Focusrite hardware convolution device: Liquid Channel

liquidchannel500.jpg


Op de AES heeft focusrite z'n nieuwste speeltje aangekondigd: de Liquid Channel. Een hardware convolution bak met een SHARC chip die verdacht veel weg heeft van de sintefex apparaten. De Liquid Channel wordt geleverd met 40 mic-pre's en 40 compressor presets. Van de website kan je dan in de toekomst nieuwe presets downen en via USB uploaden naar de liquid channel. De prijs gaat ongeveer rond de 3500 dollar worden.

Wat mooi is: non-lineair gedrag van apparaten wordt ook meegepakt doordat de impulses worden gemaakt in een heleboel verschillende level-instellingen, de impulse veranderd dus afhankelijk van het level van het ingestuurde signaal...

daarnaast heeft de liquid channel een analoge pre-amp zoals we die van focusrite kennen, en een digitale EQ die op de focusrite 110 is gebaseerd..... de DAC's werken op 24bits, en max 192KHz....de latency is maximaal 2ms.......

zinnige combi van analoog en digitaal (dsp) dus........

erg interessant dus! meer info:

http://www.ffliquid.com/home.html

Olaf
 
Tsja, Olaf. Je wilde toch hardware convolutie?

Doet wij pijn aan de geldbuidel want lijkt me dat dit speeltje over de 4K€ zal gaan kosten.

Trouwens, weet je nog dat we heel lang geleden het over convolutie hadden en ik dacht dat dit ook met dynamiek kon en we daar toen niet uit kwamen. Tascam bewijst dus wel dat dit kan. (En had ik goed gegokt wat dat betreft)

Maar dunkt me dat Behringer hier ook mee gaat komen want ze kunnen ook goed met die SHARC's omgaan en dat algoritme verzinnen ze wel of laten iemand die de VST's had gemaakt hun een handje helpen. En natuurlijk al die anderen die hier ook mee gaan komen.

Maw. DSP's in een box en verzin zelf maar wat je er mee wilt komt flink in de mode. Je houdt alles digitaal en knoopt er van dit soort bakken tussen en gaan met die banaan. :)
 
yups..erg interessant...denk niet dat er ooit een convolution ding voor de UAD1 komt...die trekt dat schijnbaar niet qua RAM en DSP..... maar die doet andere dingen weer heel goed..

na het lezen van de FAQ ben ik bijna 100% zeker dat onze focusrite vrienden een deal met sintefex hebben gemaakt..er staat nl gewoon dat ze de Replicator hebben gebruikt om de impulses te maken.... http://www.sintefex.com/?targ=products&src=home#SINTEFEX FX8000 REPLICATOR

als ik me niet vergis codeert dat beestje alleen de impulse responses, dus ik neem aan dat focusrite een mooie deal met sintefex heeft gemaakt zodat ze de gemaakte impulse responses voor hun eigen DSP code kunnen gebruiken..misschien gebruikt ie zelfs wel dezelfde code ...al hebben de sintefex stereo bakken 2x8 SHARC chips......weet nie hoeveel er in de focusrite zitten...

zelf denk ik dat de prijs ergens rond de 2900 euro gaat liggen..net iets onder de 3 mille dus.....focusrite is toch een engels bedrijf? en de dollarkoers is niet zo heel sterk momenteel.... maargoed, we gaan het meemaken...

ook leuk: sintefex kondigt per september 2003 een prijsdaling voor al z'n producten aan..... die voelen de concurrentie nu ook wel lijkt me..

Olaf
 
Origineel geplaatst door fuse
Trouwens, weet je nog dat we heel lang geleden het over convolutie hadden en ik dacht dat dit ook met dynamiek kon en we daar toen niet uit kwamen. Tascam bewijst dus wel dat dit kan. (En had ik goed gegokt wat dat betreft)

yups..geloof dat wij het juist wel met elkaar eens waren, maar dat er een 3e eigenwijze poepzak was die er niet aan wilde? ;)

enniewee, het blijft natuurlijk nog steeds zwaar interpolatie werk...... je moet ten eerste zelf maar verzinnen welke knoppen-combinaties je allemaal wilt gaan "impulse samplen" en vervolgens gaan ie dan voor elk van die combi's een hele zooi impulses in verschillende levels erdoor knallen.... naar ik begrijp interpoleert ie vervolgens de tussenliggende waarden...
 
LOL, nou ja. Denk dat velen niet even door hebben hoe revolutionair dit is. Maar qua prijs ook niet zo makkelijk bereikbaar voor ons 'stervelingen'. Maar wel interessant want naast de verplichte convoluties van alle klassieke compressors kun je zelf ook mathematische modellen gaan opzetten en dit omrekenen naar een respons. Dus compressors bouwen die niet als analoge versie te bouwen zijn (en binnen het budget van 10K te blijven).
Of van de bestaande versies nou juist de stukken wegpoetsen die net even niet lekker zijn of klassiekers gaan kruisen om de pluspunten van beiden te hebben zonder de minpunten.

En raar genoeg zijn de galm convolutie bakken van Sony (ea) ook nooit zo aangeslagen maar de software (semi hardware) versies slaan gek genoeg wel aan.

Maar als ze al 8 SHARC's nodig hebben vrees ik dat dit soort speelgoed voorlopig nog niet te draaien is op een ordinaire PC. En dan nog gok ik eerder op een altivec versie (Apple dus) dan een x86-64 (PC) versie.
 
En ik maar denken dat Focusrite de enige was met zo'n apparaat.

http://www.sintefex.com

Weet niet wat de prijzen van deze zijn maar wellicht interessant.

En VST/AU effecten zie ik nog niet zo gauw aan de horizon verschijnen.
Misschien dat Alex van Voxengo het aandurft.

Maar wie weet komt Behringer met een goedkopere kloon. ;)
 
Origineel geplaatst door fuse
En ik maar denken dat Focusrite de enige was met zo'n apparaat.

http://www.sintefex.com

Weet niet wat de prijzen van deze zijn maar wellicht interessant.

En VST/AU effecten zie ik nog niet zo gauw aan de horizon verschijnen.
Misschien dat Alex van Voxengo het aandurft.

Maar wie weet komt Behringer met een goedkopere kloon. ;)

ehhh..heb je wel eens goed gelezen wat ik hierboven heb geschreven? ;)
 
Einde van de week na hard doorwerken.
Ben d'r niet meer zo bij merk ik wel.

Maar 6 rooitjes voor zo'n bak vinnik toch wel net ff teveel. ;)
 
Toch nog even doorzeveren hoor.

Weet niet meer waar ik het las of zo maar bij nVidea en ATI zijn ze bezig om de opgefokte GPU's ook te kunnen gebruiken behalve dan spelletjes. En aangezien zo'n grafische kaart een potentieel heeft waar je eng van wordt lijkt het me wel erg spannend om die dingen te kunnen gebruiken voor audio effecten.
Helemaal als je bedenkt dat met die nieuwe PCI-E je zo een paar van de rakkers in je computer kan flikkeren.
En ik weet niet of die UAD-1 nou ook nog een grafische chip als kern had maar het showt dan wel dat we over een tijd we nog meer MFlops nodig hebben dan zou dit een goedkope manier kunnen zijn om de meest ingewikkelde dingen te kunnen doen die nu nog schier onmogelijk lijken. Zoals dynamische convolutie op elk kanaal of nog meer ingewikkelde algo's om modelling uit te kunnen voeren.
 
Back
Top