Volle sound! Lukt me niet! Verdikkeme!

juist niet teveel stapelen van samples, zorg ervoor dat als je samples gebruikt je eerste sample meteen goed is.
Geef alles de ruimte in de mix.
Niet alles volmaken met reverb.
EQ en compressie pas als laatste stap, eerst zorgen dat alles goed in balans is. Met de juiste compressie en EQ maak je het nog dikker, niet inzetten om dik te maken dan werk je volgens mij in de omgekeerde weg.

Eerste punten helemaal mee eens, de laatste wat minder.
Als je aan het einde compressie toepast als effect dan kan je soms weer helemaal opnieuw beginnen met mixen en EQ-en omdat je dan pas merkt dat sommige frequenties problemen veroorzaken.

Wat je kan proberen is in de compressor mixen. Dus gelijk direct vanaf het begin een compressor op je eind mix die je niet al te extreem instelt. Daardoor ga je anders EQ-en en mixen omdat je direct het resultaat van de compressie hoort.

Layeren is leuk en goed maar volgens mij niet hetgeen Furious5 naar op zoek is (correct me when wrong), maar eerder de totale punch en in your face sound
 
furious heb je het nou over samples of over synths. Dat is mij niet duidelijk.

nee de totale output.. opgenomen synths, samples, vst's..
En dan gewoon een gelikte sound.. vol, dik.. Niet per se die platte 'worst' compressie edm sound..
Ik heb het idee dat zo'n glue compressor de boel gelikt maakt.. daar ga ik nog es naar kijken..

Mss denk ik te simpel over die voorbeelden hoor, en zit er nog een zooi mastering op voordat ze Youtube op gaan..

Hier nog een mooie.. mooie volle bassdrums..

 
Laatst gewijzigd:
Yourube compr zelf. Zet je eigen track eens op YT en vergelijk?
 
Zou voller gelijk zijn aan meer frequenties?
Stel je speelt een piano. Een noot.
Klinkt plat he. Speel andere noot. Idem.
Speel nu die noot op meerdere octaven tegelijk. Doe er een extra noot bovenop die goed klinkt.
Voller? Vast wel.

Idem met zang. Ze zingen over hun eigen zang over. Ietsje anders. Beetje naar voor of achter qua timing.
Zangers picten hun stem zelfs octaaf higer en lager en mixen dat met t origineel.
 
Zou voller gelijk zijn aan meer frequenties?
Stel je speelt een piano. Een noot.
Klinkt plat he. Speel andere noot. Idem.
Speel nu die noot op meerdere octaven tegelijk. Doe er een extra noot bovenop die goed klinkt.
Voller? Vast wel.

Idem met zang. Ze zingen over hun eigen zang over. Ietsje anders. Beetje naar voor of achter qua timing.
Zangers picten hun stem zelfs octaaf higer en lager en mixen dat met t origineel.

ja het dubbelen van sounds.. layeren.
Ik ga alle adviezen in een track proppen.. een mooie opdracht voor de Synthforum Contest 2015 :D
 
zit ff thuis op de laptop te luisteren, maar daar hoor je al duidelijk dat de mix van je voorbeeld tracks gewoon beter is. Dat lijkt m voornamelijk te zitten in goed gedoseerd laag af filteren en goede reverbs.

Als je wil kan ik je tracks hier wel ff door de standaard mastering chain halen. Dan weet je in ieder geval of het mastering (met outboard) is wat je mist.
 
Je sound vol laten klinken, moedeloos word ik er van m'n iele sound.
Tijdens het muziekmaak proces irriteert dat me vaak zo dat ik afhaak.

Herkenbaar.

Ik heb dat met om sounds net zo goed te laten klinken als in het origineleel, indien financieel mogelijk ook nog de desbetreffende synth kopen waar die sound mee gemaakt is.
Vaak lukt het niet om de sounds exact te krijgen en dan denk ik vaak ik kap ermee, ik verkoop alle vintage rommel en ga puzzels leggen :D
 
Ik heb hier een Crest GTX mixer, zo vol, om moedeloos van te worden :P

Nee maar, ik weet niet of je EQ op alles hebt zitten, maar als ik alles recht zet, zowel analoog als digitaal in Logic, dan wor ik knetter gek van de hoeveelheid vulling...
 
je vergelijkt in jouw voorbeeld (2) een 909 ish kick met een cleane (1) 808 ish sub kick. Ja dan krijg je toch echt niet het zelfde. Probeer eerst even een sub kick te maken. daarna vergelijken.
 
Herkenbaar.

Ik heb dat met om sounds net zo goed te laten klinken als in het origineleel, indien financieel mogelijk ook nog de desbetreffende synth kopen waar die sound mee gemaakt is.
Vaak lukt het niet om de sounds exact te krijgen en dan denk ik vaak ik kap ermee, ik verkoop alle vintage rommel en ga puzzels leggen :D

Haha.. ja herkenbaar. Al heb ik dan weer niks met puzzels. Geen geduld voor ;)
 
Ik zou ook gokken op EQ probs. Die a.mp3 klinkt zo dicht (spectraal) als maar kan. Dan klinkt alles als een grote wollige bende.
Tenzij je deze sound ambieert, zou ik goed kijken naar de EQs van de individuele tracks en/of samples, waarom denk je anders
dat alle mengtafels EQ op elke track hebben...

Zoek voor de sound/tracks naar de kleinste bandbreedtes mogelijk (totdat het echt niet meer klinkt).

Dat prefab sounds en samples beter klinken is omdat iemand dan al het EQen voor je heeft gedaan.
 
Het is de combinatie van goede ,meestal dure, spullen+goede muzikanten+goede mixer en masteraar
Je moet weten wat je doet en de spullen hebben die bij je niveau passen
Alternatief is bijleren, groeien en in die tijd jevooral ermee vermaken ipv je meten aan de prof- liga en frusteren
Dat gezegd hebbend : in deze fase wat meer aandacht voor die bassdrum en bij eq'en eerder weghalenen ruimte maken ipv boosten etc , kan alweer een stap vooruit zijn
 
Sowieso beginnen met goede samples. Ik maak ik mijn samples bijna altijd mono (voorkom je fase problemen en werkt beter bij looping), in een losse editor (WavePad). Daarin kan je makkelijk van stereo mono maken en je samples aanpassen qua pitch, volume (en pitch) envelope en normalizen enzo.

Misschien eerst eens proberen met alleen volumes en eq je mix okee te laten klinken voor standaard naar compressors etc te pakken.
 
Ik ben met jullie tips aan de slag gegaan en heb een template gemaakt in Maschine op basis van mixbussen (groups)... Ik heb extra gelet op eq, stereo/mono...
Het begint al beter te klinken! (ondanks dat ik het op m'n low tech monitor speakers luister..)

Ik heb hier de 2 snippets.. Snippet 2 vind ik lekkerder klinken die heb ik (ondanks dat dat vaak vervloekt wordt hier) door een widener gehaald :)

OK.. toegeven.. die fx klinken een beetje too much wide - nu ik het hier terugluister..
Maar ik ga er straks weer mee verder qua mixen/sound..
 

Attachments

  • furious5_mixtest_a.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 71
  • furious5_mixtest_t.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 69
  • mixbussen_maschine.jpg
    mixbussen_maschine.jpg
    40 KB · Bekeken: 69
Toch is dit de reden waarom ik lekker analoog rommel. Met samples wordt het toch een stuk killer. niet die punch. wel een stuk moeilijker om zo iets analoogs op te zetten. Meestal wordt er gezegd "dat hoor je toch niet in de mix" maar ik denk dat het juist alleen maar in de mix te horen valt . Omdat ik dan het verschil tussen de individuele sounds heb. Die springen er dan juist door dynamic en flexibiliteit uit. Als ik luister naar een arp odyssey oud en nieuw is de nieuwe ook behoorlijk dikker dan de oude wat ook weer die dynamic en flexibiliteit verminderd. dus ja oud is eigenlijk meer punch dus beter, zoals ik het beleef. en ik heb zelf de nieuwe arp odyssey.
 
Toch is dit de reden waarom ik lekker analoog rommel. Met samples wordt het toch een stuk killer. niet die punch. wel een stuk moeilijker om zo iets analoogs op te zetten. Meestal wordt er gezegd "dat hoor je toch niet in de mix" maar ik denk dat het juist alleen maar in de mix te horen valt . Omdat ik dan het verschil tussen de individuele sounds heb. Die springen er dan juist door dynamic en flexibiliteit uit. Als ik luister naar een arp odyssey oud en nieuw is de nieuwe ook behoorlijk dikker dan de oude wat ook weer die dynamic en flexibiliteit verminderd. dus ja oud is eigenlijk meer punch dus beter, zoals ik het beleef. en ik heb zelf de nieuwe arp odyssey.


ja dat is zeker waar.. analoog heeft een dikke sound, dat is ook steeds de discussie natuurlijk: analoog vs digitaal. Ik denk dat de meesten van ons analoge spullen willen, alles aangesoten op een dikke mengtafel met een zooi hardware effects.. Maar ja.. dat is qua budget niet te doen.

Mijn frustratie is dat ik eigenlijk wilde dat ik enkel met instrumenten tracks al een dikke sound had, zonder met vst effecten etc te moeten klooien om het ‘vol’ te laten klinken. Naar mijn idee hoef je op bv een Electribe, Octatrack, OP-1 veel minder in te stellen en komt daar eerder een gelikte sound uit.. Dat werkt tijdens het muziekmaken wat lekkerder..

Ik heb sinds kort dus een Volca Keys - analoog.. en idd, daar kan ik een dikke gedetunede sound uit halen. Ik ben benieuwd of ik dat kan combineren door het te samplen in Maschine en zo in m’n project kan gebruiken en het zo kan mixen dat het smooth als 1 geheel klinkt..
 
Je noemt nu wel heel veel dingen door elkaar heen hoor. Analoog is niet per definitie meteen "goed en dik".
Staar je daar nou niet weer op blind. IMO gaat het om het vinden van de juiste kwaliteit (en ja dat is duur).
Het gaat om het totaalpakket en dan telt de kwaliteit van de chain. En dan is het niet zo heel erg interessant
meer of het analoog of digi is, als het maar top end spul is. Als de theorie "analoog is altijd beter" nog steeds
zou gelden zouden er heeeeeel wat recording studio's zonder werk zitten.
 
Je noemt nu wel heel veel dingen door elkaar heen hoor. Analoog is niet per definitie meteen "goed en dik".
Staar je daar nou niet weer op blind. IMO gaat het om het vinden van de juiste kwaliteit (en ja dat is duur).
Het gaat om het totaalpakket en dan telt de kwaliteit van de chain. En dan is het niet zo heel erg interessant
meer of het analoog of digi is, als het maar top end spul is. Als de theorie "analoog is altijd beter" nog steeds
zou gelden zouden er heeeeeel wat recording studio's zonder werk zitten.

je reageert op DRe toch?

Ik ben trouwens geen analoog expert.. ik vind alleen die vst sound zo op elkaar lijken allemaal terwijl ik die analoge synths van die dikke scheur synths vind.
Dit vind ik trouwens een mooi voorbeeld van wat ik versta onder dikke analoge scheursynths :)

 
Laatst gewijzigd:
Ik ben trouwens geen analoog expert.. ik vind alleen die vst sound zo op elkaar lijken allemaal terwijl ik die analoge synths van die dikke scheur synths vind.
Dit vind ik trouwens een mooi voorbeeld van wat ik versta onder dikke analoge scheursynths :)

Is eentje uit de Kawai SX serie dacht ik... Koste een tijdje geleden geen drol meer... maar loopt nu terug op.

Analoog is niet altijd beter en het hoeft niet altijd duur te zijn... Veel muziek wordt momenteel op de laptop geschreven. Hardware is gewoon veel leuker en directer maar is minder handig buiten de studio...

Die Arturia MiniBrutes of de Novation BassStations kunnen ook goed scheuren en kosten toch ook niet zo veel? Blofeld wordt ook erg onderschat (maar heeft helaas te weinig handson controllers).

Een goede kok, kan ook met beperkte middelen toveren: kies een paar GOEDE ingrediënten, leer hoe ze best te prepareren (ipv een hele resem prefab producten en sausjes), leer een paar basis kook technieken en zorg dat de keuken proper is (zodat er geen ongewenste vuiltjes of geurtjes hangen).

Of vrij vertaald: kies gewoon een paar goede vst's/synths uit en leer ze 100% doorgronden (ipv 100 middelmatige vst's tjokvol met presets), leer mixen (tip: lees mix secrets) en zorg dat je afluisterening (monitors en akoestiek van de ruimte) in orde is...
 
Back
Top