Een digitale piano met extras

Rowy

Ingeburgerd
Lid sinds
4 december 2021
Berichten
28
Locatie
Tilburg
Ik zoek geen synthesizer, anders zou ik de aangewezen draad wel gebruiken. Als ik het goed begrepen heb, kun je met een synthesizer allerlei klanken vormen. Maar dat wil ik niet. Het is mij teveel gedoe en bovendien krijg je er een nogal druk werkgedeelte bij met lichtgevende knopjes, schermen en soms ook nog allerlei schuiven. Ik gebruik een piano om te componeren en ik gedij het beste bij een sobere omgeving. Momenteel gebruik ik de Roland HPR 137 R. Hij doet het nog goed, maar de contactrubbers geven problemen en blijkbaar is hij te oud om die te kunnen vervangen. Dus moet ik op zoek naar een nieuwe.

Er zijn genoeg digitale pianos te krijgen, maar ik heb een speciale wens en daarmee lijk ik iets te verlangen wat onmogelijk is. Ik wil er graag een pipe organ klank op, en dan bedoel ik niet "full organ", want die hebben ze allemaal wel. Het gaat mij echt om een wat zachtere klank, al is het maar een enkel register. Bestaat zo'n piano? Ik heb zo'n duizend euro beschikbaar en kan eventueel meer vrij maken.

Ik zoek beslist geen piano met een Hammond sound. Het moet klassiek orgel zijn. Maar ik begin te geloven dat hij niet bestaat. Ik zal wel weer te ouderwets zijn.
 
De yamaha cvp reeks kan dat allemaal.

Het zijn digitale piano's met een yamaha Tyros arranger keyboard ingebouwd.
Maar die zijn niet goedkoop.

je kan beter een digitale piano kopen die mooi klinkt in you oren en niet veel kan.
Via midi sluit je dan een soundmodule aan of een rompler synth met mooie orgel klanken.

Ik gebruik een yamaha clp575 en een korg kronos61 voor piano en orgel klanken.

Het is ook fijn om meerdere klavieren te hebben, er zijn ook midi voetklavieren te krijgen, die kan je dan via midi aansluiten op je favoriete orgel klank.
 
Via midi sluit je dan een soundmodule aan of een rompler synth met mooie orgel klanken.
Bedankt voor de tip. Ik ben op zoek geweest naar een sound module met orgelklanken, maar het zijn allemaal drawbar organs met dat typische Hammond geluid. Ken je toevallig een module met pijporgelklanken?
 
Iedere rompler sinds de jaren 90 heeft wel een paar goede pijporgel klanken erin gesampled zitten.

Welke jij mooi vindt is heel persoonlijk, daar kan ik niet bij helpen.

Zelf gebruik ik een korg M1, Korg Trinity en Korg Kronos voor kerkorgel geluidjes.

Voor mij zelf is dat soort geluiden meer een basis op andere meer complexe geluiden te maken. het zijn tenslotte synthesizers.
 
Ik geloof dat mijn Yamaha cp4 wel een paar pijporgels heeft. Zal morgen eens kijken.

Ik weet het niet zeker, maar denk dat die Casio’s het ook wel hebben (px serie). Daar zitten ook veel sounds in.
 
Ik loop nu toevallig tegen een geschikt model aan. De Korg D1 is sober uitgevoerd, heeft een mooi pianogeluid en 3 pijporgelklanken, waarvan eentje natuurlijk weer "full organ", maar de andere twee klinken goed en zijn voor mij bruikbaar. En dat voor een zeer lage prijs, ongeveer 600 euro. Ik blijf nog even zoeken, maar ik denk dat dit 'm wordt.
 
Ok net gecheckt. In mijn Yamaha cp4 zitten inderdaad een aantal best mooie pijporgels. Cp4 is niet meer te koop geloof ik en ook meer dan 1000 euro toen. Misschien kun je hem tweede hands vinden. Maar misschien hebben ze die samples ook wel in de nieuwe Yamaha pianos gestopt.
 
Laatst gewijzigd:
Ok net gecheckt. In mijn Yamaha cp4 zitten inderdaad een aantal best mooie pijporgels. Cp4 is niet meer te koop geloof ik en ook meer dan 1000 euro toen. Misschien kun je hem tweede hands vinden. Maar misschien hebben ze die samples ook wel in de nieuwe Yamaha pianos gestopt.
Dank je, Othar. Na jouw bericht ben ik meteen gaan zoeken naar de CP4, maar die is blijkbaar uit produktie genomen. Da's jammer.
 
Dank je, Othar. Na jouw bericht ben ik meteen gaan zoeken naar de CP4, maar die is blijkbaar uit produktie genomen. Da's jammer.
En de opvolger ziet er veel te technisch uit. De Korg D1 is voor mij meer geschikt.
 
Ben benieuwd hoe die bevalt. Graag een (mini) review hier... Kijk er wel eens naar als masterklavier, heeft dacht ik ook nog echte DIN MIDI.
 
Beetje laat als je al iets besteld hebt, maar als je een Nord koopt die met de sound library overweg kan, dan kan je hem volproppen met al je gewenste orgels:


Dat is één keer een beetje gedoe met een laptop die je eraan koppelt om je selectie in te laden, maar eens dat eenmalig achter de rug is heb je een ultrasimpele interface om al je gewenste klanken te gebruiken.
 
Studiologic numax piano.Nieuw uitgekomen.Verschil in prijsklasse.
En variatie in orgel klanken plus wordt uitbreidbaar door constante nieuwe klanken maw je zit nooit vast met vaste klanken.
 
Latere Roland digitale piano modellen uit de HP series hebben meerdere pijporgel geluiden. Soms kun je er alleen bij via MIDI. Bij andere modellen kun je de geluiden op de piano zelf kiezen (zoals op mijn HP-505). Zo te zien is die van jou tamelijk oud, zonder andere geluiden dan piano(?).
Hoe dan ook veel plezier met de nieuwe aankoop.
 
Back
Top