Welke Wavetable Synth kies jij (of zou je aanbevelen)... én waarom ?

Wat gaat je volgende gear/synth worden? ;)

Voorlopig even niets, ik heb de laatste paar maanden volop synths gekocht omdat ik eindelijk weer plek heb om ze neer te zetten. Nu is het tijd dat ik mezelf dwing om er mee te spelen. Hoewel... er is wel een plekje vrij waar precies een Peak past...

Ik hoor bij de filmpjes met verschillen tussen de MW I rev a en b inderdaad subtiele maar duidelijk verschillen, volgens mij vooral in de vca envelopes. De revb lijkt soms wat meer staccato. Ik kan me inderdaad heel goed voorstellen dat dit soort verschillen met nauwkeurig tweaken van parameters wel weg te werken zijn. De verschillende filters zullen wel hoorbaar blijven, maar dat is lang niet in alle geluiden hoorbaar.

Ik ben vooral erg blij met de MW I die ik heb. Ik heb geen andere synth die zo punchy kan klinken. Mijn MW II is dan weer beter in volledig 'out there' geluiden door uitgebreidere synthese mogelijkheden maar die moet ik nog meer uitdiepen.



Dit filmpje is vast ook wel bekend, laat goed horen wat de verschillen tussen de I en de II zijn. Hoewel de presets voor de II vaak mooier klinken doordat ze verzuipen in galm en chorus. Daar moet je even doorheen luisteren denk ik.
 
Ja, dat is wel een bekend filmpje...tussen een MW 1 en een MW 2 zijn daarin de verschillen goed te horen.

Klopt, maar is helaas net zoals de Quantum een beetje boven mijn budget. Ik zie de Peak een beetje als een poor-mans-modal. Niet de bouwkwaliteit van maar wel een vergelijkbare synthese-engine. Ik zou ze graag eens naast elkaar horen, ben benieuwd of hij qua geluid ook overeind blijft.
De Peak is een (moderne) hybride synth en die moet je niet qua analoog prestaties proberen te vergelijken met een puur analoge synth. Dergelijke vergelijkingen zijn zinloos voor mij. Vaak zie je - ik ben dit een aantal keren tegen gekomen - dat iemand zijn/haar bestelling van een Prophet Rev2 annuleert omdat hij/zij toch liever een Peak wil hebben. Dat mag, maar dat zijn wel synth's die heel verschillend klinken. De een kan dan ook een prima aanvulling zijn op de ander. Het hoeft niet zo te zijn, maar ik vraag me dan toch af of iemand wel weet wat hij/zij wil hebben c.q. nodig heeft. Het bestuderen van de spec's van een synth is niet verkeerd, maar uiteindelijk gaat het er wel om hoe het ding klinkt.

Een Modal 002 klinkt heel erg goed, maar een Peak kan dan toch - en niet alleen om de lagere prijs - een (veel) betere keuze zijn. Het gaat er om wat je al hebt aan sounds en wat je nog nodig hebt. En dat is nog niet altijd zo eenvoudig om te bepalen. Maar een Modal 002 zou ik bijv. niet zo gauw overwegen als ik al een MW 1 hebt. Een Modal 002 kun je denk ik qua analoge sound ergens plaatsen tussen de moderne hybride synth's en de puur analoge synth's (zowel vintage als nieuw). Misschien is een Modal 002 precies datgene wat je nodig hebt. Maar koop deze dan (als je het geld hebt en het er voor over hebt). Mijn voorkeur gaat naar de Peak. Daar is ook wel - zoals op elke synth - iets op aan te merken, maar ik vind 'm erg goed klinken, heel veelzijdig en de prijs valt - relatief gezien - erg mee. Ik ben vooral benieuwd naar de bouwkwaliteit, de betrouwbaarheid en of er wellicht bugs in zitten. Dus ik wacht nog wel even een aantal maanden met het kopen van een Peak, totdat daar meer duidelijkheid over is.

Maar je kunt natuurlijk ook lekker voor 169 USD Dune 2 als VST in je DAW steken...die is erg goed (maar wel minder goed dan een Peak vind ik).

Peak
https://soundcloud.com/colophon-3/beanz

Modal 002
https://soundcloud.com/modalelectronics/sets/april-2016-modal-002-demos

Dune 2
https://soundcloud.com/synapseaudio/dune-2-progressive-demo
 
Back
Top