Welke Wavetable Synth kies jij (of zou je aanbevelen)... én waarom ?

Freelander

Ouwe rot
Lid sinds
31 oktober 2011
Berichten
3.152
Locatie
Kop van NH
Ik ben een Wavetable liefhebber en heb een paar synths gehad (of staan nog bij mij thuis) Ik hoor graag jou mening en ervaringen over wavetable (hardware) synths, geen neppers dus ;)

Blofeld : Geweldig veel voor weinig maar blijf wel benieuwd naar de Studio Sledge, hoeveel meer of minder is dat ? Die zwarte oogt mooi maar ik vind het teveel plastic, terwijl het gaat om de engine.

Pro2: Erg veelzijdig -ondanks 12 variaties- en soms een beetje té dominant in je set-up en redelijk prijzig (nu) Soms vind ik de audiokwaliteit te kort schieten en wat mij betreft zou bij de laatste update ook midi sequencing wat uitgebreider moeten zijn. Die externe arp optie is tof maar het is geen Elektron.

Modal 001: Had het eerste exemplaar met een aantal bugs, maar verder een maagedelijke prachtsynth met veel mogelijkheden. Wel duur, maar ik vind 'm beter klinken dan de Pro2. Zou 'm dus zo ruilen tegen mijn Pro 2 ;) terwijl de modal nu goedkoper is...

Black Wavetable Erica Synths (eurorack) in een woord: Kopen als je nog 12 HP over hebt. Enorm Vet !

PolyEvolver: Prachtig ding, zoooo jammer dat ze niet meer gemaakt worden.... de prijzen (evenals voor de desktop exemplaren) geen flink stijgen de komende jaren. Van weird sequences tot prachtige ambient sounds. Mijn PEK gaat nooit meer weg.

Verder heb je natuurlijk nog de zeldzame PPG en Waldof Wave maar ook Ultranova, Korg wave, Nord Wave e.d. Genoeg keuze dus.

Waar heb jij ervaring mee ?
 
Micromonsta vind ik een hele leuke. Je kan er zelfs eigen wavetables in stoppen (niet samples zoals de blo maar echt wavetables). Hij klinkt eg goed en de bediening is heel makkelijk, beetje zoals het synthgedeelte van de analog four.

Pro2 vind ik een mooi veelzijdig ding maar ik haal niet echt leuke dingen uit de wavetables. Kan aan mij liggen :)

E350 (eurorack) Super smooth wavetable morphing en met de expander 2 leuke bruikbare modes erbij. Ook erg leuk als lfo. Leuk voor drones, sfx, percussie.

Blofeld ook gehad maar ik vind het teveel opties voor het aantal knoppen wat hij heeft. Zie geen voordeel tov largo.
 
Waldorf Microwave 1 of 2 of de XT die ik zelf bezit. Volgens mij de meest uitgebreide wavetable synth.

Ik ken de Sequential VS, maar was daar niet zo van onder de indruk.
 
Ik vond de Ensoniq Fizmo erg leuk.. vette effecten en kwam goed door in de mix. Zeker een aanrader als je deze nog nooit hebt geprobeerd (check de YT filmpjes maar eens).

Verder heb ik een Prophet VS gehad die ik erg gaaf vond maar naar mijn smaak iets te lief klinkend.. ik neigde heel de tijd naar belletjes/chime achtige geluiden.. hij kon ook wel scheuren dat wel. De dubbele Arpeggiator vond ik een coole feature

En de Korg Wavestation, lekker New Jack Swingen :) dat nummer Every Little Step van Bobby Brown (en al wat erop lijkt).. volgens mij 1 grote Korg wavestation show, die beats
 
Mijn collectie omvat: Waldorf Microwave 1 A & B rev, Waldorf NW1, PPG Wave 2, Prophet 12, MI Braids, Korg Wavestation A/D (niet echt wavetabel maar wel erg gaaf) en dan nog diverse softsynths zoals Nave, PPG3, RetroSynth, ES2, Alchemy, Massive, die ik veel gebruik.

Ik ben echt gek op mijn PPG Wave....dat ding leeft echt qua klank. Nog nooit zoiets gehoord. Super organisch geluid. Maar vind alle synths uit mijn collectie erg gaaf.
 
Mijn collectie omvat: Waldorf Microwave 1 A & B rev, Waldorf NW1, PPG Wave 2, Prophet 12, MI Braids, Korg Wavestation A/D (niet echt wavetabel maar wel erg gaaf) en dan nog diverse softsynths zoals Nave, PPG3, RetroSynth, ES2, Alchemy, Massive, die ik veel gebruik.

Ik ben echt gek op mijn PPG Wave....dat ding leeft echt qua klank. Nog nooit zoiets gehoord. Super organisch geluid. Maar vind alle synths uit mijn collectie erg gaaf.

Ik ben niet jaloers :stupid....

wat een verzameling zeg... pfff prachtig en geniet ervan ik luister in gedachten mee ;)
 
Micromonsta vind ik een hele leuke. Je kan er zelfs eigen wavetables in stoppen (niet samples zoals de blo maar echt wavetables). Hij klinkt eg goed en de bediening is heel makkelijk, beetje zoals het synthgedeelte van de analog four.

Kende 'm niet de Micromonsta, heb net wat op YT gehoord en klinkt waanzinnig. Ben meer van de knoppen, maar de interface lijkt eenvoudig, bedankt man :)
 
Misschien is een Blofeld ook leuk als wavetable synth, is ook nog redelijk goed verkrijgbaar. :)
In deze link staan ook nog wat wavetables die er in te dumpen zijn : http://synth.stromeko.net/Downloads.html

Ik had in dezelfde link een hele berg wavetables voor de plug-in Komplexer van Terratec gedownload. Heel gaaf om daarmee te spelen.
In de bijlage zit een audio fragmentje van een clipje wat ik ooit had gemaakt met 1 van de wavetables.. via de automation uitgetekend.. Dat mis ik wel n beetje met n synth(module)... via midi is het altijd n gedoe om het aan te sturen / tweaken..

Heb verder nog een aantal Microwave 2 uitbreidingen van Terratec, en de Fizmo, vooral die laatste klinkt erg spacy maar is onvindbaar of veel te duur zo lijkt het.

De Wavestation van Korg is ook een leuk ding maar is meer een wave-sequencer.

Ik vraag me trouwens af waarom een SQ80 en ESQ1 ook tot de wavetable synths behoord, evenals de Prophet VS. Daar kun je toch geen mod (LFO) op n osc zetten en door de wavedata heen laten gaan zoals hieronder bv. Dan zou je n K1 of K3 van Kawai ook n wavetable synth kunnen noemen. :)

 

Attachments

  • Komplexer talk.mp3
    376,5 KB · Bekeken: 92
Octatrack met single cycle waves.
Blacet Miniwave.
Ginko Grains (waves-code).

Heb ik voor gekozen.
 
Waldorf! Blofeld (owv sound+features) of MicroWave XT (owv knobs). Waar blijft die Blofeld XT? Sledge2 zou ook een optie zijn...
 
De ESQ1 en SQ80 hebben geen wavetables waar door je kunt scrollen zoals bij de PPG en Microwave. Hij heeft alleen single cycle samples.

Ik vraag me trouwens af waarom een SQ80 en ESQ1 ook tot de wavetable synths behoord, evenals de Prophet VS. Daar kun je toch geen mod (LFO) op n osc zetten en door de wavedata heen laten gaan zoals hieronder bv. Dan zou je n K1 of K3 van Kawai ook n wavetable synth kunnen noemen.

Ja eigenlijk niet he....Ensoniq noemde het zelf cross wave, kan verder niet echt door die waves scrollen...wel wat freaky dingen, de latere Ensoniqs konden dat wel soort van (met trans wave op de SD-1 of wat was dat ding)

Je hebt wel een joystick op de VS, Kawai en Yamaha SY22/35/TG33 waar je door de waves kan 'vectoren'.
 
Ik heb de Blofeld sinds een klein jaartje, het was m'n eerste synth en sinds kort de Ultranova die ik nog aan het ontdekken ben.
Dat wil niet zeggen dat ik al klaar ben met de Blofeld want als er één synth is die waar voor je geld geeft is het deze natuurlijk wel.
Soms ligt ie een paar weken aan de kant maar vroeg of laat komt ie weer tevoorschijn.
 
Hoe is de Blofeld tegenwoordig? Ik begreep dat de eerste software versies wat buggy en instabiel waren. Zijn die problemen al een beetje opgelost?
 
Blofeld is erg complex maar heerlijke synth. Flink deep diven. Maar dr mod matrix is erg goed. Je kan er prachtige sounds mee maken. Effecten zijn ruk. Ik heb sample versie ook, maar weinig mee gedaan
 
Je hebt wel een joystick op de VS, Kawai en Yamaha SY22/35/TG33 waar je door de waves kan 'vectoren'.

Ik geloof ook dat het destijds vector synthese werd genoemd (afgeleid van VS natuurlijk :)) Zelfs wiki kent het :D
https://en.wikipedia.org/wiki/Vector_synthesis.

Ik heb ooit nogeens een Keytek CTS2000 gehad. Had ook wavetables en kon je in elkaar laten overfaden via soort van envelopes. n Beetje zoals de Wavestation.
Het ding was wel n beetje buggy in de zin dat ie weleens random een glitchje er tussen gooide maar klonk wel lekker. Zeker de filters waren ok.. zelfde CEMS zaten ook in een Waldorf Microwave en Prophet VS.



En nog een overprocessed demootje :)

 
een Prophet VS nu ze nog betaalbaar zijn,en ze zijn betrouwbaarder (en vooral makkelijker te herstellen) als een PPG

heb een VS nu,super gaaf ding
 
ensoniq vfx sd... transwaves.... jammie!


voordelen: goedkoop
hele bijzondere organische klanken
moooooie fx
fijn keyboard.
interne seq. 12x multitimbraal

nadelen:
gammele bouwkwaliteit en onstabiele software helaas...
geen uitgebreide cc en middeleeuwse sysex (vaak errors) als je wilt automaten.
moeilijk aan de extra wave kaarten te komen.
 
Back
Top