Emu Emax + HXC + Gotek

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo allemaal,


Een tijdje geleden heb ik een mooie Emu Emax (versie 1) rack gevonden en hier een Gotek floppy drive emulator in gezet.

Hier een korte opsomming van de stappen die ik heb gezet:

- Gotek SFR1M44-U100K floppy emulator (typenummer maakt niet zo veel uit) aangeschaf.Kost ongeveer 18,-
- geflashed met HXC software (bootloader kost 10,- HXC software zelf is gratis).
- jumper op A0 verder geen jumpers op de Gotek geinstalleerd.
- floppy cable rechtstreeks erin met pin 1 op pin 1 en pin 34 op pin 34 (niet reversed dus).
- power connector ook erop prikken zoals hij zat op de diskdrive in de Emax (ook niet aan pielen dus!)

Op de USB stick moeten de volgende bestandjes staan:

HXCSDFE.CFG (deze moet in de root dus als eerste op de geformateerde (FAT32) usb stick kopieren
DSKA0000.hfe (dit is een diskimage)

Als je meerdere diskimages op de stick wil zetten moeten deze genummerd worden DSKA0000, DSKA0001, DSKA0002 etc. Je kan geen andere namen geven aan de disk images en moet dus zelf bijhouden wat de inhoud van de disk images is.
 
Hier de bestandjes die ik in de vorige post noemde:
 

Attachments

  • EmaxHXCFiles.zip
    628,9 KB · Bekeken: 157

Attachments

  • EmaxGotek.jpg
    EmaxGotek.jpg
    188,6 KB · Bekeken: 163
Gaaf Mathew!! :mega: En natuurlijk top dat je een EMAX rack hebt gevonden.. die zie je maar zelden :)

Heb zelf een toetsen versie met HD. Werkt ongeveer hetzelfde. De schijf is opgedeeld in 40 partities die allemaal de capaciteit van 'n disk hebben..
Wel leuk natuurlijk dat je geen diskettes hoeft te wisselen maar die HD maakt wel een pleuris herrie.
Wat dat betreft is dit wel super interessant.. :)
 
Zou een HD sneller zijn misschien?
Op zich duurt laden van diskette best lang (HXC floppy emulator schijnt even snel te zijn als diskettes).
ik vind dat niet bezwaarlijk overigens want zoooo lang duurt het nu ook weer niet.

Een voordeel van de HXC zou kunnen zijn dat het backuppen wat makkelijker gaat.
Die usb stick kan je namelijk gewoon in je PC duwen en kopieren.
Ik weet niet of dat met een HD in een EMAX zo makkelijk gaat.
 
HD laadt wel iets sneller.. maar of het die winst ook te merken is bij het OS inladen betwijfel ik.

Maar idd, het uitwisselen van de bestanden.. (ff vlug tig floppen ergens op USB proppen) is ook wel een stukje toegankelijker. Je werkt neem ik aan ook E M X P?
 
Je werkt neem ik aan ook E M X P?

Nee (nog niet).
Ik heb wel EMXP draaien voor mijn SP12.
Dat werkt prima.
Maar op de Emax heb ik EMXP nog niet geprobeerd.

Ik neem aan dat alle samples met EMXP ook via midi van- en naar de EMAX ontvangen/verzonden kunnen worden?
Er is ook nog Emuser las ik.
Met dat ding kan je de EMAX parallel port verbinden met USB geloof ik.

Alles bij elkaar genomen schat ik in dat ik EMXP wel eens keertje zal uitproberen uit nieuwsgierigheid.
Maar zo'n Emuser trekt me niet want ik heb al genoeg gezeik met mijn DAW gehad vanwege teveel USB.
Ik zit dus niet te wachten op nog meer USB plugjes,.
 
Zelf ben ik er nog niet aan toegekomen (E M X P). Mijn Emax staat wegens ruimtegebrek elders maar ik dacht dat het wel werkte.. :)
Hierdoor begint het wel weer te kriebelen.. maar zoveel andere dingetjes die ook leuk zijn.. ooit ga ik het eens proberen. :D
 
Nou, trek die Emax maar de studio in hoor.
Dat ding klinkt echt supermooi met z'n SSM filterkes! :D
 
Zeker weten :mega: Maar daarnaast vind ik de crunchy klank bij het downpitchen erg lekker.

Had in de ninetees ooit een EMAXII, die klonk trouwens ondanks een digitaal filter toch erg lekker in de resonance.
Kan me helaas niet meer veel herinneren van de klank en aanwezig zijn van het artifx alaising (wat natuurlijk heerlijk klinkt).
Wel kan ik me de vastlopers en het lange wachten nog herinneren bij het schrijven en laden van meerdere floppen bij projecten die richting de 4mb gingen. :D
 
Mensen die geloven dat 'oude' hardware samplers obsolete zijn, vergissen zich dramatisch.
Deze thread is daar het zoveelste bewijs van. Want waarom zou je in hemelsnaam nog moeite doen om dit soort ouwe zooi te upgraden ?
Feit is dat je met dit soort machines klanken kan maken die je nooit, of toch zeer moeilijk uit een softsampler kan toveren.
Om diezelfde reden denk ik er ook over om de HD in mijn 'oude' S5000 te vervangen door een SSD.
Iemand kandidaat om dat voor mij te doen ?
 
Back
Top