Korg padKontrol

bijlevel

SWB
Lid sinds
29 november 2007
Berichten
1.273
Locatie
Delfgauw
Ik wil een Korg padKontrol aanschaffen. Nou zie ik die op MP tweedehands staan maar allemaal grijs/wit als hoofdkleur. Op de site van Korg staat nu een zwarte en qua layout exact gelijk aan de grijze. Dit is kennelijk het nieuwste type. Ik kom er maar niet achter of de specs van de zwarte anders of beter zijn dan die van de oudere grijze uivoering. Wie kan mij helpen? Alvast grote dank!
 
Laatst gewijzigd:
zelfde specs als de witte.
 
Toen ik mijn zwarte kocht, jaren terug, was de witte net uit. Ik heb nog nooit gehoord van een grijze. Toen was de witte de nieuwe maar alleen de kleur verschilt. Als je hem met midikabel wil gebruiken heb je een stroomadapter nodig, ook als je hem terwijl via usb aan je pc hangt.
Geweldig ding.
 
Toen ik mijn zwarte kocht, jaren terug, was de witte net uit. Ik heb nog nooit gehoord van een grijze. Toen was de witte de nieuwe maar alleen de kleur verschilt. Als je hem met midikabel wil gebruiken heb je een stroomadapter nodig, ook als je hem terwijl via usb aan je pc hangt.
Geweldig ding.
Dank voor je antwoord en extra informatie! Er zijn denk ik twee uitvoeringen, idd een witte en een zwarte. Op sommige foto's lijken de pads en de knoppen grijs, vandaar mijn wit/grijs aanduiding. Zeer belangrijk voor mij om zeker te weten is of elke uitvoering pads heeft die oplichten als je er op slaat. Juist bij dit soort controllers is visuele feedback wel een must. Ik heb dus eentje op het oog op MP, maar dat van het oplichten moet ik wel zeker weten. De verkoper weet het niet (meer), want hij heeft het apparaat al heel lang niet meer gebruikt.
 
Ja hoor de pads lichten op bij elke versie van de PK, er is dus maar 1 versie, gewoon 2 kleuren.
Ik moet je wel waarschuwen, ze lichten alleen op wanneer je ze drukt of wanneer ze getriggered worden door midi en dan gaan ze weer uit. Ik wou hem op een bepaald moment gebruiken om loops af te spelen en ik wou de pads dus zien oplichten tot de sample gedaan had met spelen, dit was niet mogelijk. Uiteindelijk heb ik dan software gevonden die dit mogelijk maakte en die de padkontrol zelfs omtoverde tot stepsequencer, check zeker even deze videos:





Hoe wil jij hem inzetten?
 
Zeer bedankt voor de videos, krijg ik nog meer zin om 'm te kopen!
In eerste instantie wil ik 'm voor mijn drumpartijen gebruiken en de X-Y pad ook voor de pitchbend & modulation, omdat ik die niet heb op mijn keyboard. Dat komt ook goed van pas voor bijvoorbeeld het aansturen van het leslie-effect van mijn Native Instruments B2 orgel. Ik had al ontdekt dat er software is die pads langer laat oplichten. Dat schijnt via sysex messages te gaan. Gelukkig heb ik wel enige handigheid met sysex, dus daar gaat ik mij dan ook zeker in verdiepen. Nu nog een prijsgunstige (wat een germanisme!) padKontrol scoren. Gelukkig staan er een aantal op MP.
 
Volgens mij is het aansturen met sysex alleen mogelijk in 'native mode' en dat gaat niet samen met de normale functionaliteit!
 
Volgens mij is het aansturen met sysex alleen mogelijk in 'native mode' en dat gaat niet samen met de normale functionaliteit!
OK. Ik denk dat ik met de normale mode voorlopig ook wel enige tijd zoet ben ;-). Maar de videos waren wel veelbelovend en dat zal allemaal ook wel niet in de standaard modus kunnen.
 
Om geen nieuwe thread to openen haak ik hier even aan:

Op het internet wordt in sommige hoeken beweerd dat de pad-respons etc van de zwarte versie een stuk minder lijkt zijn als van de originele witte versie.

Als in: een updated verfriste versie (zwart) tov de originele (witte), en dan stiekem meteen ook even wat bezuinigingen doorvoeren en bochtjes afsnijden in de bouwkwaliteit.
('t komt vaker voor in de apparatenbouw...)

Herkenbaar of ongefundeerd kletspraatje?

Dank!
 
Dank voor de reactie. Ah OK, in elk geval niet uit eigen ervaring, da's weer meer kans erop dat het allemaal niet eens waar is dat die zwarte opvolger wat belabberder is ;)

Wat ook kan: wie weet is het semi-gerucht bij 1 persoon met een maandagochtend exemplaar in z'n YT-filmpje begonnen en zo de rest vd wereld over gedwarreld :halleluja

OK, zullen 't gaan zien, 't ding is nog onderweg.
 
Wat een dom gerucht is dat nu weer? De gevoeligheid van de pads op de padkontrol is identiek op de zwarte en de witte. En op het moment dat ze uitkwamen waren het de beste pads op een controller die je kon vinden. Ondertussen is er al zoveel meer met pads uitgekomen dat die vergelijking waarschijnlijk niet meer opgaat maar ik vind ze van kwaliteit en gevoeligheid veel beter en aangenamer als de pads op mijn Maschine of zelfs de MPC One. De padkontrol is gewoon ook supermakkelijk te programmeren zonder editor (die bestaat natuurlijk ook). Ik gebruik die van mij nog steeds als ik muziek maak met mijn MC-505 of RM1x zodat ik de velocity niet manueel moet programmeren.

En pas maar op bij het verven dat er geen verf tussen die pads komt :D Je kan hem ook wekenlang in de zon leggen, dan heb je een gele...
 
Nou, soms is een reissue of een tweede versie net wat anders. Mpc1000 is bijvoorbeeld een bekend voorbeeld.

psies, met de pad fix...

En al die drumpads kan je open maken en wat duct tape onder de pads doen waardoor ze wat gevoeliger worden..
Teminste... bij mn Model:Samples schijnt dat weer niet te kunnen en die dingen zijn echt ongevoelig...
 
Wat een dom gerucht is dat nu weer? De gevoeligheid van de pads op de padkontrol is identiek op de zwarte en de witte.

En pas maar op bij het verven dat er geen verf tussen die pads komt :D Je kan hem ook wekenlang in de zon leggen, dan heb je een gele...

Er is in elk geval 1 YT-filmpje waarin iemand dit kennelijk zo zelf heeft ervaren - maar dat kan nog steeds een toevallige observatie zijn, en dat er van daaruit toen een geruchtenwolk is begonnen.... en waar ik met m'n vraag hier vervolgens weer aan bijdraag ;)
Maar 't lijkt er nog het meeste op dat dit niet breed herkend wordt, top! Ik liep nl. zelf tegen een padKONTROL black aan voor 'n prijsje-van-nou-kom-dan-maar-mee, dus 'k vroeg me na dat YT-clipje af of er zoiets was van "nee man, je moet die witte hebben, want die latere zwarte is een stuk gammeler". Niet zo dus, prima. :halleluja

En bedankt voor de kleurtips! :) ('k zal 'm bij buitengebruik met factor 50 insmeren)
 
psies, met de pad fix...

En al die drumpads kan je open maken en wat duct tape onder de pads doen waardoor ze wat gevoeliger worden..

Een Akai MPD32 knapte hier ook een stuk op van die pad-fix-dingetjes.

De (zwarte) Korg padKONTROL is hier inmiddels binnen, da's idd wel een andere categorie van pad-gevoeligheid, prima zover.
Doet maar eens een firmware-update alstublieft meneer Korg, er zijn wel wat good-to-haves te noemen, dan kan 'ie nog langer mee.
 
Back
Top