Akai MPC60 + Gotek + HXC

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo allemaal,


Na het grote gemak te hebben ervaren van een floppy emulator in andere samplers gaat nu ook de MPC60 onder handen genomen worden.
Ik heb een MPC60II met OS 2.12 erop.
Daarin gaat een Gotek foppy emulator gezet worden die is geflashed met HXC software.
Dit heb ik eerder gedaan in een S950 en heeft me een hoop kopzorgen gekost, maar is uiteindelijk mooi gelukt:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=196434&highlight=gotek

Ik hoop dat het MPC60 project vlotter verloopt, maar dat moet ik nog meemaken :P
Voor nu:
Zijn hier al mensen die ervaring hebben met de combinatie MPC60II + Gotek/HXC?
 
  • Duimpje
Duimpjes: Pim
Korte update:

Gotek vandaag ontvangen en geflashed met HXC software.
Dat verliep vlekkeloos.

Omdat ik nu goed op de hoogte was van alle stappen en de te verwachten retour informatie van de software en Gotek display was het allemaal wat makkelijker.
Hierdoor had ik wat meer mentale ruimte van elke stap een foto te maken.
Deze zal ik in een andere thread netjes op een rij zetten voorzien van relevant commentaar.

(dat wordt dan dus een vergelijkbaar verhaal zoals hier is te lezen:
http://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=43416
 
Zijn dat allemaal jouw eigen samplers? Heb je een retro sampler museum thuis? ;)
 
Alles werkt zoals het hoort.
Very nice.

Ik moest nog wel wat pielen met het maken van een juiste USB stick (config file en empty disk image vinden kostte wat moeite), maar dat is gelukt.
Laden en saven gaat goed.
 
Bij deze de bestandjes die nodig zijn.

Config File (deze moet je in de root van je USB stick kopieren):
 

Attachments

  • HXCSDFE.zip
    178 bytes · Bekeken: 156
Lege disk image:

Let op! Alle diskimages moeten de filenaam DSKA0000.HFE, DSKA0001.HFE, DSKA0002.HFE etc hebben.
Je kan dus geen eigen bestandnamen geven.
 

Attachments

  • MPC60EmptyDisk.zip
    51,6 KB · Bekeken: 160
En hier een image file met twee samples erin (kick en snare) zodat testen of alles werkt wat makkelijker is.
 

Attachments

  • MPC60KickSnare.zip
    70 KB · Bekeken: 143
Zo te zien zijn er niet veel mede forum gebruikers die nog een MPC60 hebben, het is eenzaam aan de top Matthijs :P


Even dacht ik dat het hier dermate was overgelopen met reacties dat het bestuur en de beheerders van Synthforum geen mogelijkheid meer zagen het forum technisch en functioneel in de lucht te houden.
Maar dat is niet het geval zo te zien :P

Beetje een dooie bedoeling hiero :P
 
Hoe zit dat nou met die disk images? Je opent (mount) de disk image file in een stuk software en kunt er dan gewoon bestanden inmikken/uitgooien?
 
Hoe zit dat nou met die disk images? Je opent (mount) de disk image file in een stuk software en kunt er dan gewoon bestanden inmikken/uitgooien?

Op de USB stick staan bestandjes. Elk bestandje is 1 disk image. Als je op de Gotek selecteert wordt het geselecteerde bestandje geladen in een geheugen chip. Op dit moment ziet de MPC dit al als een diskette waarvan je kan laden of naar kan opslaan. Als je op opslaat trekt de Gotek de data weer van de geheugen chip en schrijft dit in het geselecteerd bestand weg op de USB stick.
 
Ja, maar is er een mogelijkheid om die USB stick in de computer te zetten, de disk image te openen en er dan Akai-bestanden op te zetten? Ik had wel wat gezien dat Awave S950-compatible files kon bakken, dus dan zou je een stel .wavjes er in kunnen droppen en daar mee aan de slag gaan.

(even aangenomen dat er op de installatie na niet zoveel verschil is tussen hoe de Gotek op de ene of andere sampler werkt)
 
Ik weet niet of dat mogelijk is.
Op zich wel een leuke vraag maar ik weet niet of ik daar in de toekomst antwoord op ga zoeken.
Het eerst wat er in me op kwam was: "ja maar je kan toch ook op de REC knop van de sampler drukken?"
Ik snap de meerwaarde van Wav omzetten naar Akai formaat wel als je ingewikkelde layers wil maken met veel samples.
(zoals vanaf de S1000 mooi kan).
Maar dat is niet waar deze oude bakken zo goed in zijn.
En daarbij..voor je het weet zit je geheugen vol.

Maar goed, ik ben stiekem toch benieuwd of het zou kunnen.. :)
 
Op de manier als een soort drag and drop samples eropzetten werkt het helaas niet, de image is een bestand die de S950 kan lezen. Zover ik weet kan de HxC software niet de image lezen zoals de s950 dat doet. Als Awave het als een S950 image (raw sector image) kan saven kan je met de HxC software deze omzetten naar het formaat voor de geflashte Gotek.
 
Bij een Esi 4000 zou ik altijd de SCSI gebruiken als het alleen om opslag gaat, een scsi zipdrive of HD is zo gevonden of nog makkelijker een SCSI2sd.
 
Bij een Esi 4000 zou ik altijd de SCSI gebruiken als het alleen om opslag gaat, een scsi zipdrive of HD is zo gevonden of nog makkelijker een SCSI2sd.
Als pure opslag is dit natuurlijk wel een optie.
nadeel is weer ,dat je ook een scsi aansluiting of converter op je pc moet hebben om bestandjes daarvan te kunnen plaatsen.
En dan is de usb converter ween mooie oplossing
 
Back
Top