Welke moderne synths gaan klassiekers worden?

Matrixbrute is gewoon een millennial bak. Je hebt gewoon te weinig goed analoog spul gehoord om de klank als fantastisch te kwalificeren. Dat is ook het probleem met goedkope digitale aansturing. Dat vernagelt gewoon je sound als het niet goed wordt gedaan. Een minibrute klinkt daarom ook beter. Ook al heeft die ook weinig karakter in het laag.

En Alesis andromeda a6 is interessant qua sound. Alleen parts zijn op en als ie kapot gaat mag je van geluk spreken als je hem weer goed krijgt. Dus die dingen doen 2de hands nog steeds niet meer dan 3k. Misschien als er later nog maar een paar leven dat de prijs iets omhoog gaat. Als je slim bent koop je er een aantal voor parts mocht je interesse hebben.

MFB Dominion is niet slecht. Klinkt tussen vintage en nieuw analoog in wat mij betreft. Als je italo wil maken met een nieuwe bak kom deze het dichts in de buurt (even nog verwijzen naar een ander topic)

Echte klassiekers scoren op veel punten gewoon goed. En daarvan is sound altijd het belangrijkste in mijn optiek.
 
...en dat 2k euro voor een monofone bak gewoon te duur is.
Dat geldt (uiteraard!) niet voor exclusieve synth bakken met een bijzondere sound / eigenschappen, zoals de Voyager (XL), de Cwejman S2, de PPG Wave 2, etc. Van de Cwejman S2 zijn er bijv. maar 13 gemaakt. Het is eigenlijk hetzelfde als een Porsche, Lamborghini, etc. waar je ook voor exclusiviteit betaald en dán zeur je ook niet als bijv. de leer optie 20k euro extra kost.

Maar de MatrixBrute schaar ik niet onder de exclusieve synth's hoor... (daar mag iedereen uiteraard een andere mening over hebben)

En 5,5k euro voor een Voyager XL - om die als voorbeeld te noemen - is voor veel mensen (nog steeds) veel geld. Maar té veel geld zal je in dat geval niet van mij horen.

En Alesis andromeda a6 is interessant qua sound. Alleen parts zijn op en als ie kapot gaat mag je van geluk spreken als je hem weer goed krijgt.
Ik kon een hele mooie A6 kopen voor een leuke prijs, maar ik durfde het toch niet aan vanwege de parts die op zijn als ie kapot gaat.
 
Laatst gewijzigd:
[... knip ...]
Een ander probleem is mogelijk het computerdeel van de instrumenten.
Je ziet al diverse apparatuur verschijnen welke met de PC werken of
ingesteld moeten/kunnen worden met een tablet. Dat is leuk voor nu.
Maar kan in de toekomst met nieuwere besturingssystemen ook lastig worden...

Ik vind het dus maar een lastige vraag. En zeker in een markt waarbij er een
steeds hardere concurrentie begint te ontstaan tussen soft synths en hardware.
A. Dat is waarom ik een onbeschrijfelijke, ontiegelijke, gigantische hekel heb aan synths die software nodig hebben.

B. Dat is de reden dat ik denk dat dergelijke machines geen klassiekers kunnen worden. Op een gegeven moment is het te lastig of onmogelijk om die software nog te draaien.
 
En Alesis andromeda a6 is interessant qua sound. Alleen parts zijn op en als ie kapot gaat mag je van geluk spreken als je hem weer goed krijgt.

Zou dat niet een mooie uitdaging voor Ulli zijn om daar een kloon van te maken?
 
Bericht door een moderator:
Thread opgeschoond.
Opschonen heeft helaas als bijwerking dat wat zinvolle info verloren is gegaan.
Om dit te voorkomen onderlinge spanningen a.u.b. uitvechten via een ander medium.
 
Ehm, of ik nu offtopic ben weet ik niet.. 8)

Ik vermoed dat over zo'n 20 jaar de meeste synths weggeroest zijn,
een high tech studio op creditcardformaat verkrijgbaar is
en iedereen muziek kan maken.. (zolang je de updates blijft aanschaffen..)

Het zal nog lastiger worden je te onderscheiden van de rest.. :-)
 
En Alesis andromeda a6 is interessant qua sound. Alleen parts zijn op en als ie kapot gaat mag je van geluk spreken als je hem weer goed krijgt. Dus die dingen doen 2de hands nog steeds niet meer dan 3k. Misschien als er later nog maar een paar leven dat de prijs iets omhoog gaat. Als je slim bent koop je er een aantal voor parts mocht je interesse hebben.
Ik heb een keer van een persoon die zich hier Dender noemde vernomen, (toen ie hier nog lid was) dat ie er ook 1 aan de praat heeft geholpen.. Iets met de flatcables en de connectors eraan..

Wiseguy zocht ze trouwens een tijd terug dus mocht je er 1 hebben die het niet doet.. hij wil je vast (er vanaf) helpen.. Het voordeel met zoveel exemplaren die 'stuck in boot' zitten, is dat er genoeg spare parts zijn. :)
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=189947&highlight=andromeda
 
Laatst gewijzigd:
Alle Boutiques, dat is zeker. Ook al zijn het RE-issues van al klassiekers, binnen 20 jaar zullen ze "goud" waard zijn. Van al de rest heb ik zwaar mijn twijfels (zeker van die nieuwe analoge troep allemaal). In die nieuwe analoge synth's geloof ik echt niks in. Misschien nog wel die Korg spulletjes, maar dan wel die volca's.

Het zijn meestal die spullen waarvan je het op het moment niet verwacht (te klein, speelgoed-achtig,... kortom oud bollige praat) die het dan wel worden. Al de rest is gewoon wishful thinking...

Roland, Korg, etc... hebben dat terug weer goed gezien. En dat alles iets compacter wordt kan ik alleen maar toejuichen. Hadden ze destijds de technologie gehad van nu dan was dit toen ook al zo geweest. Het enige waar ik mijn vraagtekens bij heb is de kwaliteit en de duurzaamheid van de materialen die men nu gebruikt. Vroeger was alles degelijker en duurzamer gebouwd. En dat was met alles zo. Nu moet alles zo goedkoop mogelijk en heel snel worden geproduceerd aan een massa productie (dankzij het internet eigenlijk).
Mensen zijn in deze huidige tijd bijna onmiddellijk op de hoogte van alles en de prijzen zijn in verhouding van toen peanuts. Iedereen kan tegenwoordig een synthesiser kopen. 40 jaar geleden was een synthesiser een bijna onbetaalbaar instrument en bijna niemand had er zelfs ooit van gehoord. Nu is het voor iedereen toegankelijk.


En nu ga ik terug op mijn gitaar gaan spelen. Gitaren blijven de coolste instrumenten ever!!!!
 
Laatst gewijzigd:
Yamaha s22 best wel obscuur 2 pwm's mixen met 2 x FM Voices waarvan je de FM met sysex kunt proggen

Korg wavestation, super synth, de distortion FX klinkt meteen lekker industrie.

alesis ion, de enige VA waarvan een kale sinus al super dik klinkt.

jd800, 4 hele uitgebreide voices stapelen.

Pek evolver, ja alleen die feedback route al, klinkt echt super vet, blijvertje.

En de rozzbox natuurlijjk,. Geen synth hardware of software die in de buurt komt.
 
Ik heb een keer van een persoon die zich hier Dender noemde vernomen, (toen ie hier nog lid was) dat ie er ook 1 aan de praat heeft geholpen.. Iets met de flatcables en de connectors eraan..

Wiseguy zocht ze trouwens een tijd terug dus mocht je er 1 hebben die het niet doet.. hij wil je vast (er vanaf) helpen.. Het voordeel met zoveel exemplaren die 'stuck in boot' zitten, is dat er genoeg spare parts zijn. :)
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=189947&highlight=andromeda
Ik zou er zelf niet 1 kopen. Ook vanwege die parts. En nieuwe digitale control ben ik niet zo fan van. Vroeger snapte ze dat veel beter :beard:

(laatste is een grapje hoor, het was noodzaak vroeger)

Verder eens met Nick dat je ze toch in de hoek moet verwachten waar je het minst verwacht. Boutique's zijn volgens mij bijna allemaal in zeer grote oplages gefabriceerd. Dus op een uitzondering na zie ik daar weinig gebeuren.

Ik durf bijna wel te stellen dat alle toegankelijke klassiekers ooit echt voor een habbekrats gingen. Ik heb mijn juno 60 nog voor 400 gulden gekocht. Dus zelfs aan de straatstenen niet kwijt kunnen is een factor volgens mij.

En nieuwprijs is ook bepalend. Met rond de 300 euro zie ik weinig bewegingsruimte. Juno60 was ooit $1800 nieuw. Daar betaal je nu ongeveer hetzelfde voor 2de hands.

En smd is qua onderhoud gewoon kut. Als je ACB Roland chip er geen zin meer in heeft moet je al iemand hebben die microscopisch kan solderen en nieuw digitaal kan analyseren. En dergelijke profi's doen niks onder de 100 euro in NL. En dan moet je die chip nog snel en voor een goede prijs zien te krijgen. Maar wie weet gaan boutiques daarom wel 1000 euro doen over 10/20 jaar. Maar zelf verwacht ik het niet echt. Tenzij de totale synthmarkt de komende 10/20 jaar nog een paar keer zo groot gaat worden zoals de laatste 20 jaar is gebeurt.

Maar ik moet elke keer wel weer lachen als ik een synth binnen krijg waar de pcb's nog op multiplex zijn geschroeft. En dan hoor ik ook weer een analoge synth tech zeggen dat ie weinig werk heeft omdat artiesten geen geld meer hebben voor analoge synths. En ik inmiddels al weer 1,5 jaar wacht op 2 synths die gemod moeten worden maar hij gewoon geen tijd heeft.
 
Yamaha s22 best wel obscuur 2 pwm's mixen met 2 x FM Voices waarvan je de FM met sysex kunt proggen

Ik veronderstel dat je de SY22 bedoelt? Heerlijke bak, niet echt aangenaam om te proggen maar hij kan erg veel.

Obscuur zou ik hem niet noemen, er zijn er volgens mij schepen vol van verkocht en als de main string synth van Moby is hij ook wel gekend. 27 jaar na datum zijn ze trouwens extreem goedkoop, dus als je er zin in hebt en plaats over hebt...
 
De MonoTribe zo gauw het firmware gehackt is en je er alles op kunt draaien. Pitch trackende VCF, pitch trackende modulatiesnelheid, slides op de sequencer, klikfix. De basisklank is gewoon te gek en je kunt er al ontzettend veel mee doen met slechts een handje vol controls.
 
De Matrixbrute lijkt me niet een synth die binnenkort uit productie gaat. Op dit moment nog een goed verkopende synth. (Bij ons iig). Van de huidige synths lijkt me dit de enige echte nieuwe klassieker. Moog doet helaas al jaren niets nieuws op toetsen gebied.
 
Ondanks dat het niet my kind of sound is denk ik dat de nieuwe minibrute 2S over en aantal jaren wel een klassieker gaat worden vanwege die uitgebreide sequencer en patchbay.
 
Dave Smith Pro 2

Beste monofone analoge bak die te koop is ( ja osc zijn digitaal, maar prima te driften). Ding is gewoon ontzettend gaaf en inspireert voor nog generaties aan bassen/leads...
 
De Roland TR-8S. Heeft de 808 en de 909 aan boord en bedient ongeveer net zo lekker. Maar heeft als upgrade v/d TR-8 6 discrete analoge uitgangen en de mogelijkheid om je eigen samples te spelen.
 
Back
Top