Welke usb hub?

Rvooh

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
9 december 2002
Berichten
7.298
Locatie
la côte belge
Onlangs zag ik die Elektron overhub en moest ik even lachen, wat een dure usb hub..
In het verleden meerdere usb hubs gehad die nooit meer dan 10 euro gekost hebben, nooit echt problemen ervaren, of toch niets dat ik me van bewust was.

Aangezien ik wel eens een hub wilde met meer poorten en USB3 support ben ik op onderzoek uitgegaan.
Een van de features van Overhub is dit:
Multi TT technology ensures ultimate USB data transfer performance.

Ok klinkt goed, maar wat is dit?
Het is technologie die ervoor zorgt dat je zorgeloos USB 1.0, 1.1, 2.0 en soms ook 3.0 kan door elkaar gebruiken, zonder dat de ene een negatieve invloed heeft op de andere. Veel usb hubs hebben 1 controller voor alle poorten, zo'n multi TT hub heeft dus een dedicated controller per poort. Dit lijkt me heel belangrijk voor timing kritische zaken zoals Midi clock, Audio, .. In de studio heb ik momenteel een mix van alle soorten USB toestellen.

Goed, die technologie is dus zeker nodig. Maar niet elke fabrikant loopt daarmee te kijk of gebruikt andere - soms dubbelzinnige - terminologie.

Verder zie je ook nog veel verschillen in aantal mA dat ze hebben, vooral belangrijk als je een ipad of mobieltje wil opladen ermee of veel bus powered toestellen hebt.
Veel LED verlichting (IKEA!) werkt tegenwoordig ook met usb, dus als ik deze van een hub kan poweren is dat ook mooi meegenomen.

Aansluitingen aan 1 kant bouwen zich wat handiger in in een studio. Of enkele losse poorten (voor usb stick) aan de bovenkant komen ook zeker van pas, als ze maar stevig zijn.

Aangezien ik geen zo'n elektron ding wil ben ik dus wat aan het rondkijken. Ik wil wel minstens evenveel poorten (7) en USB3 support. In feite dezelfde features dus, maar zonder te betalen voor de naam en het "design" van Elektron.
En met een bijgeleverde voeding..

Na veel googlen zie ik door de bomen het bos niet meer.. Veel Amazon links van onbekende merken waar ik toch niets mee ben. Tips zijn dus zeker welkom, de voorkeur gaat uit naar iets die hier makkelijk te verkrijgen is.
 
fyi this hub seems to spec just like the d-link USB 3.0/tt hub I got last year for 50euros. People comparing this hub to some cheap alibaba penny hubs, please read a bit on 2015 technology and learn about the tech before you compare Mustangs and Model Ts please

een comment op syntopia over de.overhubhttp://www.synthtopia.com/content/2015/09/02/elektron-intros-overhub-a-usb-hub-for-the-modern-studio/

Kortom, de ook niet goedkope d-link zou dus wat kunnen zijn.
 
fyi this hub seems to spec just like the d-link USB 3.0/tt hub I got last year for 50euros. People comparing this hub to some cheap alibaba penny hubs, please read a bit on 2015 technology and learn about the tech before you compare Mustangs and Model Ts please

een comment op syntopia over de.overhubhttp://www.synthtopia.com/content/2015/09/02/elektron-intros-overhub-a-usb-hub-for-the-modern-studio/

Kortom, de ook niet goedkope d-link zou dus wat kunnen zijn.

ahja, het internet en comments..

Ik zie geen enkele 7 ports USB3 hub op de site van dlink: http://www.dlink.com/be/nl/home-solutions/connect/usb

Wel een 4 port, die vast wel goed kan zijn, maar dus maar 4 poorten heeft, dus moet ik er dan al 2 kopen om tot 7 port te komen.
Als ik op [ame="http://www.amazon.com/D-Link-SuperSpeed-4-Port-Powered-DUB-1340/dp/B005AS337Y"]amazon kijk zie ik daar:
Backward compatibility with USB 2.0 and USB 1.1** means that you can connect any USB device to the DUB-1340. Each port automatically detects USB type and transfer data at a maximum rate for each individual port. If you need more ports, you can connect additional USB hubs to support up to 127 devices.
maar dan in kleine letters:
** Using a USB 1.1 or USB 2.0 port will affect device performance.

erg verwarrend allemaal.
 
Wat de meesten fabrikanten doen is een goedkope chipset gebruiken om kosten te besparen (al is deze besparing marginaal, alle beetjes helpen).

Wat je dus niet wilt is een HUB met een Via VL811/812 chipset (bijna allemaal) aangezien die maar 1 transaction translator aan boord hebben (in theorie 2 aangezien de 811/812 maar 4 poorten ondersteunen en er dus 2 chips worden toegepast in een 7 poort hub).

Welke chip de Elektron hub gebruikt is wel ergens te vinden.
 
Inderdaad, zo had ik het ook tot nu toe gelezen
maar ik kan natuurlijk moeilijk naar de mediamarkt gaan en hun USB3 hubs beginnen openvijzen :)

alhoewel de prijs zeker een reflectie zal zijn van wat er in zit
 
maar ik kan natuurlijk moeilijk naar de mediamarkt gaan en hun USB3 hubs beginnen openvijzen :)

Haha, als je dat doet moet je dat echt filmen!

Jammer genoeg geven fabrikanten te weinig aan welke chipset ze gebruiken.
 
Topic had ik reeds gelezen maar ook niet echt concrete suggesties die makkelijk te verkrijgen zijn hier

Overhub kost momenteel 69 euro

Deze kensington UH7000C is 56 euro (en komt met een externe voeding in tegenstelling tot overhub), maar ik vind nergens terug welke chipset dit is, zal eens contact proberen op te nemen

TP-LINK zag ik ook reeds passeren, maar die vermelden braafjes VIA chipset.
 
Dat zijn dingen die je weldra 2e hands koopt voor 50 euro of minder, rvooh. Gewoon ff geduld
 
Dat zijn dingen die je weldra 2e hands koopt voor 50 euro of minder, rvooh. Gewoon ff geduld

En dan heb je 19 hele euro's bespaard. Hehe
Mijn conclusie toen ik het onderzocht was: ja er zijn absoluut goedkopere alternatieven maar vooral op de Amerikaanse markt.

Voor die paar euro's extra ga ik geen enorme zoektocht houden en heb ik gewoon een overhub gekocht. Er had overigens wel gewoon een voeding bij mogen zitten voor dat geld, daar ben ik het wel mee eens.
 
Tja, hij vergelijkt zelf met iets van 56 euro, niet? Niet iedereen geeft probleemloos 20 euro extra uit.
Waar ik respect voor heb. Of is het medelijden. Of beiden. Iedereen rijk ;)
 
Oh het gaat in feite niet om het bedrag. Ik vind het gewoon stom om een Elektron USB hub te kopen als ik geen Elektron gear heb en ook niet van plan ben om er te kopen, en ik geloof niet dat Elektron de top der USB hubs is en er niets anders te verkrijgen is die ermee vergelijkbaar is
Dus ik zoek gewoon een goede usb hub van een normaal merk :)
 
Anyways, succes met de zoektocht :okdan:
 
Overhub zit in een mooi doosje en voelt niet als goedkope Sweex meuk, da's ook wel wat waard.
 
Neuh, dat spul werkt ook wel en ik heb het zelf ook voor de categorie printer/toetsenbord/usb stick/externe backup drive enzo. Maar als je er snel erg veel data over wilt pompen (zoals multitrack audio over USB), is de Overhub beter toegerust.
 
Back
Top