Focusrite Compounder vs. TC Electronic Triple C

Speeddemon

Gear-sloerie
Lid sinds
16 oktober 2009
Berichten
322
Locatie
The Desert Plains...
Heeft iemand ervaring met beide van deze compressors?

Compounder:

537429jpg.jpg



Triple-C
triple-c.jpg


En behalve de veelgehoorde 'compounder is dé dance/tech-compressor' opmerkingen, hoe is ie in pop/rock-settings?
2e hands zijn ze ondertussen best betaalbaar en ik vroeg me af of één van de 2 (of allebei!) de moeite waard is/zijn.
 
Nou, ik heb sinds vandaag een Compounder, en die doet z'n werk lekker op m'n drumcomputer. Die Huge functie voor 't laag subtiel gebruiken (35-40%) en je kicks en bas worden net een stuk vetter, zonder 'boomy' te worden.

Ik kreeg op een ander forum al 't advies dat de Triple C niet echt werkt als 'piek-begrenzer' aangezien hij digitaal is...
 
allebei leuke dozen, met een compleet eigen functie.

de compounder is tof als allround compressor, en ik vind hem vooral voor akoestisch gitaar, kick en snare heel goed.

de triple-c kan veel meer, natuurlijk omdat het een multiband is. je kan er alle kanten mee op, maar het is zeker niet de best klinkende compressor op aarde. wel extreem veelzijdig...
 
Als je je volledige eindsignaal er doorheen trekt maakt die paar miliseconden latency niet uit natuurlijk. In een zaal heb je van mengtafel naar speaker ook al een behoorlijke vertraging dus dat verschil merkt echt niemand. De persoon op het podium zeker niet want die heeft in de meeste gevallen gewoon een monitor staan.

De zaal zal (als ze HEEL goed opletten) per definitie al een vertraging zien (signaal gaat van podium naar mengtafel naar versterkers en weer terug naar de speakers) tov het knoppengedraai op het podium en de Triple C voegt hier een klein beetje aan toe. Ik kan je echter garanderen dat dit niet spannend genoeg is om echt rekening mee te houden.
 
Als je je volledige eindsignaal er doorheen trekt maakt die paar miliseconden latency niet uit natuurlijk. In een zaal heb je van mengtafel naar speaker ook al een behoorlijke vertraging dus dat verschil merkt echt niemand. De persoon op het podium zeker niet want die heeft in de meeste gevallen gewoon een monitor staan.

De zaal zal (als ze HEEL goed opletten) per definitie al een vertraging zien (signaal gaat van podium naar mengtafel naar versterkers en weer terug naar de speakers) tov het knoppengedraai op het podium en de Triple C voegt hier een klein beetje aan toe. Ik kan je echter garanderen dat dit niet spannend genoeg is om echt rekening mee te houden.


Signaal van podium naar mengtafel naar speakers valt wel mee want de snelheid van een elektrisch signaal door koper gaat met ca 96% van de snelheid van het licht. Beperkende factor is de snelheid van het geluid door de lucht (dus van de speaker tot je oren), want die is maar ca 330m/s.


Dit even om de hele hype rondom 'latency' een beetje te ontkrachten. Al dat gezeur over latency van een paar ms wat mensen hoegenaamd verschrikkelijk stoort is niet eens hoorbaar en alleen maar aandachttrekkerij en interessant doen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_electricity


Dit betekent trouwens niet dat de TC niet een storende vertraging zou kunnen hebben. Die wordt trouwens pas echt lastig als je hem gebruikt voor enkele bronnen, en niet het gehele signaal. Als het gehele signaal iets vertraagd is, is dat niet zo erg. Maar als het signaal van het ene instr. vertraagd wordt, en het andere niet, gaat het uit de pas lopen.
 
Back
Top