Welke usb hub?

Als je devices al een eigen voeding hebben zou er geen extra jus voor de elektron hub nodig zijn lijkt me.
Lijkt mij ook. Maar zo is hij multi inzetbaar voor mij.
Ik heb wat apparaten die via USB gevoed kunnen worden (en dat nu ook worden), dus die kunnen er dan ook aan hangen.
En voor € 13,- (incl verzending) wilde ik die flexibiliteit wel toevoegen.
Maar zodra alles er aan hangt, zal ik even een update doen.
 
Ja, dat doe ik ook, de interface krijgt altijd een eigen usb aansluiting bij mij en dingen waar timing heel belangrijk zijn zoals een sequencer bijv.
Ik ben wel benieuwd of dat met USB 3 nog zoveel verschil maakt. (mits je een goede hub hebt)
Bandbreedte genoeg lijkt me.
En volgens mij gaat het uiteindelijk via dezelfde USB processor verder in je PC, dus ik vraag me af of het echt heel veel uitmaakt.
Als ik bijv. bestanden overzet via 2 USB sticks (rechtstreeks op de laptop), dan zie je een dramatische drop in de transfer rate.
Kan ook aan andere dingen liggen, maar ik vermoed dat het verschil bij USB 3 minimaal is.
Misschien dat een techneut meeleest en een beter gefundeerd antwoord heeft, maar dat is wat ik er uit opmaak.
 
Veel van de antwoorden staan in deze thread.
Audio in elk geval op eigen USB aansluiting op PC.
Mix van verschillende usb-standaarden (1 apparaat op usb2 en 1 apparaat op USB 1, beide op dezelfde hub) kan de boel stevig vertragen als de hub geen mtt heeft.
 
Discrete poorten op PC hebben altijd de voorkeur, bedenk dat alles wat aan een hub hangt, uiteindelijk door de PC USB poort erin en eruit moet.
 
Discrete poorten op PC hebben altijd de voorkeur, bedenk dat alles wat aan een hub hangt, uiteindelijk door de PC USB poort erin en eruit moet.
Bij de oudere hubs / USB standaarden was dit zeker waar.
Ik vermoed (lees her en der) dat het bij 3.0 (liever zelfs 4, maar die is nog niet zo bekend) een stuk minder uit maakt.
Het hangt er vooral van af hoe je PC/Laptop in elkaar zit. En hoeveel USB bussen er zijn.
Het feit dat er een fysieke poort op een PC zit, betekent niet dat die ook een eigen USB bus heeft.
Ten minste, dat is wat ik er van maak.
Maar we gaan het merken. Zodra ik m'n Overhub binnen heb, wil ik wel eens kijken wat er gebeurt als ik 18 kanalen over USB knal van die hub.
 
Iemand deze al geprobeerd? Een usb 3 hub met mtt voor 18,99 euro.


Fabrikant website

PEXIL USB hub 3.0 4 ports - Black - PEXIL

Jammer van het korte kabeltje, in de praktijk (mijn situatie) bungelt hij dan aan de kabel.
 
Ik heb de overhub 5 jaar geleden gehad, overbridge werkte nog steeds voor geen meter :D
Overhub is echt slecht ding, zeker voor dat geld. De connectoren (met name die naar de PC) zijn belachelijk slecht gesoldeerd, waardoor ik al 1 defect exemplaar heb gehad en het vervangende exemplaar valt makkelijk uit als er een vlieg op landt of er anderszins sprake is van ook maar enige beweging. Echt meuk. Mijn favoriete USB hubs zijn de Ankers (7 USB + 3 Charge) die je voor rond de 60-70eu op Amazon kunt kopen. Overbridge heeft nooit fatsoenlijk gewerkt - ongeacht over welke hub - maar inmiddels heb ik op de Overhub na geen Elektron meer dus dat probleem heeft zichzelf opgelost.
 
Overhub is echt slecht ding, zeker voor dat geld. De connectoren (met name die naar de PC) zijn belachelijk slecht gesoldeerd, waardoor ik al 1 defect exemplaar heb gehad en het vervangende exemplaar valt makkelijk uit als er een vlieg op landt of er anderszins sprake is van ook maar enige beweging. Echt meuk. Mijn favoriete USB hubs zijn de Ankers (7 USB + 3 Charge) die je voor rond de 60-70eu op Amazon kunt kopen. Overbridge heeft nooit fatsoenlijk gewerkt - ongeacht over welke hub - maar inmiddels heb ik op de Overhub na geen Elektron meer dus dat probleem heeft zichzelf opgelost.
Wat hang je aan de usbs en merk je dan verschil tov goedkope hun?

Ik heb mijn synths en MIDI controller aan een goedkope usb hub hangen (usb c naar 4 x usb a). Werkt prima, maar de hub begint vol te raken. Het wordt of een hub met meer poorten of een vergelijkbare hub maar dan komt aan de andere hub ook een interface te hangen. Geen idee of een interface meer snelheid vraagt dan de synths waardoor goedkope hub het niet trekt.
 
Wat hang je aan de usbs en merk je dan verschil tov goedkope hun?
Alles ongeveer :) Heb op dit moment zo'n 20 USB poorten in gebruik in totaal denk ik.

Belangrijkste verschil met een goedkope hub is dat het gewoon stabiel is. Geen gezeur met uitval, devices die 'kwijt' raken of gedoe met te weinig voeding. Overigens doe ik geen (of zo weinig mogelijk) audio over USB. Daar zijn mijn ervaringen toch minder goed mee. Ik gebruik een Motu 16A + 24Ai combi die via Thunderbolt aan mijn Mac zit (onderling via AVB).
 
Wat hang je aan de usbs en merk je dan verschil tov goedkope hun?

Ik heb mijn synths en MIDI controller aan een goedkope usb hub hangen (usb c naar 4 x usb a). Werkt prima, maar de hub begint vol te raken. Het wordt of een hub met meer poorten of een vergelijkbare hub maar dan komt aan de andere hub ook een interface te hangen. Geen idee of een interface meer snelheid vraagt dan de synths waardoor goedkope hub het niet trekt.
Een audio interface hang je toch liefst aan een powered hub.
 
Alles ongeveer :) Heb op dit moment zo'n 20 USB poorten in gebruik in totaal denk ik.

Belangrijkste verschil met een goedkope hub is dat het gewoon stabiel is. Geen gezeur met uitval, devices die 'kwijt' raken of gedoe met te weinig voeding. Overigens doe ik geen (of zo weinig mogelijk) audio over USB. Daar zijn mijn ervaringen toch minder goed mee. Ik gebruik een Motu 16A + 24Ai combi die via Thunderbolt aan mijn Mac zit (onderling via AVB).
Duidelijk, Thanks. Zijn ook flink wat usb poorten. Ik heb 3 tb4 poorten. Twee in gebruik voor interfaces. 1 interface is via usb met verloop naar tb. Daar hangen mijn synths aan. Vooralsnog geen problemen gelukkig.
 
nog enkele vrij technische, maar imo interessante linkjes in 2023:

* USB Technology: Multi-TT Hub Goes Head-to-Head With Single-TT pag 2+3
* Is single/multi TT important by USB3 hubs?
* USB bandwidth allocation - Windows drivers

TLDR als wat daar staat waar is, wat zo is, want alles op internet is waar :)
* multi-tt dient er slechts voor om usb1 devices (12mbit/s) elkaar niet in de weg te laten zitten als ze samen op 1 usb2-hub (480mbit/s) aangesloten zijn.
* Eveneens aangesloten USB2 devices hebben alleen last van evt bandbreedte reserveringen van drivers (zgn isochronous transfers voor audio/video streams). Dat is lastig te testen. Maar geef een USB2 audio-interface een eigen poort/usb-controller op het moederbord en klaar. Zie bijv een blockdiagram van een ASRock B650 LiveMixer moederbord:
* de USB3-spec heeft geen multi-tt, maar een USB3-hub support USB2 (evt met multi-tt) omdat dat gewoon nog mbv de ouderwetse aparte pinnen op de connector werkt.

asrock-b650-livemixer-20usbports.jpg
 
Ik heb niet alle pagina’s gelezen van deze topic maar ik kan wel uit ervaring vertellen dat een USB HUB aanschaffen wel wat meer aandacht nodig heeft dan er zomaar 1 kopen.

Er zijn 2 elementen belangrijk en dat is stroom en kabels.

Elke USB Port op de computer kan een max aantal Ampere aan bij bv mijn MacBook is dat 750mA. Als ik daar een USB HUB op aansluit om de usb poorten uit te bereiden dan zal ik ook rekening moeten houden met de apparaten die ik aansluit dat ik niet boven die 750mA uit komt. (Het idee van de modules in je eurorack systeem voeding kan een x aantal modules aan). Externe voeding op de USB HUB is altijd stabieler. (Vraag me niet waarom evenals de interne verwerking in de HUB zelf)

2de Punt is de USB Kabels. Grotendeels van de USB kabels die verkocht worden zit weinig informatie bij over de kabel zelf met name de dikte van de bedrading. Deze word uitgedrukt in AWG. De meeste USB Kabels worden met de dikte van 28 AWG verkocht wat prima werkt bij de meeste consumenten apparaten maar bij professionele apparatuur zoals controlers, foto apparatuur en zelfs printers is een iets dikkere kabel van 22 of 24 AWG wel stabieler omdat de stroom er beter doorheen gaat. Hoe lager het AWG getal hoe dikker de kabel is. Er is hier op het net veel over te lezen en het is echt de moeite waard om je hier eens in te verdiepen. Houd er ook rekening mee dat het kabeltje tussen je hub en computer ook 22 of 24 AWG is anders heeft het weinig zin.

Ik heb bij de action wel eens een usb metertje gekocht van een 1 euro waar je de voltage en stroom kan ampere kan aflezen en dan zie je wat de kleine verschillen zijn. Het inlezen hoeveel Amp je apparatuur gebruikt kan je terug vinden in de manual van je instrument.

Ik heb zelf goede ervaring met de Overhub, duur maar erg stabiel. Met de Belkin Hub heb ik ook nooit problemen gehad. Ik heb ook een simpele Lidl hub hier liggen minder stabiel herkent niet altijd je controler alleen als je hem in de poort steekt waar je hem als eerste heb gebruikt. Voor kleine dingen werkt het wel ok maar voor in de studio en helmaal een LIVE set wil je zo stabiel mogelijk werken en heb ik daar toch meer geld in geïnvesteerd en nooit problemen meer mee gehad.
 
Back
Top