Simpele maar goede ADAT-coverter

Subgroover

Zweet spot
Lid sinds
6 mei 2004
Berichten
2.685
Locatie
Klopt
Ik ben op zoek naar een eenvoudige converter van ADAT naar analoog (gebalanceerd).
Het moet wel een converter zijn van goede kwaliteit (ter vervanging van mijn Behringer ADA-8000).

Zelf heb ik een Octopre MK1 of LE op het oog, alleen de mic preamps en de conversie van analoog naar ADAT heb ik niet nodig (overbodige luxe in mijn geval).

Daarom ben ik op zoek naar iets eenvoudigers; ADAT in en 8 analoog uit, klaar.
Bestaat zoiets uberhaupt?

Zo ja, wat zijn aanraders die toch nog betaalbaar zijn (<250 euro)?
 
Ik denk dat er buiten de ADA8000 weinig is in die prijsklasse. Er zijn prijsvechters die vergelijkbare apparaten hebben, maar ik ben altijd een beetje huiverig voor. Wellicht dat je een tweedehands Lucid 8824 kan vinden.
 
Bedoel je betere bouw kwaliteit of betere sound kwaliteit? Ik heb ergens een grootschalig onderzoek gelezen waarbij de meeste testers de ada8000 beter vonden klinken dan een Apollo variant. Ze dachten in de blind test dat de ada de apollo was. Als jouw ada kapot is, koop dan gewoon een nieuwe. Je bent dan een illusie armer, maar je houdt we geld over.
 
Tweedehands RME ADI-8 PRO o.i.d.
 
Ik ben persoonlijk erg tevreden over mijn OctoPre LE, ik heb na ~ een jaar gebruik letterlijk nog geen clock sync issies gehad en voor de prijs < 200eu hoef je het niet te laten.

Presonus heeft ook nog een aantal leuke oplossingen in de Digimax reeks.
Een stapje hoger qua prijsklasse is zo'n RME ADI8 idd leuk spul.

Volgens mij is het trouwens zo dat je altijd analoog > ADAT hebt (zoals op bijvoorbeeld de Presonus Digimax D8) en optioneel ook ADAT > analoog (bijv. OctoPre etc.). Units met alleen ADAT > analoog zie je niet veel (als ze er uberhaupt al zijn).

Welke geluidskaart ga je dit overigens op aansluiten? Investeren in een dikke ADAT unit en dat aansluiten op een mid-end geluidskaart lijkt mij namelijk niet zo heel veel toegevoegde waarde.
 
FerroFish iets duurder. wellicht 2dehand wel rond die prijs? Maar dan heb je ook echt wat.
 
De Steinberg Nuendo is qua binnenwerk exact hetzelfde als de RMA ADI-8. Wordt 2e hands een stuk goedkoper aangeboden dan de RME, als ik me niet vergis meestal rond de 250,-

mocchi_more_jp-img600x209-1420114544xrzbuo29469.jpg


Maar de ADA8000 schijnt ook echt supergoede converters te hebben.
 
Scoor op e-bau een lucid 8824. Niet duur, wel een topconverter, Ik had hem eerst aan mijn RME Fireface hangen via adat, en het verschil was niet subtiel, maar enorm.
 
Bedoel je betere bouw kwaliteit of betere sound kwaliteit? Ik heb ergens een grootschalig onderzoek gelezen waarbij de meeste testers de ada8000 beter vonden klinken dan een Apollo variant. Ze dachten in de blind test dat de ada de apollo was. Als jouw ada kapot is, koop dan gewoon een nieuwe. Je bent dan een illusie armer, maar je houdt we geld over.

Mijn ADA8000 doet het nog prima. Over de geluidskwaliteit niets te klagen, behalve dan de mic preamps, die zijn op zijn zachts gezegd vrij rampzalig te noemen. :)

Ik ben persoonlijk erg tevreden over mijn OctoPre LE, ik heb na ~ een jaar gebruik letterlijk nog geen clock sync issies gehad en voor de prijs < 200eu hoef je het niet te laten.

Presonus heeft ook nog een aantal leuke oplossingen in de Digimax reeks.
Een stapje hoger qua prijsklasse is zo'n RME ADI8 idd leuk spul.

Volgens mij is het trouwens zo dat je altijd analoog > ADAT hebt (zoals op bijvoorbeeld de Presonus Digimax D8) en optioneel ook ADAT > analoog (bijv. OctoPre etc.). Units met alleen ADAT > analoog zie je niet veel (als ze er uberhaupt al zijn).

Welke geluidskaart ga je dit overigens op aansluiten? Investeren in een dikke ADAT unit en dat aansluiten op een mid-end geluidskaart lijkt mij namelijk niet zo heel veel toegevoegde waarde.

Ik ga hem aansluiten op een Fireface 800.

Scoor op e-bau een lucid 8824. Niet duur, wel een topconverter, Ik had hem eerst aan mijn RME Fireface hangen via adat, en het verschil was niet subtiel, maar enorm.

Hoe ervoer je dat, dat het verschil niet subtiel was, maar enorm?
 
Als ik jou was, zou ik overstappen naar een serieuze top kwaliteit converter. (Lynx aurora, prism audio of zoiets) Je hebt je ruimte op orde, goede speakers, en dan is dat echt je zwakste schakel aan het worden. Bovendien hoor je het verschil METEEN!!
 
Precies wat Pimpampeter zegt, je hoort het direct. De Lucid kan zich makkelijk meten met de apogee;s en de lynxen, ze zijn betaalbaarder omdat ze tot 48khz gaan. Ze kostten oorspronkelijk ook hetzelfde. Bouwkwaliteit is zeer goed!

Het verschil met de fireface is vooral te horen omdat het lijkt of er een deken van de speakers gehaald wordt. Alles klinkt meer open, tsja hoe leg je uit dat iets beter klinkt. De Lucid heeft me aangezet om de fireface te verkopen en een Antelope Zen Studio te kopen ..
 
Als ik jou was, zou ik overstappen naar een serieuze top kwaliteit converter. (Lynx aurora, prism audio of zoiets) Je hebt je ruimte op orde, goede speakers, en dan is dat echt je zwakste schakel aan het worden. Bovendien hoor je het verschil METEEN!!

Precies wat Pimpampeter zegt, je hoort het direct. De Lucid kan zich makkelijk meten met de apogee;s en de lynxen, ze zijn betaalbaarder omdat ze tot 48khz gaan. Ze kostten oorspronkelijk ook hetzelfde. Bouwkwaliteit is zeer goed!

Het verschil met de fireface is vooral te horen omdat het lijkt of er een deken van de speakers gehaald wordt. Alles klinkt meer open, tsja hoe leg je uit dat iets beter klinkt. De Lucid heeft me aangezet om de fireface te verkopen en een Antelope Zen Studio te kopen ..

Ja absoluut. Dat wordt ook zeker een van de volgende investeringen, alleen lalala geld... :)
 
over wollige dekens en ruk tissues daargelaten is een Rosetta 800 best een handig bakkie als je hem kunt vinden. 2 weg simultaan AES, adat en analoog conversie.
 
Als ik jou was, zou ik overstappen naar een serieuze top kwaliteit converter. (Lynx aurora, prism audio of zoiets) Je hebt je ruimte op orde, goede speakers, en dan is dat echt je zwakste schakel aan het worden. Bovendien hoor je het verschil METEEN!!

aan de ene kant heb je gelijk aan de andere kant is je wolligheid ook 99% te danken aan de eq fout of overlapping van basssounds. hte is zoon beetje een F1 race van 1 lab waar alles 100% goed moet zitten om die sprankelijkheid optimaal te kunnen benutten. En elke monitor is ook weer anders en geeft dit anders weer wat grote gevolgen heeft bij het afspelen op een ander systeem goed of fout
 
Precies wat Pimpampeter zegt, je hoort het direct. De Lucid kan zich makkelijk meten met de apogee;s en de lynxen, ze zijn betaalbaarder omdat ze tot 48khz gaan. Ze kostten oorspronkelijk ook hetzelfde. Bouwkwaliteit is zeer goed!
..



Ik gebruik nog elke dag de lucid 8824, een serieus goede converter voor het geld!!
Via software aan te sturen zodat je de in en output levels kan instellen, veel opties voor weinig geld en klinkt erg goed!
 
Back
Top