Akai S950 + Gotek + HXC

Driver is gelukt. Dan laat ie ook weten dat ie op com 15 zit. Link up blijft nu ook staan. Pw moest ik kopieren vanuit de mail blijkbaar.

En net geprobeerd en dan zegt ook 1 device detected dus dat gaat goed.Program werkt ook alleen ik zie niks op het display als ie klaar is. Zou ldr moeten staan. Enige wat ik op de gotek zie is dat het rode ledje op de pcb langzaam knippert.

Nieuwe firmware er ingestopt maar daar reageert ie ook niet op.

Gaf ie bij jou wel ldr aan?

Dank!
 
Hallo,

Nu moet je dit ff doen:

- eerst USB-TTL converter uit computer trekken.
- kleine draadje eruit solderen
- TX en RX draden losmaken
- geen usb stick in je Gotek hebben zitten
- voedingsdraden laten zitten
- USB-TTL converter weer terug in de computer doen

Nu verschijnt er wel LDR in de display en kan je de usb stick in de Gotek drukken en gaat hij de HXC software erop zetten.
Hij gaat mooie disco laten zien in het display als hij bezit is.
Als hij klaar is staat er HXC in de display.
 
Cool! Las ook zoiets in de comments van die eerste link van dit topic. Maar nu is het helemaal duidelijk.

Ik wilde hem desolderen en in de mirage aan de voeding hangen. Moet hetzelfde doen :)
 
Ldr staat nu in het scherm. Heb de normal cgf file er op gezet maar dan geeft ie aan 004.

Volgens de firmware manual moet ik er ook een image op zetten.

Is het zo dat ie als ie dtraks in de mirage zit altijd ldr aangeeft? En dat ik dan een stick met die cfg + images er instop en kan kiezen welke ie die moet laden?

Dus dat de firmware er elke keer op moet ipv 1 malig?

Dank!
 
Hoi Madr,


Als je LDR in het beeldscherm hebt staan moet je het volgende doen:

- geformatteerde (fat32) lege usb stick pakken.
- HXC firmware op die USB-stick zetten (bestandsnaam van deze file: HXCFEUSB_HFE_V3_0_6_7a.upd)
- usb stick in de Gotek steken.
- de ledjes in de Gotek display beginnen te knipperen
- Als hij klaar is staat er HXC in de display

Nu is de Gotek klaar.
Je zal nu nooit meer LDR zien verschijnen in de display maar telkens als je de Gotek aanzet zonder usb stick erin (of de Mirage waar de Gotek in is gebouwd) verschijnt er HXC in de display.

De usb stick met HXC firmware erop heb je hierna dus nooit meer nodig.
Deze kan je leeg maken en gebruiken om je Mirage images en HXC config file op te zetten.

USB-stick voor Mirage klaarmaken:
- maak de USB stick weer helemaal leeg
- Zet de config file op de stick (bestandsnaam: HXCSDFE.CFG)
- let op 1: je moet de versie pakken die in de map "Indexed_mode" staat.
- let op 2: deze config file MOET als eerste op de root van de usb stick gezet worden
- hierna kan je Mirage disk images op de usb stick slepen, zoveel je wil.
- let op 3: alle image files moeten de naam DSKA0000.HFE dragen. (DSKA0000.HFE, DSKA0001.HFE, DSKA0002.HFE etc)

Als je deze stick in de Gotek steekt terwijl deze aanstaat verdwijnt HXC uit het display en verschijnt er "000" in het display.
Dat is de naam van het eerst image.
Als je een ander image selecteert en de Mirage uit zet en daarna weer aanzet, dan laadt de Gotek dit laatst geselecteerd image meteen bij opstarten (dus kan er bijvoorbeeld 001, 002, 003 etc verschijnen).
 
Hoi Madr,


Als je LDR in het beeldscherm hebt staan moet je het volgende doen:

- geformatteerde (fat32) lege usb stick pakken.
- HXC firmware op die USB-stick zetten (bestandsnaam van deze file: HXCFEUSB_HFE_V3_0_6_7a.upd)
- usb stick in de Gotek steken.
- de ledjes in de Gotek display beginnen te knipperen
- Als hij klaar is staat er HXC in de display

Nu is de Gotek klaar.
Je zal nu nooit meer LDR zien verschijnen in de display maar telkens als je de Gotek aanzet zonder usb stick erin (of de Mirage waar de Gotek in is gebouwd) verschijnt er HXC in de display.

De usb stick met HXC firmware erop heb je hierna dus nooit meer nodig.
Deze kan je leeg maken en gebruiken om je Mirage images en HXC config file op te zetten.

USB-stick voor Mirage klaarmaken:
- maak de USB stick weer helemaal leeg
- Zet de config file op de stick (bestandsnaam: HXCSDFE.CFG)
- let op 1: je moet de versie pakken die in de map "Indexed_mode" staat.
- let op 2: deze config file MOET als eerste op de root van de usb stick gezet worden
- hierna kan je Mirage disk images op de usb stick slepen, zoveel je wil.
- let op 3: alle image files moeten de naam DSKA0000.HFE dragen. (DSKA0000.HFE, DSKA0001.HFE, DSKA0002.HFE etc)

Als je deze stick in de Gotek steekt terwijl deze aanstaat verdwijnt HXC uit het display en verschijnt er "000" in het display.
Dat is de naam van het eerst image.
Als je een ander image selecteert en de Mirage uit zet en daarna weer aanzet, dan laadt de Gotek dit laatst geselecteerd image meteen bij opstarten (dus kan er bijvoorbeeld 001, 002, 003 etc verschijnen).

Dank! Of ik snap het niet maar dat hele update verhaal kwam ik niet tegen in de link uit de eerste post. Maar nu dus de update gedraaid en voila disco lampjes en hxc.

:D

Nou moet ik dus kijken hoe ik de omniflop files klaar kan maken voor gotek. Allen rename is volgens mij niet genoeg toch? Dat moet met die HXC coinverter app. Ik krijg alleen files van 2 mb. Nog niet getest. Ga ik zo doen. Denkl dat ik dat programmaatje ook beter op de vista machine kan draaien want op de mac gaat ie met die file names aan de haa lvolgens mij.

Dank iig!
 
Dat moet met die HXC coinverter app. Ik krijg alleen files van 2 mb.

Ik krijg voor mijn S50 (met een 720kB drive) ook HFE-files van 2MB uit de HxC converter. Maar dat zijn wel de correcte (werkende). Er zitten een paar images tussen waar de S50 moeilijk over doet, maar er staat me bij dat ie dat destijds ook deed als ik er echte diskettes van maakte.
 
Ik krijg voor mijn S50 (met een 720kB drive) ook HFE-files van 2MB uit de HxC converter. Maar dat zijn wel de correcte (werkende). Er zitten een paar images tussen waar de S50 moeilijk over doet, maar er staat me bij dat ie dat destijds ook deed als ik er echte diskettes van maakte.

Mijn ervaring tot nu toe met het converteren van echte diskettes naar een HXC image is dat deze image niet werkt als er ook maar één enkele bad sector op die diskette te vinden is.
Dat is wel jammer want bad sectors komen (in mijn huis tenminste) nogal vrij vaak voor :D
 
Ik ben nu precies waar deze man is

https://www.youtube.com/watch?v=_RAFNbGK5SE

hij heeft nog een filmpje.

Kabel normaal geeft ie 2 streepjes en doet ie verder niks maar brand wel het groene lampje. Draai ik de flat kabel om dan krijgen ik ND= no disk. Iets wat wel normaal is als er geen disk in zit. Ik kan bij alle 2 de test opstellingen tussen file 000 en 001 schakelen. Maar er load volgens mij bij allebei niks.

Iemand een idee wat ik fout doe?

Dank!
 
Je jumper staat wel op S0? Hij wordt vaak standaard geleverd met de jumper op S1. Dan staat ie ingesteld als tweede drive.
 
Dank! Heb hem nu op s0 staan ipv s1. Flat kabel omgedraaid geeft een ud= unformated disk. Maar ik zie hem dus lezen met het groene lampje. Dat mis ik wel dat je geluid hoort als ie doet.
 
Flat kabel nog steeds omgedraaid en os 3.2 image van jeff gebruikt. Dat gaat goed. Springt mooi op 21 op het scherm. Alleen kan ik geen geconverteeerde omniflop images lezen. Denk dat ik effe moet zoeken hoe dat precies moet voor de mirage.

Of ik kijk effe bij dat andere topic. Ik dacht dat je daar images ahad opgezet matthijs
 
Dat mis ik wel dat je geluid hoort als ie doet.

hehe, als er een ledje is die lees/schrijf activiteit toont valt daar een mouw aan te passen :P
ik ga het binnenkort ook eens wagen denk ik.. eerst mn ouwe windows pc of netbook terug op gang schoppen (beide hebben niet veel goesting)
 
Ben er ook aan begonnen, so far so good, ga hem nu in de S950 installeren en zien of alles werkt

Deze daar is niet dezelfde als in jouw foto's
op de foto's zie ik 6 pinnen, die momenteel op de site van williewortel heeft 5 pinnen.

ik denk dat die van jullie CH340G based is
die andere is PL2303 based (en je hebt volgens mij een oudere driver nodig, in elk geval werkte het wel voor mij op Win XP sp3 met een "oudere" driver dat ik ergens zag staan op het net: IO-Cable_PL-2303_Drivers-Generic_Windows_PL2303_Prolific.zip)

Bedankt voor de motivatie in elk geval! :okdan: Nu weer enkele uren keygroups toewijzen :walker:
 
Ben er ook aan begonnen, so far so good, ga hem nu in de S950 installeren en zien of alles werkt


Deze daar is niet dezelfde als in jouw foto's
op de foto's zie ik 6 pinnen, die momenteel op de site van williewortel heeft 5 pinnen.

ik denk dat die van jullie CH340G based is
die andere is PL2303 based (en je hebt volgens mij een oudere driver nodig, in elk geval werkte het wel voor mij op Win XP sp3 met een "oudere" driver dat ik ergens zag staan op het net: IO-Cable_PL-2303_Drivers-Generic_Windows_PL2303_Prolific.zip)

Bedankt voor de motivatie in elk geval! :okdan: Nu weer enkele uren keygroups toewijzen :walker:

Heb je die ttl al dan? En niet die van willie wortel? Ik heb idd de 6 pins. Net nog gechecked. En is idd de CH340G.

2de gotek is hier geflashed en alles en doet het ook in de mirage.

:walker:
 
hehe, als er een ledje is die lees/schrijf activiteit toont valt daar een mouw aan te passen :P
ik ga het binnenkort ook eens wagen denk ik.. eerst mn ouwe windows pc of netbook terug op gang schoppen (beide hebben niet veel goesting)

Ja dat is niet echt duidelijk volgens mij. Krijg weinig feedback. Alleen groen lampje brand maar lees activiteit zie ik volgens mij alleen op de stick. Maar misschien vergis ik mij.
 
Heb je die ttl al dan? En niet die van willie wortel? Ik heb idd de 6 pins. Net nog gechecked. En is idd de CH340G.

2de gotek is hier geflashed en alles en doet het ook in de mirage.

:walker:

Kheb die van wortel, zat gisteren bij de post, is 5 pins en heb je dus andere driver voor nodig
maar goed, werkt perfect (met bovenvermelde driver), en geen jumper nodig.


GOTEK zit nu in de akai, wel wat issues, tijdens het laden van die standaard image kreeg ik ineens "BAD DATA FROM DISK" foutmelding.. dan maar eens opnieuw gesaved en dan deed ie het niet meer.
Dan een sample opgeplaatst en paar keer aan/uit gecycled.. Meestal gaat het goed maar soms krijg ik toch "BAD DATA FROM DISK", een beetje verontrustend wel :?


Klopt het overigens dat format disk niet werkt? Hij doet het, maar dan achteraf zegt hij nog steeds dat de disk niet formatted is.. Of zoiets
 
Klopt het overigens dat format disk niet werkt? Hij doet het, maar dan achteraf zegt hij nog steeds dat de disk niet formatted is.. Of zoiets

Dat klopt volgens mij.
Ik zal het voor de zekerheid nagaan.
Ik weet zeker dat van de samplers waar ik nu een Gotek/HXC combinatie in heb gebouwd sommige wel en andere niet kunnen formatteren. (niet kunnen formatteren is geen probleem en moet je oplossen door op je PC gewoon een nieuw leeg disk image op de usb stick te slepen).
 
Ik heb het inmiddels ook succesvol in een Akai S900 ingebouwd.

Hier sluit de gotek echter niet netjes de behuizing af omdat de originele floppy drive van een s900 groter is dan die van de s950. Hier moet ik nog iets op verzinnen.

De jumper moet ook voor de S900 op S0 staan. Verder zijn hier ook geen extra jumper settings nodig. De bandkabel moet met het nokje in de uitsparing van de Gotek. En de voedingsconnector past maar op 1 manier.

De gotek is prima op het originele frame vast te schroeven.

Er moet hiervoor wel een andere image gebruikt worden.
Die zijn via deze link te downloaden:

http://hxc2001.com/download/floppy_drive_emulator/QuickInstall_FloppyDiskImages.zip
 
Back
Top