Pakketverzend bedrijven en hun diensten

Bij PostNL vind ik de pakketservice er afhangen van de persoon in kwestie.
De laatste tijd heb ik uitstekende bezorgers, maar heb tijden gehad dat het structureel misging.

Pakjes die in de bus gepropt werden met als gevolg schade of briefjes bij afwezigheid terwijl ik gewoon thuis was.
Een keer zag ik het busje staan, maar omdat het enige tijd duurde liep ik alvast naar de brievenbus waar ik weer een briefje vond dat men mij niet thuis had getroffen.
Ik kon de bezorger nog achterhalen. Hij had een vaag smoesje over de bel die dan misschien niet goed werkte.
Ik stelde voor dan maar even mee te lopen zodat hij het pakje alsnog kon geven en toen bleek dat meneer helemaal geen pakjes in de bus had liggen en overal briefjes aan het uitdelen was.

Het vervelende vind ik dat klagen dus ook geen enkele in heeft. Je krijgt een nietszeggend antwoord terug en daarmee is de kous af.
 
Ze (bezorgservices) zouden gewoon een aantal goed geplaatste afhaalpunten moeten hebben waar alles heen kan. Scheelt ze een aantal bezorgers en meerdere "gemist niet thuis" momenten.

Het hele idee wat ze nu hebben is aardig omslachtig maja..
Alhoewel ik er zelf gelukkig niet echt vervelende ervaringen mee heb gehad tot nu toe.
 
Ik vind dat Bol dat uitstekend geregeld heeft.
Per bestelling kan ik aangeven waar het bezorgd moet worden.
Dat is tot nu altijd prima gegaan.
 
Is toch heel gemakkelijk op te lossen door een briefje op de deur te plakken dat je niet wilt dat het pakket bij de buren wordt afgeleverd?

Zo heb ik ook al een aantal pakketten geweigerd en terug laten sturen naar de afzender, Ondanks dat ik zelf niet thuis was.
Ha ha ha ha! Ik heb zelfs gepraat met de bezorger. Dat weigerde hij categorisch om twee redenen:
  1. Hij krijgt niet betaald als hij het naar een afleverpunt moet brengen. Wel als hij je spullen cadeau doet aan de buren.
  2. Het kost hem extra moeite zonder dat hij er voor betaald krijgt. En in een flat zijn er ong. 100 "buren".
Vandaar dat ik de afzender altijd laat zetten op mijn pakketten "Alleen huisadres". Dat werkte vroeger. Zoals ik hierboven aangaf: tegenwoordig niet meer en zelfs PostNL medewerkers snappen niet waarom. De afzender moet (schrik niet) een speciaal contract hebben met PostNL om burenbezorging te voorkomen. Dan komt het in de computer v/d bezorger te staan. Spullen die je op Marktplaats of hier op Synthforum koopt en via PostNL verstuurd worden, worden bij de buren bezorgd, punt uit! Als je naar een postkantoor gaat dan kun je (voor zover PostNL mij uitlegde) NIET aangeven dat je als verzender niet wilt dat de buren het pakket niet krijgen. Vandaar dat veel webshops aangeven niet verantwoordelijk te zijn voor beschadiging etc. tenzij je verzekerd verzend. Dat is niet te betalen en onevenredig duur voor 2e hands spullen.

Neen, pakket-bezorg-bedrijven zijn tuig v/d richel en hebben totaal geen respect voor je.

De algemene voorwaarden van Bax shop zoals ik die hier lees zijn overigens in strijd met burenbezorging.
 
Ze (bezorgservices) zouden gewoon een aantal goed geplaatste afhaalpunten moeten hebben waar alles heen kan. Scheelt ze een aantal bezorgers en meerdere "gemist niet thuis" momenten.

Het hele idee wat ze nu hebben is aardig omslachtig maja..., [...]
Absoluut! Scheelt geld en frustratie. In de namiddag doe ik toch de boodschappen bij de Supermarkt. Als ik dan op mijn mobieltje heb gezien dat mijn pakket er ligt kan ik het tot 21:00 nog afhalen. Mijn buurman is er nooit 's avonds. En hij is een keer op vakantie gegaan na het aannemen van pakketten voor mij en een andere buurman. Die man en ik hebben iedere dag voor Jan Doedel voor zijn deur gestaan. Zelfs een briefje op zijn deur geplakt.

Laat mensen die te lui zijn om hun pakket op te halen bij een afhaalpunt maar extra betalen.

Ik vind dat Bol dat uitstekend geregeld heeft.
Per bestelling kan ik aangeven waar het bezorgd moet worden.
Dat is tot nu altijd prima gegaan.
Exact! Ik laat mijn Bol.com spul nooit thuis bezorgen maar direct bij het afhaalpunt van de Albert Heijn. Want als ik daar toch mijn boodschappen moet doen is het zo gepiept.
 
... v/d richel en hebben totaal geen respect voor je...

Nou nou nou, lekker aan het generaliseren? Ik heb niets anders dan lof voor de lokale bezorgdiensten. Zo kreeg ik laatst een pakket van UPS, maar ik was helaas niet thuis op het moment van levering. Keurig een briefje in de brievenbus gevonden waarop stond dat het pakket morgen opnieuw geleverd zou worden.

Tegen het einde van de middag zag ik echter, vanuit mijn werkkamer, een busje van UPS bij ons de straat inrijden. De bezorger weet dat ik vanuit huis werk, was klaar met zijn dienst en dacht, kom... laat ik het nog eens proberen! Pakketje alsnog ontvangen en de hele avond mee zoet geweest. Betere service moet je naar zoeken, hoor.
 
Voor wie het nog niet duidelijk was, ik werk bij UPS en ken vrij goed de situatie daar :)
Hoe het zit bij de andere pakjesdiensten is minder gekend door mij maar er is één ding voor iedereen hetzelfde.

Routes die worden gereden door mensen in rechtstreekse dienst bij UPS, DHL e.d. zijn voor het overgrootste gedeelte bemand door chauffeurs met een zekere ethiek. Mensen die eer van hun werk willen hebben en de waarden van "hun" bedrijf graag uitdragen. De chauffeur van het geval van deathspell is er vast zo eentje. Die mensen krijgen een vast loon per maand, met eventueel wat extra legale voordelen.

Maar er wordt ook heel veel ge-outsourced! En dat is plots een heel ander verhaal. Dat gebeurt (meestal) via kleine bedrijfjes die dan zelf een paar freelance chauffeurs in dienst nemen, waarbij die sukkelaars worden uitgeknepen als citroenen. Die gasten trekken zich dus hoegenaamd geen bal aan van enige ethiek. Die worden betaald per afgeleverde stop. Al wat ze terugbrengen wordt niet betaald.

Het komt er dus in feite op neer dat je moet weten of je woont in een zone waar het koerierbedrijf dat je pakje gaat afleveren dat met eigen chauffeurs doet dan wel in onderaanneming. Want dat is een hemelsbreed verschil qua service... spijtig genoeg.
 
Quote-functie doet het ff niet....

Oorspronkelijk geplaatst door hermax >
QUOTE: freelance chauffeurs in dienst nemen, waarbij die sukkelaars worden uitgeknepen als citroenen.

Katie:

Dat is schandalig!!! In een fatsoenlijke maatschappij doe je zoiets niet! Behandel die mensen met respect en betaal ze een normaal salaris! Dan gaan ze ook vanzelf meer hun werk waarderen. Ik heb weleens gehoord dat het nog slechter betaald dan een krantenwijk of een vakkenvul baantje.

En post- en pakketdiensten zouden eigenlijk - ook in eigen belang - niet met dergelijke "outsourced" bedrijfjes in zee moeten gaan. Ja, en misschien moeten de post- en pakkettarieven dan (iets) ophoog... Gaan we misschien ook weer wat vaker onze spullen in de plaatselijke winkel halen.
 
freelance chauffeurs in dienst nemen, waarbij die sukkelaars worden uitgeknepen als citroenen.

Dat is schandalig!!! In een fatsoenlijke maatschappij doe je zoiets niet! Behandel die mensen met respect en betaal ze een normaal salaris! Dan gaan ze ook vanzelf meer hun werk waarderen. Ik heb weleens gehoord dat het nog slechter betaald dan een krantenwijk of een vakkenvul baantje.

Ben het met jullie eens en helaas gebeurt dit in allerlei bedrijfstakken en zelfs met behulp van mensen die in de bijstand zitten en verplicht worden te werken om "arbeidsmarktfit"te worden waardoor zo'n bedrijf dan tegen hele lage prijzen een produkt kan leveren en de markt uiteindelijk kapot maakt.
Als er eentje begint of een nieuwkomer die zich in die markt wil vechten dan moeten andere bedrijven vroeg of laat mee in the race to the bottom om op die manier concurrerend te blijven want de meeste kopen toch daar waar het 't goedkoopst is waardoor je als vanzelf steeds meer uitgeklede service krijgt.
 
Quote-functie doet het ff niet....

Oorspronkelijk geplaatst door hermax >
QUOTE: freelance chauffeurs in dienst nemen, waarbij die sukkelaars worden uitgeknepen als citroenen.

Katie:

Dat is schandalig!!! In een fatsoenlijke maatschappij doe je zoiets niet! Behandel die mensen met respect en betaal ze een normaal salaris!

Om het één en het ander even te relativeren, denk je echt dat dat dure apparaat dat je gekocht hebt maar eventueel kadoo aan de buren gedaan wordt ;) in puur ethische omstandigheden gefrabriceerd is? Of zou het kunnen dat het door zwaar uitgebuite Chinese sukkelaars in mekaar gestoken wordt?

Niet dat ik dit goed keur hé! Maar selectieve verontwaardiging lijkt mij ook niet de goeie oplossing te zijn. Ik vertel gewoon hoe het in z'n werk gaat. Al wil ik mijn eigen bedrijf wel verdedigen, wij doen wel degelijk pogingen om uitbuiting te vermijden. Maar je hebt niet altijd vat op wat je onderaannemers doen...
 
Quote-functie doet het nog steeds niet....

Oorspronkelijk geplaatst door hermax >
QUOTE: Om het één en het ander even te relativeren, denk je echt dat dat dure apparaat dat je gekocht hebt maar eventueel kadoo aan de buren gedaan wordt in puur ethische omstandigheden gefrabriceerd is? Of zou het kunnen dat het door zwaar uitgebuite Chinese sukkelaars in mekaar gestoken wordt?

Niet dat ik dit goed keur hé! Maar selectieve verontwaardiging lijkt mij ook niet de goeie oplossing te zijn. Ik vertel gewoon hoe het in z'n werk gaat. Al wil ik mijn eigen bedrijf wel verdedigen, wij doen wel degelijk pogingen om uitbuiting te vermijden. Maar je hebt niet altijd vat op wat je onderaannemers doen...

Katie:
Hallo, ik heb niet beweerd dat uitbuiting uniek is voor de chauffeurs van de post- en pakketdiensten! Dat gebeurt uiteraard in allerlei branches.
Waar het in dit topic nu even omgaat is dat uitbuiting (mogelijk) ten koste gaat van de bezorgservice. En wat willem1958 in bericht #29 noemt is denk ik helemaal waar.

[Verwar mij overigens niet met de topic starter: Mijn contacten met buren zijn prettig en tot nu toe ben ik over UPS altijd positief geweest]

Citaat: "pogingen om uitbuiting te vermijden".
Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Nu komt het op mij als een nogal zwak verhaal over.

Citaat: "je hebt niet altijd vat op wat je onderaannemers doen".
Dat wordt het hoogtijd om daar iets aan te doen, aangezien de aannemer daar (juridisch) aansprakelijk voor is.

Jullie bezorgservice (lees: UPS) lijkt - tot nu toe - beter te zijn dan die van de anderen. Wat doen jullie beter en hoe kunnen jullie daarmee ook concurrerend blijven? Ik ben er wel benieuwd naar! Het zal toch uit de lengte of de breedte moet komen, waar wordt er bespaard?
 
Ik heb ook de indruk dat bezorgers bij DHL worden uitgebuit. Sommige zijn wel OK, maar heb er een paar meegemaakt die echt compleet scheit hadden.

Als ik iets bestel kijk ik dus ook naar de bezorgmethode. Een shop die op een afhaalpunt kan bezorgen heeft dan een pre.
 
Het komt hier helaas meer dan regelmatig voor dat het -ergens- in de straat wordt afgeleverd (postnl), en vervolgens geen briefje bij mij in de bus dat dit is gebeurd. Altijd gezellig, een buurman/buurvrouw die twee weken later pissig op de stoep staat om te vragen wanneer ik m'n pakketje eens kom ophalen :D

Niet erg met m'n kleine elektronica uit China. Maar bij duurdere (synth ;) ) spullen toch wel minder..
Nu komt alles wel weer terecht uiteindelijk, want gelukkig kan ik met iedereen goed opschieten in de buurt en is men te vertrouwen. Je zal maar ruzie hebben met iedereen of er een paar huizen tussen hebben zitten die de boel regelmatig achterover drukken.. :erm:
 
Je zal maar ruzie hebben met iedereen of er een paar huizen tussen hebben zitten die de boel regelmatig achterover drukken.. :erm:
Of: de pakketten worden aan de demente bejaarde gegeven die zit te wachten op wat aandacht en de hele dag thuis is. Met de vergrijzende bevolking zal dit naar mijn mening vaker gebeuren (zoals bij mij in de flat). Deze aardige mensen vergeten straal waar het ligt en ze krijgen veel "vreemd volk" over de vloer (Zorg medewerkers, schoonmakers, opruimers, studenten met een bijbantje, etc.). Besef dat vrijwel niemand thuis is tussen 9 en 5.

Neen: extra betalen voor service tot aan de voordeur lijkt mij de enige oplossing (ook voor uitgeknepen bezorgers). :engel:
 
Jullie bezorgservice (lees: UPS) lijkt - tot nu toe - beter te zijn dan die van de anderen. Wat doen jullie beter en hoe kunnen jullie daarmee ook concurrerend blijven? Ik ben er wel benieuwd naar! Het zal toch uit de lengte of de breedte moet komen, waar wordt er bespaard?

Wel, wij hebben tamelijk strikte contracten met de onderaannemers. Die worden verplicht om met dezelfde kleur van bezorgwagens rond te rijden, met dezelfde bruine kostuums, met dezelfde technische afleveringsmiddelen. Dat geeft hen hetzelfde gevoel van eer want ze tonen aan iedereen voor wie re rijden. Wij leggen hen geen productiecijfers op. Voor onze eigen chauffeurs worden cijfers vooropgesteld, naargelang het gebied waarin ze rijden en het volume dat ze moeten afleveren. In België is dat ongeveer 67 stops per dag. Dat is niet teveel, dat kunnen ze allemaal en ze zijn dan allemaal ten laatste om 17h terug binnen zodanig dat ze ook een normaal gezinsleven kunnen hebben.
Maar de onderaannemers regelen dat zelf, daar hebben wij geen zeggenschap over. Wij geven hen een gebied (een deel van een provincie bijvoorbeeld) en geven de cijfers van het te verwachten volume dat ze gaan krijgen. Zij zelf regelen dan met hoeveel chauffeurs ze dat doen. Nu kan je zeggen, stel dan eisen dat ze hun werknemers fair behandelen? Wel, dat kunnen wij niet. Dat is wettelijk verboden. En zomaar eventjes meer gaan betalen omwille van beloften dat ze hun werknemers correct gaan behandelen is al te gek. Wij mogen het niet eens controleren dus we weten niet eens of dat extra geld ook iets betekent.

Tot slot moet ik nog zeggen dat UPS nooit de bedoeling heeft om de goedkoopste te zijn. Dat zijn we niet en het interesseert ons ook niet. Wij richten ons meer op goeie service, en dat kost dus iets. Vergelijk het met automerken. Mercedes wil ook niet de goedkoopste zijn, wel de beste. Wat niet wil zeggen dat er nooit een Merc in panne kan vallen...
 
Een duidelijk uitleg hermax :) Je kunt het contract met een onderaannemer wel beëindigen als je calamiteiten mocht constateren. :slotje:
Neen: extra betalen voor service tot aan de voordeur lijkt mij de enige oplossing (ook voor uitgeknepen bezorgers). :engel:
Ja, misschien wel. Maar ook zouden bedrijven altijd meerdere opties moeten aanbieden wat betreft de keuze van de post- en pakketdienst. Dan kies je - uiteraard - voor de dienst waar je goede ervaringen mee hebt. En dan valt een dienst met slechte service - na verloop van tijd - vanzelf af (als ze failliet gegaan zijn en hun deuren moeten sluiten). :doei: Helaas kunnen die uitgeknepen bezorgers dan ook gelijk op zoek naar ander werk :(
 
Een duidelijk uitleg hermax :) Je kunt het contract met een onderaannemer wel beëindigen als je calamiteiten mocht constateren. :slotje:

Ja, misschien wel. Maar ook zouden bedrijven altijd meerdere opties moeten aanbieden wat betreft de keuze van de post- en pakketdienst. Dan kies je - uiteraard - voor de dienst waar je goede ervaringen mee hebt. En dan valt een dienst met slechte service - na verloop van tijd - vanzelf af (als ze failliet gegaan zijn en hun deuren moeten sluiten). :doei: Helaas kunnen die uitgeknepen bezorgers dan ook gelijk op zoek naar ander werk :(
Het "probleem" is dat dit nu reeds kan: bij de verzender dan hè. Bij PostNL zelf niet. Wat bedoel ik daarmee? Dat een willekeurige verzender (bijv. iemand waar ik contact mee heb hier op dit forum over een 2e hands aankoop) NIET kan bepalen dat de buren overgeslagen worden. Dat kan alleen als je een "speciaal" contract hebt met PostNL of andere pakketbedrijf. Het moet gewoon weer ouderwets standaard worden dat een verzender kan schrijven op het pakket "Alleen huisadres/Home address only" en dat de bezorger zich daar ook aan houdt.

En dat scheelt zo'n pakketbezorger volgens mij juist tijd en geld. Waarom? Omdat hij met zijn bus langs de supermarkt gaat voordat hij de straat in rijdt bij mij en bij die supermarkt die tien pakketten van de mensen die "Alleen huisadres" op hun pakket hebben laten schijven afgeeft. Daar moet hij dan een (zeer klein) bedrag voor ontvangen. Vervolgens hoeft die man dan niet naar die 10 mensen toe te rijden, aan te bellen, bij de buren te bedelen etc. Dat scheelt hem tijd. Tijd die hij kan steken in zaken waar hij voor betaald krijgt. Zoals het daadwerkelijk bezorgen van pakketten.

Ik heb bij PostNL wel eens geopperd dat ze de berichten dat je je pakket kunt ophalen dan moeten laten bezorgen door de reguliere postbode (of 10 keer beter en goedkoper: via e-mail). Ook dat scheelt geld want die postbode moet toch wel bij mij in de straat zijn. Belachelijk dat een pakketbezorger daar voor moet omrijden.

Dan kan ook de 6,50 Euro omlaag die PostNL vraagt aan mij voor het zelf ophalen van mijn spul bij de supermarkt.

Maar ze weigeren dat categorisch. Waarom is iedereen een raadsel. Waarschijnlijk omdat ze maling aan de klant hebben en te groot, te log en te traag zijn geworden. De PostNL's UPS-en en DHL's van deze wereld stammen nog uit de 19e eeuw en dat is zeer, zeer goed te merken. Ik bedoel: pakketten bezorgen tussen 9 en 5 zodat de bezorger op tijd thuis is voor de soep? Waar zit anno 2017 nu nog een huisvrouw te wachten op de postbode? Pfffff. Vraag gewoon even aan Bol.com en Coolblue hoe ze dan doen joh.
 
Eerlijk is eerlijk: als je bij Bax het dezelfde dag na 18.00 uur wilt laten bezorgen dan betaal je 1,95.
Moet je wel voor 13.00 bestellen maar voor zo weinig vind ik het een goede service.
Ik heb 't één keer gedaan omdat ik de volgende dag niet thuis was en inderdaad om ongeveer 19.30 had ik de synthesizer binnen.
Dan gaat het ook niet via DHL, je kan het gewoon aanvinken als je iets bestelt.
Goede oplossing voor mensen die veelal niet thuis zijn overdag.
 
Gisteren pakketje opgehaald bij DHL parcelshop Rotterdam Centraal station. Dat is een rij lockers waar je met een code je pakketje uit kan halen. Dag en nacht open en ik woon naast het station. Handig. :)
 
Gisteren pakketje opgehaald bij DHL parcelshop Rotterdam Centraal station. Dat is een rij lockers waar je met een code je pakketje uit kan halen. Dag en nacht open en ik woon naast het station. Handig. :)

Ja die hebben wij hier aan het begin van de wijk bij het tankstation. Je kunt ook versturen via die lockers.
 
Back
Top