Midi interface voor sys ex dumps

Twiki

Stamgast
Lid sinds
5 augustus 2003
Berichten
473
Locatie
Sint-Michielsgestel
Ik ben op zoek naar midi interface waarmee met grote files system exclusive betrouwbaar gedumpt kunnen worden. Ik heb online gezocht maar zie veel tegenstrijdige berichten.
Ik overweeg een Roland UM-One MkII te kopen, iemand ervaring met deze interface of een goede suggestie? Het os dat ik gebruik is windows 7.
 
Had ik ook naar gekeken maar het nadeel van de Uno vind ik dat zodra ik windows update de interface niet meer bruikbaar is.
 
Had ik ook naar gekeken maar het nadeel van de Uno vind ik dat zodra ik windows update de interface niet meer bruikbaar is.

Sorry, dat had ik niet gezien. Dan mag Dave z'n advies ook wel even bijstellen. Wel weer typisch dat zo'n simpel ding het na een OS update niet meer doet.
 
Beetje belachelijk dat je deze tijden moeite hebt om een interface te vinden dat betrouwbaar een paar KB aan seriële data kan binnenhappen op krap 32kbit/s.

Ik heb vooralsnog met het ontvangen van sysex met nog geen enkele interface ruzie gehad. Met het sturen kan het wel eens misgaan als de synth in kwestie niet verwacht dat de host het voor elkaar krijgt de hele payload in éen burst te sturen.
 
Ik dacht je een ESI MidiMate II aan te bevelen, maar die is ook al uit productie...
Dus tja, gewoon effe bij Bax , Music Store of Thomann kijken wat er nu nog nieuw te koop is

Wat ik wel zou aanraden is om de USB Midi interface zonder HUB er tussen te gebruiken,, voor de zekerheid.

En sysex vraagt niet zo'n zware specs van een midi interface.
Het hangt ook af van welk Sysex Dump programma je gebruikt, want die sysex data moet ik buffer blokken doorgestuurd worden.

Ik gebruik vooral sendsx en ook Midi-OX
 
Ik heb een tweedehands um1ex hiervoor gekocht, was een tientje, hangt aan een asus netbook en kan er met midiox prima Sysex dumpen naar synths. Geen fouten gehad tot nu toe en al helemaal niet met buffers of snelheid zitten spelen.

attachment.php


Wel even een kanttekening, gebruik hem met Windows xp op de asus met zijn eigen edirol driver. Edirol heeft namelijk geen drivers meer voor nieuwere Windows en osx versie's.

Wel kun je hem met een switch op generieke midi zetten en zou hij op elke Mac of pc moeten werken zonder drivers.

Daarnaast staan er op internet truckjes om de oudere edirol drivers alsnog te gebruiken op nieuwere besturings systemen maar dat heb ik tot nu toe niet nodig.
 
Bedankt voor alle input, ik ga kijken of ik nog ergens de Esi kan krijgen, anders wordt het toch een Roland UM-One. Als ik wat getest heb zal ik nog wel even laten weten of het werkt zoals het hoort.
 
UM-One heb ik ook een tijdje gebruikt. Niet specifiek voor SysEx. Doet geen classful MIDI, moet met zijn eigen driver werken. Niet een groot probleem, maar betekent wel dat het ding effectief een brick is als de fabrikant ophoudt met drivers updaten op een gegeven ogenblik.
 
UM-One heb ik ook een tijdje gebruikt. Niet specifiek voor SysEx. Doet geen classful MIDI, moet met zijn eigen driver werken. Niet een groot probleem, maar betekent wel dat het ding effectief een brick is als de fabrikant ophoudt met drivers updaten op een gegeven ogenblik.

laat dat nou net de kracht zijn van roland en de UM serie interfaces
 
Ik weet niet of er nog enig voordeel te halen valt uit dedicated drivers. Voor zover ik kan zien heeft classful MIDI niet echt een enorme inefficiente overhead. Je zou kunnen vallen over het feit dat packets maar max 3 bytes kunnen sturen, maar data opsparen in grotere packets zou juist tot meer latency kunnen leiden. Ik kan niet goed zeggen wat een goede MIDI interface van een slechte zou kunnen onderscheiden, maar ik zou niet verwachten dat die winst te halen valt in de definitie van de USB-packets die tussen driver en interface vloeien. Onder die assumptie is classful beter dan driver nodig hebben.
 
Ik weet niet of er nog enig voordeel te halen valt uit dedicated drivers. Voor zover ik kan zien heeft classful MIDI niet echt een enorme inefficiente overhead. Je zou kunnen vallen over het feit dat packets maar max 3 bytes kunnen sturen, maar data opsparen in grotere packets zou juist tot meer latency kunnen leiden.
Kun je dit verder verklaren ?
Sysex heeft altijd al meer dan 3 bytes nodig, een bulk opsplitsen in packets van drie lijkt mij erg inefficient hoor.
Ik kan niet goed zeggen wat een goede MIDI interface van een slechte zou kunnen onderscheiden, maar ik zou niet verwachten dat die winst te halen valt in de definitie van de USB-packets die tussen driver en interface vloeien. Onder die assumptie is classful beter dan driver nodig hebben.
Een uitgebreidere MIDI interface met bvb. presets voor de diverse connecties, lijkt me altijd een extra specifieke driver nodig te hebben. Classful is m.i. maar een basic driver.

Soit ik peins dat de allereerst interface die TS zelf voorstelde best ok is.
 
Kun je dit verder verklaren ?
Sysex heeft altijd al meer dan 3 bytes nodig, een bulk opsplitsen in packets van drie lijkt mij erg inefficient hoor.

Voor sysex is latency ook minder belangrijk. Maar ook als je een USB packet header per 3 bytes op de koop toe neemt lukt het onder USB1 zelfs nog makkelijk om 31250 bps te halen. Mijn ervaring met uitgaande sysex is ook eerder dat de synth verzuipt, dan dat-ie te weinig water krijgt.

Een uitgebreidere MIDI interface met bvb. presets voor de diverse connecties, lijkt me altijd een extra specifieke driver nodig te hebben. Classful is m.i. maar een basic driver.

Zelfs een classful driver kan meerdere endpoints definiëren, maar los daarvan, de UM-One heeft alleen maar 1 in en uit.

Als je inderdaad zaken als ingebouwde patchbay routing wilt aanbieden op een multi-port interface voldoet een generieke USB driver niet.
 
Latency en timing is volgens mij van geen enkel belang, ik denk dat je heel bont moet maken wil de ontvanger afbreken omdat er teveel tijd tussen de ontvangen bytes zit. Vollopen van de ontvanger gebeurt ook niet , de ontvanger gaat in een bootloader mode of sysex mode en doet dan verder ook niks anders, dan is er alle tijd om de ontvangen data in RAM of eeprom te zetten of een pagina in flash op te slaan. Midi is traaaaagggg........ontworpen voor Z80's die op 2 of 4Mhz liepen. Problemen zitten echt ergens tussen het OS en de midi output van de usb interface.

Een ander probleem dat ik bij mijn Motu ultralite mkII interface heb is dat die niet alle midi inputs kan handelen, ik weet niet wat het is maar het lijkt of die output de benodigde stroom niet kan leveren.
Ik ga toch voor de Roland daar is iets makkelijker nieuw aan te komen.
 
Ik heb een Roland UM-one MKII gekocht en die lijkt te werken zoals het hoort. Ik heb een testje gedaan waarbij ik een 1MB grote system exclusive file tussen 2 computers een aantal keren heen en weer heb gestuurd en vervolgens het checksum gecontroleerd met de orginele file en die was hetzelfde. Ik heb met windows 7 professional getest en niet gelijktijdig andere dingen gedaan op de computer. Ik weet dus niet of het ook goed gaat als er meerdere dingen gelijktijdig op de usb bus gebeuren.
 
Back
Top