CrowBX logboek

Klaar met het bouwen van de laatste stem. Nu nog aansluiten en stemmen. En dan eindelijk muziek maken ermee. :)

Ik moet nog wel een stel kabeltjes trekken voor alle filter/PWM/etc. CV inputs. En gaan denken over hoe ik de behuizing dicht ga maken. Ik wil een alu plaat gaan maken net zoals de voorkant, maar dan met gaten voor de ventilatie. Die kan dan als koellichaam dienen voor de voeding. En dan wil ik ook meteen een Hexinverter midi2cv (4x CV gate polyfoon) op die achterplaat bouwen met genormaliseerde verbindingen naar de CV/gate inputs op de voorplaat.

IMG_0948.JPG


Hier op de foto is te zien dat ik de grote elco's anders ben gaan installeren; zoals ik het eerst deed blijft de pan-trimmer van de volgende stem hangen achter de meest rechter elco wanneer je een stem eruit trekt. Zo heeft die trimmer meer ruimte.

Edit: die truc met de rechter elco heb ik niet zelf verzonnen, maar afgekeken van iemand op muffwiggler.
 
Laatst gewijzigd:
Helaas helaas, VCO2 doet het niet op deze voice, dus ik kan nog geen muziek maken. :(

Er komt een mooie golf (op de scoop) uit VCO2, zowel zaagtand als puls, maar wat ik ook doe hij blijft stug op 924 Hz hangen. De stem-trimmers hebben geen effect, noch de detune knop op het frontpaneel.

VCO1 doet het prima. Ik heb al de soldeerverbindingen in VCO2 nagelopen en opnieuw verwarmd (bij ander DIY projecten zat het probleem vaak daar), geen effect. Ik denk dat de volgende stap moet zijn om twee stemmen naast elkaar te leggen en te kijken of ik een plek kan vinden waar ik een verkeerde weerstand o.i.d. geïnstalleerd heb.
 
Probleem opgelost! Ik had een spoortje op de PCB beschadigd, inderdaad in het circuit tussen de LS318 en de LT1013. (Verbinding tussen R21 en R25 om precies te zijn.) Gejumperd met een weerstand-pootje en nu doet hij het!

IMG_0957.JPG


Ik ben nog niet echt klaar want er zit nog geen achterkant op, niet alle jacks zijn aangesloten etc. Maar ik kan erop spelen. :) Ik zou graag een opname plaatsen maar ik schaam me een beetje voor mijn gebrek aan OB-X sound design chops en algemene muzikaliteit. Misschien later als ik wat beter weet hoe ik leuke patches maak.

IMG_0958.jpg


Geen achterkant is goed voor de ventilatie maar niet voor de veiligheid (al is er geen 230V bij).

IMG_0959.jpg
 
Ha, en nou mag ik toch meteen weer alle kaarten eruit trekken. Ik probeerde deze sound design video te volgen en nu denk ik dat ik de filters consistent 1 of meerdere octaven te hoog gestemd heb. Want ik krijg met de cut-off helemaal dicht nog teveel geluid door, de cut-off wil nu gewoon niet laag genoeg.
 
het trouble shooten en afregelen kost meestal net zo veel tijd.

Ja absoluut. Maar als ik zo optimistisch mag zijn heb ik het ergste nu hopelijk wel gehad. Sowieso vind ik het mazzel dat ik 3 voices met 0 problemen heb gebouwd, en dan op de laatste voice pas 1 probleem met een beschadigde trace.

Nu ik het schema van de VCF wat beter lees zie ik dat je dat ding gewoon moet stemmen, en ik heb hem te hoog gestemd. Mijn vergissing was dat ik dacht dat het tunen alleen toepassing had op de key CV tracking. Maar eigenlijk is het heel duidelijk, het is gewoon 'initial frequency' en 'scale' voor het hele filter. Het onduidelijke is, en dit staat ook niet in de service manual, is hoe laag de minimum cut-off frequency moet zijn. In de service manual staat alleen hoe je de VCF van een nieuwe voice card (op het gehoor) gelijk stemt met eentje die je al had. Maar ik heb geen originele voice card dus ik ga maar wat verzinnen.

Mijn plan is nu:

  1. referentie-frequentie kiezen (bv 262.3 Hz)
  2. test CV input meten (bv 2.03 V, moet elke keer hetzelfde zijn)
  3. met filter keytracking init freq stemmen op de referentietoon
  4. scale stemmen op een octaaf lager
  5. beetje spelen met normale geluiden, filter sweeps, kijken hoe het klinkt.
  6. indien niet OK, nieuwe referentietoon uitkiezen, opnieuw naar stap 1.

Dan vind ik vanzelf wel iets wat OK is. Dan de waardes opschrijven (test CV, referentietoon voor die CV) en de overige drie voices hetzelfde stemmen.
 
OK ik ben even bezig geweest met 1 filter stemmen vanavond. Ik kom er nu achter het volgende:

- de filter scale trimmer hoef je niet bij te stellen als je init freq aanpast (dit is anders bij de VCO's) dus dat scheelt nu
- de cutoff knop op het host board van de CrowBX heeft niet heel veel bereik. Als ik het filter laag genoeg stem dat ik fijne resonante bas-geluiden kan maken dan kan het filter niet meer helemaal 'open' met de cutoff knop. Maar: als je de EG modulatie opendraait en sustain hoog genoeg staat, dan krijg je het filter alsnog open.

Ik vraag me nu af of dat normaal is bij de OB-X, dat je voor een open filter zowel de filter EG als cutoff omhoog moet draaien. Ik vind het niet zo vreemd als je bedenkt dat de cutoff knop maar 5V bereik heeft. (Of is dat alleen bij de CrowBX maar niet bij de OB-X?) Anyhoo, 5V bereik betekent 5 octaven en dat is niet genoeg. Het is 1V/octaaf omdat de key CV 1V/oct is. De VCF kan anders nooit het 'key track' kunstje doen.

Bob1991, klinkt dit bekend, dat het filter pas open staat als je cutoff en filter EG modulatie hoog zet?
 
Ik denk dat je grofweg kunt zeggen dat het menselijk gehoor 10 octaven bestrijkt. 10 octaven is een factor 2^10 = 1024 in hertz. 20 Hz * 1024 = 20,48 kHz.

Dus met V/Oct scale voor de VCF frequentie moet je een bereik van ongeveer 10V hebben. 5V is sowieso te weinig.

Dus gezien hoe de CrowBX is gebouwd moet het wel zo werken. Het zou natuurlijk wel kunnen dat de OB-X een trucje doet om meer bereik achter de cutoff knop te stoppen.
 
Ik heb het ook even gevraagd op muffwiggler maar het lijkt toch echt of de cutoff knop van 0-5V gaat.

cutoff%20knob%20range.png


Edit: OK ik zie dat er nog wat meer gebeurd 'na' de cutoff pot.

vcf%20cv%20summing.png


Lees ik dat goed dat:

- VCFCV en VCFMOD geïnverteerd en 1-1 opgeteld worden door IC4A
- nogmaals geïnverteerd door IC4B (dus netto zijn VCFCV en VCFMOD nu opgeteld)
- dan nog door een weerstand waarvan ik niet weet waarom.

Klopt dat? Ik weet er weinig vanaf.

De output van dat plaatje, E5_VCFF, is een header pin die op de voice kaart binnenkomt op het filter. Ik zie nog steeds niet hoe E5_VCFF hoger dan 5V kan gaan, dwz hoe de cutoff meer dan 5 octaven bereik kan hebben.
 
Laatst gewijzigd:
E5_VCFF gaat tot 10V als VCFFCV en VCFFM allebei op 5V staan.
Het is een controle die zo is toegepast dat de VCF FM en Freq. pot altijd een bepaalde balans hebben. Deze balans zou je kunnen veranderen door R26 of R27 van waarde te veranderen.

(Begrijpelijk? Uitleggen is nooit mijn sterkste kant geweest..)
 
Heb even zitten lezen in de OB-X service manual. Het lijkt alsof daar hetzelfde gebeurt als in de CrowBX

obx%20vcf%20fcv.png


Wat bij mij de cutoff knop is, is in het origineel een spanning uit de DAC. Het lijkt alsof er maar 1 DAC is en dat die ge-multiplexed wordt over alle signalen die een digitale oorsprong hebben. Wederom giswerk, maar ik vermoed dat die 4051 in het plaatje hierboven, en zijn kompanen, om de beurt een spanning van de DAC op de input (Z) krijgen die dan doorgeschakeld wordt naar een 4051 Yx output. En daar zit dan een condensator en een opamp buffer die die spanning 'vasthouden' tot de volgende keer dat de DAC langskomt. (Werkt dat zo?)

In ieder geval is de maximale spanning op zo'n 4051 output de Vcc rail spanning van de 4051, in dit geval 5.6V. Dus VCFFCV na die opamp buffer kan niet meer dan 5.6V zijn.

Door naar de summing, waar VCFFCV (de cutoff knop) gecombineerd wordt met de LFO.

obx%20vcf%20vcf%20summing.png


De weerstanden met een * zijn 100K 1%. Wat hier gebeurt is hetzelfde wat ik hierboven beschreef over de CrowBX: opamp summing met inversie, alles factor 1, en dan terug inverteren. Dus aan het eind van de rit kan VCFFCV nog steeds niet meer dan 5.6V bijdragen aan de uiteindelijke VCF filter CV input.
 
E5_VCFF gaat tot 10V als VCFFCV en VCFFM allebei op 5V staan.

Ja zo lees ik het ook. Het is 1 grote optelsom waarbij alle spanningen in V/oct zijn. Maar dat betekent ook dat als de filter LFO uit staat, en dat als de filter EG modulatie uit staat, je alleen maar de 0-5V bereik van de cutoff knop overhoudt. En dat is met een V/oct schaal niet genoeg om én mooi laag te gaan én het filter helemaal open te kunnen draaien.
 
Deze balans zou je kunnen veranderen door R26 of R27 van waarde te veranderen.

(Begrijpelijk? Uitleggen is nooit mijn sterkste kant geweest..)

Ja ik volg je. :) Voordat ik zo'n mod ga overwegen wil ik alleen wel graag beter begrijpen hoe het in het origineel 'hoort' te werken.
 
Ik heb geen origineel en helaas ook nooit gehoord maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je daar met de cutoff knop niet het gehele bereik heb. Aan de andere kant kan ik me ook moeilijk voorstellen dat OldCrow niet de meest ideaal mogelijke optie heeft gekozen als ie het origineel al heeft aangepast.

Je zou het hem zelf even moeten vragen. Het duurt soms even maar meestal reageert ie uiteindelijk wel.
 
Moet er eens wat verder induiken, maar op m'n originele obx (nu niet bij de hand) krijg ik volgens mij ook niet het gehele bereik met slechts de cutoff knop. In ieder geval niet als de keyboard tracking uit staat. Dan heb ik echt wat filter envelope amount sturing nodig om het filter geheel te openen..enigzins onhandig, maar het went wel met die workaround.

Dit soort dingen zijn soms wat Spartaans op de obx, het is natuurlijk een van de oer polysynths.
Zo hadden ze vrij simpel ook iets kunnen bouwen waardoor je de lfo met verschillende depths naar Osc 1,2 filter etc kan sturen, ipv alles dezelfde diepte (of geen modulatiediepte).

Ik zal binnenkort eens meten hoeveel filter cv voltage er met slechts de cutoff op de voice cards binnenkomt. Tot nu toe lijkt mij je max 5v theorie bij slechts cutoff correct.
 
Dankjewel Bob1991, dat bevestigt mijn vermoedens. Ik heb ook een reactie gekregen op gearslutz

When Modulation-Frequency-Filter is OFF, and Filter-Modulation is at ZERO. Does the Filter-Frequency knob let you sweep over the full filter range?
 
Laatst gewijzigd:
Dit soort dingen zijn soms wat Spartaans op de obx, het is natuurlijk een van de oer polysynths.
Zo hadden ze vrij simpel ook iets kunnen bouwen waardoor je de lfo met verschillende depths naar Osc 1,2 filter etc kan sturen, ipv alles dezelfde diepte (of geen modulatiediepte).

Ja. Ik las laatst een oud SoS artikel over de Roland Promars, uit ongeveer dezelfde tijd. Volgens dat artikel werden er in de Promars allemaal bochten afgesneden om maar het aantal bits dat nodig is om een patch op te slaan te beperken (slechts 6 bits dynamisch bereik voor draaiknoppen!). Ik kan me voorstellen dat dat bij de OB-X ook gespeeld heeft. Eén draaiknop en drie keer aan/uit in de filter LFO kost minder bits dan drie draaiknoppen.

Voor het cutoff bereik gaat dat wat minder op omdat je dat zoals PWM opmerkte analoog op kan schroeven in de cutoff / LFO mixer. Maar misschien had dat wel voor teveel stepping gezorgd, want het aantal bits voor de cutoff knop zal ook niet heel hoog zijn.
 
Even getest nu ik bij m'n OB-X was:
Met alleen de filter cutoff heb je inderdaad maar ongeveer de helft van het filter bereik. Met de resonance vol open zit de grootste resonantiepiek rond de 2300Hz, welke met de Filter Modulation natuurlijk ver voorbij de 20KHz kan zijn.

Voltages op de voicecards: met filter cutoff vol open: 5,18V
Filter modulation stuurt ook een goeie 5Volt uit op de corresponderende pin.
Resonance werkt omgekeerd, max resonance = 0V, geen resonance = 5V.

Hoop dat het nu opgehelderd is :)

Oja, met de resonance vol open kun je door te draaien aan de cutoff knop inderdaad de stepping horen. Dit gaat (gelukkig) alleen op als je het filter via de knop bedient, aangezien deze knoppenstand natuurlijk eerst verwerkt wordt door de CPU/digitiale board. Wijs je nu de LFO toe aan het filter , dan stuurt deze LFO natuurlijk gewoon z'n analoge voltages naar de filter mod CV input, en is er geen stepping.
 
Ha, super, bedankt Bob1991.

Mijn filters zijn nu OK maar ik moet een trimmer aangestoten hebben ofzo want nu zijn de VCO's op 1 voice niet meer in tune. Kan ik de boel weer opentrekken. :)

Wegens 1 ontstemde voice, hier een demo'tje met 3-stemmige unison.

Twee minuten lang pielen met de knopjes terwijl een zestiende-noot-patterntje loopt. Het namaken van dat geluidje uit Love Like Blood zoals in het filmpje hierboven was ook gelukt maar daarmee zal ik SF niet vervelen. :)
 
Back
Top