Welke microfoon voor rap & zang

Rachid

Ouwe rot
Lid sinds
14 juli 2015
Berichten
510
Locatie
Planet Earth
Beste forumleden,

Welke van de onderstaande microfoons zou het best geschikt kunnen zijn voor het opnemen van met name rap, maar ook zang. Het liefst zou ik 2 stuks uit het rijtje willen kiezen, ter aanschaf. Is een strak frequentierespons van een mic mede bepalend voor goede opnames? Buiten het feit of een ruimte al dan niet behandeld is.

Audio Technica AT2035 € 155,-
Audio Technica AT4040 € 415,-
Neumann TLM 102 € 599,-
Rode NT2000 € 479,-
Rode NT2 A € 294,-
Sennheiser MK 4 € 299,-
Shure SM7B € 387,-
 
Is wel een erg breed assortiment die je daar opnoemt. Van goedkoop tot het betere spul.

Ik mis alleen nog Rode NTK in het rijtje....
Geen budget? Dan een Audio Technica AT2020.
Teveel budget? Dan voor de Neuman gaan.
 
Beste forumleden,

Is een strak frequentierespons van een mic mede bepalend voor goede opnames? Buiten het feit of een ruimte al dan niet behandeld is.

Het is naast de ruimte altijd de combinatie van de stem en het karakter van de microfoon wat de sound bepaald. Een microfoon die met de ene stem super tot zijn recht komt, klinkt misschien helemaal niet lekker bij een andere stem. Dat is dus heel lastig te zeggen. Voor een goede gemiddelde en betrouwbare mic zou ik zeker voor de Neumann gaan. Heb hem heel recent geleden zelf voor dezelfde reden gekocht.

Trouwens kan het overall resultaat ook nog beïnvloed worden door je interface/pre-amp. Er speelt zoveel mee dat het eigenlijk altijd praktisch meerdere verschillende mics ter beschikking te hebben. Zelf kies ik daarbij ook voor verschillende merken. Alles financieel in het lagere en onderste mid-range bereik. Hoger is niet leuk ivm de prijzen van de hele mooie mics.

Misschien ook nog even kijken naar de Blue Bluebird SL en Baby Bottle SL. Die hebben vaak ook wel goede reviews.
 
Voor bepaalde vocalen wil je soms ook helemaal geen vlakke frequentierespons. Dat kan soms vrij saai uitpakken.

Onderschat een goede akoestische behandeling van je ruimte niet, zeker niet met een wat kleinere ruimte! Een peperdure microfoon kan ook een lelijk resultaat geven wanneer je akoestiek niet meewerkt.

Wij weten niet hoe je stem klinkt en wat voor resultaten je precies wilt. Als je zelf ook nog aan het zoeken bent kan je het beste een beetje goede allround microfoon kiezen. Kijk ook eens naar de Aston Origin.

Reserveer een bepaald bedrag voor een optimale akoestiek en kennis van microfoontechniek. Zo haal je meer resultaat uit je geld.
 
Is wel een erg breed assortiment die je daar opnoemt. Van goedkoop tot het betere spul.

Ik mis alleen nog Rode NTK in het rijtje....
Geen budget? Dan een Audio Technica AT2020.
Teveel budget? Dan voor de Neuman gaan.

Wel moet ik zeggen dat we al een Rode NT1-A hebben. Misschien een idee om dan voor een ander merk te gaan?

P.S. Rode NTK is de buizen mic, toch?

Ons budget is ongeveer 800,- en daar willen we het liefst 2 mic's van kopen.
 
Wel moet ik zeggen dat we al een Rode NT1-A hebben. Misschien een idee om dan voor een ander merk te gaan?

P.S. Rode NTK is de buizen mic, toch?

Ons budget is ongeveer 800,- en daar willen we het liefst 2 mic's van kopen.

Een sE Electronics sE2200a II (ook nog niet op je lijstje) en een Neumann TLM 102?

Of voor een echt ander geluid naast een grootmembraan condensator (zoals de Neumann) misschien een ribbon microfoon in het budget kiezen? Voor deze prijsklasse (200-350) heb je bijvoorbeeld een Golden Age Project, Avantone Pro of een Oktava. Een ribbon microfoon heeft een sound die echt anders is als een condensator microfoon.
 
Laatst gewijzigd:
Het is naast de ruimte altijd de combinatie van de stem en het karakter van de microfoon wat de sound bepaald. Een microfoon die met de ene stem super tot zijn recht komt, klinkt misschien helemaal niet lekker bij een andere stem. Dat is dus heel lastig te zeggen. Voor een goede gemiddelde en betrouwbare mic zou ik zeker voor de Neumann gaan. Heb hem heel recent geleden zelf voor dezelfde reden gekocht.

Trouwens kan het overall resultaat ook nog beïnvloed worden door je interface/pre-amp. Er speelt zoveel mee dat het eigenlijk altijd praktisch meerdere verschillende mics ter beschikking te hebben. Zelf kies ik daarbij ook voor verschillende merken. Alles financieel in het lagere en onderste mid-range bereik. Hoger is niet leuk ivm de prijzen van de hele mooie mics.

Misschien ook nog even kijken naar de Blue Bluebird SL en Baby Bottle SL. Die hebben vaak ook wel goede reviews.

Daar was ik van op de hoogte (gedeelte in het rood).. Zou mooi zijn als ze een mic ontwerpen wat zich direct aanpast aan de vocal/bron op dat moment:mega: Wel hebben we al een Rode NTA-1, dus misschien toch maar niet meer voor Rode gaan (zoals je zelf aangeeft)?

We hebben een steinberg mr816x als interface. Volgens mij toch een goed kwaliteit pre-amps.

De Blue Bluebird SL en Baby Bottle SL zien er erg mooi uit ook. Welke zou jij kiezen tussen de 2?
 
De Blue Bluebird SL en Baby Bottle SL zien er erg mooi uit ook. Welke zou jij kiezen tussen de 2?

Op mijn lijstje staat de Baby Bottle SL. Er staat onder andere een review van de hele SL serie in Sound On Sound. vooral daarop heb ik mijn voorkeur gebaseerd. Of dat dan uitkomt is altijd maar afwachten.
https://www.soundonsound.com/reviews/blue-essential-sl

Ondertussen heb ik er een Avantone Pro CR-14 ribbon mic bijgekocht om meer variatie in mics te hebben. Ik heb er nu een stuk of 6 verschillende voor vocals, en daar gaat de Blue Baby Bottle SL dan nog bij komen. Dan moet het maar klaar zijn... :D (gevaarlijk: dat soort dingen zeg ik wel vaker, maar hebben zich nog nooit bewaarheid)
 
Daar was ik van op de hoogte (gedeelte in het rood).. Zou mooi zijn als ze een mic ontwerpen wat zich direct aanpast aan de vocal/bron op dat moment:mega:

Ah, je droomt van interactieve VST's?
Dit bestaat wel: https://www.thomann.de/nl/tascam_ta1vp.htm
Hierin kun je mic modeling doen, en dus het gedrag/karakter van de mic in de pre-amp aanpassen naar een ander karakter.

Misschien is je keuze dus wel beter de Neumann TLM 102 en deze Tascam. Dan kun je het voor de rest met de modeling doen ;)
 
Voor bepaalde vocalen wil je soms ook helemaal geen vlakke frequentierespons. Dat kan soms vrij saai uitpakken.

Onderschat een goede akoestische behandeling van je ruimte niet, zeker niet met een wat kleinere ruimte! Een peperdure microfoon kan ook een lelijk resultaat geven wanneer je akoestiek niet meewerkt.

Wij weten niet hoe je stem klinkt en wat voor resultaten je precies wilt. Als je zelf ook nog aan het zoeken bent kan je het beste een beetje goede allround microfoon kiezen. Kijk ook eens naar de Aston Origin.

Reserveer een bepaald bedrag voor een optimale akoestiek en kennis van microfoontechniek. Zo haal je meer resultaat uit je geld.

Wel akoestiek, maar niet optimaal. We gaan verbouwen, maar kost allemaal tijd en planning (projectplan).

Zie dat de Aston Origin goeie review heeft. Zal 'm aan de lijst toevoegen. Dank voor je info.
 
Op mijn lijstje staat de Baby Bottle SL. Er staat onder andere een review van de hele SL serie in Sound On Sound. vooral daarop heb ik mijn voorkeur gebaseerd. Of dat dan uitkomt is altijd maar afwachten.
https://www.soundonsound.com/reviews/blue-essential-sl

Ondertussen heb ik er een Avantone Pro CR-14 ribbon mic bijgekocht om meer variatie in mics te hebben. Ik heb er nu een stuk of 6 verschillende voor vocals, en daar gaat de Blue Baby Bottle SL dan nog bij komen. Dan moet het maar klaar zijn... :D (gevaarlijk: dat soort dingen zeg ik wel vaker, maar hebben zich nog nooit bewaarheid)

Nou, 7 mic's moet toch wel genoeg zijn hoop ik ghehe. Heb de Avantone Pro CR-14 ook aan de lijst toegevoegd... Rode's ga ik schrappen.
 
Nou, 7 mic's moet toch wel genoeg zijn hoop ik ghehe. Heb de Avantone Pro CR-14 ook aan de lijst toegevoegd... Rode's ga ik schrappen.

Volgens mij kun je bijna nooit genoeg mics hebben... haha.
Vraag is of ik dadelijk zelf wel weet welke ik het beste kan gebruiken bij welke bron/zanger(es) om het gewenste resultaat te bereiken. Kwestie van proberen/testen/ervaring opdoen.
 
Heb je die Tascam nu al gecheckt? Misschien dé oplossing voor je mic keuze.... ;)

Ja, sorry, was ff in een ander topic. Maar dat is dan wel een tussenkomst van een ander apparaat en niet een mic opzich,...en volgens mij is het gewoon een simpel autotune zodat iedereen mooi kan zingen terwijl dat niet zo is.:P
 
De Tascam heeft ook mic modeling van Antares. Zodat hij zich kan voordoen als een andere mic dan dat je er op hebt aangesloten.

http://tascam.com/product/ta-1vp/overview/
Een paar specs:
-Antares Auto-Tune Evo real-time pitch correction with enhanced tracking and correction capabilities
-Antares Microphone Modeling simulates a variety of high-end studio microphones with variable proximity effect
-Analog tube modeling effect

Hier staat alles in: http://tascam.com/content/downloads/products/546/e_ta-1vp_om_va.pdf
Misschien is het wat voor je, misschien niet. Maar je weet nooit..
 
De Tascam heeft ook mic modeling van Antares. Zodat hij zich kan voordoen als een andere mic dan dat je er op hebt aangesloten.

http://tascam.com/product/ta-1vp/overview/
Een paar specs:
-Antares Auto-Tune Evo real-time pitch correction with enhanced tracking and correction capabilities
-Antares Microphone Modeling simulates a variety of high-end studio microphones with variable proximity effect
-Analog tube modeling effect

Hier staat alles in: http://tascam.com/content/downloads/products/546/e_ta-1vp_om_va.pdf
Misschien is het wat voor je, misschien niet. Maar je weet nooit..

Dat lijkt mij niet de oplossing:)
 
Back
Top