Wat maakt dat je een 2de hands synth of effect koopt (of niet)?

nick nova

Resonator
Lid sinds
24 oktober 2001
Berichten
2.771
Locatie
Mortsel, Antwerpen
Ik ben een cursus aan het volgen waarin wordt ingegaan op de beweegredenen van mensen om iets al dan niet te kopen.

Daarnaast heb ik een aantal apparaatjes momenteel te koop staan, waar ik nogal moeiljk vanaf lijk te komen.

Nu vroeg ik me af wat de onderliggende gedachten en dynamieken die maken dat je beslisttot aankoop van een 2de hands synth (of effect oid) over te gaan, zoals hier bv op de forum marktplaats.

Zo is prijs en de staat van het apparaat natuurlijk belangrijk, maar wat maakt bv dat een aangegeven prijs voor jou te duur is of net een koopje. Zo ook met de staat van een apparaat, wat maakt dat het voor de ene goed genoeg is en voor de andere perfect moet zijn, waarbij 'persoonlijke voorkeur' net wat te vaag is als antwoord. Die dingen zitten dieper volgens mij.

Ook wat betreft de mogelijkheden vh apparaat: waar focus jij je vandaag de dag op in de ontwikkeling/evolutie van je setup: in welke apparaatjes ben je geïnteresseerd dezer dagen en welke type apparaat hoegenaamd niet.

De vragen zijn me ontsproten uit het feit dat ik een Roland R8 mkII te koop heb staan, waar niemand interesse in lijkt te hebben, terwijl dit voor mij een uitzonderlijke bak is, die behoorlijk zeldzaam is en super goed klinkt.

https://www.synthforum.nl/forums/sho...ht=roland+mkII

Misschien kan ik door de inzichten hier mijn marketing skills wat aanschaven
 
Je moet eerst drie keer een te koop gevraagd bericht neer zetten en daarna pas te koop . Doen ze hier vrij vaak . Ik denk ook dat het werkt.
 
Mja, da's een mogelijkheid, maar denk dat er meer nuance onder zit.
Frankrijk, Duitsland, Nederland, belgië hebben allen nuances in de markt.

In Duitsland zie ik het volgende:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-roland-r8/k0

Da's voor een gewone r8, al dan niet met extra kaartjes. Gaat van +- 170 tot 350 ofzo.

In dit geval gaat het om een r8 MKII, die zowat alle geluiden van die kaartjes intern heeft + een extra kaartje erbij. Zowieso gaan de mkII's steeds voor meer dan de gewone, wegens meer geheugen, meer sounds en pakken zeldzamer.

Ik denk dat het meer gaat dat de kwaliteiten vh apparaat momenteel niet belangrijk genoeg zijn voor de meeste mensen in vergelijking met wat er bv vandaag de dag allemaal op de markt is qua drummachines bv. Hij is gewoon out of fashion misschien, of een sleeper.

Ik ben benieuwd naar nuanceringen in wat mensen drijft tot iets kopen.

Even meegeven dat het mij niet perse te doen is om op een slinkse manier de r8 mkII aan de man te krijgen, hoewel mocht dat lukken het meegenomen zou zijn. Het gaat meer om de onderliggende inzichten.
 
Je moet eerst drie keer een te koop gevraagd bericht neer zetten en daarna pas te koop . Doen ze hier vrij vaak . Ik denk ook dat het werkt.

Da's een marketing truuk/misleiding dan. Dat gaat dan meer over sociale beïnvloeding/groepsdenken en trends. Wat in demand lijkt, wordt gevolgd.

Hoe komt het bv dat de r8 mkII op dit moment niet echt trendy is en een paar jaar terug pakweg wel?
 
als https://www.attackmagazine.com het hypet.

Dit kan 'm ook parten spelen: The R8 is quite a pain in the arse to program, but the sounds can be very convincing. Also the 8 outputs and the feel patches help.
Timing speelt vast ook mee: december is een hele dure maand voor veel mensen.
 
Laatst gewijzigd:
Als we puur zouden uitgaan van de hype-hypothese, devalueren we eigenlijk het 'zelfstandig denken' over het nut van een aankoop. Terwijl er ongetwijfeld een groep mensen zal zijn dat puur koopt op de hype, gaat dit voorbij aan het feit dat mensen kopen voor de 'toegevoegde waarde' dat het apparaat biedt aan hun setup om zo beter hun doel te bereiken, hetgeen eigenlijk dan zou impliceren dat mensen blindelings de groep volgen ipv hun objectieve zelf.

Volgens die cursus, kopen mensen iets omdat het hen helpt om hun doelen sneller te bereiken.
Dat zou maken dat de r8 mkII het huidige doel van de mensen vandaag de dag niet dient.
Of hoe denken jullie hierover? Op welke basis kopen jullie iets of niet?
 
als https://www.attackmagazine.com het hypet.

Dit kan 'm ook parten spelen: The R8 is quite a pain in the arse to program, but the sounds can be very convincing. Also the 8 outputs and the feel patches help.
Timing speelt vast ook mee: december is een hele dure maand voor veel mensen.

Timing zou idd ook een rol kunnen spelen. Dit wil dan zeggen, dat het apparaat op dit moment onvoldoende hun persoonlijk doel dient, ze zijn dus met andere woorden met andere zaken bezig dan met muziekinstrumenten kopen. Impliceert dit dan dat als de r8 volgende maand wordt aangeboden, dat die dan grotere kans heeft dat ie verkocht wordt. Wat zouden dan bv de 'betere' maanden vh jaar zijn om een apparaat te kopen/verkopen?

Mbt de workflow vd r8, die is imo niet moeilijker dan een synth met drukknoppen ipv draaiknoppen. Die liggen wat minder goed in de markt, terwijl pakweg een Analog Rytm toch ook vooral drukknoppen heeft? Voorts heeft die r8 een soort MPC stijl van werken, een geweldig strakke timing en zelfs betere groove-velocity opties dan een mpc. Het is wel geen sampler. Voorts was de r8 vroeger immens populair, wat verklaart dat de r8 veel te koop wordt aangeboden. De mkII is veel zeldzamer en de extra opties maken het grote verschil in prijs.
Hoewel de workflow gedeeltelijk een rol kan spelen, is het niet de belangrijkste reden, denk ik.

Ofwel kennen mensen het apparaat niet, ofwel past het niet bij hun behoeften van vandaag (gedateerd misschien), ofwel...
 
Volgens mij toch hoofdzakelijk gearlust hier. Kabels en stekkerdozen koop je omdat je ze nodig hebt. Synths en drum machines koop je omdat je vindt dat je ze nodig hebt. Zo heb ik jaren geleden een hele mooie Roland R8 mkII gekocht. Is nog steeds de doos niet uitgekomen. R70 idem. S950 idem. Boss KM60 idem. Waren er maar pillen voor.....

Maar er zijn hier vast een hoop mensen die heel rationeel te werk gaan, zo te zien aan de foto's van hun studio's. Er zullen daar toch maar weinig tussen zitten die naar een 30 jaar oude drum machine op zoek zijn.
 
Betere maanden? Rond mei krijgt iedereen vakantiegeld denk ik. Er is eens een jaar geweest dat bax geen korting gaf, dat is vast ook een goeie periode. De laatste maanden werd iedereen met korting doodgegooid en dan rollen de centen denk ik.
Waarom ik jou r8 niet koop? Te duur, en heb hier nog wat andere bakken staan die nog geen aandacht kregen. Maar dat scheelde niet veel of ik had interesse.
Hij is ook net na de periode die ik zoek, daarom wou ik een kawai, die is net ietsje ouder (en veel goedkoper) maar evenmin vlot te vinden...
de RY30 deed net een prijzensprong, die kocht ik nog betaalbaar maar een jaar later was ie dat al veel minder...
 
Volgens mij toch hoofdzakelijk gearlust hier. Kabels en stekkerdozen koop je omdat je ze nodig hebt. Synths en drum machines koop je omdat je vindt dat je ze nodig hebt. Zo heb ik jaren geleden een hele mooie Roland R8 mkII gekocht. Is nog steeds de doos niet uitgekomen. R70 idem. S950 idem. Boss KM60 idem. Waren er maar pillen voor.....

Maar er zijn hier vast een hoop mensen die heel rationeel te werk gaan, zo te zien aan de foto's van hun studio's. Er zullen daar toch maar weinig tussen zitten die naar een 30 jaar oude drum machine op zoek zijn.

Hoi Vinnie, voor jou gaat het dus om jezelf een comfortabel gevoel te geven, zonder dat er een nood is. Als een soort ontspanning of uitlaatklep, zeg maar. In die zin zou het dan zijn omdat die ontspanning belangrijk is in je eigen ontwikkeling, of gaat dat te ver?

Mbt de 30 jaar oude drummachine, mensen lijken wel wild te gaan op een 808 voor 2500,-, terwijl er naar mijn mening minder r8 mkII zijn, dan 808's + dat een r8mkII ook een zeer sterke sound, erg strakke timing en groove heeft, maar pakken meer mogelijkheden heeft, die hem nog meer 'humanizen' en wat meer. Hij is wel wat minder qua workflow, maar als je het filmpje in de advertentie bekijkt, is het ook toch wel mogelijk om live en erg snel een funky groove eruit te halen, die misschien nog wel pakken vetter is dan wat je uit een 808 haalt.

Speelt de 'geschiedenis' van een apparaat dan ook mee? Maar die geschiedenis verandert ook met de perceptie vd mens en in de tijd. Een 808 was 15 jaar geleden amper iets waard...
 
Die gearlust die we met zijn allen lijken te hebben, gaat dus eigenlijk om een illusie, iets dat we onszelf wijsmaken dat we het nodig hebben, om ons een ontspannen gevoel te geven. Het is dus maw duidelijk zo dat men ook koopt in een 'waan' iets nodig te hebben, terwijl dat eigenlijk helemaal zo niet is.

Dat is dus eigenlijk de definitie van een verslaving.
Een verslaving heeft te maken met een drang naar dopamine, de beloningsneurotransmitter.
Gezien we in tijden leven van 'instant gratification', zou dit willen zeggen dat veel mensen puur iets kopen om tegemoet te komen aan
een 'gemis aan beloning'. Als een verkoper zou inspelen puur op deze drang, is dat socio-maatschappelijk niet echt bevorderlijk of positief.
 
Tsja, noem het zelfbevrediging. Door synths etc. Andere mensen doen dat met koekjes, of schoenen. Het blijft uiteindelijk irrationeel. Eerder om een onbehagen weg te werken dan ontwikkeling. En het werkt maar even (zie de onuitgepakte dozen en de weegschaal).

Ik heb een hele batterij drummachines en heb er ooit nog meer gehad. Toch grijp ik vrijwel altijd naar m'n 808. Geen idee waarom. Zo handig is -ie nou ook niet om te proggen. Misschien toch eens die R8 uit de verpakkingschips halen.
 
Gemis aan beloning is dus een belangrijke reden die mensen aanzet om iets te kopen, ondanks dat het een illusie is. Zijn er anderen die zich hierin erkennen?

Andere belangrijke redenen?
 
Die gearlust die we met zijn allen lijken te hebben, gaat dus eigenlijk om een illusie, iets dat we onszelf wijsmaken dat we het nodig hebben, om ons een ontspannen gevoel te geven. Het is dus maw duidelijk zo dat men ook koopt in een 'waan' iets nodig te hebben, terwijl dat eigenlijk helemaal zo niet is.

Dat is dus eigenlijk de definitie van een verslaving.
Een verslaving heeft te maken met een drang naar dopamine, de beloningsneurotransmitter.
Gezien we in tijden leven van 'instant gratification', zou dit willen zeggen dat veel mensen puur iets kopen om tegemoet te komen aan
een 'gemis aan beloning'. Als een verkoper zou inspelen puur op deze drang, is dat socio-maatschappelijk niet echt bevorderlijk of positief.

Je hebt verkopers van brood en benzine en je hebt verkopers van iPhones en Uggs. Verschillende verkoop- en marketingtechnieken (met hier en daar wat overlap)
 
Ik gok zo dat een drumcomputer alleen interessanter wordt naarmate er een bepaalde kleuring, of karakter is.. (een herkenbare sound(s) inzit(ten) die nergens anders inzit(ten) en niet echt zijn/is te samplen.
Daarnaast schijnen mensen ze te verzamelen om er verder geen muziek mee te maken. :D
Dan speelt het mee dat ze minder aangeboden worden en er toch een bepaalde vraag naar is door de hele retro hype.
Iets van Linn en Oberheim of een Drumtraks bv.. die over slechts een paar geluiden beschikken maar wel met meer karakter in artiFX heeft (door converters of een analoog filter).
De Roland 808 en 909 zijn weer een ander verhaal.. die danken geliefdheid aan synthese.. (en ook de samples in de 909 hebben zo hun degradatie karakter wat geliefd is.)..
Een sample van een 808 in je R8 MKII gaat je dus niet helpen een 808 te vervangen.
Een Roland R8 klinkt goed, en daar is eigenlijk alles al mee gezegd.. hij voegt qua karakter gewoon niet echt veel toe... Een R8 mkII heeft meer samples en geheugen maar mist toch weer bepaalde samples.
Tegenwoordig zijn er zoveel samplers en drumcomputers die ook goed klinken en misschien een betere interface hebben.. gridsequencing hebben bv, waar veel mensen de voorkeur aan geven.
En daarnaast zijn alle opties voor de computer een redelijke concurrent voor hardware geworden.. en die koop je tegenwoordig ook voor een habbekrats tweedehands. Een ouwe Maschine, Spark of iets anders bv..

Even over het andere item waar je topic over gaat.

Ik koop regelmatig tweedehands dingen. Maar puur uit nostalgie omdat het in een opname gebruikt en het niet nieuw te verkrijgen is. Zo afentoe pak ik weleens iets nieuws als ik het echt leuk vind in filmpjes.. maar de rush, of het ernaar verlangen is gewoon minder omdat er nog geen reden is om te haasten misschien? :D
 
Laatst gewijzigd:
Het is ook maar net hoe je kijkt natuurlijk.
Als je nog niets hebt en je wilt iets met synthesizers dan is een aankoop als het voor jouw eisen voldoet een verantwoorde aankoop en je bereikt je doel want dat is muziek maken.
Op het moment dat je al wat spul hebt dan kan het verschillen natuurlijk; soms gaat het om een bepaalde sound of een uitbreiding van je mogelijkheden maar in sommige gevallen speelt de heb factor ook een rol natuurlijk.
Zelfde toch met auto's; koop je een polo of een astra dan koop je om van A naar B te gaan en koop je een ferrari dan ga je ook van a naar b maar de meesten die een ferrari kopen die hebben meestal al iets voor de dagelijkse boodschappen .
 
Ik koop iets :

  • De prijs moet niet te hoog zijn: ik koop nooit iets on-line of 2e hands voor een bedrag waardoor ik in de problemen kom als niet geleverd wordt of het apparaat het begeeft na een week. "Speelgeld" noem ik dat. Voor de een is dat € 50 voor de ander € 500.
  • Ik koop nooit meer iets dat echt heel oud is. Hoe mooi het er ook uitziet: onder de motorkap zit altijd een tikkende tijdbom. Altijd. Meestal elco's bij elektronica.
  • Een boel mensen schijnen niet te weten dat een 2e hands item ong. de helft v/d nieuwprijs mag zijn. Als iets nog in de winkel ligt voor 10 of 20% meer dan houdt het op.
  • Ik koop nooit iets van iemand die "goede herinneringen" aan zijn item heeft. Die overschatten de waarde en betrouwbaarheid van hun spul enorm.

Mijn 2 cents ...
 
Back
Top