Welke Cassette tapes voor Fostex 280

Ook rewinden en forwarden doet de Fostex in gelijke enkorte periodes en stopt dan vervolgens weer.

Servicemanual zoeken en nieuwe snaartjes scoren bij elektro andijk. De tape (het mechanisme dus) begint niet met lopen waardoor ie dus afslaat :mega:
 
dan is het de aandrijfriemen idd

Hij ligt nu ter onderzoek bij de repair shop. Uiteraard heeft hij al even snel gekeken naar het defect. Op basis van de manier/tempo van het draaien van een of beide wieltjes dacht hij echter dat het ook een elektronisch defect zou kunnen zijn ipv mechanisch.

Ik hoor volgende week meer.
 
dacht hij echter dat het ook een elektronisch defect zou kunnen zijn ipv mechanisch.

Doet hij het goed met een nieuwe snaar dan is er geen elektronisch defect... Is het een repairshop met een goede naam? :-)

Ik weet niet hoeveel deze decks tegenwoordig waard zijn en ik hoop dat de reparatie niet te duur is. Voorzover ik me kan herinneren was Fostex toch een beetje een b-merk toendertijd?
 
Doet hij het goed met een nieuwe snaar dan is er geen elektronisch defect... Is het een repairshop met een goede naam? :-)

Ik weet niet hoeveel deze decks tegenwoordig waard zijn en ik hoop dat de reparatie niet te duur is. Voorzover ik me kan herinneren was Fostex toch een beetje een b-merk toendertijd?


Het is de A.N.G. Service op de Postjesweg 26 in Amsterdam. Niet super bekend zover ik weet, maar wel een zeer vriendelijke man met een hart voor elektronica. Hij had dit jaar al 2 portastudio's gerepareerd en doorverkocht en heeft de zaak vol staan met allerlei elektronica zowel nieuwe apparatuur als vintage spul zoals oude bandrecorders. Tascam portastudio's heeft hij dus veel ervaring mee. Fostex had hij er pas een paar van gehad. Hij bestempelde Fostex overigens als goede kwaliteit.

Uiteraard heb ik mijn twijfels of het een elektronisch defect is aangezien hier door meerdere forumleden wordt gemeld dat het de aandrijfsnaar moet zijn. Hij rekent 20,- onderzoekskosten als standaard waarbij hij het volledige apparaat nakijkt. Indien er een vervolgstap noodzakelijk is, zal hij mij eerst bellen voor akkoord. Bij verder reparatie wordt de 20,- verrekend met de uiteindelijke kosten.

Ik heb de Fostex via Marktplaats voor 50,- gekocht en laten opsturen. De eigenaar had mij vooraf laten weten dat de recorder het nog goed deed. Nu blijkt dat hij de Fostex 1.5 jaar geleden voor de laatste keer had getest :stupid

Gelukkig heeft hij al aangegeven dat hij het bedrag terug zal storen indien de Fostex gerepareerd dient te worden.
 
Heb wat gelezen over de betreffende Fostex...

En wat ik eruit begrepen heb is dat 'play' met een snaar wordt aangedreven en 'Fwd' en 'Rwd' direct drive is. Als vooruit en terugspoelen niet goed werken zou het dus ook een electronisch probleem kunnen zijn. Als je het leuk vindt om het apparaat weer werkende te krijgen is het misschien de moeite waard. De onderzoekskosten zijn heel redelijk en ik denk dat je even af kunt wachten wat de reparateur voorstelt.
 
als er een pitchcontrol op zit kan deze soms ook voor problemen zorgen (al hij on is),en de motor laat stoppen,maar gezien het bij spoelen ook gebeurt denk niet dat het dat kan zijn
 
Toch vraag ik mij af of de wens van TS om tapes te gebruiken om een lofi-geluid te realiseren in vervulling zal gaan. Als ik zo mijn eigen eenvoudig maar prima cassettedeckje beluister, dan is de geluidskwaliteit (afgezien van een klein beetje ruis) volgens mij veel beter dan de mp3-tjes van tegenwoordig! Je hebt natuurlijk baggerdecks en tapes, daar lukt het vast wel mee.. Volgens mij bleven vroegere BASF-bandjes aan je koppen plakken... :-)

Wat ik me wel kan voorstellen is dat tape leuk is voor een wat warmer geluid. Ruis kun je ook met een synth produceren...
 
Laatst gewijzigd:
Lekker hard opnemen, daar krijg je een fijn randje van wat als ook lo-fi ervaren kan worden. Als het dof, wobbly en met drop outs moet dan inderdaad de slechtste tape die je kunt vinden. Paar keer pingpongen helpt ook goed om je mooie geluid te reduceren, daar is zo'n Fostex ook weer goed in.
Fostex was met Tascam destijds wel de top met cassetteporta's. Het waren ook de enige twee in het begin :-) . Daarna ook even Yamaha, geloof ik. Binnenkort eens de 244 uit de kist halen om het verzameld werk te digitaliseren. Ben benieuwd of -ie het na 15 opslag nog doet. Tips om de machine zachtjes uit de coma te laten ontwaken?
 
Bandjes een aantal weken buiten neerleggen werkt ook wel goed voor dat lofi gebeuren trouwens :D
 
Lo-fi kan natuurlijk wel, beetje gaarder deck nemen idd met type 1 cassette.

Hier een stukkie niet lo-fi;
opgenomen van plaat op een 30 jaar oud al bespeeld bandje met cassettedeck Akai GX-52.
Klinkt toch mooi of nie?? ;-)
 

Attachments

  • stukkietape.wav
    5,5 MB · Bekeken: 161
Lekker hard opnemen, daar krijg je een fijn randje van wat als ook lo-fi ervaren kan worden. Als het dof, wobbly en met drop outs moet dan inderdaad de slechtste tape die je kunt vinden. Paar keer pingpongen helpt ook goed om je mooie geluid te reduceren, daar is zo'n Fostex ook weer goed in.
Fostex was met Tascam destijds wel de top met cassetteporta's. Het waren ook de enige twee in het begin :-) . Daarna ook even Yamaha, geloof ik. Binnenkort eens de 244 uit de kist halen om het verzameld werk te digitaliseren. Ben benieuwd of -ie het na 15 opslag nog doet. Tips om de machine zachtjes uit de coma te laten ontwaken?

Dit is inderdad wat ik in gedachten heb. Heb ook nog altijd wel interesse in een Portastudio, maar weet niet in hoeverre het een aanvulling is op de Fortex, indien hij te repareren is. Vaker zitten kijken naar een 414 (mk2), 424 (mk2) en een 488. Iemand ervaring in deze modellen?
 
Lo-fi kan natuurlijk wel, beetje gaarder deck nemen idd met type 1 cassette.

Hier een stukkie niet lo-fi;
opgenomen van plaat op een 30 jaar oud al bespeeld bandje met cassettedeck Akai GX-52.
Klinkt toch mooi of nie?? ;-)

Dit klinkt echt heel mooi warm inderdaad *D
 
Deze firma maak nog nieuwe, net 80 studio master cassettes besteld voor mijn studer A710...

http://nationalaudiocompany.com/799-Studio-Master-Super-Chrome-Cassettes-C14001234.aspx

HALLELUJAH!

July-20-2012-18-44-37-ute.jpg


Cheers,
Exo. :mega:
 
Deze firma maak nog nieuwe, net 80 studio master cassettes besteld voor mijn studer A710...[/url]

Leuk die Studer. Dat heb ik altijd een mooi deck gevonden!
Toendertijd iets boven mijn budget..... :-)

Maar om daar nu BASF-tapejes in af te spelen?
Dat vond ik altijd de slechtste...

Voor ´studio master´ zijn ze niet duur... :-D
Ik kan me herinneren dat ik voor mijn belangrijke tapes 20 gulden of zoiets betaalde.
 
Laatst gewijzigd:
verschil in digitaal en analoog, een stuk met fostex 280 en de andere alleen digitaal

de digitale versie is wel een beetje te veel bass. met de tape klinkt het wel weer aardig
 

Attachments

  • fostex2800002.mp3
    642,8 KB · Bekeken: 151
Laatst gewijzigd:
Leuk die Studer. Dat heb ik altijd een mooi deck gevonden!
Toendertijd iets boven mijn budget..... :-)

Maar om daar nu BASF-tapejes in af te spelen?
Dat vond ik altijd de slechtste...
Alles van BASF was niet slecht,maar er is idd beter,ik zou dit ook niet kopen in ieder geval,dan ben je beter af met gekende (= lees weet welke tape het exact is) NOS verpakte cassette tapes.

BASF leverde destijds voor verschillende merken ook.

1 van men 3 122MKII's:

tascam10.jpg
 
mijn cassette tape recorder doet niet zo goed aan Tape Eraser, kan ik dat met een sterke magneet doen of werkt dat niet zo goed? mag dit met elke tape type?
 
Back
Top