inkomstenverdeling producer/uitgever/platenmaatschappij/buma stemra

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
Lid sinds
11 juli 2001
Berichten
1.002
Locatie
Rotterdam
Vooralsnog heerst er bij mij en naar blijkt ook bij veel mensen die ik hierover aanspreek, verwarring over de daadwerkelijke verdeling van de inkomsten uit verkoop van muziekwerken.

er zijn 2 mogelijke situaties waar ik naar kijk.

1) ik maak muziek en een andere platenmaatschappij brengt dit uit
2) ik heb een eigen label en daarop breng ik muziek uit.

1) Wanneer ik een track maak en een platenmaatschappij wil deze releasen dan biedt hij mij daar een royalty percentage aan van 18% van alle verkopen en de helft hiervan, 9%, van inkomsten uit verkopen in buitenland.

2) met Astral heb ik een P&D deal, dat wil zeggen dat zij investeren in de kosten van de productie van vinyl en distributie van vinyl. De eerste 500 platen worden niet uitgekeerd aan mij omdat Astral hiermee haar investeringen bekostigd. Daarna krijg ik een bepaald vast bedrag per plaat; 0,50 Euro Cent per plaat. Van de inkomsten uit licencering (denk aan CD compilaties) betaal ik Astral 18% van die inkomsten de rest is voor mij.

Nu heb ik een contract voor mij liggen van een publisher. Deze publisher meldt in haar contract dat ze 10% uitkeren aan de auteur, moi, van alle inkomsten van mijn muziekwerken, 10% van alle inkomsten van verzamelCD en of album uitgaven en 50% van alle licenceringen aan derden.


Zoals ik het lees behoudt ik met zo'n publishers contract van optie 1) maar 8% over en kom ik bij inkomsten uit buitenland zelfs te kort.. of is het dat van die 18% royalties die mij toebedeeld zijn ik 10% van 18% krijg?

Bij optie 2 komt het bij mij over dat ik van de 82% die ik over houdt van mijn eigen platenverkoop ik maar 10% overhoudt??

Voorheen was ik er altijd van overtuigd door de uitleg van diverse bedrijven en mensen dat de inkomsten van een muziekverkoop verdeeld is over een 3tal stukken. 1 groot stuk a 75% van alle inkomsten puur en onaantastbaar voor de producer,schrijver, composer.. de andere 25% zou dan verdeeld worden over 3 clubs : 1) de uitgever 2) de producer 3) de schrijver.

Ik snap er nu dus echt helemaal niets meer van en ik zit me suf te surfen op het web. Het enige wat ik tegenkom zijn de auteursrechten verdeling, maar ik wil info hebben over de inkomsten/vergoedingen verdeling.

Wie kan me dit uitleggen en aantonen middels zwart op wit teksten hoe de vork in de steel zit.
 
Jamie,

Dat verhaal van 75% voor de producer kan je wel vergeten in vinyl land. Die verhalen over 18% enzo klinken realistischer.
Ik raad je aan het volgende boek te kopen:

Artiest & Recht

Hierin staat een gigantische hoofdstuk over contracten en een zooi voorbeeld contracten. Wat wel blijkt is dat er veel mogelijk is. Vooral als je zelf het platenlabel bent.

Dit is slechts 1 deel van het zelf labeltje spelen. Je moet ook rekening gaan houden met BTW die je moet afdragen
 
Je moet je niet gek laten maken door die percentages ; er zit namelijk een groot verschil in het bedrag waar dat percentage van wordt berekend....( PPD kaal/PPD min reserves/PPD min verpakkingskosten enz. )

Die deal met Astral vind ik persoonlijk erg slecht...eerste 500 stuks niks krijgen ? Bizar...
Een platenlabel investeert altijd in hun vinyl,waarom zou jij daarvoor moeten betalen ?

Als ik jou was zou ik lid worden van bijv. de kunstenbond FNV....als je lid bent kunnen ze je contracten nakijken en advies geven...

Een publisher betaalt jou geen royalties,maar een kickback over je Buma/Stemra...tegenwoordig is een kickback van 40 à 50 % geen uitzondering meer...( Buma/Stemra houdt 33% van al je inkomsten bij hun in,dat gaat naar de publisher...een kickback houdt in dat je van die 33% weer 'n deel terugkrijgt...)

Een publisher is dus iets heel anders als een label of platenmaatschappij....!
 
Origineel geplaatst door dione
Je moet je niet gek laten maken door die percentages ; er zit namelijk een groot verschil in het bedrag waar dat percentage van wordt berekend....( PPD kaal/PPD min reserves/PPD min verpakkingskosten enz. )

Die deal met Astral vind ik persoonlijk erg slecht...eerste 500 stuks niks krijgen ? Bizar...
Een platenlabel investeert altijd in hun vinyl,waarom zou jij daarvoor moeten betalen ?
omdat het mijn labeltje is dat zij helpen opstarten.. zij betalen de persingen en ze willen dat geld eerst terug.. logisch. want het label is van mij en alle rechten en toekomstige inkomsten zijn van mij

Als ik jou was zou ik lid worden van bijv. de kunstenbond FNV....als je lid bent kunnen ze je contracten nakijken en advies geven...
ik heb me inderdaad al aangemeld :)

Een publisher betaalt jou geen royalties,maar een kickback over je Buma/Stemra...tegenwoordig is een kickback van 40 à 50 % geen uitzondering meer...( Buma/Stemra houdt 33% van al je inkomsten bij hun in,dat gaat naar de publisher...een kickback houdt in dat je van die 33% weer 'n deel terugkrijgt...)
dus ik hoef me eigenlijk weinig zorgen maken.. 66% is in ieder geval safe voor mij.. de rest wordt verdeeld?

Een publisher is dus iets heel anders als een label of platenmaatschappij....!
 
Ik had niet door dat het je eigen labeltje was....:D

Maar als het je eigen label is,waarom krijg je dan maar 50 eurocent per plaat ? Ik heb geen eigen label maar ik krijg meer als dat per plaat....
 
Origineel geplaatst door dione
Ik had niet door dat het je eigen labeltje was....:D

Maar als het je eigen label is,waarom krijg je dan maar 50 eurocent per plaat ? Ik heb geen eigen label maar ik krijg meer als dat per plaat....

ik had en heb geen starterskapitaal en vind het risico te groot om een label geheel onafhankelijk op te zetten. Astral legt dat geld en het risico wel neer. In ruil daarvoor willen ze wat verdienen.. en dus van het vinyl verkoop krijgen ze een bepaalde deel, wellicht meer dan normaal.. maar alle neveninkomsten zijn dan wel voor mij.
 
Origineel geplaatst door jaimiefanatic

komt het misschien dat je zo weinig krijgt omdat je samen met misjah op vinyl staat.
 
Je kunt lid worden van de NTB , die kunnen je helpen hoe je beste kunt regelen op dit gebied,
Verder heb je Palm daar kun je bijvoorbeeld een muziekuitgevercontract downloaden.
Ook kun informatie vragen bij FNV-kiem dit is net zoals de NTB een bond dus daar moet
je wel eerste lid van worden.

Bij de Buma kun je ook informatie vragen maar die verwijzen je
meer door en geven telefoonnummers van diverse bureaus.
 
Kan me moeilijk uitspreken over enkele van de dingen die je schrijft,aangezien ze afhankelijk zijn van verschillende factoren.

Wat me wel onmiddelijk opvalt....je publishing deal is een complete rip off.

Je moet volgende 2 dingen scheiden :

1. de royalties die je ontvangt van de platenfirma en die een percentage bedragen van de verkochte platen

2. je publishing centen die voortvloeien uit bv radio airplay, tv, alles wat je maar kan bedenken waarvoor je muziek wordt gebruikt.

Publishers die je dergelijke 90/10 verdeling deal willen laten tekenen zijn gestoord.

Zelfs indien ze je een 50/50 deal zouden voorstellen, mag je je best afvragen wat jij in ruil terugkrijgt voor het geld dat zij aan je overhouden. 90/10 verdeling heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord, maar het zou me niet verbazen dat sommige publishers zo laag zakken. Doe jezelf een plezier en laat die publishing deal vallen.

stel dat jou nummer het goed doet in clubs, en je platenfirma besluit dat het een goed idee zou zijn een clip te maken en je nummer op cd single uit te brengen . In dat geval ben je serieus gefucked, want elke keer dat je nummer wordt gedraaid of je clip vertoond krijg jij 1 TIENDE van die publishing rechten, en geloof me, die kunnen hoog oplopen wanneer je een nummer in "high rotation" hebt. Per euro die zij verdienen keren ze 10 cent aan jou uit, via stemra die dan ook nog eens enkele percenten daarvan als administratiekost aanrekenen.

wat betreft je platendeal , kan je voorstellen aan hen of ze willen werken met een gliding scale, maw hoe meer platen je verkoopt,hoe hoger je percentage wordt.

0 - 2000 : 16 %
2001- 4000 : 18 %

en zo verder. 25 % is ongeveer het plafond.

Succes ermee!
 
Origineel geplaatst door theputney
Kan me moeilijk uitspreken over enkele van de dingen die je schrijft,aangezien ze afhankelijk zijn van verschillende factoren.

Wat me wel onmiddelijk opvalt....je publishing deal is een complete rip off.

Je moet volgende 2 dingen scheiden :

1. de royalties die je ontvangt van de platenfirma en die een percentage bedragen van de verkochte platen

2. je publishing centen die voortvloeien uit bv radio airplay, tv, alles wat je maar kan bedenken waarvoor je muziek wordt gebruikt.

Publishers die je dergelijke 90/10 verdeling deal willen laten tekenen zijn gestoord.

Zelfs indien ze je een 50/50 deal zouden voorstellen, mag je je best afvragen wat jij in ruil terugkrijgt voor het geld dat zij aan je overhouden. 90/10 verdeling heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord, maar het zou me niet verbazen dat sommige publishers zo laag zakken. Doe jezelf een plezier en laat die publishing deal vallen.

stel dat jou nummer het goed doet in clubs, en je platenfirma besluit dat het een goed idee zou zijn een clip te maken en je nummer op cd single uit te brengen . In dat geval ben je serieus gefucked, want elke keer dat je nummer wordt gedraaid of je clip vertoond krijg jij 1 TIENDE van die publishing rechten, en geloof me, die kunnen hoog oplopen wanneer je een nummer in "high rotation" hebt. Per euro die zij verdienen keren ze 10 cent aan jou uit, via stemra die dan ook nog eens enkele percenten daarvan als administratiekost aanrekenen.

wat betreft je platendeal , kan je voorstellen aan hen of ze willen werken met een gliding scale, maw hoe meer platen je verkoopt,hoe hoger je percentage wordt.

0 - 2000 : 16 %
2001- 4000 : 18 %

en zo verder. 25 % is ongeveer het plafond.

Succes ermee!

wow, ik krijg het wel ineens heel erg benauwd als ik zie dat het met die publishers percentages zo werkt. Hoewel ik altijd wel de situatie van beide kanten bekijk en daarmee doel ik op het volgende: Wanneer verdien je het meest aan je muziek, wanneer je muziek op TV wordt gedraaid en of wanneer je CD singels verkoopt en uitlicenceert? Ik neem aan dat wanneer je tracks met clips en of zonder op radio en tv worden gespeeld dat dit nog steeds ondergeschikt is aan het aantal singles dat je verkoopt en het aantal licenties dat je binnen haalt via cd compilaties..

maar als ik maar 10% van 14 euro die je verdient wanneer je clip op tv komt binnen haal, dan is dat inderdaad wel heel erg fucked..
 
Je verdient natuurlijk geld aan beide, maar algemeen mag je stellen dat je met publishing rechten op een goedlopende single veel meer geld kan verdienen dan met de verkoop. Dus opletten met die publishing. het zijn jouw nummers en het kan nooit juist zijn dat iemand het geld dat jij hiermee verdient in zijn zak gaat steken.
 
@ jaimie:

Publishing kickback in alle situaties moet echt minimaal 50% voor jou zijn, minder is pure ripoff.
Het mooiste is als je ook mastereigenaar blijft en die niet wegtekent.

Publishing is sowieso achterover leunen en over jouw rug geld krijgen dus kijk heel goed uit!!

Let ook heel goed op dat bij uitkomen van een productie in het buitenland een publisher een
nog groter aandaal heeft als hier.

Ik wil je best er iets over vertellen maar dan ga ik niet alles typen, dat is me iets teveel werk.
Als je een PB'tje stuurt praten we verder als je dat wilt.

Kijk HEEL goed uit voor je tekent!!
 
ik krijg net te horen dat ik van alle airplay 2/3 ontvang van mijn publisher.. dit is weer redelijker dan 50% .. het blijkt dat ik me ergens in vergis..
maar ik ga mijn contract door laten spitten door FNV kiem en daarnaast nog eens een gesprek aan gaan met de publisher om mij alles uit te laten leggen..
 
Origineel geplaatst door Beepr
[BKijk HEEL goed uit voor je tekent!! [/B]


Dat heb ik vaker gehoord...

dacht altijd dat het wel meevalt, maar even nagaande dat iedereen blijkbaar op deze aardkloot rondloopt om zoveel mogelijk centjes te verdienen al dan niet ten koste van anderen denk ik dat het wel waar is..
 
Back
Top