Welke (vintage) sampler is voor mij?

Terracide

Superheld
Lid sinds
2 september 2004
Berichten
605
Locatie
Nederland
Ik zoek iets van een sampler waarmee ik zonder pc kan werken. Ik gebruik de Rm1X als sequencer en ik zoek een bak om samples mee te kunnen spelen en te samplen (dat laatste is geen must) maar ik het moet iets simpels en snel zijn. Ik zoek iets goedkoops, en niet zo oud dat ik er geen lange samples mee kan afspelen. Ik zoek iets high ends van vroeger voor het liefst een appel en ei.

Ik snap dat oude samplers vaak kuren hebben maar reparatie vind ik geen probleem

Ik dacht zelf aan een yamaha SU-700, maar deze schijnt rete traag te zijn maar heeft verder alles wat ik wil. De slechte Rotary knoppen wil ik dan vervangen.

De Akai S5000 mischien? Heeft wel wat toffe functies zoals timestretching die ik wel handig vind.

Ook een optie is de Korg Volca Sample, alleen ben ik bang dat de MB's te beperkt zijn en ik weet niet of samples laden met mijn telefoon me gaan irriteren.

Iemand anders suggesties?
 
Ik denk dat zo'n Boss sp303, sp404 wel interessant is. Ze zijn simpel dus werken snel. Hebben ook fx. Nadeel is alleen dat ze niet pitchen.. Een Volca Sample zou ik veel te beperkt vinden, want kan niet samplen..

Oudere (vintage?) zijn meestal wat ingewikkelder in de bediening, al werk je al veel sneller als je een template disk maakt met aan mapping voor je samples. Niet veel hardware samplers hebben fx ingebouwd, mocht je dat interessant vinden...
 
Ik zoek iets van een sampler waarmee ik zonder pc kan werken. Ik gebruik de Rm1X als sequencer en ik zoek een bak om samples mee te kunnen spelen en te samplen (dat laatste is geen must) maar ik het moet iets simpels en snel zijn. Ik zoek iets goedkoops, en niet zo oud dat ik er geen lange samples mee kan afspelen. Ik zoek iets high ends van vroeger voor het liefst een appel en ei.

Ik snap dat oude samplers vaak kuren hebben maar reparatie vind ik geen probleem

Ik dacht zelf aan een yamaha SU-700, maar deze schijnt rete traag te zijn maar heeft verder alles wat ik wil. De slechte Rotary knoppen wil ik dan vervangen.

De Akai S5000 mischien? Heeft wel wat toffe functies zoals timestretching die ik wel handig vind.

Ook een optie is de Korg Volca Sample, alleen ben ik bang dat de MB's te beperkt zijn en ik weet niet of samples laden met mijn telefoon me gaan irriteren.

Iemand anders suggesties?

De S5000 heeft pakken features en is de laatste 16 bitter van de S reeks, maar hij klinkt niet zo dik. Als je geluidskwaliteit wil hebben dan zou ik eerder naar de akai Z4 of Z8 grijpen, deze zijn 24 bit en sowieso ook sneller. De dikste 16 bitter is de S1000, dan de S3200, vermijd de s2000.. Je hebt deze samplers allemaal voor rond de 100 max 200 euro.

Mijn persoonlijke favorieten zijn de ASR-10 en de MPC 60, maar deze vangen al wat meer geld.

In de nineties werden volledige albums gemaakt met enkel een Atari en een Akai sampler. Was toen wel pakken duurder :D

De "industry standard" toen was een S1000/S1100 en de E-mu 6400 reeks voor dance. Alle andere S serie Akais, E-mu's en Ensoniqs waren eerder hip hop/trip hop bakken. Dus hangt er een beetje van af watvoor muziek je wil maken.
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt alles voor het advies. Misschien wacht ik even een keer tot er een goedkope Z4 te koop is, maar opzich kan ik met een S5000 ook wel uit de voeten. Heb ook geen super haast mee, dus ik wacht even af. Ik had vroeger een Yamaha A4000 (nieuw gekocht)en dat was ook een prima ding, nooit een probleem gevonden dat ie 16bit was. Maar misschien nu wel geen idee!

Als er nog meer advies is of suggesties graag!
 
Bedankt alles voor het advies. Misschien wacht ik even een keer tot er een goedkope Z4 te koop is, maar opzich kan ik met een S5000 ook wel uit de voeten. Heb ook geen super haast mee, dus ik wacht even af. Ik had vroeger een Yamaha A4000 (nieuw gekocht)en dat was ook een prima ding, nooit een probleem gevonden dat ie 16bit was. Maar misschien nu wel geen idee!

Als er nog meer advies is of suggesties graag!

Als ik jou was dan zou ik mijn zoektocht gewoon spitsen op de E-mu 6400, Z4, of een S1000. Kwestie klank en snelheid, maar ook nog min of meer om een beetje relevant te zijn tegenover itb producties tegenwoordig. :) De S5000 is ideaal als sample bibliotheek zegt maar, maar qua klank is het slappe diarree.

Ook omdat ik wat muziek van je gehoord heb op een ander topic van je, dan zouden deze samplers wel ideaal zijn.

Of inderdaad de S760, (mijn voorkeur de s750) mooi voorbeeldje:

 
Hier nog wat voorbeelden van de typische klankkarakters:

S3200XL:



S1000:



E-mu 6400:

 
Ik zou zelf nooit een S5000 kopen omdat je voor heel weinig meer of zelfs dezelfde prijs een S6000 kunt kopen.
De S6000 heeft veel meer mogelijkheden. Waarschijnlijk meer dan je ooit zult gebruiken.
Een S5000 is in feite een uitgeklede S6000


Verder inderdaad de beste sampler ooit
 
Mwah, het verschil tussen de S5000 en S6000 is nou ook weer niet zo groot hoor. Eigenlijk alleen wat verschil in plaats inputs en aantal outputs. Intern zijn ze hetzelfde. Ik zou eerder op aanwezigheid van hoeveelheid RAM en USB en ADAT boards letten.
 
Het verschil is groter dan je denkt,
S5K heeft standaard geen usb en geen effectkaarten terwijl die er bij de S6K al inzitten
S5K = 64poly en S6K 128




Ook heeft de S6K een afneembaar bedieningspaneel en een slot extra voor bv een zipdrive

Met name dat afneembare paneel wat je met een verlengsnoer op een stevige muziekstandaard naast je controller kunt zetten is SUPER.
 
De afstandsbediening is een groot voordeel IMHO.


Yep
Vooral omdat die sampler loeizwaar is en je hem dus onderin je rack plaatst om te voorkomen dat de boel topzwaar wordt en vervolgens op je knieen voor het beeldschermpje kunt gaan zitten.
 
Mwah, het verschil tussen de S5000 en S6000 is nou ook weer niet zo groot hoor. Eigenlijk alleen wat verschil in plaats inputs en aantal outputs. Intern zijn ze hetzelfde. Ik zou eerder op aanwezigheid van hoeveelheid RAM en USB en ADAT boards letten.



@Vinnie
Kijk even hier. De verschillen zijn enorm.
http://www.soundonsound.com/sos/jan99/articles/akais5000.325.htm


en die rammetjes (60ns edo simmen) haal je voor een paar tientjes zo op ebay
 
Echt waar, wil je een DIKKE smeuig zacht of hard warme sound neem dan de S-760.
Vraagt enkel een tijdje om hem door te krijgen, maar dan wordt ie ineens juist praktisch en makkelijk.
 
Yep
Vooral omdat die sampler loeizwaar is en je hem dus onderin je rack plaatst om te voorkomen dat de boel topzwaar wordt en vervolgens op je knieen voor het beeldschermpje kunt gaan zitten.

Oops, je hebt (deels gelijk). Ik dacht dat de Voice en FX boards niet in US modellen van de S5000 zaten, en in Europa wel. USB zat niet standaard op de S6000.
Dat afneembare front werkt heerlijk idd.
 
Back
Top