Ik heb zowel akoesties als electrisch opgenomen.
Effe kort:
- akoesties met twee condensator microfoons, een op de hals (hoog afregelen), een in de klankkast (midden/laag), 3e kanaal op 'element' of in gitaar steken (was een Yamaha met ook een lement ingebouwd). Deze 3 kanalen afmixen: goddelijk geluid, zowel delay, chrus als een galmpje jkun je wel gebruiken (solo meer dan in de mix).
- electrisch via versterker op gewenste sound afregelen op de versterker. Zet de versterker ver weg in een slaapkamer en een gewone SM58 of zo, goedkope dynamische mike of stevige condensatormike ervoor. Dit naar mengtafel voeren, en een lang gitaarsnoer gebruiken zodat je bij je mengtafel kunt spelen, dan hoor je het geluid door je monitors, niet het geluid van je versterker. Zoek nog een effect erbij, ik had veel baat bij een extra distortion op mijn Roland VS880 recorder. Als het een solo lead is, kun je delay gebruiken en een galmpje, ook chorus naar smaak.
Als het niet in de mix past (vocals, andere tpische middengebied-frequenties, dan proberen met 'weghalen' (EQ notch) een gaatje te trekken in het frequentiespectrum en niet gaan 'boosten'. Altijd weghalen! Dat met de andere partijen ook (vaak arpeggios van synth en andere gitaren). Andere gitaren kun je met panning L/R wel iets oplossen, niet te ver uit elkaar voor de koptelefoners onder ons.
Electrisch lekker plat compressen zodat je het volume niet te hard hoeft te zetten om altijd boven de mix uit te komen. Aloesties lukte altijd wel om in de mix overeind te blijven omdat het niet zo overheerst, wat meer volume en klaar.
Ja, en niet teveel partijen solo's door elkaar laten doen..., maar dat wist je al.
Zo deed ik het met redelijk resultaat, succes!
Succes.