Wie speelt ook nog gitaar in z'n tracks?

mindscan

mindvision
Lid sinds
16 januari 2003
Berichten
517
Locatie
Friesland
Hallo,

Zijn er nog meer mensen die naast hun synths gitaar spelen bij hun tracks?
Zelf heb ik sinds kort een elektrische gitaar, en heb een aantal vragen omtrent het gebruik van de gitaar in m'n tracks.

Misschien heeft iemand tips?
( alle soorten tips welkom).
 
ik doe het niet, nog niet althans, kben van plan ooit eens een akkoestisch en elektrisch gitaartje aan te schaffen, en te leren bespelen ... ik wil allesinds ooit eens een nummer maken ermee, maar momenteel nog alleen maar synths ...
 
Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Stel je vragen eens . . .

Bijvoorbeeld:
Wat speel je met je gitaar, een kort riffje of solo's?
Waar moet ik op letten als ik bijvoorbeeld korte riffjes wil inpassen in m'n nummers.
Wat voor bas gebruik je erbij?
Gebruik je überhaupt bas?

Welke effecten gebruik je bijvoorbeeld?
 
Gitaar partijen invoegen !

Gitaar partijen invoegen !

Onze werkwijze :

ideetje maken in Reason (2.5), wegschrijven als audio-bestand, audiobestand openen in Protools free
el. gitaar / basgitaar, hohner pianet etc.rechtstreeks inspelen door Bass-Vamp in Tascam US-224 rechtstreeks in Protools
Ac. gitaar, percussie etc alles wat ik niet in mijn studiootje kan inspelen, wordt op locatie (badkamer/garage/wc/zolder/kelder) opgenomen op een Fostex vf-08 waar we eerst de reason partij (evt met de protools partijen) op hebben gezet (in sync met protools)
na de opname,alle (akoestische)bestanden afzonderlijk via de dig output van fostex naar de us-224 wegschrijven in protools
of een andere audio editor (kost wat tijd maar ja..............)
daarna maak ik van sommige audiobestanden hapklare brokken(korte of lange loops) voor de nn-19 in reason, en van bepaalde percussie partijen rex loops en losse klanken voor redrum of de samplers

soms pakken we een hele(stereo) track (van begin tot eind) uit protools en triggeren deze in de nn-19 (werkt perfect)

het hele zaakje maken we af binnen reason........

zal binnenkort mp3tje uploaden, zijn we nog aan het afmaken, ik moet alleen nog wat conga partijen opnemen.

-----------------------------------------------

in de aanbieding Roland JX-3P incl PG-200 & Korg T-3 exp. : eventueel ruilen tegen studio-gear o.i.d.
 
Ik heb zowel akoesties als electrisch opgenomen.

Effe kort:
- akoesties met twee condensator microfoons, een op de hals (hoog afregelen), een in de klankkast (midden/laag), 3e kanaal op 'element' of in gitaar steken (was een Yamaha met ook een lement ingebouwd). Deze 3 kanalen afmixen: goddelijk geluid, zowel delay, chrus als een galmpje jkun je wel gebruiken (solo meer dan in de mix).

- electrisch via versterker op gewenste sound afregelen op de versterker. Zet de versterker ver weg in een slaapkamer en een gewone SM58 of zo, goedkope dynamische mike of stevige condensatormike ervoor. Dit naar mengtafel voeren, en een lang gitaarsnoer gebruiken zodat je bij je mengtafel kunt spelen, dan hoor je het geluid door je monitors, niet het geluid van je versterker. Zoek nog een effect erbij, ik had veel baat bij een extra distortion op mijn Roland VS880 recorder. Als het een solo lead is, kun je delay gebruiken en een galmpje, ook chorus naar smaak.

Als het niet in de mix past (vocals, andere tpische middengebied-frequenties, dan proberen met 'weghalen' (EQ notch) een gaatje te trekken in het frequentiespectrum en niet gaan 'boosten'. Altijd weghalen! Dat met de andere partijen ook (vaak arpeggios van synth en andere gitaren). Andere gitaren kun je met panning L/R wel iets oplossen, niet te ver uit elkaar voor de koptelefoners onder ons.

Electrisch lekker plat compressen zodat je het volume niet te hard hoeft te zetten om altijd boven de mix uit te komen. Aloesties lukte altijd wel om in de mix overeind te blijven omdat het niet zo overheerst, wat meer volume en klaar.

Ja, en niet teveel partijen solo's door elkaar laten doen..., maar dat wist je al.

Zo deed ik het met redelijk resultaat, succes!
Succes.
 
- electrisch via versterker op gewenste sound afregelen op de versterker. Zet de versterker ver weg in een slaapkamer en een gewone SM58 of zo, goedkope dynamische mike of stevige condensatormike ervoor. Dit naar mengtafel voeren, en een lang gitaarsnoer gebruiken zodat je bij je mengtafel kunt spelen, dan hoor je het geluid door je monitors, niet het geluid van je versterker. Zoek nog een effect erbij, ik had veel baat bij een extra distortion op mijn Roland VS880 recorder. Als het een solo lead is, kun je delay gebruiken en een galmpje, ook chorus naar smaak.
Gebruik anders een POD of een GNX of in het ergste geval een V-amp. Kun je rechtstreeks je mengtafel in, soms zelfs digitaal.

Electrisch lekker plat compressen
Ja, dat is ook mijn ervaring. E-gitaar heeft nu eenmaal enorm dinamisch bereik.


Neem vooral van de solo heel veel tracks op, zodat je steeds de beste liks achter elkaar kunt plakken. Een foutje maken is dan ook niet zo erg, op een andere take staat ie waarschijnlijk niet.
 
Ik vind de vragen persoonlijk een beetje raar, in ieder geval, wel als je zelf ook gitaar wilt gebruiken. Als het gewoon ter informatie is dan is het wat anders, maar:
Origineel geplaatst door mindscan
Wat speel je met je gitaar, een kort riffje of solo's?
(...)
Wat voor bas gebruik je erbij?
Dat hangt beide toch puur af van wat je nodig hebt in je nummer?

Of bedoel je dit puur uit interesse in wat anderen doen? :confused:
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Ik vind de vragen persoonlijk een beetje raar, in ieder geval, wel als je zelf ook gitaar wilt gebruiken. Als het gewoon ter informatie is dan is het wat anders, maar:

Dat hangt beide toch puur af van wat je nodig hebt in je nummer?

Of bedoel je dit puur uit interesse in wat anderen doen? :confused:

Ja dit is uit pure interesse.
Zelf gebruik ik korte riffjes, maar wil even zien, hoe anderen hun gitaar in nummers inpassen, misschien kan ik er wat van leren. En ik ben inderdaad al handige dingetjes tegen gekomen.

Ik zal hier wel eens een kort stukje uploaden.
 
Re: Wie speelt ook nog gitaar in z'n tracks?

Origineel geplaatst door mindscan
Hallo,

Zijn er nog meer mensen die naast hun synths gitaar spelen bij hun tracks?
Zelf heb ik sinds kort een elektrische gitaar, en heb een aantal vragen omtrent het gebruik van de gitaar in m'n tracks.

Misschien heeft iemand tips?
( alle soorten tips welkom).

ja, ik speel partijen zelf in.

Dat kunnen acoorden schema's zijn maar ook riffs enzo.
Omdat ik niet meer zo speel als vroeger, (Ik houd het niet genoeg bij) laat ik wel ns andere gitaristen inspelen.
 
Ik speel ook gewoon zelf gitaarpartijen in. Ik plug me electrische gitaar in me V-amp 2 en die prik ik in de computer. Akoestische gitaar heb ik nog niet opgenomen, nog niet nodig gehad in mijn liedjes. Voor de bas gebruik ik of een synth, of ik leen een electrische basgitaar van een vriend van me en prik die ook gewoon in de V-amp. Bas gebruik ik wel altijd, gewoon voor een goede stevig basis in de track. De gitaarpartijen zijn vaak gewoon powerchords met veel distortion of een leuk riffje. Meestal zorg ik eerst voor een drumtrack en een baspartij, die zet ik op de eerste 2 sporen van Cool Edit en de gitaarpartij speel ik dan op het derde spoor in.
 
IK gebruik ook wel gitaar in mijn tracks. ik heb een Gitaar met oneindige sustain, die gooi ik eerst door een flinke delay-reverb-phaser en dan in de filterinput van een synth. Dan gebruik ik of accoorden of ik ga sliden met zo'n glazen buis. Erg cool allemaal en behoorlijk spacey:D
 
Hier een heel kort stukje van een nummer. (er moet nog zang over het geheel heen enzo..)
Heb een boss mt2 pedaal gebruikt als distortion.

 
euh hier nog een ander sampletje van een trackje.
Dit keer een ds1 boss distortion gebruikt.

commentaar is welkom

 
Ik speel heel veel basgitaar in mijn tracks. De laatste tijd neem ik ook veel op met de Chapman Stick, maar daar is nog geen complete track uitgekomen (misschien heel binnenkort). Ik neem alles op via mijn Bass Pod Pro en comprimeer de tracks vaak nog na het opnemen.

Voor het "gitaar" gedeelte van m'n Stick gebruik ik vaak niets meer dan een hele simpele phaser of een delay. Lekker spacey :D
 
ik speel ook wel eens wat in via de Pod Pro.
ik heb geen vaste werkwijze of toepassing, want dat is stom.
 
maak meestal basis track in reason,eventueel met baspartij op mijn casiogitaartje,dan rewire naar cubase,en in cubase met gibson op audio track mbv ik amplitube disco lickjes inspelen,heb natuurlijk ook nog een buizenamp staan voor het echte werk,maar kan die om praktische redenen niet optimaal benutten,die amplitube plug voldoet hier heel behoorlijk.


volgens mij speelt daftpunk ook veel in met (midi)gitaar



groet vin
 
Back
Top