Vraag aan Edirol DA-2496 gebruikers

ibeatza

Rock the disco...
Lid sinds
2 september 2003
Berichten
23
Locatie
Gelderland ;)
Beste forummers,

Omdat ik tijdens het schrijven van mijn vorige thread (Firewire 410) stuitte op een verontrustende review ben ik verder gaan zoeken naar een geschikte geluidskaart.
Ik heb de DA-2496 gevonden, maar nu dus dezelfde vraag.
Is dit een goede interface? Hoe zit het met de drivers? Zijn die goed?
Geluidskwaliteit beetje redelijk goed?
Latency?

In mijn vorige thread werd nogal off topic op elkaar ingehakt over geluidskwaliteit en hele andere geluidskaarten (ver boven mijn budget).
Daarom ook deze topic. Reageer als je ervaring hebt met de DA-2496 van Edirol. Eur. 495 in Duitsland lijkt me namelijk een best mooie prijs.
Overigens dank ik C-Code en anderen wel voor de on-topic reacties op mijn vorige vraag.

Alvast heel erg bedankt!

((( IBEATZA )))
 
Ben ik nu dan echt de enige die zo'n ding heeft?

Nou mocht je een beetje leuke pro interface zoeken en je wilt niet al te veel geld uitgeven, stop dan maar met zoeken en koop de Edirol DA-2496.
Ik heb hem net vandaag binnen gekregen en ik ben er nu al helemaal verliefd op. Ik wist niet dat geluid zo zuiver kon klinken. Prima drivers (WDM en ASIO2)! Installeren in Windhoos is een eitje!
Zeeeeer lage latency onder Cubase SX (weet niet precies hoeveel, want ik weet niet echt waar ik dat kan zien, maar het is in elk geval niet merkbaar).
Ik zit nu te luisteren naar wat MP3tjes en ik hoor elk tikje en kraakje wat ik eerder nooit hoorde (met mijn SB Live bagger kaart kan ik nu wel zeggen hehehe :P). Zelfs het varieren van de bitrate bij een VBR MP3 hoor je gewoon! Enggg...

Nee dit is echt een aanrader. Ik moet er nog wel wat mee spelen, maar ik zit nog te wachten op een mengpaneel wat ik heb besteld dus.

:halleluja EDIROL :halleluja

Er zal best wel beter spul zijn, maar deze interface is voor de man met niet zo'n berg geld op zak ZEEEER het aanschaffen waard.

Groetjes...
 
edirol da 2496

edirol da 2496

Ibeatza,

Ik deel je mening , heb 'm nu 2 weken ook in dld gekocht (musicst. koln)
na een ruis - vriendelijke kaart van packard bell nu overgestapt naar edirol
en inderdaad wat kan geluid mooi zijn ...

Maurice
 
Na lang dubben, heb ik toch besloten om voor deze geluidskaart te gaan. Hij is in duitsland namelijk nieuw te krijgen voor 495 euro. Ik ga hem hoogstwaarschijnlijk morgen of overmorgen bestellen. Maar nu mijn vraag:

Zijn er meer mensen op dit forum die van deze kaart gebruik maken icm cubase, en zo ja wat zijn de ervaringen ?
 
latency moet je toch gewoon in de edirol drivers kunnen zien lijkt me ...'

verder: over welke verontrustende FW410 review heb je het precies? je bedoelt die meneer die zoveel ruis had? dat lag niet aan de FW410 maar aan z'n Mac..... hij had hetzelfde probleem met allerlei andere soundcards...kwam ie later achter.....
 
Ik heb een edirol en de drivers zijn prima, geluid ook. Het is eigenlijk een delta 1010 maar dan van edirol c.q. roland.
Prima ding alleen als ik in logic zit kan ik niet soundforgen, dus das een beetje raar. Latency 2 ms. met een PIV is dus prima.
 
Het is zekers niet hetzelfde als een delta 1010, hele architectuur en converters enzo zijn anders.
Het enige wat de da-2496 met M-audio te maken heeft is dat de drivers door M-audio zijn geschreven voor Roland volgens mij.
Verder is de da-2496 echt een hele fijne kaart waar je alle kanten mee op kan.
 
Origineel geplaatst door Laurens O
Het is zekers niet hetzelfde als een delta 1010, hele architectuur en converters enzo zijn anders.
Het enige wat de da-2496 met M-audio te maken heeft is dat de drivers door M-audio zijn geschreven voor Roland volgens mij.
Verder is de da-2496 echt een hele fijne kaart waar je alle kanten mee op kan.

En waar haal jij die informatie vandaan dan?
Ik kan namelijk niet achterhalen wat de precieze dynamisch bereik is van de kaart. Volgens mij zit ie op de 116 dB(a).
Keertje een test doen.
 
Mostatic: Misschien echt een heeeeeele domme opmerking omdat je daar ALLANG naar gekeken hebt... Heb je wel "Release drivers in background" (of iets dergelijks) aangevinkt in Logic?

Ik las trouwens eerder op dit forum dat de geluidskwaliteit van de Edirol iets minder is dan M-Audio en daarbij heeft de Edirol volgens mij geen DirectX-ondersteuning (klopt dat?? Dat wil ik wel graag weten).

Maar verder geloof ik ook dat ik voor een Edirol ga, aangezien ie daarnaast dus wel weer 200 Euro goedkoper is.
(Ik blijf twijfelen. De ene week zeg ik dit, dan weer dat.... pfffff... kan iemand me overtuigen?)

T_A-
 
Origineel geplaatst door Tech_A-

Maar verder geloof ik ook dat ik voor een Edirol ga, aangezien ie daarnaast dus wel weer 200 Euro goedkoper is.
(Ik blijf twijfelen. De ene week zeg ik dit, dan weer dat.... pfffff... kan iemand me overtuigen?)

T_A-

Ik heb over de 1010 met breakoutbox (ook op dit forum....gebruik de zoekfunctie maar eens) al veel klachten gelezen en over de edirol da2496 nog geen.......
 
Origineel geplaatst door C-Code
Ik heb over de 1010 met breakoutbox (ook op dit forum....gebruik de zoekfunctie maar eens) al veel klachten gelezen en over de edirol da2496 nog geen.......
Dat komt volgens mij omdat er nu eenmaal veel meer 1010's zijn dan da2496's, denk ik.

anyway, ook ik moet zeggen dat ik nog steeds 100% blij ben met m'n DA2496.
Wel is het zo dat deze 2 kaarten toch best behoorlijk verschillen van elkaar qua specs.
DA2496: 2x mic preamp+phatom, 2xhi-Z (gitaar), optical in e.d.
1010: 8xline i/o, that's it.

'T is maar net wat je wilt/ hoe je werkt.
Heb je al een puike mixer voor aan je kaart, dan is een 1010 goed. Plug je vaak rechtstreeks je geluidsbronnen in je kaart,
dan is dus de DA2496 wellicht een betere/ veelzijdig keuze.

1 nadeel: bijde zijn het dus PCI kaarten en die standaard gaat niet lang meer mee.
 
Ik heb over de 1010 met breakoutbox (ook op dit forum....gebruik de zoekfunctie maar eens) al veel klachten gelezen en over de edirol da2496 nog geen.......

Heb ik dan misschien zo'n mazzel? Mijn 1010 heeft me echt nog nooit op wat voor een manier dan ook in de steek gelaten. Ik zou gewoon echt niet iets weten te vertellen over mankementen of slecht gedrag van dat ding. Ik hou van haar! :{
Een van de voornaamste oorzaken van slechte ervaringen bij anderen ligt misschien wel in de manier van installeren.
Als je er om te beginnen gewoon voor zorgt dat het dingetje (en niet alleen zij, maar eigenlijk alle high end kaarten) z'n eigen IRQ heeft (xp gebruikers bijv. moeten het bij hun windhoos setup al instellen: geen irq sharing), en verder de nieuwste drivers gebruikt, kan er gewoon weinig misgaan wat betreft performance. Ik heb zolang ik de 1010 heb, 3 verschillende pc's gehad waaronder 2 AMD's met een VIA KT133 (jawel!) chipset en een VIA KT333 chipset en nu dan een P4 met een I845PE, bij allen geen vuiltje aan de lucht.
Zelfs met IRQ sharing zal ze op vele systemen als n zonnetje werken. Ik spreek nu dus over pc's, wat betreft mac's weet ik het niet.

1 nadeel: bijde zijn het dus PCI kaarten en die standaard gaat niet lang meer mee.

Ah joh, Als PCI-X de markt overneemt (wat niet lang meer op zich zal laten wachten), zal er nog jaren een dedicated PCI slot of sloten op veel moederborden blijven zitten. Het schijnt zelfs zo te zijn dat je sommige normale PCI kaartjes met een PCI-X slot kan gebruiken. T zou toch zwaar klotuh zijn als je in een keer al je PCI gerei mag weggooien!?
Hoe lang zijn toendertijd die ISA slots wel niet in de omloop gebleven bij de introductie van PCI? Heel veel jaartjes.
 
Origineel geplaatst door Laurens O



Ah joh, Als PCI-X de markt overneemt (wat niet lang meer op zich zal laten wachten), zal er nog jaren een dedicated PCI slot of sloten op veel moederborden blijven zitten. Het schijnt zelfs zo te zijn dat je sommige normale PCI kaartjes met een PCI-X slot kan gebruiken. T zou toch zwaar klotuh zijn als je in een keer al je PCI gerei mag weggooien!?
Hoe lang zijn toendertijd die ISA slots wel niet in de omloop gebleven bij de introductie van PCI? Heel veel jaartjes.
Tsa.. toch ben ik huiverig. Van die ISA dat is idd wel zo ja... Ik ga toch deze zomer nog een STABIELE P4 in elkaar (laten) zetten voor het te laat is.
 
Back
Top