Teenage Engineering: OP-Z

op_z.png


Wireless 16 track multitimbral synthesiser
with fully sequenceable parameter locks, video synthesis
and the introduction of step components.

stay tuned.

link: https://www.teenageengineering.com/products/op-z
Prijs: onbekend
 
Laatst gewijzigd:
Je kunt veel met een iPad maar je bent uiteraard wel binnen het domein wat Apple voor je gekozen heeft qua hardware componenten. Bekijk even de hardware specificaties van deze OP-Z zou ik je voor willen stellen. Die zijn bepaald anders dan welke iPad van Apple dan ook.
 
Nee, deze heeft helemaal geen schermpjes. :stupid
Waarom zou je er een externe pad op aansluiten, als je ook een app (voor de pad) zou kunnen maken die hetzelfde doet.... Dan heb je die opz helemaal niet nodig.
Exact. Dat geklungel met een telefoon of tablet erbij. Werkt ook zo lekker op schoot. Not. En dan het voortdurende ge**** met software: vroegâh betekende software Windows, Windows en nog eens Windows. En het werkte altijd met je oude Windows versie. Nu moet je zeeeeeeer goed opletten of het is gemaakt voor:
  • iOS
  • MacOS
  • Windows 10
  • Windows oud
  • Windows nog nieuwer dan 10?
  • Andriod
  • ARM platform, Intel/AMD 32 bit of 64 bit (jazeker: Windows 10 is er ook in een 32 bit variant voor goedkope tablets!)
Voor het gemak vergeet ik Linux (dat ik zelf gebruik) even (0% marktaandeel). Vandaag een applicatie programmeren? Dan moet je 'm morgen weggooien. Software is dood met die versnippering van platformen en besturingssystemen. Wie gaat er nu een OP-Z kopen om vervolgens aan een iPad vast te zitten. Pffffffff. :stupid

Nog een stukje commentaar op de OP-Z: uit de Youtube filmpjes wordt pijnlijk duidelijk dat de OP-Z een samensmelting is van alle Pocket Operators. Dus als je 3 dagen aan het pielen bent geweest op de OP-Z als vervanger van een DAW (die dan wel weer een computer/Mac nodig heeft...? aaaaaarrrgghhhh!) heb je v.e.r.s.c.h.r.i.k.k.e.l.i.j.k slecht geluid. Denk aan: bliepjes van een spelcomputer uit de jaren '70 (Atari 2600). Ik dacht dat het een mini samplertje met x0x sequencer zou worden met DAW-achtige mogelijkheden. Not.
 
Nee, deze heeft helemaal geen schermpjes. :stupid
Waarom zou je er een externe pad op aansluiten, als je ook een app (voor de pad) zou kunnen maken die hetzelfde doet.... Dan heb je die opz helemaal niet nodig.

Er zijn nu eenmaal mensen die liever een fysieke interface hebben, en liever apparaten kopen die langer meegaan. Een iPad scoort op beide vlakken slecht, maar vooral op dat eerste.

Maakt niet uit hoe lang je al met je iPad werkt, ik zie je niet meteen zonder te kijken doelgericht iets aanpassen!
Ik vind het bij de OP-Z ook een slimme manier om kosten te drukken. Het is ontworpen om zonder scherm te functioneren, maar je kan (optioneel!) mét scherm (kan ook HDMI zijn, dus een tv of monitor) een grafisch overzicht krijgen van je project.
Zelf werk ik aan videogames en ben dus bekend met Unity, en de mogelijkheid om daarin synced live visuals te bouwen vind ik ook heel interessant.
 
[...]
Zelf werk ik aan videogames en ben dus bekend met Unity, en de mogelijkheid om daarin synced live visuals te bouwen vind ik ook heel interessant.
Unity is toch multi-platform? Waarom compileren ze hun broncode dan niet voor Windows? Zo simpel zal het wel niet zijn, maar kom op zeg: anno 2017 Windows 10 en MacOS overslaan? Belachelijk. :stupid
 
Ik had wel begrepen dat die een stuk goedkoper gaat worden dan de OP-1

Ik heb zelf een keer een prijs voorbij zien komen van 250euro, maar het blijft nog even speculeren
 
Ik had wel begrepen dat die een stuk goedkoper gaat worden dan de OP-1

Ik heb zelf een keer een prijs voorbij zien komen van 250euro, maar het blijft nog even speculeren.
De OP-1 is duizend Euro. € 250 Lijkt dan een redelijke prijs voor een apparaat dat zo veel kan, aan de andere kant is het geluid hetzelfde als dat v/d Pocket Operators.
 
Beta fase is aangebroken (ondanks dat ie al sinds augustus afgelopen jaar in de winkel had moeten liggen)


Zal volgens geruchten rond de 600 euro gaan kosten.
 
Goede vraag. Ik zit zelf ook te twijfelen maar echt vergelijken gaat niet omdat de opz niet beschikbaar Is.
als de opz samples kan laden en dezelfde soort synth engines en sequencers heeft word hij wel aantrekelijk. Maar bij 600 euro weet ik het nog niet
 
Kan ik beter hier op wachten dan nu een OP-1 kopen?
Neen! Dit dit is een idioot speeltje dat allerlei Pocket Operator geluidjes in zich heeft. De OP-1 is een powerhouse dat van alles kan. Dit prul is niet meer waard dan 150 Euro, maar door rare software die er bij zit wordt 'ie duur. Die software kan een "videoclip" maken bij je nummer. Je kunt geen eigen samples laden in dit ding en hij heeft een iPhone nodig als display. En nee: geen Android of Windows. Dit "ding" irriteert mij om een of andere reden. Weet niet precies. Raakt een irritatiesnaar.

Ik denk dat je beter uit bent met een Pocket Op. of met een v/d vele, vele andere moderne grooveboxen: Maschine, Circuit, Electribe, etc. Worden als zeer goed beschouwd en zijn in de loop der jaren uitgekristalliseerd. Dit is speelgoed: een prul.
 
heb net een electribe sampler terug gestuurd toen ik erachter kwam dat je nog geneens samples kan auditionen.
Word voor mij dus een OP-1 :)
 
Neen! Dit dit is een idioot speeltje dat allerlei Pocket Operator geluidjes in zich heeft. De OP-1 is een powerhouse dat van alles kan. Dit prul is niet meer waard dan 150 Euro, maar door rare software die er bij zit wordt 'ie duur. Die software kan een "videoclip" maken bij je nummer. Je kunt geen eigen samples laden in dit ding en hij heeft een iPhone nodig als display. En nee: geen Android of Windows. Dit "ding" irriteert mij om een of andere reden. Weet niet precies. Raakt een irritatiesnaar.

Ik denk dat je beter uit bent met een Pocket Op. of met een v/d vele, vele andere moderne grooveboxen: Maschine, Circuit, Electribe, etc. Worden als zeer goed beschouwd en zijn in de loop der jaren uitgekristalliseerd. Dit is speelgoed: een prul.



Dit is dus onzin,denk ik .
Of heb je de opz al in gebruik als beta testeR?

De opz is niet de vervanger voor de op-1 maar de allesverbindende toevoeging. Beetje zoals een tenori on maar dan met videosynth erbij. :okdan:
 
Neen! Dit dit is een idioot speeltje dat allerlei Pocket Operator geluidjes in zich heeft. Dit prul is niet meer waard dan 150 Euro, maar door rare software die er bij zit wordt 'ie duur. Die software kan een "videoclip" maken bij je nummer. Je kunt geen eigen samples laden in dit ding


Dit gaat natuurlijk nergens over en is 100% gebaseerd op emotie.
 
Dit gaat natuurlijk nergens over en is 100% gebaseerd op emotie.
Neen. Ik dacht dat het wel een interessant apparaat kon zijn en heb er zo veel mogelijk video's over bekeken en de specs bekeken. Weet jij wel wat je zegt? Weet jij hoe 'ie klinkt? Weet jij hoe je 'm moet besturen zonder iPhone (Android, MacOS en Windows niet ondersteund)? Het is een prul, geloof me. Een voortzetting v/d Pocket Operators (waarvan ik de PO-12 heb en waar ik gek op ben). Maar dan zeer duur. Het is niet te vergelijken met de OP-1. Met de OP-1 kun je muziek maken, de OP-Z is "geïnspireerd" door grooveboxen en de OP-1 maar dan met de Atari 2600 bliepjes v/d Pocket Operators. Geloof me nu maar: iedereen die er één koopt zal er spijt van krijgen. Tenzij 'ie € 150 kost en je hem koopt voor je kind.

Iedereen die dit een aanrader noemt zal eens een video moeten noemen waar dit ding niet naar voren komt - en klinkt - als speelgoed: er zijn video's zat op Youtube over de OP-Z. Zie: https://www.youtube.com/results?search_query=OP-Z
 
Back
Top