Refurbished macbook ervaringen?

Als tip, kijk gewoon naar een 2e hands ipv refurbished. Garantie en ondersteuning is leuk maar is bij refurbished vanuit de winkel, in het buitenland heb je daar toch weinig tot niets aan. Kijk voor een mid-2012 NON-Retina 15" MacBook Pro. Het meeste vind je de 2.3Ghz versie maar dit zijn te gekke machines. Is een Wuad Core i7(!) die je ook nog eens zelf kunt openmaken en eventueel kunt voorzien van 2 goede SSD schijven. Perfecte machines die alles draaien wat je wilt en snel ook. Je kunt die 2.3Ghz modellen echt prima vinden nog voor 'weinig' maar je koopt er veel computer voor. Kan 16Gb RAM in en die opti tot zelf schijven erin zetten...dikke machines hoor.
Refurbished is meer een mode artikel, ben er al tegen gekomen die als refurbished hebben gekocht maar wat gewoon inkoop/verkoop handel is. Die zoeken dezelfde die jij 2e hands kan vinden, poetsen ze even op, zetten OS X er opnieuw op en bieden je een kopje koffie aan en daar betaal je dan honderden euro's meer voor dan wanneer je zelf zoekt. Ik heb laatst weer een 2e hands MacBook Pro 15" 2.6(!) GHz Quad Core i7 met 16Gb RAM en 512Gb Samsung 840 Pro SSD en een anti-halte high-res display gekocht/gezocht voor iemand en heeft mij/hem € 775,-gekost

Ha! Manu,

Bedankt voor je reactie. Ik zie inderdaad dat hele refurbished niet meer zo zitten. Nou zie ik vaak wel om mij heen, ondanks de geweldige specs, de gemiddelde macbook max 5 jaar meegaat voordat het scherm of het moederbord ineens ernstige kuren gaat vertonen. Een mooie levensduur voor een laptop, dat zeker. Daarom nijg ik toch wat meer naar een nieuwe. Misschien niet met de meest grandiose specificaties, maar het aller aller aller laatste waar ik zin in heb is om over 2 jaar een nieuwe te moeten kopen. Ook kan ik hem voordelig verzekeren via abn als hij nieuw is. Echt voor 2 eu per maand tegen diefstal en schade. Ik heb zelf nu deze op het oog: https://www.eglobalcentral.nl/apple...5-256gb-mf840-2015-new-version.html?desktop=#

- afroham
 
je kan evt. via thunderbolt een axtra scherm inpluggen mocht je hem als desktop gaan gebruiken voor tracks bouwen in je DAW bijv.
Tegenwoordig heb je van die mooie widescreens die uitermate geschikt zijn voor sequences bouwen.
En zijn niet eens zo duur.

506270


deze is maar € 249,–

https://www.monitorstore.nl/product/704501/lg-29um58-p.html?imageId=506270
 
En toch is dat niet helemaal waar hoor. Ik heb hier zoveel draaien waarvan het oudste van mid 2007 is. Geen enkeleniMac of MacBook (Pro, Air en White/black) heeft issues vertoond op geen enkel vlak. Behalve 1 keer een fysieke HD uit een iMac die moeilijk deed maar dat is herstelt toen. Geen scherm, geen toetsenbord geen moederbord geen trackpad issues whatsoever en ik ken het ook niet uit m'n omgeving.
Ja wel maar dat zijn allemaal retina scherm issues waarvan een paar bekend bij apple
 
je kan evt. via thunderbolt een axtra scherm inpluggen mocht je hem als desktop gaan gebruiken voor tracks bouwen in je DAW bijv.
Tegenwoordig heb je van die mooie widescreens die uitermate geschikt zijn voor sequences bouwen.
En zijn niet eens zo duur.

506270


deze is maar € 249,–

https://www.monitorstore.nl/product/704501/lg-29um58-p.html?imageId=506270

Inderdaad een oplossing! Thuis werk ik alleen sowieso op mijn desktop dus een nieuw scherm is gelukkig niet nodig. En oh had ik maar ruimte voor zo een mooie widescreen. Helaas kunnen mijn monitors niet zo super ver uit elkaar dus wordt ik beperkt door een wat kleiner scherm.

En toch is dat niet helemaal waar hoor. Ik heb hier zoveel draaien waarvan het oudste van mid 2007 is. Geen enkeleniMac of MacBook (Pro, Air en White/black) heeft issues vertoond op geen enkel vlak. Behalve 1 keer een fysieke HD uit een iMac die moeilijk deed maar dat is herstelt toen. Geen scherm, geen toetsenbord geen moederbord geen trackpad issues whatsoever en ik ken het ook niet uit m'n omgeving.
Ja wel maar dat zijn allemaal retina scherm issues waarvan een paar bekend bij apple

Ik lees inderdaad over staingate, thanks voor de heads up! Maar mocht dit voorkomen repareert apple het wel voor je. Het komt weinig voor, vooral op 2015 modellen weinig maar het is wel een risico idd.
 
Weet niet of je deze site kent maar is een handige om specs en met name max specs en snelheden van verschillende modellen te vergelijken. Ik zie dat je een flink budget hebt voor een Mac, spend it wisely...voor dat geld kan je echt veel moois kopen, krachtig and good to go for years to come. Maar vergelijk echt en shop een beetje rond. Is echt geen poging om je van je originele idee af te brengen maar helemaal omdat je verder wilt kijken dan 2 jaar vergelijk en kies goed. Succes en veel plezier met wat je dan ook gaat aanschaffen.

http://www.everymac.com/ultimate-mac-comparison-chart/?compare=all-intel-macs
 
Weet niet of je deze site kent maar is een handige om specs en met name max specs en snelheden van verschillende modellen te vergelijken. Ik zie dat je een flink budget hebt voor een Mac, spend it wisely...voor dat geld kan je echt veel moois kopen, krachtig and good to go for years to come. Maar vergelijk echt en shop een beetje rond. Is echt geen poging om je van je originele idee af te brengen maar helemaal omdat je verder wilt kijken dan 2 jaar vergelijk en kies goed. Succes en veel plezier met wat je dan ook gaat aanschaffen.

http://www.everymac.com/ultimate-mac-comparison-chart/?compare=all-intel-macs

Thanks voor de website!
En oh Manu ik waardeer je input juist enorm!!

"Is echt geen poging om je van je originele idee af te brengen"
We zijn gelukkig op een enorm vriendelijk forum en niet op een illuminatie conspiracy site.

Ik twijfel nog steeds een beetje. En het is iets mentaals, maar dat budget is alleen zo hoog voor een nieuw model. Het is een enorme uitgave, en tweedehands blijf tweedehands, en neemt altijd een bepaald risico met zich mee, vooral met ingewikkelde apparaten als laptops. Ik zou nooit zoveel geld uitgeven aan een onbetrouwbare afkomst. Al is dit met geluidsapparatuur anders. Het is vaak simpeler en ik vertrouw musici sowieso meer met hun geliefde synthesizers
 
Ik heb via Leapp een 2014 Macbookpro gekocht voor maar 1050 Euro met 16Gig en een CoreI7!!
Wel maar een 500 HDD maar die heb ik zelf vervangen naar een SSD van 1TB en dat gaat vrij gemakkelijk. En bij Leapp ook nog eens een volle garantie van 2 jaar!! Lijkt me toch wel de moeite waard daar ff te neuzen
 
Ik heb een MAC pro 15" 2012 bij Leapp erbij gekocht. heb de harddisk wel vergroot.
Nu een paar maanden bezig, en heel tevreden.
Bij Leapp kreeg ik wel een nieuwe voeding (eigen Leapp merk), ik weet niet of dat standaard is. En de BTW bon is ook heel fijn.

Draait perfect onder Sierra, met Logic X en Nuendo met NI Komplete en Waves plugins,
In ieder geval ben ik een tevreden gebruiker.
 
Gefeliciteerd met je goede keuze om voor een Macbook te gaan.

Ik heb zelf geen ervaring met refurbished spullen maar ik kan je wel een paar tips geven:

- zorg er voor dat je een niet te oud model koopt, die worden niet meer ondersteund in sommige functies van nieuwere OSsen. En hele oude modellen worden helemaal niet meer ondersteund. Dan ben je minder goed beschermd als je ermee op internet gaat.

- Refurbished betekent dat er gebruikte onderdelen in zitten. SSD's hebben een beperkte levensduur dus als je er eentje vangt met een afgeragde SSD ben je verder van huis want nieuwe SSD's voor Macbooks zijn duur en niet zo makkelijk te vinden.

Ik zou om die reden een nieuwe kopen (als je budget het toelaat) maar een refurbished Macbook is nog altijd beter dan alles van Windows ;)

Succes ermee!


Ik begrijp dit niet zo goed.
Ik werk al jaren met windows en heb echt nooit problemen. Mijn macbook die ik had echter, daar waren voortdurend dingen mee en wel zodanig dat ik dus over ben gestapt op windows.

Nou ja zo zie je maar hoe ervaringen kunnen verschillen.


Wbt Refurbished : mycom had ook een aantal refurbished macbooks staan voor niet eens zo gek veel geld. Mocjht het je interesseren.

Mycom is trouwens niet een winkel waar ik snel heen zou gaan, maar dit zag er wel interessant uit.
 
Dit inderdaad, maar hebben ze in duitsland geen andere toetsenbord indeling? azerty ofzo, verschrikkelijk vind ik dat. Het nieuwste model met die touch strip onzin trekt me sowieso niet. weinig aansluitingen ook volgensmij. Ik vind Apple sowieso l erg overpriced, maar nu gaan ze wel heel ver!

Nee dat is Frankrijk waar ze azerty hebben. En die touchbar lijkt mij echt handig met scrollen in grote audio files bijv. Maar gewoon nooit nieuwste model kopen. :D
 
Met een beetje geluk en geduld scoor je een mid 2014 MacBook pro retina 13 inch voor 750 euro. Vind de prijzen die hier genoemd worden voor oude Macs nog zonder retina scherm behoorlijk hoog. Voordeel van de 15 inch zijn de quadcore's, 13 inch zijn er alleen met dualcore.

Heb nog even gekeken op leap, maar die mooie deal van grooveron kom ik daar niet tegen. Alleen maar flink duurdere MacBooks met mindere specs, misschien echt dikke mazzel gehad?
 
In Duitsland hebben ze een QWERTZ- indeling, die is net iets anders.

KB_0012_German.png

Ok. Ik heb gewoon een qwerty gekocht in Duitsland. En overal waar ik in DE kwam en ze computers hadden was dat, zo ver ik weet, ook altijd normaal qwerty.

Maar dat zegt misschien meer over waar in DE kom natuurlijk :D
 
Ik begrijp dit niet zo goed.
Ik werk al jaren met windows en heb echt nooit problemen. Mijn macbook die ik had echter, daar waren voortdurend dingen mee en wel zodanig dat ik dus over ben gestapt op windows.

Nou ja zo zie je maar hoe ervaringen kunnen verschillen.

Gebruik ook al jaren windows maar ik denk dat dit vooral te maken heeft met de drivers die ontwikkeld worden.
Sommige zullen op mac beter draaien en anderen weer probleemloos op windows.
 
Ik heb een Macbook Pro 13 inch 2016 model zonder touchbar, 256 GB SSD, met Logic Pro X en wat audio units erbij, en een draadloos midi keyboard over bluetooth.

Heerlijke laptop. 15 inch vind ik niet nodig, scherm is heel scherp, en 13 inch is compacter om mee te nemen.

Gekocht voor 1700 bij de Apple store, en later bleek dus dat Media Markt en anderen deze versie voor 1544,- aanbied. Ik dacht dat Apple altijd vaste prijs hanteerde. Dat was heel jammer.

1 nadeel, slechts 2 USB-C poorten. Ik heb een HDMI stekker gekocht, en daar zit een USB-C poort op,alleen om op te laden, en een gewone USB poort, dus ik heb nu 3 ingangen, 1 voor opladen, en 2 voor een audio interface en nog wat anders.

Mijn advies, koop die MBP voor 1544,-, zeker niet goedkoop, maar daar ga je nog jaren plezier van hebben. De MBP 2016 zonder touchbar heeft iets minder CPU power dan de MBP 2016 met touchbar, maar daar merk je in de praktijk weinig tot niets van. Alleen als je in Logic of andere DAW heel veel zware plugs draait, dan kan de CPU wat eerder zijn max bereiken. Dat zal niet vaak gebeuren, en er is vast wel weer een oplossing voor, b.v. tracks bouncen of freezen.

En 256 SSD is voldoende als je geen grote sample libraries installeert.

En over die CPU power, het model uit 2015 is wat CPU power betreft ongeveer gelijk (of beter?) dan de MBP 2016 zonder touchbar, en heeft meer poorten en ingangen. Een 2015 model MBP met 13 inch is ook een goede koop voor va. 1250,- , alleen is in de standaard versie de SSD maar 128GB groot.
 
Met een beetje geluk en geduld scoor je een mid 2014 MacBook pro retina 13 inch voor 750 euro. Vind de prijzen die hier genoemd worden voor oude Macs nog zonder retina scherm behoorlijk hoog. Voordeel van de 15 inch zijn de quadcore's, 13 inch zijn er alleen met dualcore.

Heb nog even gekeken op leap, maar die mooie deal van grooveron kom ik daar niet tegen. Alleen maar flink duurdere MacBooks met mindere specs, misschien echt dikke mazzel gehad?

Die prijzen lijken hoog maar je krijgt er in sommige gevallen betere machines voor terug dan de nieuwere modellen, plus je kun ze zelf oprukken en bent nog flexibel op RAM vlak en HD/SSD, daarnaast hebben ze standaard alle poorten en is ook nogsteeds dat een heleboel plug-ins, DAWs of virtuele instrumenten helemaal niet goed goed leesbaar of werkbaar zijn op die nieuwe retina displays. De Macbooks zijn steviger, minder kwetsbaar inbouw en inderdaad kom je op die manier nog aan een Quad Core i7 met 16Gb RAM voor een heel leuk bedrag. Onderdelen zijn genoeg te vinden en de meeste dingen, als er überhaupt iets aan de hand is kan je makkelijk zelf.
Een machine zoals ik omschreef (775,- voor een 2.6 quad i7 16Gb + 512Gb SSD uit mid-2012) kost 2e hands, niet eens refurbished zo rond de 1500,- omdat ze gewild zijn om bovenstaande specs en opties.

Alleen die 2.3Ghz modellen kan je echt goedkoop vinden en ik zou ze durven inzetten tegen een heleboel modellen erboven als het gaat om werken met audio/virtuele zooi etc Gaat me niet om m'n gelijk maar puur om mijn ervaringen te delen met iemand die opzoek is naar een goede machine binnen een redelijk bedrag en met voldoende zekerheden. That's all, maar wilde even verklaren waarom mensen nogsteeds geld betalen voor die modellen. Klik maar op de link die ik heb gepost van everymac, daarin kan je Macs naast elkaar vergelijken op specs en benchmarks, altijd leuk om even te kijken en machines te vergelijken voor de aanschaf
 
Moderne MacBooks (vanaf de 2015) hebben echt bloedsnelle SSD's, dat is niet te vergelijken met een SSD in een 2012 of ouder proppen. Bij disk intensieve taken merk je het verschil. Ook zijn de grotere schijven sneller omdat die meer in parallel kunnen wegschrijven, tot 512GB zit er een verschil in. De meeste mensen die een keer achter mijn Mac zitten zeggen toch dat hij sneller is ondanks dat het qua nummertjes nauwelijks verschilt met oudere modellen.

Ook kun je via USB-C / TB3 makkelijk schijven aankoppelen die vrijwel op maximale snelheid gegevens kunnen overdragen.

Gezien het aantal uur wat ik achter een computer werk ga ik nooit meer beknibbelen. Er staat hier een MacBook 2008 unibody nog dag en nacht te draaien, twee keer de batterij vervangen maar nooit problemen gehad verder. Als ik het geld wat ik er voor betaald heb uitsmeer over het aantal uren gebruik is het goedkoper dan een Netflix abonnement.
 
Back
Top