Zelfbouwer Elektor Formant

jras

Stamgast
Lid sinds
16 Maart 2009
Berichten
218
Locatie
In Noord Brabant
Voor deze Elektor Formant uit de jaren 1978-1979 van Elektuur zijn er veel van gebouwd. Deze staan regelmatig te koop zowel op Marktplaats of Ebay voor een dure prijs.

Heb het afgelopen jaar van de Elektor Formant een nieuw ontwerp gemaakt met de zelfde specificaties maar alle obsolete componenten vervangen of een nieuw ontwerp van gemaakt om toch de zelfde specificatie te verkrijgen. Alle PCB Boards wat kleiner en nieuw gemaakt door mezelf.

De twee VCF's zijn orgineel overgenomen net als de Noise en LFO's en het geheel is Semi Modular zoals de Elektor Formant. De VCO's zijn heel stabiel en de uitgang zijn d.m.v. switches te mixen. Zelfgemaakte frontpanelen en afgeleid van de orginelen. (Zie Foto)

Als ik voor je een zulke Synthesizer kan bouwen tegen een redelijke prijs dan even een PB. voor meer info.
 

Attachments

  • IMG_0335.jpg
    IMG_0335.jpg
    79,2 KB · Bekeken: 373
Ik snap niet waarom je de uitgangen met een switch gemixt uit laat sturen. Ik geef zelf de voorkeur aan elke golfvorm een eigen uitgang, aangezien je de OSC dan als geluidsbron en als modulator kan gebruiken.
 
Ik snap niet waarom je de uitgangen met een switch gemixt uit laat sturen. Ik geef zelf de voorkeur aan elke golfvorm een eigen uitgang, aangezien je de OSC dan als geluidsbron en als modulator kan gebruiken.

Dat is het standaard ontweek van de Formant oscillator. Idd niet handig en ook een van de redenen dat ik de mijne heb weggedaan.
 
Ik snap niet waarom je de uitgangen met een switch gemixt uit laat sturen. Ik geef zelf de voorkeur aan elke golfvorm een eigen uitgang, aangezien je de OSC dan als geluidsbron en als modulator kan gebruiken.

xzaktly

wel goed dat de beste man moeite neemt om opsolete parts eruit te filtere/ vervangen ,..zo erg ..zeldzaam ist elektor schemaa nie toch >??

hebnog een elektuur poly.. synth liggen [mono afgebouwd , 3x3340 aan de basis .. maars mee aan de slag .. [in een case proppen en cv gate eraan?"}}}
:okdan:
 
Uiteindelijk zijn die switches ook wel weer leuk in het gebruik, je net weer andere dingen mee.
Deze is dus ook minder diep dan een orginele? Mooi hoor.
 
Mooi zo! Er zitten inderdaad een paar obsolete componentjes in de Formant, met name de uA726 en ergens een CA ICtje. En degene die daar nu nog van rondzwerven gebruik je m.i. beter om klassieke synths in leven te houden dan om nieuwe Formants te bouwen.
 
Mooi zo! Er zitten inderdaad een paar obsolete componentjes in de Formant, met name de uA726 en ergens een CA ICtje.

Standaard voor elektuur ontwerpen, altijd wel een maf component dat ten tijde van het verschijnen al duur is, of moeilijk te krijgen. Volgens mij zijn ze nog steeds enorme fans van MAT02 en MAT03.
 
nou, het enige obsolete ondedeel in de formant is de ua726, en die is prima te vervangen door een ca3046 of een 3086 en een tempco....(of even een oventje maken)

de otaĀ“s uit het filter en de vca zijn nog prima te vinden.

ik zie het probleem niet zo qua obsolete onderdelen.

:mega:
 
Laatst gewijzigd:
Off topic, maar het verbaast me wel dat die (847bs/ds en 857bs/ds) niet meer gebruikt worden. Geen "supermatch pair", maar toch.
Ze zijn wel tamelijk klein, mijn zelf ets kwaliteit was niet echt goed genoeg voor die fijne spoortjes.
 
Die 3086 zijn inderdaad volgens mij niet zomaar meer te koop.
Als ik het mis heb hoor ik dat graag want ik heb wat gitaarpeNdalen waar die dingen in zitten.
Paar reserve chippies hebben is nooit weg...


Mooie synth trouwens (zo is dit bericht toch nog een klein beetje on-topic). :)
 
Die 3086 zijn inderdaad volgens mij niet zomaar meer te koop.
Als ik het mis heb hoor ik dat graag want ik heb wat gitaarpeNdalen waar die dingen in zitten.
Paar reserve chippies hebben is nooit weg...


Mooie synth trouwens (zo is dit bericht toch nog een klein beetje on-topic). :)

De CA3080, CA3084, CA3086 zijn via Ebay te verkrijgen maar het is maar afwachten of je goede ontvangt. Heb al nare ervaringen met IC's niet volgens specificatie.
Heb in mijn project alleen de CA3080 (Beide VCF's) gebruikt om toch de orginele klank te krijgen. Er is een vervanger de LM13700 (2 in 1 behuizing). Heb daar eerst mee gewerkt maar te veel aanpassing nodig i.v.m. Weerstanden en Condensatoren en is toch niet de klank zoals de orginele.

Voor de CA3084 heb ik 2xBC557B gebruikt (Matched Paar) en daarbij R1 verlaagd naar 68K en de + van de potmeter een Weerstand van 100K om een goede aansturing te hebben. (Zie foto's van Orgineel en new ontwerpen)
 

Attachments

  • VCF12dB_Orginal.jpg
    VCF12dB_Orginal.jpg
    43,6 KB · Bekeken: 173
  • VCF12dB_New.jpg
    VCF12dB_New.jpg
    43,1 KB · Bekeken: 157
Voor de CA3084 heb ik 2xBC557B gebruikt (Matched Paar) en daarbij R1 verlaagd naar 68K en de + van de potmeter een Weerstand van 100K om een goede aansturing te hebben. (Zie foto's van Orgineel en new ontwerpen)

dat klopt natuurlijk niet.
je moet op de cv input gewoon 1v/okt moeten kunnen halen.

dan zou je in de originele configuretie met de originele onderdelen 15 oktaven moeten kunnen bestijken.

als dat anders is, dan klopt er iets niet......

:mega:
 
Kan je wel bij HAJE goedkoop de CA3086 bestellen maar wie zegt dat die niet uit China komen als nieuwe (rotzooi) productie? (ik weet het eigenlijk wel zeker dat het nieuwe productie is voor dat geld).
Volgens mij kan je beter wat meer uitgeven voor NOS (new old stock). Daarvan worden er genoeg aangeboden via ebay.
 
Back
Top