Zelfbouwer Elektor Formant

Ah toffe ontwikkelingen, dank 1v/oct.
Ik heb ook meteen een mooi voorstel: PWM, als jij nou ff laat weten of het ok spul is :P:P
Dan bestel ik daarna..;)
 
dat klopt natuurlijk niet.
je moet op de cv input gewoon 1v/okt moeten kunnen halen.

dan zou je in de originele configuretie met de originele onderdelen 15 oktaven moeten kunnen bestijken.

als dat anders is, dan klopt er iets niet......

:mega:

Denk dat je het voor de VCO bedoeld maar ik heb het over de VCF 12dB aansturing.
Dit is een State Variable Filter waar de OTA's IC4 en IC5 (CA3080) via R10 resp. R33 gestuurd uit de exponentiaal generator rond IC1 en IC2. Via R6 en P8 wordt het ingangs signaal sterk verzwakt om een juiste werking te hebben van de OTA's (CA3080)

Via een CA3086 kloppen de weerstanden R1 en de Potmeter P1 aan de +15V. Bij gebruik van de BC557B moesten deze aangepast worden om een optimale regeling te verkrijgen. D.w.z. bij P1 geheel rechtsom geen afrondingen van de Inputsignaal voor LP Filter en bij P1 helemaal linksom geen filter werking. Dat was niet het geval en bij de P1 in de midden stand was er al geen afrondingen meer te zien. Daarom een weerstand van 100K naar de +15V en P1 en R1 naar 68K om een goede afregeling te krijgen. Ook had ik misschien R1 alleen maar naar 47K moeten brengen dan had ik het ook gehaald. Dat is wel bij het VCF 24dB van Elektor toegepast. Als ik de BC557C had gebruikt was de aanpassing waarschijnlijk niet nodig geweest maar had die niet bij de hand. DC current gain van de BC557B is Max 475 en voor de BC557C is 800.
 
Laatst gewijzigd:
nee, ik heb het over de vcf, die moet ook 1v/okt als aansturing kunnen hebben.
terug naar de tekentafel maar...

:mega:

Denk dat je het voor de VCO bedoeld maar ik heb het over de VCF 12dB aansturing.
Dit is een State Variable Filter waar de OTA's IC4 en IC5 (CA3080) via R10 resp. R33 gestuurd uit de exponentiaal generator rond IC1 en IC2. Via R6 en P8 sordt het ingangs signaal sterk verzwakt om een juiste werking te hebben van de OTA's (CA3080)

Via een CA3086 kloppen de weerstanden R1 en de Potmeter P1 aan de +15V. Bij gebruik van de BC557B moesten deze aangepast worden om een optimale regeling te verkrijgen. D.w.z. bij P1 geheel rechtsom geen afrondingen van de Inputsignaal voor LP Filter en bij P1 helemaal linksom geen filter werking. Dat was niet het geval en bij de P1 in de midden stand was er al geen afrondingen meer te zien. Daarom een weerstand van 100K naar de +15V en P1 en R1 naar 68K om een goede afregeling te krijgen. Ook had ik misschien R1 alleen maar naar 47K moeten brengen dan had ik het ook gehaald. Dat is wel bij het VCF 24dB van Elektor toegepast. Als ik de BC557C had gebruikt was de aanpassing waarschijnlijk niet nodig geweest maar had die niet bij de hand. DC current gain van de BC557B is Max 475 en voor de BC557C is 800.
 
ik heb nog een kleine lading 3146 ( hetzelfde als de 3046, alleen voor een hogere spanning geschikt) liggen NOS

:mega:

Kan je wel bij HAJE goedkoop de CA3086 bestellen maar wie zegt dat die niet uit China komen als nieuwe (rotzooi) productie? (ik weet het eigenlijk wel zeker dat het nieuwe productie is voor dat geld).
Volgens mij kan je beter wat meer uitgeven voor NOS (new old stock). Daarvan worden er genoeg aangeboden via ebay.

We gaan het meemaken..
 
nee, ik heb het over de vcf, die moet ook 1v/okt als aansturing kunnen hebben.
terug naar de tekentafel maar...

:mega:

Als ik dat doe en wijzig niets met de BC557B dan zou ik 2v/okt hebben !!!! Nu heb ik 1v/okt

De IC1 en IC2 bepalen de Iabc voor de ota's en dat moet 18mA/Oct. De inputspanningen bepalen dat zowel Oct. Env. ECV inputs.
 
Laatst gewijzigd:
op de cv input?

waarom heb je dan de weerstand van de potmeter veranderd?

die zou dan natuurlijk ook gewoon 1v/okt moeten zijn, dus gewoon 100K

:mega:

Dan zou de Iabc voor de OTA's te snel worden open gestuurd bij het draaien van P1 van Min naar max. en bij P1 Linksom geen signaal en bij P1 in middenstand het inputsignaal al helemaal ongefilterd en dat wil je pas als P1 helemaal rechtsom staat (Dit is in Low Pass Filter stand)
 
ja, maar dan heb je natuurlijk geen 1v/okt.

dat hoort dan gewoon te gaan bij een gewone waarde van de weerstand.

dus bv. 0volt> 25hz
1v> 50hz
2v>100hz
3v>200hz
4v>400hz
5v>800hz
6v>1600hz
7v>3200hz
8v>6400hz

enz. ect.

:mega:
 
ja, maar dan heb je natuurlijk geen 1v/okt.

dat hoort dan gewoon te gaan bij een gewone waarde van de weerstand.

dus bv. 0volt> 25hz
1v> 50hz
2v>100hz
3v>200hz
4v>400hz
5v>800hz
6v>1600hz
7v>3200hz
8v>6400hz

enz. ect.

:mega:

Ik raak beetje in de war met al je gegevens over 1v/okt. Een VCO is het inderdaad dat de frequentie met telkens 1V verhoging dubbel toeneemt.

Maar bij een VCF (Filter) neemt de inputfreqentie niet toe bij een octaaf hoger of lager alleen als de CV naar het filter niet is aangesloten.
Is de CV (Pitch) aangesloten dan zal de filtering van het signaal minder worden naarmate je een hogere noot pakt op het toestenbord. CV input wordt via een andere ingang met een 100K weerstand naar IC1 en IC2. Dat is de 1v/okt afregeling voor de VCF met P8. P1 is voor de filtering van het inputsignaal dus harmonische eruit filteren.

Maar zullen we het hierbij laten en bedankt voor de reacties
 
daar heb ik het dus over, de cv input.....

maar dan snap ik nog steeds niet waarom je da weerstand van de potmeter hebt aangepast....



maar goed, sucses......

:peukie:
 
daar heb ik het dus over, de cv input.....

maar dan snap ik nog steeds niet waarom je da weerstand van de potmeter hebt aangepast....



maar goed, sucses......

:peukie:

Gelukkig dat we elkaar nu begrijpen. De potmeter P1 was maar half te gebruiken en nu in zijn geheel van linksnaar rechts. Dat is wat ik in het eerste bericht duidelijk maakte en heeft niets met de CV input te maken.
 
"De potmeter P1 was maar half te gebruiken"
Ja, dat krijg je als je een serieweerstand opneemt in de +15V lijn naar de pot.
Als je die weghaalt hoef je die ingangsweerstand niet te veranderen.
 
De CA3086's zijn wel degelijk transistoren in een DIL 14 behuizing. Ik heb dit circuitje ff in elkaar geflanst om te kijken of ze het doen.

CA3086 VCA.png


Het zou in theorie nog een ander apparaat kunnen zijn maar ik denk dat het wel goed zit.
 
Back
Top