Welke moderne synths gaan klassiekers worden?

Ik veronderstel dat je de SY22 bedoelt? Heerlijke bak, niet echt aangenaam om te proggen maar hij kan erg veel.

Obscuur zou ik hem niet noemen, er zijn er volgens mij schepen vol van verkocht en als de main string synth van Moby is hij ook wel gekend. 27 jaar na datum zijn ze trouwens extreem goedkoop, dus als je er zin in hebt en plaats over hebt...

En anders neem je toch gewoon de TG33.

Ff ontopic.
Ik denk dat de Bass Station 2 wel een future classic gaat worden.
Ik vind het nog steeds een hele leuke synth.
En de MFB Dominion1; gewoon omdat ik die nog wil hebben:D.
 
Veel van de boutiques zullen inderdaad wel classics worden. Maar niet alle gok ik. DE VP-03, ook al is die wel tof, is gewoon een rare sound, en klinkt meer flangey dan strings. En ik vraag of het negatieve effect hiervan ook werkbaar is.

De D-05 is nu veel lager, maar zal wel toenemen weer. De A01 is nu al heel duur geworden, zelfde voor een JU-06. Ik heb gelukkig de A-01 kunnen kopen voor 100 :-)

Ik recentelijk een Quasimidi Sirius op de kop weten te tikken en verkocht voor meer. Dat was wel prima. De opbrengst is nu naar Samson patchbays gegaan.
 
Door z'n prijs zal ie veel verkocht worden maar ik verwacht dat de Neutron in de toekomst wel een klassieker wordt.
 
kan mij niks bij voorstellen dat die boutiques classics worden, die kleine prut
 
Ik denk dat alles waar we nu van denken dat het classics worden het niet worden en alle classics van de toekomst nu niet opvallen.

Dus, met dat in gedachten:
- Magix Music Maker
- Reason
- Fruityloops
- Alesis Quadraverd
- Alesis 3630 compressor
- alles van Behringer

:D
 
In tegenstelling tot velen andere meningen denk ik dat de boutiques in geen geval classics worden.

De reden is omdat het reissues zijn omwille door de vraag erna,die vraag zal in de toekomst blijven en dan komen er gewoon geupdate of weer echte analoge versies volledig programeerbaar met andere features,etc,etc.

Je moet maar kijken,van een SE SE-1 naar een Creamware minimax langs de boutique analoge programeerbare van Roland/SE terug naar een Model D,wat wordt je 'classic'?
 
Blijft altijd een gok. Ik denk dat een digitiakt of een DSI tempest ook goeie opties zijn :-) subsequent 37?
Offeh,...zelfs een jv1080/2080??? Zit op t kantelpunt :-)
 
Does not schip to the Netherlands..
Ik had in de tussentijd een expanded G1 keys op MP gezien. en later nog een module versie expanded. Misschien was ik toch iets te voorbarig :)
Had begrepen van de verkoper van de moduel dat ie een bod had van 650, had ik misschien op in moeten gaan.. maar heb inmiddels ook een NL1 en 2 nu. Misschien ooit nogeens een G1...
 
Offeh,...zelfs een jv1080/2080??? Zit op t kantelpunt :-)

Wat ik recent in ieder geval gemerkt heb, is dat je de beste begin jaren 90 ROMpler flagships nog zeer betaalbaar kan scoren. Ik heb hier nu een JV-80 en een 01/WFD staan. In beiden een dik gelayerde patch maken (met name de JV is behoorlijk hands-on, de 01/W is qua klank een nog net wat grotere powerhouse) en dan via MIDI nog eens beide synths layeren...wall of sound van hier tot in Tokio. :halleluja En het kost je erg weinig tov de meeste classics.
 
Wat ik recent in ieder geval gemerkt heb, is dat je de beste begin jaren 90 ROMpler flagships nog zeer betaalbaar kan scoren. Ik heb hier nu een JV-80 en een 01/WFD staan. In beiden een dik gelayerde patch maken (met name de JV is behoorlijk hands-on, de 01/W is qua klank een nog net wat grotere powerhouse) en dan via MIDI nog eens beide synths layeren...wall of sound van hier tot in Tokio. :halleluja En het kost je erg weinig tov de meeste classics.

Onlangs ook een JV80 aangeschaft. Helaas met het bekende pink-glue probleem.
Was een hoop werk bij elkaar, maar gelukkig weer operationeel. :okdan:
 
Onlangs ook een JV80 aangeschaft. Helaas met het bekende pink-glue probleem.
Was een hoop werk bij elkaar, maar gelukkig weer operationeel. :okdan:
Oei! Een klassieker met problemen? Als dat lijm-probleem makkelijk op te lossen is dan is de synth een aanrader. Hoe los je dat pink-glue probleem op? Wat is het probleem precies?
 
Het staat algemeen bekend als het red-glue probleem, en je vindt vooral info erover bij de JD-800 die hetzelfde klavier gebruikt. Kort gezegd: de lijm van de toetsgewichtjes wordt stroperig, komt onder je klavier terecht en maakt daar veel miserie/schade. Oplossing: voordat het te laat is de bestaande lijm oplossen in natronloog (vies, langdurig, stinkend, niet ongevaarlijk werkje) en andere lijm gebruiken.

Of, indien het je lukt: Roland wil soms een vervangklavier geven waar ze andere, zwarte lijm gebruikten. Mijn JV80 heeft af fabriek al zwarte lijm, dus hier geen red glue zorgen.

ik vind de JV80 een aanrader omdat je de JV mogelijkheden krijgt (fatsoenlijke samples bewerken met een karrevracht enveloppes, LFO's en controls zoals velocity, release, aftertouch...) in een handig apparaat waar het editen vlot gaat en je live nog veel aan je geluid kan mangelen. Zo kan je bv live het volume van de 4 partials kiezen met 4 van de 8 sliders. Ik gebruik de JV80 met veel plezier om grote strings en pads te maken. Als je hem dan nog eens layert met een andere uitgebreide ROMpler kan je jezelf lekker verloren layeren.

Als je er eentje zou testen en je denk dat de "presence" slider stuk is omdat je geen verschil hoort: dat is normaal. Slechts op enkele klanken geeft dat kreng een hoorbaar verschil. :)

Als een drukknopje wat versleten zou zijn: het is erg veel (de)monteerwerk om erbij te komen, maar de knopjes op zich kosten de volle 24 cent per stuk. :)
 
Ik heb de pink/red-glue op kunnen lossen met soda. Toevallig ook weer met zwartelijm teruggezet, wist niet dat Roland dat ook deed. :)
Vilt van de aftertouchstrip ook moeten vervangen, gelukkig geen lijm op de keystrips.
De JV80 heeft fijne toetsen en erg degelijk gebouwd.
De Roland Expansion M-serie is volgens mij de 1U rackversie van de expansionboards voor de JV80.
Erg te spreken over de M-DB1. Heb de M-DC1 ook nog voor de instant retrodance sounds.

Ontopic;

Misschien dat de Roland Expansion M-serie wel klassiekers gaan worden, je kan ze nu vinden voor weinig geld.
Met de juiste midi-editor zijn ze erg diep te programmeren. Zit veel meer onder de motorkap dan je zou verwachten.
 
Ik zie de M serie juist geen klassieker worden, om dat ze met voorsprong de minst editeerbare en ook nog eens minst makkelijk editeerbare bron van die JV klanken zijn, en ze zijn niet uitbreidbaar. Daarom lijkt elk apparaat dat SR-JV80 kaartjes lust (JV80, JV90, JV en XV reeks modules, JD-990 volgens mij ook, Integra-7 op zijn manier ook...) me méér interessant dan de M reeks. En dat zijn veel apparaten, en niet duur op dit moment. Met een JV80 kan je alles wat de M serie kan, lekker vanop het frontpaneel met een bult dynamische sliders te proggen.

Enige uitzondering misschien de M-SE1 omdat die klanken heeft die je niét in de JV kaartjes vindt. Maar behalve "ze zijn goedkoper" zie ik geen reden om een M serie boven een JV module te kiezen.
 
kan mij niks bij voorstellen dat die boutiques classics worden, die kleine prut

Haha, mijn idee ook. Leuk als re-isue dinges maar ben dat gepriegel al binnen 5 min zat en heb niet eens dikke fikken. Ik zie het als de golf gti. De eerste is goud waard, de latere versies zijn dat toch niet. Zelfde zie je ook met de waldorf wave's.

Die peak is wel een kanshebber denk ik. Staat iig op mijn wanted list.
 
Back
Top