Opgelicht via Marktplaats.nl

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

NeonNoises

Stamgast
Lid sinds
7 april 2014
Berichten
338
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik via Marktplaats gereageerd op een advertentie van een Prophet 08 module. De prijs was redelijk en de betreffende verkoper ook al jaren actief op Markplaats. Na wat overleg via de Marktplaats app over de verzending heb ik het bedrag overgemaakt naar zijn bankrekening, omdat hij helaas geen Paypal gebruikt. Achteraf valt daar natuurlijk van alles over te zeggen, maar ik ben met synths door de jaren heen goed van vertrouwen geworden.

Vervolgens duurde het versturen erg lang, met telkens een ander smoesje. Op enig moment vroeg hij of hij het geld terug moest boeken, omdat hij telkens niet aan de verzending toe kwam. Ik wilde nog wel een weekend wachten, maar toen het nog niet verzonden was, heb ik gevraagd om het geld terug te storten. Dat zou hij die avond, of de volgende ochtend doen, maar dat is niet gebeurd en hij reageert op geen enkel bericht meer.

Het gaat om meneer Simon V. uit Almelo. Rekeningnummer *********8235.

Kent iemand deze meneer door ervaringen? Kan iemand mij wellicht zijn e-mailadres geven? Ik heb alleen zijn MP adres.

Ik heb inmiddels aangifte gedaan en de politie pakt het gelukkig ook serieus op. Ik ben morgen vanwege mijn werk in de buurt van Almelo, dus ook maar even kijken of ik hem kan vinden.

Bedankt voor het lezen en evt. informatie!
 
Last edited by a moderator:
Bericht door een moderator:
Vervelend dat dit je is overkomen en prima dat je anderen wilt waarschuwen, maar ik heb wel omwille van aansprakelijkheid de achternaam, adresgegevens en bankrekening verwijderd of geanonimiseerd.
 
Shit zeg, balen. Eens ook te goed van vertrouwen, naam en toenaam adres ontvangen, geld overgemaakt naar Belgie verder zelfde scenario; smoes na smoes om verzending uit te stellen, daarna het terugboek-voorstel geaccepteerd, niets meer vernomen. Heb naam en toenaam maar krijg het niet voor elkaar de 200 euro terug te ontvangen.

Wat je kan doen is dit in een google-zoekopdracht plakken:
Code:
"Simon V"+"Almelo" site:marktplaats.nl

Dan zoek je op de twee teksten "Simon V" en "Almelo" binnen het domein marktplaats.nl. Dan vind je eventueel advertenties en kan je (iemand anders laten) reageren op zijn advertentie en andere gegevens ontfutselen. Maar de gang naar de politie is sowieso een goeie!
Ik heb destijds ook bij mijn rechtsbijstand geïnformeerd maar bij schade onder de 275 euro valt het buiten de dekking.
Sterkte, laat het recht zege vieren!
 
Het is jammer hoe mensen als Simon de boel verpesten. Ik heb vorige week in blind vertrouwen 450 eu overgemaakt naar een vreemde in Berlijn en die heeft in blind vertrouwen het product gestuurd nog voordat hij het geld op zijn rekening had. Vertrouwen was eigenlijk alleen gebaseerd op het feit dat we allebei al een tijd lid waren van hetzelfde forum (Elektronauts). Alles ging goed, maar als je dit soort dingen leest dan ga je toch wel twijfelen of het zo verstandig is.
 
Echt waardeloos dat dit soort mensen de markt verpesten, ik hoop voor je dat je alsnog het spul krijgt of dat je geld terugkomt.
Zeker als het om een adres aan de andere kant van het land gaat dan gaat niet iedereen de reis maken.
Ik vraag me af: zou het dan niet beter zijn om als betaling een éénmalige incasso te doen?
Dan kan je tot na 2 weken altijd het geld terugboeken als iemand het spul niet opstuurt, loop je een stuk minder risico lijkt me.
Nou ben ik nog maar kort lid maar is er een topic om deze manier aan te bevelen op het forum aan mensen die in de toekomst iets willen kopen?
 
Alleen een automatische incasso kan gestorneerd worden, verder zijn betalingen via bank gewoon definitief.
 
Alleen bedrijven kunnen incasso's doen, dus deze tip slaat nergens op. De draad met deze tip is dan ook achter het schuurtje verdronken in een emmer water, helaas.
 
Alleen bedrijven kunnen incasso's doen, dus deze tip slaat nergens op. De draad met deze tip is dan ook achter het schuurtje verdronken in een emmer water, helaas.

Ok, helaas dan, dacht dat particulieren ook een incasso konden versturen maar die mogelijkheid is er dus niet.
Dan kan je bij wat grotere bedragen toch maar het best de rit maken en persoonlijk langs gaan.
 
Ja, ik probeer als het even kan ook spullen op te halen en af te laten halen. Al is het maar omdat voor de een 'in goede staat' iets anders betekent dan voor een ander. Goedkopere en robuuste dingen zoals gitaar peNdaaltjes durf ik over het algemeen wel aan met verzending. Daarnaast vind ik de communicatie met een (ver)koper heel belangrijk, er zitten natuurlijk geraffineerde figuren tussen maar over het algemeen krijg je na een paar berichtjes over en weer toch wel een goed idee wat voor vlees je in de kuip hebt.
 
Ik heb ergens gelezen dat als je je bank belt en zegt dat je 'een bedrag' per ongeluk naar een verkeerd rekeningnummer hebt overgemaakt, dat ze dan wel wat doen.
Ze nemen dan eerst contact op met de ontvanger van het geld, maar als deze het niet terugstort dan haalt de bank het alsnog terug.

Ik weet niet 100% of dit werkt hoor, maar het is het proberen waard in zo'n situatie.

Edit:
Bank stuurt een brief naar de ontvanger. In de brief staat dat de wederpartij de wettelijke verplichting heeft binnen 14 dagen na dagtekening het geld terug te storten. Doet hij/zij dat niet dan houdt de bank zich het recht voor naam/adres/woonplaats aan jou kenbaar te maken.

Zo zou je dus wel achter de gegevens van de oplichter kunnen komen.
 
Dit doen ze dus nooit. Dit zou het hele betaalsysteem ontwrichten. Gewoon nooit dus.
 
In elk geval de Rabobank denkt daar anders over (en daarmee dus ook de andere banken, maar daar kon ik zo snel niets terugvinden):

•Als u een fout in het IBAN heeft gemaakt en uw betaling is terechtgekomen bij een onbekend persoon of bedrijf, neem dan contact op met uw Rabobank.
•Wij vragen het adres van de ontvanger op, sturen een brief en vragen de ontvanger het geld naar u terug te boeken.
•Als de ontvanger hier niet op reageert dan mogen wij u zijn naam en adres verstrekken. U kunt dan zelf contact met de ontvanger opnemen.


En de Consumentenbond:

Wat kun zelf doen?
•Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen.
•Jouw bank neemt contact op met de bank waarbij de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
•Als de ontvanger het geld niet vrijwillig terugboekt, moet je zelf (juridische) maatregelen nemen. De banken geven op verzoek wel de contactgegevens van de ontvanger.

@demian: Wellicht had jouw reply betrekking op alleen het eerste deel van voorgaande post?
 
haha inderdaad.

Contact opnemen doen ze, personalia verstrekken ook indien nodig, maar terugstorten, daar ligt de grens.
 
Haha, banken die helpen je geld terug te krijgen. Ik moet even een traantje wegpinken.

Heb het zelf ondervonden met een tamelijk hoog bedrag (2000E). Ze doen niets, en laten je het zelf maar oplossen.

Maw, Demian heeft het juist.

ps, heb het geld wel terug gekregen van de andere partij, na veel "gedoe" waar ik het maar even bij laat.
 
Ik heb hierover ook eens contact gezocht met de bank. Ik was dat ik na ontvangst geld en na verzenden apparaat, middels het terugvorderen van door koper overgemaakt geld, het apparaat en het van hem ontvangen geld kwijt zou zijn. De bank heeft me telefonisch bevestigd dat nadat er betaald is en het op mijn rekening staat, nooit ongedaan gemaakt kan worden.
 
Haha, banken die helpen je geld terug te krijgen. Ik moet even een traantje wegpinken.

Nou ik ook onlangs..

Iemand had een aardig bedrag over gemaakt naar me vanuit Belgie enige maanden geleden, dat geld kwam dus niet aan. Feest dag hier, feestdag daar, nog een extra feestdag en weekend er achteraan, dat zou het zijn..
en toen was het er nog niet, maar dat kon gewoon, want het kon wel 5 werkdagen duren,
jaja, en toen waren het er 6 en toen 7 en 8, en het geld kwam maar niet. Jaja, de feest dagen, ja nee, goh duurt toch wel lang, ja nee sorry we kunnen u niet helpen, u bent bij ons geen klant, vraag maar aan uw eigen bank, ja nee, wij kunnen ook niets doen,betaler moet een onderzoek instellen, ja en bla en dat wilde de gene die het geld op stuurde niet want die had alles gedaan wat ie had moeten doen, weg was het geld. helaas voor mij..

Uiteindelijk toch onderzoek ingesteld bij bank van verstuurder, geld zou gewoon aan moeten komen, het was daar afgeschreven, nog even geduld aub.. uiteindelijk verlossend antwoord, na fukking 3 weken..
de Belgische belasting had beslag gelegd op het geld wegens verdachte transactie, volgende dag zou ik het hebben. En ja wel, de volgende dag had ik het. Dat waren geen fijne 3 weken. (voor de koper ook niet trouwens)

Kut banken.. zeg dat dan gelijk. :bekdicht:
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top