Welke microfoon voor rap & zang

Er zijn ook uitgebreide mic modeling systemen met een speciale bijgeleverde microfoon, zoals de Slate VMS en de Townsend labs Sphere. Allemaal iets duurder, maar het voldoet misschien wel aan je wens van een 'kneedbare' microfoon.
 
Er zijn ook uitgebreide mic modeling systemen met een speciale bijgeleverde microfoon, zoals de Slate VMS en de Townsend labs Sphere. Allemaal iets duurder, maar het voldoet misschien wel aan je wens van een 'kneedbare' microfoon.

Hmm, ik heb het niet zo op die systemen... liever gewoon real.
 
Ik geloof dat het in elke mic kan;)
Sorry ik had het fout het was een SM58... kra kakaa

http://www.dumpert.nl/mediabase/7248125/8291a5b5/zwarte_piet_zingt_een_liedje.html


fd1d26e9bfc050680e82c03ea386983d.png
 
En met een kenmerkende klank die niet op elke stem goed werkt. Daarbij heb je een voorversterker nodig die goed klinkt als je de gain openschroeft: 70 dB gain is niet ongebruikelijk bij de sm7b maar een in-line voorversterker zoals de Triton Fethead of Cloudlifter kan daarbij helpen.

Maar zo gek is het voorstel om een sm7b te kiezen niet: het is een goede microfoon. Als je goede resultaten wilt is het goed om meerdere microfoons zelf uit te proberen. Wat voor rapper X een goede mic is hoeft niet voor een ander te werken.

Men denkt vaak dat condensatormicrofoons beter zijn dan dynamische, of dat een grootmembraan beter is dan een kleinmembraan, maar dat is onzinnig.
 
En met een kenmerkende klank die niet op elke stem goed werkt. Daarbij heb je een voorversterker nodig die goed klinkt als je de gain openschroeft: 70 dB gain is niet ongebruikelijk bij de sm7b maar een in-line voorversterker zoals de Triton Fethead of Cloudlifter kan daarbij helpen.

Maar zo gek is het voorstel om een sm7b te kiezen niet: het is een goede microfoon. Als je goede resultaten wilt is het goed om meerdere microfoons zelf uit te proberen. Wat voor rapper X een goede mic is hoeft niet voor een ander te werken.

Men denkt vaak dat condensatormicrofoons beter zijn dan dynamische, of dat een grootmembraan beter is dan een kleinmembraan, maar dat is onzinnig.

Dat dus...
 
En met een kenmerkende klank die niet op elke stem goed werkt. Daarbij heb je een voorversterker nodig die goed klinkt als je de gain openschroeft: 70 dB gain is niet ongebruikelijk bij de sm7b maar een in-line voorversterker zoals de Triton Fethead of Cloudlifter kan daarbij helpen.

Maar zo gek is het voorstel om een sm7b te kiezen niet: het is een goede microfoon. Als je goede resultaten wilt is het goed om meerdere microfoons zelf uit te proberen. Wat voor rapper X een goede mic is hoeft niet voor een ander te werken.

Men denkt vaak dat condensatormicrofoons beter zijn dan dynamische, of dat een grootmembraan beter is dan een kleinmembraan, maar dat is onzinnig.

Ik dacht altijd dat dynamische mic's beter geschikt zijn voor de stage. Waarschijnlijk verkeerd gedacht dan.
 
Ik dacht altijd dat dynamische mic's beter geschikt zijn voor de stage. Waarschijnlijk verkeerd gedacht dan.
Niet perse inderdaad, kijk bijvoorbeeld behalve naar de SM7B ook eens naar de EV RE20, die is nog minder gevoelig voor omgevingsfactoren zoals bv een minder goede akoestiek in je opnameruimte.
Eerder gaf iemand de tip om een TLM 102 en een Se2200A te nemen, die heb ik toevallig allebei en zijn inderdaad verschillend genoeg om allebei te gebruiken.
 
Niet perse inderdaad, kijk bijvoorbeeld behalve naar de SM7B ook eens naar de EV RE20, die is nog minder gevoelig voor omgevingsfactoren zoals bv een minder goede akoestiek in je opnameruimte.
Eerder gaf iemand de tip om een TLM 102 en een Se2200A te nemen, die heb ik toevallig allebei en zijn inderdaad verschillend genoeg om allebei te gebruiken.

De EV RE20 heeft een goed review, eigenlijk alle voorgaande mics wel. Nou het wordt er niet gemakkelijker op. Maar goed, kwestie van filteren...

Voordeel is inderdaad ook dat beide mics minder omgevingsgeluiden oppakken.
 
Back
Top