Fostex 2412 (pre) auxen terugmodden naar post-fader

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.010
Locatie
-
Paar dagen terug heb ik de Fostex der Fostexen bemachtigd voor 100 euro. :)
Zoek regelmatig naar de Fostex en Tascam recordingtafels en had hetzelfde type aleens eerder willen kopen maar dat ging toen niet door wegens 'niet goed functionerend'.
Deze 2412 is dus helemaal goed en vrij van 'hum'. en ging alleen daarom al mee terug naar huis :)

Bij het checken merkte ik wel dat de er nogal veel auxen pre-fader stonden. Ik had de manual aleens eerder bestudeerd en deze mxer toen als zeer geschikt beschouwd door de 2 stereo + 2 mono auxen
Daarnaast had hij wel 2 pre auxen, die dienst doen als foldback,. ook niet om schakelbaar verder.
Maar het is een echte recording mixer.. en 4 auxen vond ik dan voldoende, mede omdat het een super interessante mixer is qua inputs en mogelijkheden.

Vandaag ben ik een beetje gaan onderzoeken of ik kan ontdekken waar dit modden van de auxen mogelijk is gebeurd.
Had er een willekeurige channelstrip uitgeschroefd en daarop was niet veel te zien qua soldeersporen.
Afgaand op wat kleine beschadigingen op de behuizing bij de aux en masterstrip heb ik deze ook bekeken.
De aux strip zag er ook keurig, afgezien van wat kleine beschadigingen maar geen afwijkende solderingen.
Vreemd genoeg kwam ik op de master module wel een paar bypasjes tegen.. maar ik kom er niet uit of dit nu te maken heeft met de auxen.
Het zit iig op een heel onlogische plek, want hierboven bevind zich het mutememory gebeuren , of eigenlijk de selectie van de geheugens daarvoor.

dd6c1a1ac796b2ed9bb2c86c37dcf8c2.png


Op dezelfde masterstrip kwam ik onder de fader ook nog een verbinding tegen..

44f6b0712d65364a6cd673a1ad0df239.png


Of deze verbindingen fabrieks af zijn weet ik dus niet. Er is ook nergens een service manual te vinden van deze mixer.

Op dit moment is het wel een geweldige tafel om een band van zaalgeluid (als je met 2 auxen genoegen neemt natuurlijk) en podiumgeluid te voorzien door zijn grote aantal monitorgroepen.
Hij werkt verder prima op een fader na, die een paar onderbrekingkjes (dode stukjes) heeft, misschien wat reinigen nog.
Echt een super tafel mede door zijn grote aantal inputs van 48, de mooie routingmogelijkheden en de 12 subgroepen..
Denk er hard over om em te vervangen voor wat ik nu heb.. en hoop dus dat het terugmodden gaat lukken. :mega:

Ben dus benieuwd wat jullie van de verbindingkjes zeggen.. ziet er niet heel 'fabrieksaf' uit maar die plaats waar het zit lijkt alles behalve logisch.

Zoals altijd, alle input is welkom :mega:
 
Laatst gewijzigd:
Meestal kan je door middel van 'jumpers' op het kanaal selecteren of je een AUX pre of post fader wil hebben.
 
Dank voor de input.

@ Carolineherz: Heb de service manual bekeken maar volgens mij verschillen deze mixer nogal van elkaar, moet er nog even verder in duiken.. maar in ieder geval bedankt :)

@ Consequence: Ah oke.. dank. :) Ik zou dan nog een keer een channelstrip eruit moeten schroeven en kijken.
 
Even gekeken.. geen jumpers daar helaas.

3b855dfc20144aa0aaef10de8de2db40.jpg

9cf8cb750d3fa3eef4b09da94cfb7e97.jpg


Aan de andere zijde van de print zie ik wel een paar weerstanden gesoldeerd zitten..

530b552af8e5604aef4e0598cf60fc72.jpg

244017d4d2f2e19cdabd55dc3735f01d.jpg
 
Bij het checken merkte ik wel dat de er nogal veel auxen pre-fader stonden.

Verschilt dit per kanaal of zijn de gemodde kanalen ook overal gemod?

Want dat kan aangeven waar de mod(s) zit(ten).


Mooie jaren '80 pertinax bordjes
 
Dank voor het meedenken... Ben nog even op onderzoek uitgegaan. En kwam tot een verrassende ontdekking.

Het is bij deze mixer zo dat je op ieder kanaal 'n line en tape ingang hebt (met ieder 2 post-fader auxen en een pre-fader aux oftewel monitor groep).
De auxen kun je dus aan beiden ingangen toewijzen zodat het dan een totaal van 4 auxen en 2 monitor groepen per ingang hebt. maar helaas worden de extra auxen die je leent van bv de tape-in ineens pre-fader.. maar de volume pot van de tape-in doet nog wel steeds dienst als een volume regeling voor beide auxen.

Beetje verwarrend dus maar uiteindelijk werken de 2 auxen op de tape in dus wel post-fader (of eigenlijk, de volume knop in dit geval.)
Dit maakt hem dus ineens wel weer een stuk minder interessant om de auxen aan de line ingang toe te wijzen, aangezien het dan een soort monitor groep wordt..
Wat ook jammer is, is dat bij deze routing de tape input uitgeschakeld wordt, aangezien de potmeter voor volume de auxen aanstuurt.

De toonregeling is wel volledig in 2 delen los toe te wijzen aan de line of tape ingang.. of dit met de auxen zo hoort weet ik niet maar een beetje jammer is dit wel...

Eindconclusie tot dusver is.. In een configuratie met 48 ingangen heb je op de tape-ingang en de channel ingang dus wel 2 post faders auxen, zoals de manual beloofd had..
Of deze werking zo hoort ga ik nog even uitpluizen... toch 'n soort RTFM gevalletje dus :o:
 
Back
Top