Yamaha Montage ervaringen

sh1000

Stamgast
Lid sinds
19 juli 2009
Berichten
285
Locatie
breda
Ik heb mijn Yamaha Montage 7 binnen, hij moet mijn oude Motif XS7 vervangen. Er is echt wel het een en ander veranderd dus soms even flink zoeken hoe iets moet. Ik weet wel wat ik wil, maar nog niet hoe het kan. Een discussie dus over het gebruik van de Montage...
 
De Bosendorfer laden was redelijk eenvoudig maar zeer de moeite waard. Een lekker klinkende piano, zeker mijn favoriet boven de standaard montage piano.
 
Op de tweede dag toch ook al tegen een (voorlopig) hardnekkig probleem aangelopen waar ik nog niet uit ben. Performances sturen standaard MIDI data per part. Dus een Bosendorfer stuurt nu mijn andere synhs aan op kanaal 1, 2 en 3.

Ik kan het wel uitzetten (Zone = ON), maar dan moet dat voor iedere part van elke performance doen. En dat zijn er best veel.

Ook als ik een nieuwe performance samenstel loop ik hier tegenaan. Ik heb een paar oude performances omgezet en wil dan natuurlijk ook wat oude geluiden vervangen door nieuwe Montage geluiden. ik importeer dan ook de zone-settings...
 
Probleem is opgelost mbv een forum op internet.
Voor live gebruik moet MIDI I/O mode naar SINGLE worden gezet. Montage stopt dan met het zenden via alle MIDI kanalen. Als je er bewust voor kiest, kan je nog steeds per performance via ieder kanaal MIDI OUT gebruiken.
 
Het eerste weekeinde zit er op. Ondanks het zonnige weer toch de eerste master settings en performances overgezet van een Motif naar de Montage.
Een Master/voice overzetten gaat best snel. Een master/performance overzetten kost iets meer tijd, zo'n 10 minuten per performance. Inmiddels wel een paar handigheden ontdekt hoe het redelijk snel gaat. Mocht er interesse zijn, laat maar horen...
 
Volgens een kerel die montage filmpjes post op you tube , zijn de encoderes nog altijd onderhevig aan stepping , maw als je realtime filter sweeps wil doen krijg je stepping .
 
Volgens een kerel die montage filmpjes post op you tube , zijn de encoderes nog altijd onderhevig aan stepping , maw als je realtime filter sweeps wil doen krijg je stepping .

Ik zal het morgen uitproberen en laat het je weten...

PS zojuist wat eerste testjes uitgevoerd. weeps op analoge synth sounds. Ik merk daarbij zo snel geen stepping.

verder is bij mijn oude Motif XS het besturingssysteem wat traag zodat er (irritant) hoorbaar timingsproblemen ontstaan tijdens het spelen als er tegelijk enkele (MIDI) faders worden bediend. Dit is bij de Montage op het eerste gehoor verdwenen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik merk tot op heden geen stepping bij filter sweeps. Wel zijn de minimale stappen bij FM-X soms zo groot dat het klinkt als een step filter.
 
inmiddels alweer een tijdje alle Motif geluiden (master, performance, voices) overgezet. Voices gaan automatisch, de rest moet handmatig. In totaal meer 100 masters en performances overgezet. Is wel wat werk maar toch nog (net) goed te doen. Kostte mij zo'n 3 weken aan avonduren.

Met de Montage nu 3x opgetreden. Omdat het overgezette geluiden waren, daar nauwelijks verschil. Setlists (live set) vooraf klaarzetten gaat echt supersimpel en snel. Is erg handig en dan ook een mooie aanvulling. Het zoeken op naam is ook een mooie nieuwe functie.

1x buiten in de zon opgetreden. dat is altijd een drama met die schermen. Maar dat geldt eigenlijk voor "ze" allemaal.

Dat je niet meer met voices werkt en veel performances kan opslaan vind ik fijn werken. niet meer combineren van dezelfde geluiden voor verschilende nummers of bands. Gewoon ieder nummer een eigen geluid.

Nu ook zelf voices aan het maken met motion sequence en de super knob programmeren. Je moet wel even door hebben hoe het systeem werkt maar dan gaat het goed. Ook een hele goede uitbreiding op de Motif.

De toevoeging van scenes ook al gelijk meegenomen bij het overzetten van de Motif geluiden. Is ook een handige/snelle functie als je regelmatig met geluiden wisselt. Tijdens de eerste optredens al dankbaar gebruik van gemaakt.

Laat maar weten of er meer interesse is in info. Anders wordt het zo'n monoloog...
 
Ik zou graag weten of de skirt parameter post of pr envelope is .
De skirt is een soort van self feedback , wanneer die post amp.envelope is kan je het vergelijken met de self feedback ;gaande van saw---> sinus , afhankelijk van de envelope waarde .
Wanneer die pre envelope is , heeft die echter geen invloed op de skirt.

thanks .
 
Ik ben wel benieuwd hoe het editen van geluiden van scratch is (vooral dan de synth/FM engine, niet zozeer de ingewikkelde rompler-achtige zaken met multisamples enzo). Op de Messe heb ik vrij uitgebreid op de Montage zitten pielen en was onder de indruk van de geluiden, maar onder de motorkap werd ik er niet snel wijs uit. Is het nog steeds zo lastig en niet-intuitief als het in de Motif XS was, of is het allemaal wat toegankelijker geworden?
 
Ik ben wel benieuwd hoe het editen van geluiden van scratch is (vooral dan de synth/FM engine, niet zozeer de ingewikkelde rompler-achtige zaken met multisamples enzo). Op de Messe heb ik vrij uitgebreid op de Montage zitten pielen en was onder de indruk van de geluiden, maar onder de motorkap werd ik er niet snel wijs uit. Is het nog steeds zo lastig en niet-intuitief als het in de Motif XS was, of is het allemaal wat toegankelijker geworden?

Ik ben ooit begonnen met een Juno60 en daarna veel romplers en samplers. Dat werkt voor mij goed. De basis van de Montage is gewoon hetzelfde als de Motifs. Even wennen maar ik vind het wat fijner werken dan Korg.

Ik heb nooit een DX7 of iets dergelijks gehad. FM synthese is dan ook voor mij nieuw maar begreep altijd dat het heel lastig en ondoorzichtig was. Het valt me erg mee. ik heb er nog niet heel veel mee geexperimenteerd. Wel geprobeerd een USA-politie-sirene te maken. dat lukte nog niet goed. Toch maar even via de rompler. Het is wel redelijk overzichtelijk en snel. 8 schuiven voor de 8 operators. Het lukt me in ieder geval om er snel om wat geluiden te maken.
 
anderen met wat FM ervaring over de montage? ik heb een DX7, maar vanwege de menu diving werk ik nu bijna alleen maar met patches die ik wat aanpas. zou super zijn als de montage alle envelopes e.d. overzichtelijker maakt...
 
anderen met wat FM ervaring over de montage? ik heb een DX7, maar vanwege de menu diving werk ik nu bijna alleen maar met patches die ik wat aanpas. zou super zijn als de montage alle envelopes e.d. overzichtelijker maakt...

Ondanks dat ik nauwelijks FM-ervaring heb kan ik wel zeggen dat envelopes, keuze algoritme, editten van verschillende erg blokken overzichtelijk is en snel werkt. Het staat echt heel ver af van menu-programmeren.

Het lukt me goed om bestaande "patches" (=parts) aan te passen en ik snap ook ongeveer wat het effect is. Een idee vanaf scratch maken lukt me (nog) helemaal niet. ik kan nog helemaal niet voorspellen hoe ik ergens moet komen.
 
Ik zou graag weten of de skirt parameter post of pr envelope is .
De skirt is een soort van self feedback , wanneer die post amp.envelope is kan je het vergelijken met de self feedback ;gaande van saw---> sinus , afhankelijk van de envelope waarde .
Wanneer die pre envelope is , heeft die echter geen invloed op de skirt.

thanks .

Ik zit nog niet genoeg in FM synthese om hier en echt goed antwoord op te kunnen geven. Wat ik hoor en zie is het volgende. Er zijn 7 basis golfvormen om mee te beginnen. Sinus heeft geen skirt, daarna 4 met skirt (All 1& 2 en Odd 1 & 2) daarna 2 met skirt en resonance (Res 1 & 2).
Wat ik hoor bij de All 1 & 2: het begint met een sinus. Skirt [0...7] maakt van de sinus een saw.

Ik zal later eens een golf opnemen en kijken wat het precies doet...
 
Ondanks dat ik nauwelijks FM-ervaring heb kan ik wel zeggen dat envelopes, keuze algoritme, editten van verschillende erg blokken overzichtelijk is en snel werkt. Het staat echt heel ver af van menu-programmeren.

Het lukt me goed om bestaande "patches" (=parts) aan te passen en ik snap ook ongeveer wat het effect is. Een idee vanaf scratch maken lukt me (nog) helemaal niet. ik kan nog helemaal niet voorspellen hoe ik ergens moet komen.

Even terzijde, maar een DX7 staat ook heel ver af van menu-programmeren. Een DX7 werkt als een Moog Source: kies parameter met een dedicated knop op het front panel --> zet waarde met value slider. Het probleem met deze methode is dat je bij een DX7 veel meer parameters hebt dan bij een Source, en je daardoor lang bezig bent. Bovendien heeft hij complexere envelopes dan een Source waardoor je helemaal het overzicht verliest. Het probleem van een DX7 is dus absoluut niet menu diving, maar gebrek aan overzicht en veel werk.
 
Ik zit nog niet genoeg in FM synthese om hier en echt goed antwoord op te kunnen geven. Wat ik hoor en zie is het volgende. Er zijn 7 basis golfvormen om mee te beginnen. Sinus heeft geen skirt, daarna 4 met skirt (All 1& 2 en Odd 1 & 2) daarna 2 met skirt en resonance (Res 1 & 2).
Wat ik hoor bij de All 1 & 2: het begint met een sinus. Skirt [0...7] maakt van de sinus een saw.

Ik zal later eens een golf opnemen en kijken wat het precies doet...

hoi, Ik weet wel wat de skirt doet .

Ik vroeg mij gewoon af of die post operator envelope is .

B.V. Als je operator feedback instelt op een dx , krijg je een saw , als je dan de amplitiude env. instelt met een snelle decay en geen sustain zal deze envelope zowel de feedback amount als de global amp moduleren .
Resultaat is dus een overgang van saw naar sine , vermindering in harmonics dus
Werd heel veel gebruikt om low pass filtering te faken.
Moest de feedback parameter pre envelope zijn , heeft de envelope geen invloed op de feedback parameter , dus de extra harmonics blijven ongewijzigd en de envelope heeft enkel invloed op de output gain van de operator

Skirt in de montage is dus een beetje zoals de feedback op een dx , hoewel ik niet weet of die pre/post env. is
Ik denk wel dat je de skirt parameter kan moduleren met dedicated envelopes , heb ook ergens gelezen dat de skirt heel steppy is .
 
hoi, Ik weet wel wat de skirt doet .

Ik vroeg mij gewoon af of die post operator envelope is .

B.V. Als je operator feedback instelt op een dx , krijg je een saw , als je dan de amplitiude env. instelt met een snelle decay en geen sustain zal deze envelope zowel de feedback amount als de global amp moduleren .
Resultaat is dus een overgang van saw naar sine , vermindering in harmonics dus
Werd heel veel gebruikt om low pass filtering te faken.
Moest de feedback parameter pre envelope zijn , heeft de envelope geen invloed op de feedback parameter , dus de extra harmonics blijven ongewijzigd en de envelope heeft enkel invloed op de output gain van de operator

Skirt in de montage is dus een beetje zoals de feedback op een dx , hoewel ik niet weet of die pre/post env. is
Ik denk wel dat je de skirt parameter kan moduleren met dedicated envelopes , heb ook ergens gelezen dat de skirt heel steppy is .

Ik weet dus eigenlijk nog niet zo goed wat skirt is :-) maar zie en hoor het volgende:

1 van de operators heeft feedback. 7 stappen [0...7] en maakt van de sinus een soort saw. Als het volume vermindert, dan vermindert ook de feedback. De saw wordt weer langzaam een sinus.
Alle operators hebben skirt [0...7]. Deze is niet volume afhankelijk. De skirt maakt geen saw maar meer een pulse.

Het lijkt me dus dat skirt pre-env is en feedback=post-env.

Door dit te onderzoeken leer ik FM-synthese gelijkveel beter kennen :)
 
Het is inderdaad mogellijk de skirt, feedback en andere parameters te modelleren. Bijvoorbeeld met motion sequence. Ik vind 8 waarden voor feedback en skirt inderdaad wel weinig, het wordt dan al snel - wat jij noemt - steppy.
 
Ik neem aan dat er geen stepping is wanneer je de feedback moduleert of wel ?
Dit zou voor mij althans een serieuze downer zijn .
 
Back
Top