht. Ik kan best een half uur luisteren naar een 808 met swingede rattle snake hihats . Zo organisch dat heb je echt niet met een sample basis drummer. Toen maar gelijk een reserve aan geschaft.
 
In dit geval gaat het om een r8 MKII, die zowat alle geluiden van die kaartjes intern heeft + een extra kaartje erbij. Zowieso gaan de mkII's steeds voor meer dan de gewone, wegens meer geheugen, meer sounds en pakken zeldzamer.
Wat is,is dat de MKII niet alle sounds heeft die op de expansiekaarten zitten,alle expansiekaarten zitten er in maar niet dus alle sounds.

Dus je bent Beter af met een R8+ Electronic/Dance/Power drums kaarten.

Jouw MKII is niet te duur maar hij is lelijk en daarom dat je hem niet kan verkopen,dat is de belangrijkste factor.

Een andere factor is dat er te veel modernere alternatieven zijn (mag zelfs duurder zijn) met meer mogelijkheden,weliswaar met een andere sound.

Mensen letten meer en meer op voor alleer ze hun centjes verbrassen.

Ik zie eerlijk gezegt de R8 of MKII niet stijgen in prijs in verre toekomst maar eerder dalen.
 
Wat is,is dat de MKII niet alle sounds heeft die op de expansiekaarten zitten,alle expansiekaarten zitten er in maar niet dus alle sounds.

Dus je bent Beter af met een R8+ Electronic/Dance/Power drums kaarten.

Jouw MKII is niet te duur maar hij is lelijk en daarom dat je hem niet kan verkopen,dat is de belangrijkste factor.

Een andere factor is dat er te veel modernere alternatieven zijn (mag zelfs duurder zijn) met meer mogelijkheden,weliswaar met een andere sound.

Mensen letten meer en meer op voor alleer ze hun centjes verbrassen.

Ik zie eerlijk gezegt de R8 of MKII niet stijgen in prijs in verre toekomst maar eerder dalen.

Mja, er staan +- 26 sounds op elk kaart. Aan de basis heeft een gewone r8 68 sounds + 78 vd 3 kaartjes, is 146. Een mkII heeft er standaard +210. Neem dan nog de extra sounds van de Mallet expansie en je zit toch op nogal wat meer sounds. Maar goed, is niet dirct de essentie.

Wat de lelijkheid betreft: representatie is iets wat nog niet aan bod was gekomen. De foto is niet echt blingbling ;). Maar voor de duidelijkheid: ik ga er met een ontvettingsdoekje overgaan en misschien toch het extra beschermingsfolietje vd display halen en dan ziet ie er als nieuw uit. Hij is eigenlijk in zeer goede staat. Enkel op de stekker aansluiting plakt een tapeje, ik heb nog niet gecheckt waarvoor dat eigenlijk dient.

Het grappige is dat ik opnieuw een verkoopdraadje met allerlei spullen heb aangemaakt en daar is op 2 dagen tijd al 2/3de van weg, terwijl er eigenlijk heel veel dezelfde spullen bij staan als de eerste keer. Heeft ook met de Law of Attraction te maken, denk ik ;)
 
Back
Top