Hoe krijg ik goedkoop 3 synths in drie aparte DAW-kanalen?

JJ1975NL

Stamgast
Lid sinds
4 januari 2011
Berichten
150
Hallo,

Ik heb een vraag over het volgende. Ik heb 3 Volca's die ik graag Ableton in wil routen. Elk op een separaat kanaal voor eq/fx/mix/opname-doeleinden.

Wat is dan een goede, en liefst goedkope setup? Kan ik bijvoorbeeld met een usb-mixer al per kanaal routen? Of heb ik echt een externe geluidskaart nodig met minimaal 3 kanalen? Of zijn er nog andere opties?

Mijn huidige externe geluidskaart is een Presonus USB, met 2 kanalen.

Alvast dank voor het meedenken!
 
Als ze niet live moeten binnenkomen, kan je ze gewoon 1 voor 1 opnemen met je interface.
Als je ze live wil binnenhalen kan je je een mixertje kopen en ze in je DAW routen maar dan zit je nog steeds op 1 track omdat die mixer in de input van Presonus moet.
Een soundkaart met meer ingangen is al snel veel duurder. Maar die Volca's zijn toch mono? Dus eigenlijk heb je maar 1 input te weinig. Kan je niet 1 volca in de andere routen en dan in 1 input van je Presonus?
 
As je een Mac hebt kan je een goedkoop soundcardje er bij kopen en die samen voegen met je huidge als een aggregate device... En dan heb je 4 inputs = 4 mono Volca's aansluiten...
 
ik weet niet of ik reclame mag maken?

maar ik heb een audio interface met 4 inputs te koop staan hier, die kan je zo in ableton routen. dan ben je voor 100 euro + wat kabels klaar.
 
klein mixertje kopen met usb erin

Tuurlijk, usbmixer had ik vergeten, het was zelfs je eigen voorstel :D
 
Als je het mij vraagt is een geluidskaart met voldoende inputs de goedkoopste optie. En het makkelijkste integreerbaar met een daw.

Geluidskaart kan zo goedkoop of duur als je zelf wilt.
 
Dank voor al jullie bijdrages. Het is inderdaad de bedoeling om live de volca's aan Ableton te voeren, en beetje te jammen, dat op te nemen en vervolgens weer te verknippen. Belangrijk voor mij is dat ik per Volca effecten/eq kan gebruiken en dat ik bij de nabewerking makkelijk drums, bas en hogere tonen kan scheiden.

Klinkt dan inderdaad dat ik meer inputs nodig heb op de geluidskaart. Mixer zal inderdaad wel mixen en 1 stereo-signaal uitvoeren.
 
Ook ff sluikreclame maken. Heb hier ook nog interfaces te koop met voldoende in/outputs. Prima staat, zacht prijsje :)
 
Mixer zal inderdaad wel mixen en 1 stereo-signaal uitvoeren.

Ik dacht dat die usbmixers een interface ingebouwd hadden waardoor je die sporen apart in je DAW route.
Heb dat ooit eens moeten instellen voor een kameraad op zijn Alesismixer.
 
Ik heb uiteindelijk een tweedehands Akai IEI aangeschaft. En een vierde Volca :)

Nu nog alle vier sequencen via Ableton. Heb ik dan aan een midi thru-box genoeg? Dwz: kan ik met zo'n box per track weer andere midi sturen naar volca's?
 
Ik heb uiteindelijk een tweedehands Akai IEI aangeschaft. En een vierde Volca :)

Nu nog alle vier sequencen via Ableton. Heb ik dan aan een midi thru-box genoeg? Dwz: kan ik met zo'n box per track weer andere midi sturen naar volca's?


Volgens mij heb je niks aan een midi thru box.. uit de midi uitgangen komt hetzelfde kanaal. Alle Volcas reageren dan op dezelfde midi data.
Ik denk dat je beter een midi interface met 4 midi outs kan kopen... Elke Volca op een eigen midi out..

Of je sluit er eentje aan via midi voor midi clock en synct de anderen via een jack kabeltje. Maar dan moet je wel de eigen sequencers van die dingen gebruiken..
 
Laatst gewijzigd:
Als je separaat wilt opnemen kom je volgens mij toch uit bij een audio interface.

Ik zelf gebruik al jaren lang NI komplete audio 6. Fijn ding zit genoeg op. 4 audio ingangen, 2 voor 2 achter. Elke input in ableton koppelen aan een apart kanaal met z'n eigen effecten.

Ik zou ook voor een interface gaan met midi in en out. Je kan dan 1 volca de master clock van ableton mee geven en dan de andere volca's als slave gebruiken via midi through?..ken de volca's zelf niet. Staat wel wat op marktplaats, of het aanbod van "speen" volgen.
 
Als je goedkoop alles wil syncen en live jammed via de sequencers van de Volca's. ABleton midi out (clock) naar 1 v.d. Volca's en dan met de sync out naar sync in v.d volgende enz. Dus paar patchkabeltjes (zitten die niet standaard bij die volca's?) moet t lukken.
 
Dank allemaal!

Het gaat me erom dat ik verschillende midi naar iedere volca kan sturen, want dan kan ik ook langer sequencen dan die ene vierkwartsmaat lang van de Volca-sequencer zelf. Dat beperkt de boel m.i. nogal.

Wat ik dan nodig lijkt te hebben is een echte midi-hub en een retrokit-kabel voor mn Vsample, aangezien ieder slot van de 10 slots een eigen midi-kanaal heeft.
 
Back
Top