Volle sound! Lukt me niet! Verdikkeme!

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Je sound vol laten klinken.. Moedeloos word ik er van: m'n iele sound.

Tijdens het muziekmaak proces irriteert dat me vaak zo dat ik afhaak: ik heb gevoel dat ik met iets bezig ben wat ik niet kan fixen qua sound.

Ik heb een bescheiden setup: het belangrijkste is Maschine met vst’s en samples als geluidsbron. Maar naar mijn idee moet ik zoveel fixen met effecten dat ik ernstig twijfel of ik wel iets op waarde kan schatten qua sound.

Op youtube kijk ik video demo’s van synths en die sound klinkt gelijk gelikt: mooi warm, veel druk.Dat wil ik ook..

Ik heb 2 geluidfragmenten gepost.. wat vinden jullie qua sound van beide?

Balen is ook dat mn studio hoofdtelefoon nu ff kapot is.. draadbreuk. Dus ik kan nu ook niet echt goed geluid beoordelen op mn pc speakers. Maarrrrr.. toch hoor ik een verschil tussen wat IK maak, en wat ik hoor in goede synth demo’s…

Het voelt voor mij als koken: Anderen koken met ingredienten met een van nature volle smaak.. en bij elkaar smaakt dat gewoon goed.
Ik kook met eigen merk spul van de supermarkt.. en als ik er daarmee kook en tussentijds proef mist het al gewoon wat qua 'volheid'.
En door het daarna proberen te fixen met peper, zout en maggi maakt niet dat ik die volle smaak alsnog kan bereiken..

Ik denk dat ik toch op een betaalde kookcursus moet gaan om verder te komen :)

Dit klinkt naar mijn idee goed (hardware):



Dit hardware synthje ook:



Deze helemaal.. een volle sound. Veel druk op de drums (vst's en samples)

 

Attachments

  • a.mp3
    750,9 KB · Bekeken: 71
  • b.mp3
    1,4 MB · Bekeken: 76
Misschien eens een kookcursus bij rob papen gaan volgen ?
 
Ligt het aan mij of zit er een raar fase-probleem in die b.mp3? Er zit een soort sweep in het laag die ergens achter mijn hoofd hangt qua positie zeg maar.
 
Ligt het aan mij of zit er een raar fase-probleem in die b.mp3? Er zit een soort sweep in het laag die ergens achter mijn hoofd hangt qua positie zeg maar.

a.mp3 heb ik zelf gemaakt... b.mp3 is een preset uit Maschine waar ik niks aan heb gedaan. Bij beide klinken niet lekker en missen 'volheid' qua sound.

Terwijl ik met sommige hardware synths (op-1, electribes) het idee heb dat het er standaard gepolijst uit komt..
 
Misschien eens een kookcursus bij rob papen gaan volgen ?

ja zoiets.. maar dan graag op mixen gericht... Rob leert je toch vooral synth sound design?
 
Ik hoor het eerlijk gezegd niet zo hoor. Beide voorbeelden zijn naar mijn smaak vol genoeg. Misschien dat er met layering nog iets gehaald kan worden? En een goede reverb? Welke gebruik je?
 
Die reverb is de std reverb van Maschine..

Ik zal eens een nieuwe snippet maken. En dan 3 tracks: drums, bassline, chord. En daar eens mn best op doen qua mixen. Vaak hoor ik zulke simpele tracks (weinig sporen) die al zooo vet klinken...

Bedankt voor jullie aandacht.. I'll be back... :)
 
Er mist wel wat hoog in de eerste en tweede is niet zo heel verkeerd toch?? Misschien beiden wat extra sub?
Veelal is het toch balanseren van sounds qua EQ....

Die eerste en derde link op YT zit ook e.e.a. aan compressie op lijkt wel.. misschien daar ook mee experimenteren.
Of een multiband compressor gebruiken.. Die standaard in Ableton zit is best wel oke. :)
 
Laatst gewijzigd:
Die laatste youtube klinkt toch wel erg vet gecompressed, beetje flying lotuz maar dan wat subtieler.

Waar denk je zelf dat het mis gaat? EQ? Mix? Mastering?

Compressie op de juiste groepen doet denk ik al wonderen. Bijvoorbeeld op je hele drumtrack (evt. minus hats/rides) met een kleine sidechain naar bass.

Jouw A.mp3 klinkt toch helemaal zo slecht nog niet? Er zitten redelijk veel geluiden met laag in, zo te horen (op de laptop) is ook de sub niet uit de hats en snare ge-EQed. Hierdoor krijg je veel druk in het laag en dus weinig ruimte voor die geluiden die je echt druk en punch wilt geven.
 
Die laatste youtube klinkt toch wel erg vet gecompressed, beetje flying lotuz maar dan wat subtieler.

Waar denk je zelf dat het mis gaat? EQ? Mix? Mastering?

Compressie op de juiste groepen doet denk ik al wonderen. Bijvoorbeeld op je hele drumtrack (evt. minus hats/rides) met een kleine sidechain naar bass.


ik denk dat ik mn gebrek aan kennis over (multiband) compressie en limiters me hindert.. Ik denk dat goed gebruik daarvan de sound vet/vol/gepolijst maakt.
EQ snap ik wel.. geen frequenties overlappen etc. Maar zo detaileerd als jij zegt.. dat was ik vergeten. Ik heb het enkel op groepen gedaan.

Maar ik zal eens beginnen met een simpele beat van 3 tracks...
 
Probeer eens drums en andere geluiden te layeren. Dus niet een kick alleen, maar vb met een clap er op of zelfs een dubbele kick op elkaar. Boom... Beetje fx en compressie. En daarop snufje limiter op de master? Ik ken er niks van, maar dat is wat ik doe
 
Voller? wellicht kan je zoals al aangegeven is geluiden/samples layeren, verder kan je wellicht dan ook wat pannen (dus geluid mid links en een ander kanaal mid rechts en een kanaal bijvoorbeeld center) *wellicht kan je hier mee wat experimenteren.

Komt allemaal wel goed :okdan:
 
Last edited by a moderator:
Het is natuurlijk ook een smaakdingetje. Ik vind A.mp3 juist beter klinken dan dat filmpje van Memorecks, dat helemaal plat gecompressed is. Oké, ik luister nu even op een laptop, dus dat is niet helemaal representatief maar toch.

Maar waar ik zelf aan zou denken:
- analoge synths ipv VSTs
- compressie
- met EQ het sublaag eruit halen van alles behalve de kick
- saturation plugin of tracks door een preamp halen
 
Maar waar ik zelf aan zou denken:
- analoge synths ipv VSTs

Omdat ik de sound van VST's zo dun vond heb ik sinds kort een Volca Keys.. Klein beperkt synthje, maar met analoog geluid...

- compressie

Yes.. moet ik induiken..

- met EQ het sublaag eruit halen van alles behalve de kick

Doe ik, maar ga ik ff beter naar kijken..

- saturation plugin of tracks door een preamp halen

Zal ik ook ff naar kijken..
 
juist niet teveel stapelen van samples, zorg ervoor dat als je samples gebruikt je eerste sample meteen goed is.
Geef alles de ruimte in de mix.
Niet alles volmaken met reverb.
EQ en compressie pas als laatste stap, eerst zorgen dat alles goed in balans is. Met de juiste compressie en EQ maak je het nog dikker, niet inzetten om dik te maken dan werk je volgens mij in de omgekeerde weg.
 
Dus je frustratie is dat de dingen out of the box en gemixed op je koptelefoon niet zo vet klinken als professionele producties? Of begrijp ik het nou verkeerd?

Koop acceptabele monitoring, stop met het mixen op je koptelefoon en accepteer dat hoe meer aandacht je erin stopt (zowel klankontwerp, mix als muzikale inhoud) des te voller het eindresultaat.

Anders is het toch vooral appels en peren vergelijken.
 
Dus je frustratie is dat de dingen out of the box en gemixed op je koptelefoon niet zo vet klinken als professionele producties? Of begrijp ik het nou verkeerd?

Nou meer dat het bijna nooit gelikt klinkt.. en dat me opvalt dat synth demos.. of professionele producties die heel spaarzaam zijn al heel dik klinken...
 
furious heb je het nou over samples of over synths. Dat is mij niet duidelijk.
 
ik denk dat ik mn gebrek aan kennis over (multiband) compressie en limiters me hindert.. Ik denk dat goed gebruik daarvan de sound vet/vol/gepolijst maakt.
EQ snap ik wel.. geen frequenties overlappen etc. Maar zo detaileerd als jij zegt.. dat was ik vergeten. Ik heb het enkel op groepen gedaan.

Maar ik zal eens beginnen met een simpele beat van 3 tracks...

Voor mij persoonlijk was mixen en EQ-en redelijk makkelijk aangeleerd omdat je snel/direct hoort wat je doet en het daardoor heel "tastbaar" is.

Mastering daarentegen is een stuk lastiger. Mijn oren horen de kleine subtiele verschillen niet goed of ik kan niet zo goed pinpointen waar het fout gaat. Dit merk ik vooral als ik mastering tutorials kijk van mensen die (ook door jaren ervaring) direct kunnen inzoomen op de probleemgebieden...

Voor mijn laatste album ben ik erg lang bezig geweest met mastering, veel geprobeerd en veel verschillende versies gemaakt en later A-B checks doen. Uiteindelijk benik zelf erg tevreden over, maar het was ook een lange leerweg.

Wat ik in jouw voorbeelden denk te horen is toch wel een mastering plugin zoals ozone die erover heen is gegooid om het lekker hard te laten klinken. Die derde klinkt in mijn oren wat geavanceerder en lijkt me dat daar meerdere lager compressie is gebruikt. Eerst op o.a. de drums en later over de stereo track nog een keer.

Anders ff de mp3's van youtube downloaden. Soms wil kijken naar de waveform ook erg informatief werken. Dan zie je wat je hoort
 
Back
Top