OS X 10.11 El Capitan

Hmm, misschien toch ook maar eens updaten. Ik zit nu op Yosemite 10.10.5 maar was bang dat de upgrade weer een hoop shit met zich mee zou brengen. Als ik hier zo lees moet het wel lukken.
Het enige waar ik nog tegenaan loop is de ondersteuning van mijn UAD firewire Satellite Duo. Lees wisselende dingen over de firewire ondersteuning.
 
Ik ben gisteren van Yosemite naar Sierra gegaan. Op 1 plugin na (Panagement, ze zijn met een fix bezig) lijkt alles te werken. Fingers crossed.
 
Ik ben gisteren van Yosemite naar Sierra gegaan. Op 1 plugin na (Panagement, ze zijn met een fix bezig) lijkt alles te werken. Fingers crossed.

wat ben je er mee opgeschoten? Is het sneller/lichter qua systeem?
 
wat ben je er mee opgeschoten? Is het sneller/lichter qua systeem?

vermoedelijk niet, maar je kan nu praten met je mac als je je verveelt 8)

ik vond persoonlijk El Cap een verbetering. Sierra heb ik nog niet overal draaien, dus daar kan ik nog niets over zeggen (en daar is ook een andere topic voor)
 
wat ben je er mee opgeschoten? Is het sneller/lichter qua systeem?

Ik zie op het eerste gezicht behalve wat kleine cosmetische details niet zo veel verschil met Yosemite, en Siri heb ik al uitgezet. Maar ik vind het altijd wel prettig op een recent OS te draaien, er zitten toch altijd wel wat verbeteringen in en op een gegeven moment moet je het ook wel hebben om te zorgen dat alles goed draait. En het is gratis, dus waarom zou je het niet doen.

-edit- ik vind die nieuwe optie om je muispijl te tonen als je de muis schudt wel handig eigenlijk.
 
Laatst gewijzigd:
Om geen nieuw topic aan te maken, voeg ik mijn vraag even hier in…

Ik heb besloten om mijn Mac 10.8.5 (Mountain Lion) te upgraden naar El Capitan - Sierra durf ik nog niet aan vanwege mogelijke compatibiliteitsproblemen. Maar… ik heb El Capitan nooit gedownload en daarom - zo blijkt nu - kan ik hem niet meer downloaden via de App Store. Daarnaast ben ik nogal huiverig voor torrents en dergelijke - je weet nooit wat daarmee gedaan is - dus de vraag:

Weten jullie waar ik El Capitan nog ergens kan downloaden?

Alvast dank voor het meedenken!
 
Voordeel van El Capitan over Mac OS Sierra is dat El Capitan een performance verise is van OS X en dus ook goed draait op oudere Macs. Met Mac OS Sierra weet ik eerlijk gezegd niet goed dat zal draaien op oudere macs maar waarschijnlijk trager dan El Capitan met af-en-toe een draaiend pizza wieltje in beeld. As je een splintertje nieuwe Mac hebt maakt het in elk geval weinig verschil maar als je een oudere Mac hebt en geen zin hebt om tegen je computer te praten en je ogen goed genoeg zijn om je pijltje te kunnen vinden kan je wellicht beter El Capitan blijven draaien.
 
Nou, het is juist de bedoeling om te upgraden náár El Capitan. Ik had de genoemde link ook gevonden, maar als ik de link naar de App Store volg en klik op Get, krijg ik de melding:

We could not complete your purchase
This version of OS X 10.11 cannot be installed on this computer.


Dit is met een MacBook Pro uit 2014 of zo, dus het zou gewoon moeten werken, dacht ik. Volgens mij heeft het er dus mee te maken dat Apple wil dat ik Sierra gebruik…
 
Kleine tip: Als Apple een nieuwe OSX released, download deze dan meteen en delete hem dan ook meteen van je computer als je hem niet wilt. Op deze manier blijft ie voor altijd in je aankooplijst staan van de App store.

Meestal upgrade ik niet maar omdat ik een nieuwe Mac Pro had gekocht waar El Capitan op staat vanuit de fabriek moest ik mijn MBP upgraden. Gelukkig had ik El Capitan wel al eens gedownload en idd meteen verwijderd van mijn computer.



Om geen nieuw topic aan te maken, voeg ik mijn vraag even hier in…

Ik heb besloten om mijn Mac 10.8.5 (Mountain Lion) te upgraden naar El Capitan - Sierra durf ik nog niet aan vanwege mogelijke compatibiliteitsproblemen. Maar… ik heb El Capitan nooit gedownload en daarom - zo blijkt nu - kan ik hem niet meer downloaden via de App Store. Daarnaast ben ik nogal huiverig voor torrents en dergelijke - je weet nooit wat daarmee gedaan is - dus de vraag:

Weten jullie waar ik El Capitan nog ergens kan downloaden?

Alvast dank voor het meedenken!
 
Nou, het is juist de bedoeling om te upgraden náár El Capitan. Ik had de genoemde link ook gevonden, maar als ik de link naar de App Store volg en klik op Get, krijg ik de melding:

We could not complete your purchase
This version of OS X 10.11 cannot be installed on this computer.


Dit is met een MacBook Pro uit 2014 of zo, dus het zou gewoon moeten werken, dacht ik. Volgens mij heeft het er dus mee te maken dat Apple wil dat ik Sierra gebruik…

Heb je echt een mac uit 2014 of denk je dat?....je kan het checken door linksboven op het apple tekentje te klikken en dan "about this mac"....dan krijg je precies te zien wanneer je mac build is...
 
Ja hoor El Capitan kan op Macbook Pro's tot aan de mid/late 2007 modellen zelfs...alleen staat ie niet in de store zomaar als je hem niet eerder hebt gekocht of gedownload inderdaad. De melding snap ik dan ook niet helemaal moet ik zeggen
 
Kleine tip: Als Apple een nieuwe OSX released, download deze dan meteen en delete hem dan ook meteen van je computer als je hem niet wilt. Op deze manier blijft ie voor altijd in je aankooplijst staan van de App store.

Ik maak telkens een zip van die installer en sla hem op op externe HD.
Zo heb ik zowat elke OSX versie staan.; en met een 8GB usb stickje heb je rap een bootable installer schijf gemaakt (met de hulp van http://diskmakerx.com)
 
maar daar blijft ie niet staan, wordt automatisch verwijderd na install, daarom dat ik hem meteen .zip (en later bij het opschonen verplaats naar externe backup)
 
van die paar GB aan OSX installs op mijn 4TB opslagschijf zal ik gelukkig niet doodgaan ;)

ik krijg hier regelmatig macs binnen om te herstellen en heb er ook zelf meer dan 1 om te onderhouden die op plaatsen staan waar de wifi niet optimaal is, als ik telkens moet de juiste OS downloaden en prutsen via de App Store zou ik veel tijd verliezen..
 
Back
Top