OP-1 als sample-player?

ROGUE85

@wearerogue85
Lid sinds
23 juni 2005
Berichten
1.722
Locatie
Leut (BE)
Om hopelijk wat meer muziek te maken los van een DAW zoek ik een leuke tool om ideeën op te doen. De OP-1 lijkt me hier wel geschikt voor, na het kijken van diverse filmpjes.

Ik vind het moeilijk om mijn hoofd te krijgen rond de mogelijkheden die de OP-1 nu juist biedt, zonder het apparaat eerst aan te kopen.
Zo zou ik het apparaat ook serieus willen gebruiken in een hardwaresetup die sequencergestuurd is, bv. om live een drumkit te triggeren met samples die ik geïmporteerd heb of zelf gemaakt.

Is het mogelijk dat ik door een hardware sequencer via MIDI polyfoon notenummers trigger waardoor de samples spelen?

Of, wat zou een (waarschijnlijk goedkoper) alternatief zijn om ook een soort van NI Battery in een doosje te hebben?
 
De OP-1 is zeer geschikt om los van een DAW leuke/originele/andere ideeën op te doen waar je normaal nooit op zou komen.

Echter zit zijn kracht echt in het 'standalone' zijn.
In combinatie met andere gear/daw zijn er betere en goedkopere oplossingen te vinden.

Als je het hebt over 'NI Battery' in een doosje kan ik je eerder een Novation Circuit aanraden.
 
Waarom zou je het perse in een extern doosje willen als jezelf aangeeft het toch via je kompjoeter te willen aansturen? Koop dan een Akai rack sampler ipv een OP-1 want zoals Marc zegt, de OP-1 is het tofst als een stand-alone bakje
 
Voor de duidelijkheid: ik wil het met een hardwaresequencer aansturen :).
Misschien is een Akai MPX16 al een oplossing? Ik lees wel iets over lange laadtijden ...
 
Dan te bedenken dat ik ooit mijn SP-303 verkocht heb voor €100. Ik gebruikte het pattern-gedeelte nooit ...
 
Inderdaad! Ik herinner me ook daar wel dat er lange laadtijden waren (Smartmedia kaartjes).
 
Inderdaad! Ik herinner me ook daar wel dat er lange laadtijden waren (Smartmedia kaartjes).

Geen ervaring met de 303, maar wel met de 404 en 555. Die streamed zijn samples direct van de SD kaart. Geen laadtijd dus. Met de 404sx kan je de samples knippen en plakken op de computer en op de sd kaart zetten en direct streamen op de 404sx. Naar mijn weten kan het met de gewone 404 niet. Daar moet je samplen in het apparaat zelf en daar knippen... Daarentegen schijnen de fx op de gewone 404 beter te zijn dan die van de sx.
 
Bedankt voor je info!

Ik ben me nog aan't oriënteren.

Ik vind eigenlijk die nieuwe Akai-dingen maar erg cheap uitzien. Ik mis degelijkheid in bouw en karakter in klank. De Boss toestellen heb ik altijd verschrikkelijk kitch uitziend gevonden. Eigenlijk zijn pads ook helemaal geen must, aangezien ik toch met HW sequencer wil triggeren.

Voor dat geld kan je ook een vintage sampler op de kop tikken met wat meer karakter, genre S-760, niet?
Programmeren is dan een bijkomende moeilijkheid maar lijkt me dat deze perfect hetzelfde doet voor hetzelfde geld, niet?
 
Vintage Akai Samplers zijn wel strak van timing en geluid alleen het maximale geheugen beperkt en samples inladen van via verouderde floppy drives of SCSI storage devices.

Wat ik fijn vind aan de nieuwe MPX16 is dat deze een Card Reader Mode heeft waarin je de samples via USB rechtstreeks via Drag & Drop van de laptop op de Memory Card kunt zetten.

De laadtijd van de samples is wel iets langer maar de samples worden ook steeds groter van formaat.
Als je alleen Drum & Percussion sounds gebruikt val het inladen wel mee.
Het inladen van een stuk gesproken tekst van ongeveer 6 minuten duurt ongeveer 60 seconden.

Je kan er ook nog voor kiezen om de samples op de laptop te converteren naar XX bits en XX sample rate.
Als je de samples op 16 bit met 22 kHz zet scheelt dat ook een stuk aan laadtijd omdat het bestand kleiner is.

De behuizing van de MPX16 ziet er inderdaad een beetje speelgoed uit, maar is best wel stevig.
De pads voelen goed en de MIDI aansluiting is van normaal formaat.

Misschien dat er iemand op SF een hardcore gebruiker is en meer performance gerichte ervaring kan uitwisselen.
Ik ben geen intensieve gebruiken, maar meer een eenvoudige huis / tuin & keuken hobbyist.
 
Als je de OP-1 niet standalone gebruikt is het best overkill, financieel, terwijl hij als sampler ook niet echt uitgebreid is.

Ik gebruik in combi met een hardware sequencer een Akai MPC-1000 met jj-os2xl. De rede daarvoor was simpel: kleinste (formaat) sampler met 6 individuele uitgangen en de enige die (dankzij jj os2xl) 16 parts multitimbraal is. Editen doe ik in de computer, programs aanmaken doe ik met mpc maid. Enige nadeel is dat de mpc1000 geen lichtgewicht is zoals een OP-1 o.i.d., en de pads reageren soms slecht. Ik gebruik die gelukkig niet heel vaak aangezien het voor mij puur een sample player is, maar er zijn upgrades voor die wel goed werken. Ik ben voor mijn specifieke wensen (multitimbraal, individual outs, 128mb ram en rugzak formaat) eigenlijk nog geen beter alternatief tegengekomen.
 
Ik zou op minst een sampler kiezen waarmee je ook kan samplen, en resamplen, en met effects enzo. Zodat je er wat meer mee kan dan enkel een sample'tje triggeren en verder niks...

Persoonlijk vind ik de mpc500 en mpc1000 een goede keuze, daar kan je tenminste echt wat mee. Die Roland/Boss samplertjes zijn ook geinig, maar ze kunnen niet pitchen.

Een Zoom Sampletrak kan dit wel, en dat blijf ik echt een cool ding vinden. Enige nadeel van dat ding is enkel dat je hem onhandig triggert via externe midi, een sample re-triggeren gaat moeilijk. Hij heeft namelijk enkel gate triggering (je note moet exact de goed lengte hebben, overlappen speelt hij niet).

Is een sampler app op een iPad Mini tegenwoordig niet handiger? die kan je toch ook via midi triggeren? is compact en laadt snel enzo..

Zoiets als dit bijvoorbeeld...
 
Laatst gewijzigd:
Je kan er ook nog voor kiezen om de samples op de laptop te converteren naar XX bits en XX sample rate.
Als je de samples op 16 bit met 22 kHz zet scheelt dat ook een stuk aan laadtijd omdat het bestand kleiner is.

Dat zal lang niet altijd de moeite waard zijn aangezien de mpx16 samplesizes naar boven afrond. Een sample die op je computer 0,9MB is wordt afgerond naar 1 MB, en een sample 1,1MB is wordt afgerond naar 2MB. Als je een sample van 20 mb in 22khz kunt afronden naar 10mb is dat natuurlijk wel flinke winst, maar voor drumkits zal het in de praktijk vaak weinig uitmaken (alleen dat het in 22khz minder goed klinkt).
 
Het inladen van een drumkit met drum en percussie samples is in een paar seconde gebeurt.
Het inladen van veel drum loops dat kost wat meer tijd.

Samples op 22 kHz is zeker voor drum geluiden zal het niet minder goed doen klinken;
welke drum geluiden komen boven de 11 khz aan grondtonen en harmonischen.
Bij bekkens en hats met veel harmonischen zal het natuurlijk wel uitmaken.

Voor een complete drumkit hoef je de samples niet eens kleiner te maken.
Er zit genoeg geheugen in de MPX16 voor zestien geluiden in een drumkit.

Je kan 60 MB aan samples toewijzen aan de 16 pads wat voor drumkits genoeg is.
Je kan samples met een sample rate van 48 / 44,1 / 32 / 22,05 en 11,250 kHz gebruiken.

Ik lees trouwens net dat wel alle samples 16 bits mono of stereo WAV bestanden moet zijn.
Mijn suggestie om lagere bitrate te gebruiken gaat in dit geval dus niet op.
 
Back
Top