Pakketverzend bedrijven en hun diensten

Als PostNL zich gewoon houdt aan de tekst "Alleen Huisadres" zoals dat vroeger moest dan kan ik het nog veel dichter bij ophalen. In de Supermarkt waar ik toch elke dag mijn boodschappen moet doen.
 
Buren kwamen bij mij een pakje afhalen dat volgens PostNL op mijn adres afgegeven zou zijn. Ik heb echter niets van PostNL aangenomen.
 
'Track & Trace' (van PostNL) geeft van een envelop (briefpost) de status bezorgd, maar ik heb niets ontvangen. Ik krijg het artikel nu opnieuw toegestuurd, maar dat 'Track & Trace' mogen ze van mij wel opdoeken.
 
Sinds BAX zaken doet met DHL is het er met de levering een stuk slechter geworden. 2 weken geleden hebben ze bij mij een meubel afgeleverd met in het pakket de gaten van heftruck vork. Ben nu al 4 weken bezig om het meubel geruild te krijgen.
 
2 weken geleden hebben ze bij mij een meubel afgeleverd met in het pakket de gaten van heftruck vork.

Ben nu al 4 weken bezig om het meubel geruild te krijgen.


*

Dus je voelde al twee weken vóór aflevering aankomen dat het mis zou gaan? ;)
 
Ben al 4 weken bezig om het beschadigde pakket door Bax opgehaald te krijgen en het beschadigde nieuw geleverd te krijgen.
 
Nieuw bij Bax Music: Gratis avondbezorging tussen 18 en 21 uur (door DHL :halleluja :D). Dat leek me wel een goed plan en toen bleek mijn bestelling 'gewoon' overdag (vroeg in de middag) bij buren afgeleverd te zijn. Maar in het Track & Trace systeem van DHL staat er dan later (in de avond) vermeld dat er om 19:09 uur niemand aanwezig was om het pakket in ontvangst te kunnen nemen, maar dat er wel bij buren afgeleverd kon worden.

En de verpakkingen van twee artikelen (die samen met andere artikelen in een grote Bax doos zaten) waren flink beschadigd / ingedeukt. Deze artikelen waren gelukkig (dit keer) niet beschadigd, maar dit duidt er wel op dat er logistiek niet zachtzinnig door Bax met de spullen omgegaan wordt.
 
Zijn jullie al eens koerier geweest? Knap lastig hoor, en onderbetaald.
 
Ze moeten steeds meer doen in minder tijd. Af en toe staan ze aan de deur en dan denk ik "trek jij het nog wel", zo moe zien ze er dan uit. De posttarieven zouden eigenlijk omhoog moeten zodat zij beter betaald kunnen worden. Maar dat willen de webshops natuurlijk niet, want wellicht dat mensen dan door de hogere verzendkosten weer meer willen / gaan shoppen in (buurt) winkels.
 
Ja het is vreselijk hoe die mensen moeten buffelen om hun loon te verdienen.
Ik zou er rustig een paar kwartjes per pakket meer voor over hebben als die mensen daardoor iets rustiger aan konden doen en wat meer verdienen op een dag.
 
Zijn jullie al eens koerier geweest? Knap lastig hoor, en onderbetaald.
Ik heb De Volkskrant en Trouw gelopen toen ik 16 was. Geen bonus als je de krant tijdens een stortbui met een spettertje water of een seconde te laat in de bus deed (07:00 's ochtends). De eisen die we aan een 16 jarig knulletje stellen zijn groter dan de eisen aan deze volwassen kerels. En dat voor 7 Euro per pakket. Rekenen we even mee? Twintig pakketten per dag (ik liep 100 kranten) x € 7 per pakket x 5 dagen werk in de week x 46 weken werken per jaar = ruim 32 mille bruto per jaar. Vier mille erbij en je verdient meer dan modaal en mag je al geen sociale huurwoning meer huren. Van dat geld kun je je eigen pakketdienst beginnen!

Als ze tegen die bezorger gewoon zeggen dat hij NIET langs moet gaan bij mensen die daar niet expliciet om gevraagd hebben dan verdient hij meer geld per uur. Waarom? Dan kan hij (voor een klein bedragje) 80% van zijn pakketten bij het verdeelpunt in de Supermarkt dumpen en de rest van de dag besteden aan langs de deuren slenteren. Echt volkomen mesjokke dat zo'n bezorger per definitie bij de mensen langs gaat en dan pas naar het verdeelpunt. Dat moet omgekeerd!

Gelukkig hebben sommige pakketbedrijven zo'n kluisjes-systeem bij de Supermarkt. Daaaaaag nutteloze bezorger. Ik laat mijn zware boodschappen toch ook niet thuisbezorgen?

P.S. Denken we met de Kerst even aan de krantenjongen die om 06:00 uur 's ochtends (als er nog niet gestooid is!) voor ons door weer en wind met een loodzware krantentas op zijn fietsje iedere dag trouw ons krantje in de bus doet? Voor een idioot laag bedrag. Daar heb ik respect voor, niet voor die kerel in z'n warme busje met zijn pakketjes.
 
Het beste is natuurlijk dat er verschillende afhaalpunten zouden moeten zijn. En dat er gewoon niet meer huis aan huis gebracht werd maar dat de mensen het zelf even gaan afhalen. Misschien maar twee straten verder, is helemaal geen moeite.

Maarja stel dat je een postbedrijf bent dat enkel zo handelt, dan zit de concurrentie wel lekker te zeggen "ah maar wij bezorgen nog aan je deur!" En dan val je weer uit de boot. Of je maakt het allemaal goedkoper.

It's all about profit.

Ik ben die bestelwagens moe gezien, tesamen met bedrijfswagens.

Gewoon 1 of 2 depots in de stad of het dorp en lekker zelf even afhalen. Werken met een "collect en go" systeem voor al dat volk aan te kunnen. Online ingeven wanneer je het komt afhalen volgens de agenda van het depot op welk tijdstip er nog plek is.
 
Ik heb zondag een Tetra verzonden die ik via Marktplaats heb verkocht en die zweeft nu ergens bij PostNL in limbo ... zou eerst gisteren bezorgd worden, toen vandaag, maar nog steeds niet. Hopelijk zit 'ie vast achter een kerstprop online aankopen en is 'ie niet kwijtgeraakt.
 
Omdat ik de toestanden in de bezorgwereld te belachelijk voor woorden vond ben ik gestopt met bestellen bij bedrijven die idiote levertermijnen hanteren (waar de bezorger voor mag betalen met zijn tijd en energie). Bax valt dus ook om die reden al helemaal af. Zo kun je de bezorgers een beetje helpen. Stemmen met je portemonnee mensen! En niet altijd voor een duppie op de eerste rij willen zitten!
 
Ik denk niet dat slechtere dienstverlening per se leidt tot betere werkomstandigheden. Het feit dat een pakketdienst zijn logistieke backbone niet op orde heeft betekent nog niet dat hun bezorgers meer betaald krijgen. Sterker, ik denk denk een consequent trage bezorgservice binnen de kortste keren failliet gaat omdat niemand er gebruik van wil maken.
 
Wat is traag? En wat is op orde? Is het strikt noodzakelijk dat je je synth de volgende dag in huis hebt?

Dat veel consumenten dit soort producten willen afnemen komt met een prijs. Ik zou liever zien dat bezorgen normaal gesproken enkele dagen kan duren, en dat je voor een meerprijs de volgende dag geleverd kunt krijgen. Dat lijkt me snel zat en redelijk.

Draai het ook eens om. Je bekijkt de situatie vanuit het bezorgbedrijf. Dat heeft inderdaad weinig kans als de concurrentie wel de volgende dag kan leveren. Maar wij, als consument, kunnen daar wel een verschil in maken. Hoe gepassioneerd ben je als je je meest waardevolle instrumenten zo goedkoop mogelijk wil hebben, en het liefst nog binnen het uur bezorgd. Ten koste van wat? Het is een van de redenen dat Eurorack me zo aanspreekt. Daar mag je soms gerust een paar weken of maanden wachten vooraleer je iets in huis hebt. De euro's verdwijnen (hopelijk en waarschijnlijk) niet in de zakken van managers in dikke auto's en talloze tussenpersonen, maar bij de mensen die het werk verrichten. En met een beetje geluk mag je gewoon de volle mep betalen voor verzenden! :) Wel zo eerlijk toch?
 
Nou ja, ik vind het niet zo vreemd dat je iets zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk wilt hebben en dus voor het bedrijf kiest die dat biedt.Ik geloof niet zo in geforceerd op de rem trappen omdat sommige mensen een warm gevoel krijgen bij onthaasting.

Maar misschien is er wel een markt voor een bezorgdienst die 20 euro vraagt en dan na een week je pakket op de bakfiets komt brengen, ik kijk nergens meer van op.
 
Haha. Wat ik bedoel te zeggen is: dat we allemaal een rol spelen in de omstandigheden waar we zelf, maar ook anderen om ons heen in moeten werken en leven. Ik vind het wel vreemd dat we alles zo snel en goedkoop mogelijk willen hebben. Niet omdat het andere me een warm gevoel geeft, maar omdat het eerste me een koud gevoel geeft. Niet in de laatste plaats omdat we het hier niet over brood en aardappelen hebben, maar over instrumenten die onze emoties kunnen vertalen naar muziek. Dat is wat mij betreft niet geforceerd op de rem trappen, dat is handelen naar je geweten.
 
Back
Top