R&B Try-out ...

Beatbrother

Stamgast
Lid sinds
26 september 2002
Berichten
327
Locatie
België
Hey guys,

Ik was eens aan het experimenteren om eens iets anders te maken dan dat ik gewoon ben ...

Normaal gezien maak ik vooral Dance & Trance, maar ben momenteel eens wat R&B aan het proberen te maken.

Ik heb hier een kort stukje gemaakt, maar ik ben er nie echt heel tevreden over ...

Het klinkt toch niet zo zoals bv. een echte R&B plaat (hoewel ze soms zelfs nog minder geluiden in hun tracks gebruiken)
Bij hun klinkt da allemaal zo veel voller of is da maar een gedacht van mij ?
Ik denk dat ik meer gebruik moet maken van sub-basses ofzo of ... of ....

Alle reacties zijn welkom ...

Thnx

Greetz,
Bart
 

Attachments

  • beatbrother_rnb_try_out.mp3
    315,6 KB · Bekeken: 84
T'is niet slecht, maar je zegt het al zelf hè, het klinkt idd wat dunnetjes.

Dope beats maken is labeur en hard werken, de basis van elke track, als je erop wil bewegen, the VIBE.

R&B is een vak apart, wat wij in belgie maken op dat gebied, dat kunnen ze ginder over de plas 100 x beter dan wij. Wij zijn dan weer experten op andere gebieden. Ik denk dat er ook een tijdje zal overgaan eer je zulke muziek goed technisch kunt vertalen. Maar je bent op de goede weg.

Er zijn al enkele producties bvb vanuit Nederland waar ik al deftig van geschrokken ben, maar ze zijn op èèn hand te tellen hoor.

:biertje:
 
Origineel geplaatst door Prophet
T'is niet slecht, maar je zegt het al zelf hè, het klinkt idd wat dunnetjes.

Zou dit liggen aan de te lichte bas-klanken ?

Moet het niet lager en dieper zitten ?

Greetz,
Bart
 
Origineel geplaatst door Beatbrother
Zou dit liggen aan de te lichte bas-klanken ?

Moet het niet lager en dieper zitten ?

Greetz,
Bart

Ik denk het ook, meer bottom nodig, ook in de Bassline. Wees kieskeurig met je klankenkeuze vanuit de basis. Luister en analyzeer een reuzetrack die al bestaat is hier denk ik het beste vergelijk. Zo zou ik het doen hè...

:koffie:
 
Origineel geplaatst door Prophet
Ik denk het ook, meer bottom nodig, ook in de Bassline. Wees kieskeurig met je klankenkeuze vanuit de basis. Luister en analyzeer een reuzetrack die al bestaat is hier denk ik het beste vergelijk. Zo zou ik het doen hè...

Da heb ik ook gedaan ...

Als voorbeeld heb ik genomen :

Aisha - Outlandisch
I'll be missing you - puff daddy

Ik heb als bass eigenlijk meer een basgitaar genomen, maar het is precies dat die totaal andere samples
gebruiken ...
Die klinken zo anders hè ... :confused:
 
Zal wel lukken zeker?
Ik denk dat zo'n track dan ook staat of valt met de superioriteit van de vocals en het liedje zelf dat iemand zingt natuurlijk.
Maar zo is dat met alle nummers.

De muziek moet natuurlijk ook naar hetzelfde niveau uitgewerkt zijn om van een topproductie te kunnen spreken. Maar ik denk wel dat ik vanuit de vocalen het beste naar zulks een productie zou kunnen werken - met een basistrack die diend voor de opnames te doen.
Vanuit dat idee kent het nummer in die basistrack al een richting van wat het moet worden uiteraard.
 
Niet echt! Wel iets in de genre, maar de zangeres trok op niets. Is wel leuk als leercurve dan, maar meer ook niet.
Het is niet echt mijn stijl met wat ik vanbinnen voel, dus blijf ik er liever af.
 
Ik vond dit wel interessant om te lezen, 't is nie van mij, wel van een gast die vet produced (tenminste moest je deze muziek vet vinden http://www.studio201.com/dclabs/ ):


R&B

Current modern-stylistic techniques include:
- play all drums live, midi or real, whatever, just make sure that it's NOT quantized! The same goes for all other tracks! Looping beats and hooks can be done, but it's important to leave them "LIVE" and to NOT quantize them!
- Stay away from module based sounds that are often used in music you hear on the radio (any style). It's important to create (or sample) your own sounds!
-As for the sounds you use... go ANALOG as much as you can ! ! ! ! ! ! !
Use real instruments, or samples of instruments off vinyl! Nothing is better than the real deal... and never forget that!

over Timbaland:

-Since you are looking for that "3D" sound, I am 99% sure that the drum sound you are seeking is that in-and-out kind of dynamic drum sample sound he creates. I'll explain how much of this is done...

Let's start with the kick drum (bass drum). If you listen closely to his beats you will notice that more than one kick drum sample is being used. I'm not talking about layering (which is also important, and I'll get to that later, if I can). I'm talking about different kick drum hits have different kick drum samples used. The most simplistic example is using the same kick drum, but one pitched lower, and made a tad softer... using the higher and louder sample as the beat driving kick, and the softer and lower sample as the backing (between the beat) kick that moves the music up and down in dynamic motion (you can choose which kick beats meet this criteria). And this can also be achieved by using a different sample that's not as loud, tight, and punchy as the main kick sound. i.e., the trick is to use more than one sound (if it's the same sound pitched down and softer, or another sound, the idea is the same, it's the fact that their is more going on than just one kick sound!). Generally... in most of his beats he uses around 2 kick sounds (sometimes just one, sometimes 3 or more). Additionally... regarding his kick "sound", he intentionally distorts the kick drum (while keeping it muddy, instead of a mid/treble crunchy distortion, but instead a low watery sound like that of a woofer being over-driven). The kick drum samples are mostly a combination of samples taken from both old records and Roland 808/909/707 drum machines (and layered with the kick drum samples from the old records). I don't know of any samples you can purchase that sound anything like this, because they have to be 110% legal... these kinds of HipHop and R&B samples however are usually taken from old records and sampled from old drum machines (combined to create a new sound, also by re-pitching them, compressing, EQ'ing, and more). But remember that the thing that creates that 3D sound in the kick is using more than one kick (not speaking of layers) to kick some hits with one sound and some with another (all within the same bar of music, as I'm not speaking of different samples used in the verse/chorus/bridge/etc but in the same beat / rhythmic-loop).

As for the snare sound... ****... good luck trying to get Tim's snare sound! He has created a signature sound that cuts through the mix like a knife and still sounds great! And, like the kick drum samples... again, it's a combo of samples from old records and samples of old drum machines combined to create a new sound as well as re-pitching compressing EQ'ing etc. But with a little time and effort you can get something great! The number one thing is to stop relying on poor sample libraries, and only use those sounds as layers and/or bits and pieces to help create the better sound. He sometimes used more than one sound for different snare beats like the kick, but it’s not as common.

A good deal of the warmth and hot sound in his beats comes from that fact that it's all recorded into a Neve analog board and recorded to Studer analog tape. This may not be most the 3D sound you speak of, but it is part of the over-all sonic depth and warmth of the sound.

On to the hi-hats... Now to me, this is the biggest part of the trick! Why? Because the hi-hats make up the upper frequencies of the rhythmic-beat regarding Sonics... and our ears suggest to us the greatest percentage of depth, dynamics, and the stereo image, (80-95% from the high-end sounds). And on top of this (to help prove the point) this is where Tim does the most unique sample stuff. Like the kick drum technique, it's almost the same (but more extreme)... i.e., using more than one sample. The difference is:
- Hi-Hat's can also be shakers, casabas, etc.
- Stereo comes into play here
- Many more samples are used!!!

It is not uncommon to listen to one of Tim's tracks and hear about 6 different Hi-Hat samples... which (again) include shakers, casabas, etc. The more different sounds you can use to move the beat (not at once/layered, but on different beats) the more 3D it sounds... the more dynamic, etc. Basically anything that is treble frequency and is a drum/percussion (or can sound like it) goes in this category!

After you have added many different hi-hat like samples (or anything that goes in this category) into your beat/rhythmic-loop it is time to pan them. How do you pan them? The quick answer = HARD!
Pan half of them hard left, and half of them hard right. How do you choose which goes left and which goes right? My answer is this:
Always remember that the most important beats usually go on the left (because "some" mono systems only play the left channel)... so muting the right side should still create an interesting beat that sounds good. But also balance the spectrum, so it sounds balanced among both the left and the right when between the speakers... it's a tough balance, but spend some time and it will sound right... just remember to keep everything hard panned left/right.

And what about panning some things center? That's ok... as long as it's not the norm. And if you need more stuff center, it's time to make some of your samples stereo. How? Using layers. i.e., using two similar sounding samples that trigger at the same time as one sample... one panned hard left and the other panned hard right.

These techniques should get your started in opening a new 3D sound into your beats / rhythmic-loops. BTW, when I say "rhythmic-loops" I'm talking about a drum beat that loops / repeats.

As for getting a more lo-fi sound... the technique is simple. It's often said that the solution is to use an old 8/12-bit sampler with a low sample rate... but the truth is that the beat-maker creates these lo-fi drum sounds by pitching them down (without time-stretching them… and NONE of the above techniques I explained about pitching should EVER include time-stretching! unless you are creating something new). You can do it with virtually any sampler... new or old. Just lower the sample pitch/speed and it will sound dirtier!

For getting a punchier sound... try compression over the drum group. The LA-2A is a fantastic tool for this! The 1176 will make it dirtier, but it will lose punch and definition (and punch and definition is very important in HipHop and R&B music!).

Misschien ben je der iets mee.
 
Nou heb ik persoonlijk de schurft aan R&B, maar dat is puur gebaseerd op klankleur. Muzikaal gezien worden er vaak vervaarlijke dingen gedaan. Het is alleen jammer dat het van die zeikmuziek is. Maar bovenstaand stukje heb ik met belangstelling gelezen, en ik ga met die aanbevelingen eens kijken of ik daar een fijn stukje IDM mee kan maken. In principe was ik soortgelijke productietechnieken, en zeker het hard pannen van bekkens en percussie al in mijn Rhytmnic industrial producties aan het gebruiken, en dat klinkt reuze vet.
 
Grappig, dat was eigenlijk t eerste waar ik aan dacht, probeer zoveel mogelijk
analoge sounds te gebruiken, ga je sampelen, gebruik een 12-bit sampler.
De SP-1200 is uiteindelijk ook een 12 bitter, AKAI S900, 950, MPC-60.
Niet voor niets zijn dit de primaire tools voor R&B.
Gebruik vette beats van vinyl.


Michael
 
Origineel geplaatst door kratarknathrak
Nou heb ik persoonlijk de schurft aan R&B, maar dat is puur gebaseerd op klankleur. Muzikaal gezien worden er vaak vervaarlijke dingen gedaan.

dat is dan missch omdat je wijnig goeie r&b kent & er reeds vooroordelen over hebt. Het is idd een feit dat men op de radio in het algemeen sch**t r&b draait, maar dan kan ik van alle hous & techno hetzelfde zeggen als ik mijn referenties bij de domme eurotrash boegt leg die ze platdraaien in de ether...

@ Beatbrother

je moet (mag...) eens wat op't net zoeken omtrent ritme, anticipatie & hoe een ritmesectie werkt. Ik denk dat je teveel onderschijd maakt tussen je drums & baslijn terwijl je een ritmesectie (drums, bas guit, piano...) eigenlijk als één instrument & groove moet bekijken. Wat ik bv in jou loopje hoor is dat het enige gemeenschappelijke ellement tussen de d & b de 1 is terwijl de drums voor de rest andere tijden accentueren dan dat de bas doet.

het gevaar bestaat er in dat je loop (groove) op de duur begint te vervelen

anyway, da's maar mijn visie..

grz jzz
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door mikemix
Grappig, dat was eigenlijk t eerste waar ik aan dacht, probeer zoveel mogelijk
analoge sounds te gebruiken, ga je sampelen, gebruik een 12-bit sampler.
De SP-1200 is uiteindelijk ook een 12 bitter, AKAI S900, 950, MPC-60.
Niet voor niets zijn dit de primaire tools voor R&B.
Gebruik vette beats van vinyl.


Michael

Ik wil niet lullig zijn, maar lees dat stukje nog is goed.. Er staat dat het juist de downsampling is die die 12bit sound maakt, niet de sampler zelf. Dus ANY sampler/computer lukt dat.. Nix geen vintage samplers (ik weet bijna zeker dat de moderne r&b producer 'gewoon' protools en andere software gebruikt)..



arv
 
Origineel geplaatst door JazzMann
dat is dan missch omdat je wijnig goeie r&b kent & er reeds vooroordelen over hebt. Het is idd een feit dat men op de radio in het algemeen sch**t r&b draait, maar dan kan ik van alle hous & techno hetzelfde zeggen als ik mijn referenties bij de domme eurotrash boegt leg die ze platdraaien in de ether...

grz jzz

De goeie R&B die ik ken (Maxwell, Erykah badu en zo) noem ik "Soul". Die rotzooi in de top 40 is voor mij R&B. Ik ben behoorlijk gecharmeerd van oude soul en funk uit de jaren 70. Het moderne spul vind ik entartete glij en rijmuziek. Timbaland inclusief, maar ik geef toe dat het muzikaal is. Het is alleen veels te glad voor mij, dat bedoel ik ook met klankleur. Muziek die glad klinkt, vind ik doorgaans niet mooi.
 
puff daddy & the funky gangsters real oldschool shit.
 
Nu heb ik hier toch al verschillende tips gekregen ...

Dan zal ik eens in mijn sample-library gaan kijken en zoeken naar analoge samples van drums, kicks enz ...

Ik denk dat dat niet echt het probleem gaat zijn ...
Wel de lage bassen ... Meestal hoor je ze niet, maar dat maakte een R&B nr lekker vol en laat het ook niet haperen.

Ik hoop dat ik zo bas-klankskes vind ...

Allez ... ben eens zoeken ... :walker:

Greetz,
Bart
 
Re: R&B Try-out ...

Origineel geplaatst door Beatbrother
Hey guys,

Ik was eens aan het experimenteren om eens iets anders te maken dan dat ik gewoon ben ...

Normaal gezien maak ik vooral Dance & Trance, maar ben momenteel eens wat R&B aan het proberen te maken.

Ik heb hier een kort stukje gemaakt, maar ik ben er nie echt heel tevreden over ...

Het klinkt toch niet zo zoals bv. een echte R&B plaat (hoewel ze soms zelfs nog minder geluiden in hun tracks gebruiken)
Bij hun klinkt da allemaal zo veel voller of is da maar een gedacht van mij ?
Ik denk dat ik meer gebruik moet maken van sub-basses ofzo of ... of ....

Alle reacties zijn welkom ...

Thnx

Greetz,
Bart



Hier zou de kelly family ook wel overheen kunnen zingen is mijn mening. Vind het niet echt boeiend en zeerbeentonig. Beetje slap.

Sorry das mijn mening.
 
Re: Re: R&B Try-out ...

Re: Re: R&B Try-out ...

Origineel geplaatst door justin
Hier zou de kelly family ook wel overheen kunnen zingen is mijn mening. Vind het niet echt boeiend en zeerbeentonig. Beetje slap.

Sorry das mijn mening.

:)
Alle meningen en reacties zijn welkom ...

thnx,
Bart
 
Origineel geplaatst door Arv
Ik wil niet lullig zijn, maar lees dat stukje nog is goed.. Er staat dat het juist de downsampling is die die 12bit sound maakt, niet de sampler zelf. Dus ANY sampler/computer lukt dat.. Nix geen vintage samplers (ik weet bijna zeker dat de moderne r&b producer 'gewoon' protools en andere software gebruikt)..



arv

Hoe verklaar je dat dit soort gear na bijna 15 nog steeds wordt gebruikt....!?
Omdat het karakter heeft.......weet t als geen ander, keb ook een S-950.
Gooi er maar eens een drumloop doorheen, echt klinkt super!!!

Michael.
 
Origineel geplaatst door mikemix
Hoe verklaar je dat dit soort gear na bijna 15 nog steeds wordt gebruikt....!?
Omdat het karakter heeft.......weet t als geen ander, keb ook een S-950.
Gooi er maar eens een drumloop doorheen, echt klinkt super!!!

Michael.

okay, ik wil alleen maar zeggen dat het niet per-se noodzakelijk is
 
Back
Top